باز هم فضاسازی دلواپسان علیه ظریف

کیهان خواستار محاکمه وزیرامور خارجه کشور شد
باز هم فضاسازی دلواپسان علیه ظریف
سخنگوی وزارت خارجه : بهره‌برداری جناحی از حرف ظریف ناصواب است
کیهان دیروز خواستار محاکمه محمدجواد ظریف شد. این روزنامه با تیتر بزرگ این جملات را بر صفحه یک خود درج کرد: «مدعیان پولشویی گسترده اگر سند نیاورند، باید محاکمه شوند.» این جملات اشاره به سخنانی دارد که چند روز پیش وزیر امورخارجه کشور در زمینه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی بیان کرد. محمدجواد ظریف گفته بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند». بعد از این اقدام کیهان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور اعلام کرد که سخنان محمدجواد ظریف بارها از سوی مقامات کشور بیان شده است و واقعیت پولشویی در کشور قابل کتمان نیست. البته این تنها کیهان نبود که از زبان تعدادی نمایندگان مجلس خواستار محاکمه ظریف می‌شد. مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری نیز معتقد است که اظهارات ظریف در عرصه بین‌الملل پیامدهای منفی دارد. وی گفت: «مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ناظر، باید آقای ظریف را بازخواست کند و در رأی اعتمادی که به وی داده است تجدیدنظر کند.» ظریف اگرچه از فضاسازی‌ها علیه تصویب لوایح پولشویی سخن گفته بود اما دیری نپایید که فضاسازی‌ها دامن‌گیر خودش شد تا بابت جمله‌ای که بر زبان آورده به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی برود و حساب و کتاب پس بدهد. مساله‌ای که فلاحت‌پیشه رئیس کمسیون امنیت ملی از آن خبر داد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید روشن‌گری در حوزه پولشویی و مطلبی که آقای ظریف مطرح کرده است، صورت گیرد. در پی اظهارات ظریف درباره پولشویی در کشور و عدم ارائه مستندات، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از دعوت وی به این کمیسیون برای ارائه توضیحات خبر داد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه به تازگی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور، علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به این درخواست اعضای این کمیسیون گفت که از وزیر امور خارجه دعوت شده تا با حضور در این کمیسیون مستنداتی درباره ادعایش پیرامون پولشویی را به اعضای کمیسیون ارائه دهد.


فضاسازی علیه لوایح پولشویی
ماجرا از این قرار بود که ظریف درباره فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه لوایح پولشویی به قدرت چشم‌گیر مالی آنان اشاره کرده بود؛ به کسانی که به قول وزیر امور خارجه کشور فقط یک قلم معامله‌شان ممکن است 30 هزار میلیارد باشد. همین بود که گفت: «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند.» ظریف افزود: «مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ١١٠٠ میلیارد تومان است یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم».
حمله گازانبری به وزیر
سخنگوی جبهه پایداری سخنان ظریف را «مایه تعجب» و «فاجعه بار» خوانده و آن را ناشی اهداف برآمده از «تمایلات شدید غربگرایانه وی» دانست. البته می‌توانید به این لیست بلند بالا «نگاه خائنانه» را هم اضافه کنید. وی گفت: «مایه تعجت است که وزیر خارجه کشوری بگوید ما در کشورمان پولشویی داریم؛ پس نیاز به نظامی داریم که دشمنان طراحی کرده‌اند به نام FATF که جلوی این را بگیرد. این فاجعه‌بارترین نوع نگاه به سیاست‌خارجه است که آقایانی که ادعا دارند خیلی هم تجربه دارند، به کار می‌بندند.» نهایتا با این مقدمه چینی مجید متقی‌فر خواستار واکنش مجلس شورای اسلامی شد. وی تصریح کرد: «مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ناظر، باید آقای ظریف را بازخواست کند و در رأی اعتمادی که به وی داده است تجدیدنظر کند؛ چرا که چنین وزیری با اظهاراتش، کشور را در معرض آسیب‌های جدّی قرار می‌دهد. » از این عجیب‌تر نمایندگانی بودند که با کیهان مصاحبه کرده و خواستار محاکمه ظریف شده بودند. آن هم به این دلیل که وزیر امور خارجه کشور گفته بود که پولشویی در کشور یک واقعیت است. معلوم نیست که اگر چنین واقعیتی در کشور وجود ندارد مجلس چگونه به این لایحه رای داده است. گویی که این نمایندگان مساله پاسخگویی را فقط برای دولت می‌پسندند. علیرضا رحیمی در حساب توییتر خود در واکنش به فحاشی‌ها علیه جواد ظریف نوشت: «عده‌ای که با اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و افزایش مجازات‌ها مخالفند واقعیات تلخ در سخنان ظریف نیز به قبایشان برمی‌خورد و در مقابل فحاشی پیشه می‌کنند. مبارزه با پولشویی از دیروز هم لازم بود و امروز اجرای بدون تبعیضش، یک ضرورت حتمی است».
