جوانان باید مدیریت را برعهده بگیرند







حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به تلاش دستگاه‌های اجرایی و تبلیغاتی امریکا برای بزرگ‌نمایی 13 آبان و تأثیر تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و مردم ایران تأکید کرد:«13 آبان به روز استحکام جمهوری اسلامی تبدیل شد.» وی در جلسه روز گذشته هیأت دولت تصریح کرد:«مردم ایران به سلطه‌طلبان خارجی با صدای رسا، جواب منفی دادند؛ این موجب افتخار است.» او با اشاره به ادعای امریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت:«در فروش نفت پاسخ بسیار روشن و قاطعی به امریکا دادیم.» رئیس جمهوری تصریح کرد:«راه انتخابی امریکایی‌ها غلط است و حتماً شکست می‌خورند.»  ادامه جلسه هیأت دولت تحت تأثیر انتخاب استانداران جدید قرار داشت. روحانی با یادآوری این نکته که «با اجرای قانون بازنشستگی، در برخی از استاندار‌ی‌ها، فرمانداری‌ها و وزارتخانه‌ها تغییراتی ایجاد خواهد شد» از استاندارهای جدید خواست از همه نیروهای شایسته بخوبی استفاده کنند. وی به استانداران توصیه کرد:«اصل بر شایسته‌سالاری است و مسأله مذهب، اقوام، جنسیت و حزب و جناح نباید اصل باشد.» او همچنین تأکید کرد:«زنان ما، امروز بیدار، سیاسی و هوشیار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و بخوبی می‌توانند در بخش‌های مختلف مدیریت کنند و باید از خانم‌ها استفاده شود و مسأله جنسیت نباید برای اجرای دقیق شایسته‌سالاری مانع شود.»

رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت گفت: ممکن است مردم از مسئولان گله‌ای داشته باشند، اما اینکه در برابر یک زورگو در دنیا محکم و قاطع می‌ایستند  یک موفقیت و پیروزی بزرگ است و باید به این ملت رشید، فهیم، شجاع و ملتی که آگاه به زمان است، تبریک گفت. حجت‌الاسلام حسن روحانی از ملت بزرگ ایران که هوشیاری‌ خود را بخوبی در 13 آبان و روزهای بعد از 13 آبان به جهانیان نشان دادند قدردانی و تأکید کرد که مسئولان و مدیران بخش‌های مختلف دولت با قدرت در مقابل تحریم‌ها می‌ایستند. وی همچنین 13 آبان را روز کلید زدن استحکام نظام دانست و افزود: امروز نظام ما از هر زمان دیگر مستحکم‌تر است و اینکه مردم ما به متجاوزان و سلطه‌طلبان خارجی با صدای رسا، جواب منفی می‌دهند، جای فخر و افتخار است.

روز واهی برای  کاخ سفید

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: کاخ‌نشینان کاخ سفید با تحریم‌ها، فشارها و شرایطی که در سیستم تبلیغاتی برای ناامید کردن مردم به وجود آورده بودند، براساس افکار واهی خود براین تصور بودند روز 13 آبان روزی است که پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را کلید می‌زنند.
وی اظهارکرد: ممکن است مردم از مسئولان گله‌ای داشته باشند، اشکالی ندارد؛ با صدای رسا، گله‌ و نقدشان را باید بگویند؛ باید همدیگر را یاری و کمک کنیم؛ اما اینکه در برابر یک زورگو در دنیا محکم و قاطع می‌ایستند و نشان می‌دهند که تحت تأثیر تبلیغات غلط آنها قرار نمی‌گیرند، یک موفقیت و پیروزی بزرگ است و باید به این ملت رشید، فهیم، شجاع و ملتی که آگاه به زمان است، تبریک گفت.
رئیس جمهوری افزود: سختی‌هایی در جامعه هست و مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما اینکه مردم وقتی در برابر توطئه امریکا می‌ایستند، سرفراز هستند و شکست می‌دهند، این برای ملت عظیم‌الشأن ایران در این مقطع حساس یک افتخار بزرگی است.
روحانی با اشاره به اینکه امروز همه جهانیان فهمیدند که امریکایی‌ها یکبار دیگر، داعیه غلطی داشته و تبلیغات غلطی را به راه انداختند و اهدافی را دنبال می‌کردند که هیچ‌وقت به آن نخواهند رسید، گفت: آنها فکر می‌کردند که نفت ایران را به طور کامل قطع می‌کنند، اما خودشان در روزهای آخر فهمیدند که این کار عملی و امکان‌پذیر نیست؛ هم به خاطر مسائل داخلی خودشان و هم به‌خاطر قیمت نفت امکان‌پذیر نیست.

