اجازه طولانی‌شدن مشکلات سیل‌زدگان را نمی‌دهیم

ایرنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته به منظور حضور در مناطق سیل‌زده آذربایجان شرقی به تبریز سفر کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی، در جمع اهالی روستای سیل‌زده چنار شهرستان عجب‌شیر، گفت: «دولت تمام تلاش خود را برای حل مشکلات هموطنانمان در استان‌هایی که گرفتار این بلای طبیعی شده‌اند، به کار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد مشکلات این عزیزان طولانی شود».
او با بیان اینکه حادثه سیل برای همه مردم ایران به‌ویژه در استان آذربایجان شرقی و روستای چنار تلخ و دلخراش بود، عنوان کرد: «عزیزانی که از دست رفتند، همه برادران و خواهران مردم غمزده ایران اسلامی هستند. در این روزها مردم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان روزهای تلخی را سپری کردند، ولی اهالی روستای چنار بیشترین غم را کشیدند».
روحانی با بیان اینکه ازدست‌دادن 20 نفر از اهالی این روستا بسیار تکان‌دهنده بوده و هنوز پیکر دو نفر از مفقودان پیدا نشده است، افزود: «دولت همه توان خود را برای بازسازی منازل تخریب‌شده و آسیب‌دیده در قالب کمک‌های مستقیم و تسهیلات کم‌بهره به کار می‌بندد. دولت برای ساماندهی خانه‌های روستایی در حریم رودخانه‌ها باید برنامه‌ریزی کند».رئیس‌جمهوری با اشاره به اختصاص اعتبار اولیه برای ساماندهی وضعیت مناطق خسارت‌دیده از سیل در چهار استان کشور گفت: «تلاش برای حل مشکلات ادامه دارد و همه مسئولان از رهبری تا نیروهای امدادی و درمانی، سپاه و ارتش در کنار آسیب‌دیده‌ها هستند».
او با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه نباید همدیگر را در روزهای سخت فراموش کنیم، عنوان کرد: «مردم ما در این زمینه نمره 20 دارند و امدادرسانی به روستای چنار هم باید با نمره 20 در تاریخ باقی بماند تا درکنارهم‌بودن مردم در روزهای سخت ثابت شود».روحانی با تأکید بر ضرورت تلاش برای یافتن اجساد مفقودشده این حادثه، به ستاد بازسازی دستور داد از امروز نسبت به آغاز عملیات بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده اقدام کنند.


 رئیس‌جمهوری با تقدیر از تلاش‌های هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان و نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش که در کنار مردم بوده و به آنها کمک کرده‌اند، گفت: «ما نباید یکدیگر را در روزهای سخت فراموش کنیم، دولت با همه توان در کنار شما خواهد بود و امروز در استانداری آذربایجان شرقی نیز با تشکیل جلسه ستاد بحران، حوادث اخیر بار دیگر بررسی می‌شود و تصمیمات لازم برای جبران سریع خسارات اتخاذ خواهد شد».
او افزود: «از همه مسئولان که از ابتدا در کنار مردم بوده و آلام آنها را رفع کردند و همه بخش‌های امدادی، درمانی و انتظامی تقدیر می‌کنم و از مسئولان می‌خواهم برای یافتن باقی‌مانده مفقودان در چنار و آذرشهر و سایر مناطق، بیش از پیش تلاش کنند و نیز برای ساختن خانه‌هایی که آسیب ‌دیده یا به طور کامل از بین رفته‌اند، تلاش لازم را انجام دهند».روحانی عنوان کرد: «به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن دستور می‌دهم که عملیات ساخت و بازسازی خانه‌های مردم را در مناطق آسیب‌دیده از امروز آغاز کند. مردم بدانند که دولت در کنار آنهاست و به آنها دست‌مریزاد می‌گویم که توانستند یکدیگر را یاری کرده و با انجام وظایف دینی، اخلاقی و تعاون در کنار یکدیگر باشند».
روحانی همچنین در سفر به آذرشهر با امام‌جمعه این شهرستان دیدار کرد و از نزدیک در جریان وضعیت سیل‌زدگان قرار گرفت. رئیس‌جمهوری در این سفر، پای صحبت‌های سیل‌زدگان روستای «میهماندار» شهرستان عجب‌شیر نشست و با حوصله تمام به حرف‌ها و سخنان زنان این روستای سیل‌زده گوش داد. در این سفر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، رئیس‌جمهوری را در سفر یک‌روزه به آذربایجان شرقی همراهی کردند. 
لایروبی مسیرهای دریاچه ارومیه نبود، مصیبت ما در سیل ده‌ها برابر می‌شد
همچنین، رئیس‌جمهوری، شب گذشته در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سیل اخیر 18‌ هزار هکتار مزرعه و 14‌ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی خسارت دید که رقم بسیار بالایی است، گفت: «دولت با همه توان در کنار مردم استان‌های سیل‌زده خواهد بود و در مسائل زیربنایی نیز وارد عمل می‌شود».به گزارش ایرنا، حسن روحانی افزود: «در این زمینه بنیاد مسکن نسبت به خانواده‌های آسیب‌دیده وظیفه سنگینی برعهده دارد و در این خصوص سرعت عمل بسیار مهم است. 
کسی که سرپرست خود را از دست داده، باید مسکن برایش ساخته شود و دولت آن را بر عهده می‌گیرد؛ جوانی که در روستای «چنار» تنها مانده، باید خانه برایش بسازیم».
او گفت: «اگر لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه نبود، امروز مصیبت ما در سیل اخیر ده‌ها برابر می‌شد؛ اگر به داد دریاچه ارومیه نمی‌رسیدیم و به فکر دریاچه نبودیم، چه حوادثی که برای ما پیش نمی‌آمد. ما در مقابل دریاچه ارومیه مسئولیم و اگر به این دشت زیبای اطراف دریاچه توجه نکنیم، نمک و توفان آن می‌تواند تمام تمدن ما را در هم بکوبد و تمدن ما را از بین ببرد. اگر این لایروبی‌ها به‌دلیل دریاچه نبود و سدها وجود نداشت، این سیلاب خسارات به مراتب بیشتری را به بار می‌آورد».