تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دو ماه حزن انگیز محرم و صفر و ایام شهادت و اسارت آل‌الله بسر آمد و بهار ماه‌ها از راه رسید. ماه ربیع که از آن به سرور ایام یاد می‌شود آغازش با واقعه جانفشانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت و هجرت پیامبر اکرم به مدینه همراه بود تا هفدهم این ماه که با ایام خجسته میلاد سرور کائنات، نبی مکرم اسلام همزمان است و مسلمانان باید این نعمت بزرگ و بی‌پایان الهی را قدر بدانند.
اینک پس از دو ماه سوگواری که دل‌ها به عطر حسینی معطر بود، دل‌ها به استقبال سالروز آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام می‌رود و این رحمت الهی را پس از ایام شهادت یازدهمین اختر سپهر ولایت گرامی می‌دارد؛ باشد که با تقدیر الهی، این ذخیره دوران با ظهورش همه جهانیان را به فلاح و رستگاری هدایت کند.
امروز در آستانه هشتم ماه ربیع، شیعیان جهان در ماتم شهادت مظلومانه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام سوگوار هستند و در غربت امامی سرشک از دیده می‌ریزند. که توسط معتصم عباسی در سامرا به شهادت رسید ولی توانستند در دوران کوتاه شش ساله امامت شان، علیرغم حصر و تبعید، مسیر هدایت را به سوی شیعیان بگشایند.


در این هفته سیزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محتوای پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای انتشار یافت. آژانس در تازه‌ترین گزارش خود که روز دوشنبه منتشر شد و به عبارتی نخستین گزارش پس از اعمال دور دوم تحریم‌های آمریکا محسوب می‌شود، تاکید کرد «هیچ سند و مدرکی حاکی از نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران مشاهده نشده و جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به الزامات مطرح شده در متن توافق پایبند بوده است.»
این نهاد بین‌المللی هر سه ماه یکبار موظف به تهیه و انتشار گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است؛ گزارش‌هایی که در اختیار شورای حکام آژانس و همچنین شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌گیرد. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس درحالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از هرگونه انحراف مبرا می‌داند که آمریکا و اسراییل برای تهدید نشان دادن برنامه هسته‌ای کشورمان از ابزارهای مختلف بهره گرفته‌اند اما تا امروز به نتیجه‌ای دست نیافته‌اند. آخرین برنامه آنها به منظور تخریب وجهه و عملکرد آژانس در جریان هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مرحله اجرا در آمد.
نتانیاهو پنجم مهر در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با نمایش تصاویری مدعی شد که ایران یک انبار سری اتمی در منطقه تورقوزآباد تهران دارد که تاکنون فاش نشده است. وی ادعا کرد که «من برای نخستین بار این مساله را افشا می‌کنم که ایران تاسیسات سری دیگری در تهران دارد. یک انبار سری هسته‌ای برای انبار کردن حجم وسیعی از تجهیزات و مواد از برنامه مخفی اتمی ایران. این محل در یک قالی شویی ساده است.»
چنین ادعایی اگرچه در ظاهر ایران را نشانه گرفته ولی در حقیقت عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر سوال می‌برد. از این رو آمانو نسبت به اتهام مطرح شده سکوت نکرد و چند روز بعد با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر از صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین بازرسی‌های دقیق این سازمان دفاع کرد. وی در این بیانیه درخواست نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تحقیق درباره انبار ادعایی هسته‌ای ایران در تورقوزآباد را رد و تاکید کرد بازرسان به محل‌هایی که ضرورت آن تشخیص داده شود، اعزام می‌شوند.
در این هفته همچنین دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان اخذ تضمین لازم از دیگر طرف‌های برجام برای اجرای تعهدات‌شان، بر راه اندازی شبکه مالی ویژه از سوی اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تاکید کرد. اتحادیه اروپا تاکنون حداقل در ظاهر اعلام کرده است به رغم خروج آمریکا برای حفظ برجام و تضمین منافع تهران تلاش می‌کند. از این رو مدعی است مجموعه اقداماتی را برای مقابله با تحریم‌های کاخ سفید علیه ایران تدارک دیده است. یکی از نخستین و شناخته شده‌ترین اقداماتی که اتحادیه اروپا وعده اجرای آن را داده، اجرای قوانین مسدودساز در برابر مجازات‌های و تحریم‌های ثانویه واشنگتن است. همچنین ایجاد فرایندی بر حفظ کانال مالی موثر با ایران و ادامه فروش نفت و گاز ایران نیز در دستور کار قرار دارد. چندی قبل مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که مورد تایید سه کشور امضا‌کننده برجام واقع شد اعلام کرد فرایندهای اجرایی قانون مسدودساز درحال آماده شدن است. براین اساس شورای اروپایی خسارت شرکت‌های اروپایی را که از آثار فراسرزمینی تحریم‌های واشنگتن خسارت دیده‌اند با احکام دادگاه‌های اروپایی از منابع ایالات متحده در قاره سبز جبران می‌کند. همچنین مقام‌های اتحادیه گفتند تلاش دارند بخشی از امور مالی، بانکی و اعتباری خود در تعامل با ایران را به بانک سرمایه‌گذاری اروپایی محول کنند.
به اعتقاد تحلیلگران گرچه دامنه عمل اروپا در برابر تحریم‌های ترامپ علیه ایران محدود است اما بروکسل باید به کاخ سفید نشان دهد که در برابر سیاست‌های یکجانبه ایالات متحده عقب نشینی نمی‌کند.
