مخالفان رفتند، طیب نیا برگشت

آفتاب یزد- گروه سیاسی: با پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا، وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی، عضو شورای پول و اعتبار شد.
تارنمای بانک مرکزی روز گذشته خبر داد که بنا بر پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی و تائید رئیس جمهور، علی طیب‌نیا به عضویت شورای پول و اعتبار درآمد.
ظاهرا تا پیش از این مسعود نیلی عهده دار این سمت بود و طیب نیا به جای نیلی به عضویت شورای پول و اعتبار در آمده است.
نکته قابل توجه اینکه مسعود نیلی اواسط تیرماه و همزمان با اوج گرفتن قیمت ارز استعفا داد اما نزدیکان او می گفتند او از ده ماه قبل از تیر ماه عملا حضوری در دولت نداشت و در جلسات رسمی حاضر نمی شد. منتقدان دولت آن زمان می گفتند مسعود نیلی که دوستانش برای تبرئه او عنوان می‌کنند 10 ماه است در جلسات دولتی شرکت نمی‌کند، چطور مقاله معروف او در تاریخ 18 فروردین امسال را در انتقاد از تثبیت قیمت ارز به یاد ندارند؟ برخی دیگر از منتقدان می گفتند نیلی عادت دارد که همیشه سر بزنگاه‌ها غیبش بزند. روز اعلام خبر استعفای او در اواسط تیر ماه هم یکی از این بزنگاهها بود تا خبر استعفای این مرد همراه دولت، در رسانه‌ها اعلام شود. ماجرای اعلام استعفای نیلی هم به نوبه خود جالب بود. شامگاه یکی از شب‌های گرم تابستان محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که از دوستان نزدیک مسعود نیلی به شمار می‌رود در یک توئیت خبر داد که دستیار ویژه رئیس جمهور 10 ماهی می‌شود که استعفا داده و در محل کارش حاضر نمی‌شود. و نزدیک به یک ساعت بعد، چند منبع خبری خبر رسمی استعفای او را منتشر کردند.



رفت و برگشت‌های نیلی به پاستور
نیلی پاستور را در شرایطی ترک کرد که دولت تمام ایده‌های مرتبط با بازار آزاد را طبق مشاوره‌های او عملی می کرد و حتی برخی منتقدان می گفتند اوضاع اقتصادی تابستان محصول ایده‌هایی بود که نیلی به دولت داده بود اما هنگامی که نتیجه دردناک شد، خود را از دولت کنار کشید تا مسئولیت عواقب موضوع به گردن او نیفتد.
برخی ارزیابی‌ها نشان می دهد در کوران روزهای آخر جنگ، مسعود نیلی که آن زمان در سازمان برنامه بود طی نامه ای به مقام مافوق خود اعلام کرد که شرایط اقتصادی کشور برای ادامه جنگ با عراق
مناسب نیست. نامه نیلی بلافاصله بر روی میز نخست وزیر
وقت قرار گرفت.نیلی چند سال بعد در دولت
سازندگی نقش مهمی در برنامه تعدیل اقتصادی دولت‌هاشمی ایفا کرد و آنگونه که منتقدان
می گویند برای دیدن نتایج کارهایش در کشور نماند و
بلافاصله برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد.بعد از آنکه حسن روحانی تحصیلکرده انگلستان در سال 92 رئیس جمهور شد، نیلی مجددا به صحنه بازگشت تا مشاورت اقتصادی رئیس جمهور را عهده دار شود. در 4 سال نخست حسن روحانی ظاهرا اوضاع بر وفق مراد بود. تورم آهنگ کاهش داشت و تنها رکود
آزار دهنده بود که دولت را رنج می داد. برجام هم مزید بر علت شده بود و شرایط خوبی در حال روی دادن بود.
نیلی به همراه نهاوندیان ایده تشویق مردم به انصراف داوطلبانه یارانه را مطرح کرد که این طرح شکست خورد. اما شرایط زمانی بدتر شد که ترامپ در امریکا
بر سر کار آمد . گرچه نیلی و دوستانش در تیم اقتصادی
دولت تصور نمی کردند ادعاهای ترامپ مبنی بر خروج از برجام درست باشد اما وقتی این اتفاق افتاد یک بزنگاه جدید رخ داد تا نیلی آرام و بی سر و صدا رفتنی شود. هنگامی که نیلی در شورای پول و اعتبار بود، طی مقاله ای از تثبیت قیمت ارز و پایین بودن قیمت آن انتقاد کرد . این اتفاق 18 فروردین امسال روی داد که چند روز پس از آن برخی دلار 8 هزار تومانی در بازار آزاد را محصول تفکر وی می دانند .

همه مخالفان طیب نیا در دولت
ماجرا این است که طیب نیا درست در زمانی برمی گردد که خبری از سیف نیست. او اختلافات زیادی با سیف داشت . اواسط سال 95 هنگامی که طیب نیا طرح موسوم به رونق تولید را ارائه کرد، سیف بی میلی خود را نشان داد . طیب نیا ایده تزریق نقدینگی به 7 هزار واحد تولیدی را مطرح کرد اما سیف در صفحه شخصی خود با کنایه نوشت: خیال می کنند مشکل واحد‌های تولیدی کمبود نقدینگی است، در حالیکه باید علت اصلی شناسایی شود، این درست نیست که با این روش حجم مطالبات وصول نشده بانکها را زیاد کنیم. این درگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه با معرفی دولت دوم روحانی نامی از طیب نیا نبود که علت آن بیماری قلبی اعلام شد. کلید واژه ای که پیشتر نجفی شهردار تهران را هم قربانی کرده بود . مخالفان طیب نیا، نوبخت ، نهاوندیان و نیلی بودند و البته بیشتر
به نظر می رسید اختلاف نظر او با این افراد موجب شده بود که وی از دولت دور شود. اما اکنون نه از سیف خبری هست و نه از نیلی . نهاوندیان هم نقشش در دولت قدری به حاشیه رفته ضمن آنکه نوبخت هم جایگاه سابق را در دولت ندارد. حال باید دید با بازگشت طیب نیا تحولات جدیدی در تیم اقتصادی دولت شکل می گیرد یا خیر.