فضاسازی علیه شفافیت‌سازی
وزارت خارجه کشور از زبان سخنگو توضیحاتی در باب اظهارات ظریف داد. بهرام قاسمی از بهره‌برداری‌های سو و جناحی مخالفان سخنان وزیر خارجه کشور گفت. وی خاطرنشان کرد: «آنچه از سوی آقای ظریف درخصوص پولشویی بیان شد، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی‌‌‌‌رتبه کشور در قوای سه‌گانه و در دولت‌‌‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه‌‌‌های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است.» او معتقد است که «سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع‌‌بینانه و آسیب‌‌‌شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌‌‌ساز دولت است.» سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌‌‌‌‌ها و آمارهایی که تاکنون برخی از سازمان‌‌‌های‌‌‌‌ نظارتی و مسئول درخصوص برخی از معضلات و آسیب‌‌‌‌های اقتصاد کلان کشور ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: «بارها توسط بسیاری از دستگاه‌‌های ذیربط گفته شده است که روزانه ده‌‌‌‌‌ها میلیون‌ لیتر انواع سوخت از کشور قاچاق می‌شود، همچنین آمارها و گزارش‌‌‌هایی از حجم قابل توجهی از قاچاق انواع کالا و ارز منتشر می‌‌‌شود که مراجع رسمی ارزش آن را ده‌‌‌‌ها میلیارد دلار برآورد می‌‌‌کنند؛ همچنین گفته می‌‌‌‌شود که سالانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد». قاسمی افزود: «همانگونه که وزیر امور خارجه در مصاحبه خود بیان کرد بسیاری از منتقدان FATF از دلسوزان کشور هستند و مطلقا به فرد یا ارگانی اشاره نداشته است؛ اما واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی یا قاچاقچیان بین‌‌‌المللی قابل کتمان نیست.» وی اضافه کرد: «بی‌‌‌شک فرهنگ نقد و نقادی منصفانه امری نیکو و کاری بخردانه و امری الزامی است اما بهره‌‌‌‌‌برداری سیاسی و جناحی از بخش‌‌‌هایی از سخنان آن هم سخنان از روی حسن نیت وزیر امور خارجه که دلسوزانه و در جهت آسیب‌‌شناسی برخی معضلات و مشکلات کشور و مردم بیان شده است، امری ناصواب و بی‌‌ثواب است».
ارتباط تنگاتنگ با رهبر انقلاب
بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس حمله‌کنندگان به ظریف را مخالفان CFT دانسته و اظهار کرد: «این‌ها افرادی هستند که به ظاهر موافق شفاف‌سازی به ویژه در بحث رای نمایندگان بودند؛ در حالی که ایشان هم به نوعی شفاف‌سازی کرد پس از چه چیزی برآشفته شدند؟ اگر واقعا به دنبال شفاف‌سازی هستند به جای حمله به دکتر ظریف بگردند و ببینند عوامل و مشکلاتی که ایشان مطرح کرد کجاست.» وی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه را موجب ایجاد امیدواری در مردم دانست و گفت: «گفتن چنین مطالبی این امید را در مردم ایجاد می‌کند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود داردو وزیر امور خارجه ارتباط تنگاتنگی با رهبری دارد.» وی اظهار کرد: «حمله به اظهارات افشاگرانه وزیر امور خارجه در واقع خفه‌کردن و کورکردن سوسوهای امید و صداهای افشاگرانه است در حالی که مردم شاید تحریم را تحمل کنند، اما فساد را تحمل نمی‌کنند و اگر جدیتی برای شفاف‌سازی وجود داشته باشد می‌توانیم بحران تحریم را به خوبی رد کنیم».