اجازه نمی‌دهیم مشکلات مردم طولانی شود

اعتماد| رييس‌جمهور صبح روز چهارشنبه براي بررسي آخرين وضعيت سيل‌زدگان آذربايجان شرقي با استقبال نماينده ولي فقيه در استان، امام جمعه تبريز، استاندار و جمعي از مقامات ارشد محلي وارد فرودگاه بين‌المللي شهيد مدني تبريز شد. حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در جمع خبرنگاران ضمن تسليت به داغداران و حادثه ديدگان اين حادثه سيل آذربايجان تاكيد كرد: دولت يازدهم با همه توان خود براي كمك و رفع مشكلات حادثه‌ديدگان تلاش خواهد كرد. رييس‌جمهور در ادامه صحبت‌هايش براي مردم داغديده از پيگيري‌هايي كه از لحظه وقوع سيل براي بهبود وضعيت بازماندگان انجام داده بود خبر داد و افزود: از همان لحظات آغاز اين حادثه ناگوار ضمن پيگيري اقدامات انجام شده از طريق استاندار و فرستادن وزير نيرو به منطقه بررسي‌ها و اقدامات خوبي براي كمك به مردم اين استان از طرف دولت انجام شد. دكتر روحاني در ادامه صحبت‌هايش گفت: در كنار رحمت‌هاي الهي باران عده‌اي از مردم گرفتار سيل و خسارات جاني و مالي شدند كه ضرورت داشت براي بررسي اقدامات و انجام دادن كارهاي تكميلي براي رفع مشكلات كمك‌هاي بلاعوض و تسهيلات كم‌بهره به اين استان سفر كنيم. رييس‌جمهور تاكيد كرد: روز سه شنبه اعتبارات لازم براي استان‌هاي كردستان، آذربايجان غربي و شرقي و اردبيل توسط خزانه تخصيص داده شد. حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني دستور اقدامات سريع و تخصيص اعتبارات لازم، تسهيلات ارزان‌قيمت براي جبران خسارات و بازسازي منازل را صادر كرد. دكتر روحاني در مسير عزيمت به روستاي چنار در منطقه غله‌زار نيز توقف كرد و ضمن ديدار با برخي از مردم با توضيحات مقامات محلي در جريان آسيب‌هاي سيل اخير قرار گرفت. روحاني همچنين در مسير عزيمت به منطقه سيل‌زده در روستاي چنار در روستاهاي مهماندار و ديوج حسن‌بيگ توقف كرد و با حضور در جمع مردم روستاها كه به استقبال او آمده بودند و شنيدن درد دل‌ها و عرض تسليت به ابراز احساسات آنان پاسخ داد. همچنين در جريان بازديد هيات دولت از مناطق‌ سيل‌زده، معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده و رييس سازمان حفاظت محيط زيست، به خانه اهالي روستاي چنار رفتند و از آنها دلجويي كردند. به گزارش خبرآنلاين اعضاي هيات دولت، با عبور از شهرها و روستاهاي حادثه ديده در سيل با مردم و مسوولان گفت‌وگو كردند و در جريان روند امدادرساني قرار گرفتند. آنها از نزديك، جوياي وضعيت خانوارهايي شدند كه در جريان سيل، دچار آسيب‌ و خسارت شده بودند. در جريان بازديد از منطقه چنار شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده و همچنين معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست، به عنوان نمايندگان هيات دولت، به بازديد محلي از خانواده‌هاي روستايي پرداختند و با حضور و اقامت چندساعته در منازل اهالي چنار به مشكلات خانواده‌هاي اين روستا گوش سپردند. آنها ضمن همدردي و دلجويي از اين مردم گرفتار بحران و خانواده‌هاي داغدار، به آنها قول مساعد براي رسيدگي هرچه سريع‌تر به مشكلات‌شان را دادند و اعلام كردند پيگير ساير مشكلات‌شان نيز خواهند بود.
باغ‌هاي  گيلاس و گردو از بين رفته است
حالا نزديك به 6 روز از حادثه تلخ جاري شدن سيل و تخريب روستاي چنار مي‌گذرد. در اين مدت اهالي اين روستا بارها با كابوس حمله سيل به خانه‌هاي‌شان از خواب بيدار شده‌اند. عده‌اي از جاي خالي عزيزاني كه ديگر در كنارشان نيستند اشك مي‌ريزند و عده‌اي ناباورانه وقت و بي‌وقت به خانه‌هاي خراب شده‌شان سر مي‌زنند و روزهايي را به ياد مي‌آوردند كه همراه با خانواده‌شان در آن زندگي مي‌كردند و هنوز دست سيل به آنجا نرسيده بود تا همه‌چيز را به تاراج ببرد. جعفر، جوان 22 ساله‌اي است كه در حادثه سيل مادر، پدر، دو برادر و برادرزاده‌اش را از دست داده است. او درباره حادثه سيل آن روز در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «آن روز همراه با دوستانم از بالاي تپه جاري شدن سيل را ديدم. فكر نمي‌كردم كه روستا را ببرد. اما در چشم‌به‌هم‌زدني اين اتفاق افتاد و روستا زير آب رفت. مردم هنوز هم در شوك اين اتفاق هستند و نمي‌دانند بايد چطور از پس غم و غصه اين اتفاق بربيايند.» زن ديگري از اهالي اين روستا نيز مي‌گويد: «شوهرم همراه با ديگر مردان روستا در گل‌ولاي‌ها دنبال جسد 4 نفري مي‌گردند كه هنوز پيدا نشده‌اند. درآمد مردم از راه كشاورزي و دامداري در زمين‌هاي اطراف اينجا بود. تمام باغ‌هاي گردو و گيلاسي كه ما سال‌ها با فروش محصولاتش زندگي مان را مي‌گذرانديم را سيل برده و زمين اينجا هم براي كشاورزي قابليت ندارد. ما اينها را مي‌بينيم و نمي‌دانيم بايد از اين به بعد زندگي مان را چطور بگذرانيم. امروز رييس‌جمهور به شهرمان آمد و ما را به كمك‌هايش دلگرم كرد. »
هنوز 4 نفر مفقودي سيل هستند
به گزارش آنا، غواصان سازمان آتش‌نشاني تبريز پس از 5 روز جست‌وجو و تفحص در قلعه چاي عجب شير موفق به كشف يكي ديگر از اجساد جانباختگان سيل در سد قلعه چاي عجب‌شير شدند. تيم‌هاي امدادي در جست‌وجوي دو نفر مفقودي باقيمانده روستاي چنار هستند. از روز ۲۵ فروردين سيل و آبگرفتگي در 9 استان كشور از جمله آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، كرمانشاه، قزوين، زنجان، لرستان، گيلان و مازندران به وقوع پيوست و امداد رساني نيروهاي امداد و نجات هلال احمر نيز همچنان در دو استان آذربايجان شرقي و غربي ادامه دارد.