نفت‌مان را می‌فروشیم

وی افزود: بالاتر از همه امریکایی‌ها فهمیدند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و علامت بزرگ آن را در داخل کشور وزارت نفت داد و به امریکایی‌ها فهماند نفت‌مان را می‌فروشیم؛ و آنها هر کاری هم بکنند، آنقدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آنها بی‌اثر است. این کاری بسیار ارزشمند بود که انجام گرفت.روحانی با بیان اینکه این کار از لحاظ مدیریتی کار مشکلی است و خیلی‌ها بویژه معاون اول رئیس جمهوری با جلسات فراوانی که گذاشتند به وزارت نفت در این زمینه کمک کردند، ادامه داد: علامت بسیار روشن و قاطعی به امریکا دادیم که نفت‌مان را می‌فروشیم و روابط مالی‌مان با دنیا را حفظ می‌کنیم؛ ممکن است یک مقدار برای ما سخت باشد و پیچ داشته باشد اما وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزیران و مسئولان، کاملاً قاطع در برابر امریکا می‌ایستند. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امریکایی‌ها حتماً در این راه شکست می‌خورند و راهی که انتخاب کرده‌اند راه غلط و راه اشتباهی است، اظهارکرد: اگر راست می‌گویند و دنبال امنیت منطقه هستند، راهش این نیست و اگر راست می‌گویند و به ملت و تاریخ ایران احترام می‌گذارند، راهش این نیست. آنان مسیر غلطی را انتخاب کرده و خودشان را بیشتر در جهان رسوا می‌کنند. روحانی افزود: امریکایی‌ها پیش ملت ما خودشان را رسوا کردند و امروز برای همه روشن است که این تحریم غلط و ظالمانه امریکا به ضرر مردم عزیز و بزرگوار تمام می‌شود و اگر مردم نسبت به امریکا قضاوت صحیحی داشتند که این قدرت، قدرت ظالمانه است امروز این قضاوت‌شان دقیق‌تر است که حتماً امریکایی‌ها به قوانین و مقررات بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و آنها را زیر پا می‌گذارند.

جنسیت مانع شایسته سالاری نشود

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مخصوصاً مسأله جنسیت نباید برای شایسته ‌سالاری مانع شود، تصریح کرد: اگر خانمی شایستگی برای مدیریت یا مسئولیت در یک بخشی دارد و شایستگی‌اش بیشتر از مردی است که در همان سنخ مورد نظر ما است، مرد بودن نباید مانع مدیریت زنان شایسته جامعه ما شود.
روحانی تأکید کرد: زنان ما، امروز بیدار، سیاسی، هوشیار هستند، در انتخابات و دانشگاه‌ها حضور دارند، صاحب دانش هستند و بخوبی می‌توانند در بخش‌های مختلف مدیریت کنند و باید از خانم‌ها استفاده شود و مسأله جنسیت نباید برای اجرای دقیق شایسته‌سالاری مانع شود.وی با تأکید بر اینکه جوان‌ها برای ما خیلی مهم هستند، گفت: اجرای این قانون مجلس مقداری برای ما سخت بود، اما جزو قوانینی بود که وقتی به دست من رسید، همان لحظه آن را برای اجرا ابلاغ کردم. درست است مشکلاتی ایجاد می‌شود ولی در کل به خیر جامعه است.
روحانی افزود: به هر حال جوان‌ها باید بیایند و مدیریت‌ها را به عهده بگیرند. نسل جوان، مدیران آینده کشور هستند و لیاقت‌های بسیار خوبی دارند. در هیأت وزیران هم هر کجا از نیروی جوان‌تر استفاده کردیم، نه تنها پشیمان نشدیم، بلکه راضی و خشنود هستیم. بخوبی و پرتلاش کار می‌کنند. البته یک جاهایی هست که تجربه و سابقه در یک شرایطی مورد نیاز باشد، اما همین مدیران هم باید مدیران جوان را سر کار بیاورند یعنی معاونین و مشاورینی که معرفی می‌کنند از نسل جوان باشند و از آنها استفاده کنیم.