رویدادهای خارجی هفته را با تازه‌ترین تحولات در جنگ یمن آغاز می‌کنیم. درحالی که هم آمریکا و هم اروپا برای فرار از رسوائی‌های بیشتر که به دلیل حمایت از جنایات عربستان گریبانگیرشان شده است به ریاض پیغام داده‌اند که جنگ را در یمن تمام کند، اما سردمداران سعودی همچنان به حملات نظامی به یمن ادامه می‌دهند. علت آن نیز این است که منافع عربستان و غرب در یمن در شرایط کنونی همسو نیست.
عربستان که در باتلاق رسوایی قتل «جمال قاشقچی» دست و پا می‌زند، تمایل ندارد جنگ یمن را بدون هیچ دستاوردی رها کند و ننگ شکست کامل در یمن را بپذیرد. ماه گذشته بود که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با تعیین مهلت زمانی 30 روزه از ریاض خواست به روند سیاسی روی آورد. آمریکا در همین چارچوب، اعلام کرد سوختگیری به جنگنده‌های عربستان در یمن را متوقف می‌کند.
به دنبال آمریکا، انگلیس و فرانسه نیز با اتخاذ مواضع مشابهی خواستار پایان جنگ در یمن شدند. غرب اکنون تلاش می‌کند دامن خود را از آلودگی حمایت بی‌حد و حصر از رژیم سعودی، به خصوص پس از حادثه قتل مفتضح روزنامه نگار منتقد، دور نگاهدارد.
اواخر این هفته، رژیم صهیونیستی در اقدامی تروریستی تلاش کرد چند تن از اعضای تاثیرگذار حماس را در غزه برباید که این عملیات با هشیاری مبارزان فلسطینی به شکست منجر شد و ضمن اینکه صهیونیست‌ها نتوانستند به هدف خود برسند، یک افسر ارشد صهیونیست نیز در این میان به هلاکت رسید. رژیم صهیونیستی برای جبران این شکست به حملات کور علیه غزه روی آورد که با حملات متقابل رزمندگان مقاومت مواجه شد. فلسطینی‌ها حدود 500 موشک به داخل اراضی اشغالی شلیک کردند که مجروح شدن ده‌ها اسرائیلی را در پی داشت.
مصر به عنوان متحد منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، برای نجات صهیونیست‌ها وارد شد و فلسطینی‌ها را راضی به آتش‌بس کرد تا بیش از این دامنه رسوایی شکست صهیونیست‌ها گسترده‌تر نشود. با اینحال این اقدام احمقانه رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم را قربانی کرد و لیبرمن مجبور به کناره‌گیری شد.
این حوادث یکبار دیگر نشان داد تنها زبانی که صهیونیست‌ها آن را می‌فهمند زبان زور است و مبارزان فلسطینی بی‌‌اعتنا به سازش طلبی سران عرب، مقاومت را پیش گرفته‌اند.
این هفته پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که ایده تشکیل ارتش اروپایی را به جای ناتو مطرح کرد به شدت دولت آمریکا را آشفته کرد. دونالد ترامپ در واکنش به این پیشنهاد، در اظهاراتی توهین آمیز به اروپایی‌ها گوشزد کرد که از این ایده دست بردارند.
ترامپ گفت «اروپا بهتر است به جای این سخنان، سهم خود در ناتو را بپردازد». ترامپ بارها گفته است که اروپایی‌ها بسیار کمتر از سهمشان در ناتو می‌پردازند.
ترامپ همچنین در خطاب غیرمستقیم به ماکرون گفت: «اگر آمریکا در جنگ جهانی اول و دوم وارد نمی‌شد الآن، فرانسوی‌ها باید آلمانی یاد می‌گرفتند»، که کنایه وی از تسخیر فرانسه به دست هیتلر بود. این اظهارات توهین آمیز ترامپ علیه اروپایی‌ها باعث نشد که اروپایی‌ها عقب نشینی کنند و آنگلا مرکل روز چهارشنبه از تشکیل ارتش اروپایی دفاع کرد. باید گفت که مطرح شدن ارتش اروپایی، آن هم به این شکل، نشان دهنده اختلاف آشکار میان اروپا و آمریکاست، مسئله‌ای که تا چند سال قبل غیرممکن می‌نمود.
سایر اخبار این روزنامه
ترخیص کالا در گمرک عادی شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا 2018: تجلیل رهبر معظم انقلاب از افتخارآفرینی قهرمانان جانباز و معلول در بازی های پارا آسیایی جاکارتا تمجید صندوق بین‌المللی پول از شفاف‌سازی‌های مالی ایران سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها در یمن شد مرکل: اروپا باید یک ارتش واقعی داشته باشد دوران تکیه بر دیگران به سر رسیده است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ رای اعتماد دولت به استانداران منتخب چهار استان رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت: به آمریکایی‌ها فهماندیم نفت مان را می‌فروشیم تحلیل سیاسی هفته موگرینی: توافق هسته‌ای را به دلایل امنیتی حفظ می‌کنیم با حکم رئیس جمهور؛ شش عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند مراسم گرامیداشت هفتمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم برگزار می‌شود در دیدار امیر دریادار خانزادی با جانشین فرمانده نیروی دریایی ایتالیا مطرح شد؛ استفاده نیروی دریایی ایران و ایتالیا از ظرفیت‌های آموزشی یکدیگر مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد: توقیف نشریات در دولت تدبیر و امید محدود شد اقدام قابل تحسین