مرکل: اروپا باید یک ارتش واقعی داشته باشد دوران تکیه بر دیگران به سر رسیده است

صدراعظم آلمان در دعوای تویئتری ترامپ و ماکرون بر سر تشکیل ارتش اروپایی، جانب همسایه فرانسوی‌اش را گرفت و به اروپایی‌ها گوشزد کرد که باید برای قطع وابستگی نظامی به آمریکا، فکری بکنند.
به گزارش خبرگزاریها، پس از تکرار انتقادهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از ایده «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی‌اش برای تشکیل یک ارتش متحد اروپایی، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مقام حمایت از ماکرون ظاهر شد.رئیس‌جمهور فرانسه 15 آبان در یک مصاحبه گفته بود: «ما اگر در زمینه تشکیل ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم، نمی‌توانیم از اروپایی‌ها دفاع کنیم.» او تاکید کرد که اروپا باید به وسیله راهکاری حقیقی بدون وابستگی به آمریکا از خود دفاع کند.
از زمان روی کار آمدن ترامپ، ایده تشکیل یک ارتش خالص اروپایی، بر روی زبان مقامات قاره سبز افتاده است. این‌ها همه واکنش‌های عمل‌گرایانه اروپایی‌ها به یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی ترامپ یعنی کاستن از سهم آمریکا در هزینه‌های ناتو بود.
رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود به فرانسه برای شرکت در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد پایان یافتن جنگ جهانی اول در پاریس، اشاره‌ای مستقیم به حرف‌های ماکرون کرد و آن را «توهین‌آمیز» خواند. ترامپ که با سکوت اروپایی‌ها روبرو شد، حملات توئیتری را از سر گرفت و در صفحه شخصی‌اش نوشت که «قبل از ورود آمریکا به جنگ‌‌های جهانی اول و دوم، آنها (ملت فرانسه) در پاریس داشتند شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کردند. سهم خودتان از ناتو را می‌پردازید یا نه؟»


ترامپ البته طی شرکت در مراسم‌های پاریس هم اعتراض خود را به صورت عملی نشان داد؛ رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع صلح پاریس که پر بود از سخنرانی‌های ضد یکجانبه‌گرایی خودداری کرد و به تنهایی در مراسمی که برای ادای احترام به سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ برگزار شده بود، شرکت کرد.
ساعتی پس از اشاره توهین‌آمیز ترامپ به یادگیری زبان آلمانی در پاریس تحت اشغال نازی‌ها، آنگلا مرکل وارد ماجرا شد و پاسخی جدی به ترامپ داد. مرکل که در استراسبورگ با اعضای مجلس اروپا نشستی مشترک داشت، به آنها گفت: «باید روی دیدگاه تشکیل یک ارتش اروپایی واقعی کار کنیم. روزهای تکیه بی‌قید و شرط روی دیگران، به سر رسیده است.»
خبرنگاران حاضر در محل سخنرانی گفته‌اند که پس از بیرون آمدن این سخنان از دهان مرکل، اعضای مجلس اروپا بر خلاف بانوی نه‌چندان احساساتی آلمانی، به وجد آمده‌ و به صورت ممتد برای وی کف زدند.
متیس: فقط ناتو را مسئول حفاظت از اروپا می‌دانیم
در همین حال وزیر دفاع آمریکا در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش اروپایی، تاکید کرد که فقط ناتو مسئول حفاظت از اروپا ست.ژنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به درخواست فرانسه و آلمان برای تشکیل ارتش اروپایی، تاکید کرد که فقط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بنیان محافظت از اروپا ست.
به گزارش خبرگزاری «رویترز» متیس در ابتدای نشست با همتای لهستانی خود در پنتاگون، در پاسخ به اینکه آیا از ارتش اروپایی حمایت می‌کند، گفت: «ما در حوزه امنیتی، ناتو را سنگ‌بنای محافظت از قاره اروپا می‌دانیم و از اینکه کشورهای عضو، اقدامات بیشتری را برای سبک کردن بار این سازمان انجام دهند، حمایت می‌کنیم».
در این میان وزیر دفاع آلمان نیز روز گذشته در راستای موضع صدر اعظم المان و کمیسیون اروپا، از تشکیل ارتش اروپایی حمایت کرد.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اما پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه برای ایجاد ارتش اروپایی را «بسیار توهین‌آمیز» توصیف کرده و تاکید داشت که بهتر است اروپا اول سهم خودش از ناتو را بپردازد.
سایر اخبار این روزنامه
ترخیص کالا در گمرک عادی شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا 2018: تجلیل رهبر معظم انقلاب از افتخارآفرینی قهرمانان جانباز و معلول در بازی های پارا آسیایی جاکارتا تمجید صندوق بین‌المللی پول از شفاف‌سازی‌های مالی ایران سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها در یمن شد مرکل: اروپا باید یک ارتش واقعی داشته باشد دوران تکیه بر دیگران به سر رسیده است در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ رای اعتماد دولت به استانداران منتخب چهار استان رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت: به آمریکایی‌ها فهماندیم نفت مان را می‌فروشیم تحلیل سیاسی هفته موگرینی: توافق هسته‌ای را به دلایل امنیتی حفظ می‌کنیم با حکم رئیس جمهور؛ شش عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند مراسم گرامیداشت هفتمین سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم برگزار می‌شود در دیدار امیر دریادار خانزادی با جانشین فرمانده نیروی دریایی ایتالیا مطرح شد؛ استفاده نیروی دریایی ایران و ایتالیا از ظرفیت‌های آموزشی یکدیگر مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد: توقیف نشریات در دولت تدبیر و امید محدود شد اقدام قابل تحسین