سینا آزاد، دبیر اجرایی نخستین جشنواره اکبر رادی در گفت‌وگو با «ابتکار»: اکبر رادی در تئاتر ایران انقلاب کرد

سیدحسین رسولی
مدتی است که فراخوان نخستین جشنواره تئاتر «رادی» منتشر شده است. نخستین دوره این جشنواره به همت موسسه فرهنگی- هنری استاد اکبر رادی (بنیاد اکبر رادی) و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 22 تا 28 دی ماه 1397 برگزار خواهد شد.
در بخشی از فراخوان این جشنواره آمده است: «اکنون پس از گذشت یک دهه از فعالیت بنیاد استاد اکبر رادی متولیان این بنیاد برای برگزاری برنامه‌های خود که شامل مسابقات نمایشنامه‌خوانی، نمایشنامه‌نویسی، سمینار مقالات رادی‌شناسی، نمایشگاه عکس، پوستر و اسناد تصویری آثار استاد اکبر رادی و ... در طول هر سال بوده، مصمم شدند که در زمان واحدی این برنامه‌ها را در قالب جشنواره تئاتر اکبر رادی به اجرا درآورند تا از این پس علاقه‌مندان تئاتر و آثار اکبر رادی در زمان مشخصی شاهد یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی کشور باشند و بر اساس آن نیز هر شرکت‌کننده و علاقه‌مندی بتواند در این رویداد ملی حضور یابد.»
بنا بر ‌این فراخوان آیین پایانی نخستین جشنواره‌ تئاتر اکبر رادی 28 دی ماه سال ۱۳۹۷ با حضور هنرمندان تئاتر، خانواده فرهنگ و هنر و نمایندگان رسانه‌ای جمعی برگزار خواهد شد. به همین مناسبت پای صحبت‌های سینا آزاد دبیر اجرایی نخستین جشنواره اکبر رادی نشسته‌ایم.


مهم‌ترین چالش پیش روی جشنواره اکبر رادی چیست؟
عرض ادب و احترام خدمت اهالی رسانه و روزنامه ابتکار و مردم عزیز و علاقه‌مندان به استاد اکبر رادی. درخصوص چالش باید عرض کنم که چالش همیشه بوده و برای گذشتن از این چالش‌ها نیاز به عزم راسخ بوده است. شالوده این عزم راسخ باور به انجام آن کار مهم است.
اما با این تفاسیر مهم‌ترین چالش و یا بهتر بگم چالش‌ها که در نخستین دوره جشنواره که با آن درگیر بوده‌ایم معصوف به چندین موضوع می‌شود. نبود منابع مالی کافی و ضعیف بودن بخش خصوصی جهت اسپانسرینگ برای یک نهاد فرهنگی که کارنامه درخشانی دارد و در چارچوب فرهنگ تلاش‌های بسیاری داشته است! هرچند هروقت مصاحبه‌ای می‌شود در هر اتفاق اجرایی صحبت مالی در اولویت است و تامینش هم کاری بسیار صعب و سنگین! ولیکن اقتصاد و منابع مالی موضوع اصلی ما است و باید به صورت آسیب‌شناسانه به آن نگاه کرد. اعتقاد دارم همیشه هم باید سرسختانه و موکدانه آن را مورد بررسی قرار داد. با برنامه‌ریزی هم باید به این اتفاقات کشوری و فرهنگی نگاهی عاقلانه داشت تا بتوان کاری کرد که من دبیر اجرایی و دبیر جشنواره خودمان را مورد شماتت قرار ندهیم که ای کاش پول بود تا این کار بهتر انجام می‌شد!
چالش بعدی، نبودن یک موقعیت مکانی ثابت دائمی برای دبیرخانه این بنیاد یا این جشنواره است که برای نخستین دوره با همکاری فرهنگسرای ارسباران، دبیرخانه‌اش دایر شده است و ما توانستیم سال اول را با محبت و الطاف دوستان و پیگیری آقای دکتر شهرام گیل‌آبادی و همکاری جناب محسن سلیمانی مدیریت فرهنگسرای ارسباران به ثمر برسانیم.
چالش سوم، به ترتیب اولویت، بُعد تبلیغاتی این جشنواره و یا شناساندن شخصی مثل استاد اکبر رادی و یا شناساندن یک نهاد فرهنگی برای مسائل ارتباطی بین مراکز مختلف است. برای مثال ارتباط این نهاد با گالری‌ها یا مسائلی شبیه به این. در حال حاضر مسئله گالری برای ما یک موضوع چالشی شده است. برای اینکه باید نمایشگاه‌مان را در یک شرایط ایده‌آل انجام بدهیم. ما نباید به ۱۰ فکر کنیم که ۴ بگیریم بلکه ما باید به ۲۰ فکر کنیم تا ۲۰ بگیریم. در حال حاضر خیلی از کارهای‌مان با اعتبار خود استاد رادی و خانواده ایشان و شورای سیاست‌گذاری به سرانجام رسیده است. امیدوارم که این مشکلات خطیر به زودی به مقصد برسد.