مسیر امریکا غلط است

رئیس جمهوری با بیان اینکه البته مسیری که امریکا در منطقه هم انتخاب کرده غلط است، گفت: اینکه کسی فکر کرده که ملت فلسطین را از بین می‌برد، اینکه فکر کرده مسأله آوارگان فلسطینی را برای همیشه به فراموشی تاریخ می‌سپارد، اینکه فکر کرده با تقویت رژیم صهیونیستی می‌تواند مردم غزه را تسلیم کند این هم یک اشتباه بزرگ دیگری است که امریکا مرتکب می‌شود. راه‌حل منطقه احترام به حقوق مردم و مردم فلسطین و یک انتخابات آزاد در منطقه است و راهی که انتخاب کردند، راه ناصحیحی است. روحانی خاطرنشان کرد: حالا داستان معامله قرن برایشان خیلی زیادی است که دنبالش هستند و ادعا می‌کنند. قبلی‌ها هم ایجاد منطقه جدید و جدیدتر را مدعی شدند و این‌ها از این حرف‌ها زیاد زدند و هیچ‌کدام عملی نبود. ملت‌های منطقه همیشه دنبال ایستادگی و استقلال و منافع خودشان هستند و امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قادر نیستند، ملت‌های بزرگ این منطقه را سرکوب کنند و مسیر نادرست تجاوز صهیونیستی را در منطقه ادامه دهند.

توصیه  به  استانداران

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز خوشحالیم که وزارت کشور یک قدم خوب برای تحول در استانداری‌ها اتخاذ کرده و 4 استاندار را در 4 استان مهم معرفی کرده است، اظهارکرد: به خاطر قانون جدید مجلس شورای اسلامی درخصوص بازنشستگی، ‌به طور طبیعی در برخی از استاندار‌ی‌ها، فرمانداری‌ها و جاهای دیگر و وزارتخانه‌ها به ناچار تغییراتی ایجاد خواهد شد.وی با اشاره به انتخاب چهار استاندار جدید گفت: امروز هیأت وزیران به 4 استاندار پیشنهادی وزارت کشور برای استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمان و همدان، رأی اعتماد بسیار خوب و بالایی داد و ان‌شاء‌الله با حکم جدیدشان، کار خودشان را در این استان‌ها آغاز می‌کنند.
روحانی ادامه داد: نکاتی عمومی و همچنین مختص به استان‌های خاص استاندارهای عزیز دارم که اولاً عهدی که از دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم با مردم بستیم، به عهدمان پایبند خواهیم بود و یکی از وظایف استاندارها این است که برنامه و خط مشی دولت دوازدهم را بتوانند بخوبی اجرایی و عملیاتی کنند. رئیس جمهوری با تأکید براینکه اولین حرف ما از روز اول اعتدال بوده است و دنبال تندروی نه سمت راست و نه سمت چپ‌اش، هیچ کدام را نه مفید می‌دانیم و نه قبول داریم، تصریح کرد: مسیر ما مسیر اعتدال است و می‌خواهیم از همه نیروهای شایسته بخوبی استفاده کنیم. روحانی تصریح کرد: اصل هم بر شایسته‌سالاری است و مسأله مذهب، اقوام، جنسیت و حزب و جناح نباید اصل باشد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ما به همه اقوام کشورمان، احترام می‌گذاریم و همه اقوام کشور در انقلاب و دفاع مقدس سهیم بودند و امروز همه‌شان برای سربلندی کشور، تلاش می‌کنند، تأکید کرد: افتخار ماست که ایرانی هستیم و همه اقوام قبل از اینکه نام قوم خودشان را ببرند، به ایرانیت و اسلامیت خودشان افتخار می‌کنند و بنابراین مسأله قومیت نباید برای ما مطرح باشد، اساس شایسته سالاری است و در استان‌ها باید از اقوام و مذاهب مختلف و از شایسته‌ها استفاده کنیم.