تاکنون استقبال از جشنواره چگونه بوده است؟
استقبال از جشنواره برای نخستین دوره با همت دبیر جشنواره و پاسخگویی همیشگی دبیرخانه و همت دبیرهای این دوره با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. ما توقع این را داریم که کیفیت برگزاری جشنواره بهترین حالت خودش را هم پیدا کند تا خجل‌زده تئاتر و استاد رادی نباشیم! مجموعه تمام تلاشش را کرده است تا در این شرایط چالشی همه چیز با کیفیت باشد. من فکر می‌کنم در گاه‌شماری که تایین شده است، بازهم شاهد استقبال گسترده‌تری باشیم.
با کدام سازمان‌ها و نهادها برای همکاری اقدام کرده‌اید؟
گله کنم یا نکنم؟! ما با همکاری مرکز هنرهای نمایشی، شورای شهر و شهرداری تهران وارد گفت‌وگو شدیم و با پیگیری‌های هر روزه تلاش می‌کنیم که ان‌شالله با فتوت دوستان به سرانجامی که در شان جشنواره است، برسیم. در حد بضاعت مرکز هنرهای نمایشی مبلغی تصویب شده است. قول‌هایی هم شهرداری و شورای شهر تهران داده‌اند که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است و فعلا در حد قول باقی مانده است! با چند نهاد دولتی دیگر هم مذاکره‌هایی صورت گرفته است که ان‌شالله اخبارش برای اهالی رسانه و مردم ارسال خواهد شد.
بزرگان تئاتری و هنرمندان هم‌دوره با اکبر رادی در جشنواره حاضر خواهند بود؟
تمام تلاشمان را می‌کنیم که همه آنها باشند و ان‌شاالله حتما این اتفاق محقق خواهد شد. چون در نبود بزرگان تئاتر این جشنواره رنگ و بوی رادی را نخواهد داشت. البته نبودن هم‌دوره‌ای‌های استاد رادی مثل خانه‌ای‌ است که روی یونولیت ساخته می‌شود. اعتبار جشنواره بزرگان تئاتر هستند.
آیا شهرداری در تبلیغات شهری کمک خواهد کرد؟
نمیدانم! زمانی که به جشنواره داریم نزدیک‌تر می‌شویم باید تقاضا کنیم. البته تقاضا می‌کنیم که همکاری لازم را داشته باشند. معمولا به راحتی می‌توانند حمایت کنند. از شهرداری و همکاران ذی‌ربط به عنوان دبیر اجرایی برای آرامش دوستان اجرایی این دوره تقاضای کمال همکاری را دارم.
جوان‌ها بیشتر استقبال کرده‌اند یا هنرمندان با تجربه؟
طبق آماری که از سوی مسئول دبیرخانه جشنواره جناب بی‌غم اعلام شده است، جوانان بسیار زیادی شرکت کرده‌اند که بر اساس سیاست جشنواره همین نقطه عطف جشنواره هم است. جالب است که از شهرستان‌ها هم آثار قابل توجهی رسیده است که بسیاری از آن‌ها از سوی اساتید بسیار باتجربه تئاتر است. نکته مسرت‌بخش حضور هنرمندان است که باعث خوشحالی است. البته استعدادیابی هدف اصلی جشنواره است و این سیاست با نظارت کامل تیم اجرایی در تمام بخش‌ها صورت می‌گیرد و من تمام تلاشم بر این است که در اجرائیات برای متقاضیان با کیفیت‌ترین اتفاق صورت بگیرد.
به نظر شما مهم‌ترین ویژگی زنده‌یاد اکبر رادی و نمایشنامه‌هایش چیست؟
بزرگترین ویژگی استاد رادی ایرانی بودن، اصالت و هویت است. بزرگ‌ترین ویژگی استاد رادی نگاه متفاوت به جهان و زندگی انسان‌هاست. به شخصه استاد رادی را یک تمدن در ادبیات نمایشی می‌دانم؛ یک رهبر انقلاب شبیه به مارتین لوتر کینگ در ادبیات نمایشی ایران. سال‌هاست که رادی نداریم. حداقل باید نام ایشان را حفظ کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
مکانسیم‌های عبور از تنگناها و مشکلات تحریمی در گفت‌و‌گو با یک نماینده مجلس بررسی شد ژوبین صفاری «سکوت» بهتر از «خب» «ابتکار» از مواجه سیاسی کُنشگران اجتماعی با پدیده‌های مختلف گزارش می‌دهد سیاست‌زدگی آفت حل بحران تله تحریم‌ها، شرکای تجاری را رفیق نیمه‌راه کرد تغییر کنش شرکای اقتصادی بازگشت تحریم‌ها چه بر سر محیط زیست ایران خواهد آورد؟ محیط زیست ایران قربانی تحریم‌ها «ابتکار» از اختلاف نظر مجلس و «هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» گزارش می دهد چقدر تامین کتاب در مناطق محروم جدی گرفته می‌شود؟ «کتاب‌بازی» با کهنه‌کتاب‌های روستا رهبر انقلاب خطاب به مدال‌آوران ایران در بازی‌های پاراآسیایی: مشکلات اقتصادی حل خواهد شد سینا آزاد، دبیر اجرایی نخستین جشنواره اکبر رادی در گفت‌وگو با «ابتکار»: اکبر رادی در تئاتر ایران انقلاب کرد آفتاب‌پرستى، ضدآفتاب رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت: راه انتخابی آمریکایی‌ها غلط است و حتماً شکست می‌خورند