دلایل عصبانیت امریکا از ایران

رئیس جمهوری در ادامه دلایل خشم و عصبانیت امریکا از جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و گفت: یکی از مسائل بسیار مهم امروز، مقابله با تحریم ظالمانه امریکاست. امریکایی‌ها، می‌خواهند بر ایران فشار وارد کنند. مقصود آنها هم اقتصاد ایران و توسعه ایران نیست؛ مسأله، بالاتر از اینها است. آنها از استقلال و آزادی مردم ایران و از اینکه نسبت به ایران هیچ‌گونه قدرت تصمیم‌گیری ندارند، خیلی عصبانی‌اند.
وی افزود:  آنها استقلال ایران و این نظام را نمی‌خواهند. گروهی هم که امروز در امریکا روی کار آمدند، تجربه و پختگی لازم را نسبت به منطقه و مخصوصاً نسبت به ایران ندارند.
وی گفت: امروز با قدرت باید در برابر این توطئه بایستیم و ایستادگی به این است که از تمام ظرفیت داخلی‌مان در عرصه‌های انسانی، جغرافیایی و فیزیکی به خوبی استفاده کنیم. ایران کشوری است که می‌تواند راه ترانزیت برای بسیاری از کشورهای دنیا باشد چرا که در جایگاه بسیار حساسی واقع شده است. امنیت آبراه اصلی نقل و انتقال نفتی به دست ملت و نیروهای مسلح ایران است. محبوبیتی که ایران در منطقه در میان ملت‌ها دارد، بسیار تأثیرگذار است.


مأموریت استانداران جدید

روحانی در ادامه با اشاره به انتخاب آقای موهبتی به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از برادران بسیار خوب اهل سنت و بلوچ در این استان تشکر می‌کنم. واقعاً در این پنج سال برای امنیت استان، کاملاً تلاش کردند. قبلاً خیلی ناامنی در شهرهای مختلف و در مرکز استان بود. امروز ناامنی در استان اصلاً نیست و گاهی در مرز ممکن است یک عده‌ای جنایتکار آن طرف مرز هستند، بیایند، یک حمله ناگهانی بکنند و عده‌ای را شهید کنند یا عده‌ای قاچاقچی بوده که دنبال قاچاق مواد مخدر هستند و مشکلاتی برای ما در مرز درست کنند. وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان، ‌استان کاملاً امنی است و گردشگر براحتی می‌تواند وارد این استان شود و به شهرهای مختلف برود،  تأکید کرد: برای ما شیعه، ‌اهل سنت، بلوچ، فارس، هیچ تفاوتی نمی‌کند. اینها همه مسلمان، ایرانی و همه علاقه‌مند هستند و همه اینها باید بتوانند از این فضا استفاده کنند و ما هم باید بتوانیم از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کنیم.
روحانی با اشاره به انتخاب آقای حقیقی به‌عنوان استاندار زنجان افزود: زنجان معادن بسیار خوب و مردم بسیار شریفی دارد. همه مردم ایران به خاندان رسالت و به ابا‌عبدالله الحسین(ع) علاقه‌مند هستند و علمای بزرگی هم از زنجان برخاسته‌اند که یکی از ایشان مرجع بزرگوار آیت‌الله شبیری زنجانی هستند.
روحانی اظهارکرد: آیت‌الله شبیری زنجانی یکی از مراجع بزرگ کشور و یکی از مدرسین بسیار عالی‌مقام حوزه‌های علمیه هستند. این چهره بسیار اثرگذار در حوزه علمیه، همواره یکی از استادان بسیار سطح بالای حوزه و معروف بود و الان هم معروف است. ایشان در علم رجال یک تخصص خاص و ویژه‌ای دارد و واقعاً سرآمد است. در فقه، اصول و در سایر امور هم سرآمد هستند. الحمدلله این افتخار را هم این استان بزرگ در حوزه علمیه دارد.رئیس جمهوری با بیان اینکه آقای فدایی به‌عنوان استاندار کرمان برگزیده شدند،  از کرمان به‌عنوان یک استان انقلابی نام برد و گفت: معادن بسیار بزرگی در این استان وجود دارد و مردم با وفا و علاقه‌مندی دارد، شخصیت‌هایی همچون شهید بزرگوار باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این استان هستند.روحانی با بیان اینکه ان‌شاء‌الله با حضور آقای فدایی شاهد یک تحول بسیار خوب در کرمان باشیم؛ به تلاش‌ها برای تأمین آب شیرین در استان‌های یزد و کرمان از خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و افزود: به نظرم این اقدام که آغاز شده یکی از کارهای اساسی است که باید انجام بگیرد. رئیس جمهوری با اشاره به انتخاب آقای شاهرخی برای استانداری استان همدان از سوی هیأت دولت، گفت: استان همدان  جاذبه‌های بسیار خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی داراست، همدان واقعاً استان دیدنی بوده که هم همدان و چه اطراف همدان آب و هوای بسیار خوبی داشته و مخصوصاً در ایام تابستان جاهای دیدنی دارد.