«همدلی» اظهارنظر وزیر امور خارجه درباره پولشویی و هجمه‌ها و حمایت‌ها از او را در گفت‌وگو با «احمد شیرزاد» بررسی کرد

تاوان حمایت از FATF
شیرزاد: تیر ظریف به هدف خورده است
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در گفت‌وگویی تصویری با سایت خبرآنلاین مدعی شد که «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند»‌. جالب‌تر اینکه وقتی خبرآنلاین در این گفت‌وگو از ظریف پرسیده است که آیا برای این ادعای خود، آدرس یا کدی دارد؟ در پاسخ گفت: «اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم؛ ولی کدهای زیادی در مورد میزان پولشویی در کشور وجود دارد». ظریف در ادامه با بیان اینکه من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم مدعی شد: «جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند».
این گفت‌وگو واکنش‌های بسیاری در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرد و ظریف را در تیررس انتقادهای اشخاص حقیقی و حقوقی قرار داده اش. گرچه سخنگوی وزارت امور خارجه از رئیس دفاع کرد، اما هنوز خود ظریف نسبت به واکنش‌ها و انتقادها موضعگیری نکرده است.


تنها بیان صادقانه
سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنان ظریف در خصوص پولشویی گفت که این اظهارات تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است. به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه در زمینه پولشویی که منجر به واکنش برخی مخالفان و بسیاری از موافقان در بین افکار عمومی و نخبگان کشور شد، گفت: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف در خصوص پولشویی بیان شد، «تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است» که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی رتبه کشور، بیان شده است».
پولشویی در ایران کشف ظریف نیست
البته پرواضح است که سخنان ظریف در مورد پولشویی، حرف تازه و جدیدی نیست. گرچه به گفته بهرام قاسمی، سخنان ظریف صرفا نگاهی واقع بینانه و آسیب شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت ساز دولت است، اما موضوع پولشویی در زمان‌ها و دوره‌های قبل نیز مطرح بوده است. مصداق این سخن را می‌توان در گزارش‌ها و آمارهایی که تاکنون برخی از سازمان‌های نظارتی و مسئول در خصوص برخی از معضلات و آسیب‌های اقتصاد کلان کشور ارائه کرده‌اند، مشاهده کرد که در میان آنها به فرارهای مالیاتی، قاچاق کالا و ... وجود دارد.
نکته جالبتری که در واکنش‌های منتقدان غایب بوده، اینکه مخالفان، تنها آن بخش از سخنان ظریف را گزینش کردند که مخالفان را به پولشویی متهم کرده و گفته مخالفان تصویب این لوایح، با پول‌های کثیف به فضاسازی و گل آلود کردن شرایط برای فرار از مسئولیت و مجازات روی آورده‌اند، این در حالی است که ظریف در مصاحبه خود بیان کرد که «بسیاری از منتقدان FATF از دلسوزان کشور هستند». بنابراین او به ارگان یا شخص خاصی اشاره نکرده است.
به خودگرفته‌ها
با این حال گویا روزنامه کیهان خود و برخی را مخاطب سخنان ظریف دانسته و در واکنش، درباره پولشویی در کشور به نقل از برخی نمایندگان اصولگرای مجلس نوشت: «در صورت عدم ارائه اسناد این اتهام، آقای ظریف باید در مراجع قضائی پاسخ گوی ادعاهای خود باشد».
نمایندگانی که کیهان از قول آنها صحبت کرده عبارتند از: « مجتبی ذوالنور نماینده قم، ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد، احمد امیرآبادی، نماینده قم و عضو هیات‌رئیسه مجلس، سیدناصر موسوی‌لارگانی، علی‌اکبر کریمی نماینده اراک ، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد، علیرضا سلیمی نماینده محلات و نصرالله پژمانفر نماینده مشهد».
می‌توان اینگونه مطرح کرد که، واکنش نمایندگانی که به قول کیهان خواهان محاکمه ظریف هستند، یا معنای پولشویی را نمی‌دانند، یا می‌دانند و از سر حب و بغضی که نسبت به دولت دارند، دست به بهانه گیری و مخالف‌خوانی می‌زنند. بدون شک هیچ عقل سلیمی با سخنانی که در جهت آسیب‌شناسی یکی از هزاران معضل و مشکلاتی که در کشورمان وجود دارد، مخالفت نمی‌کند. چون به قول خود ظریف « ما نمی‌توانیم با این وضعیت و با کسانی که منافع‌شان به خطر افتاده و در این جهت دست به فضاسازی زده‌اند، مقابله کنیم». با اینکه ظریف اشاره کرد، «من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القاء این تصورات می‌دانم».
توهم مصونیت یک نماینده
در این میان توئیت «علیرضا رحیمی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، یکی از نمایندگانی را که مدعی محاکمه ظریف شد، به نقد گرفت. این نماینده مجلس دیروز در این توئیت نوشت: «نماینده‌ای که به‌دلیل افشای اسناد طبقه‌بندی وزارت اطلاعات در مجلس هنوز (با توهم مصونیتش) به مراجع امنیتی و قضایی پاسخگو نبوده برای واقعیتی تلخ در سخنان دکتر ظریف مدعی وی شده است!!».
او در ادامه نوشته: «ظریف گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با FATF و لوایح چهارگانه را عیان ساخته، شما چرا برآشفته شده‌اید؟»
توضیح به کمیسیون امنیت ملی
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این راستا گفت: «وزیر خارجه در جلسه این کمیسیون درباره اظهارات اخیرش در خصوص موضوع پولشویی در ایران توضیح می‌دهد».
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «قطعا در یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی، وزیر خارجه نسبت به اظهارات اخیرش در موضوع پولشویی توضیحاتی ارائه خواهد کرد».
مخالف‌خوانی به روش کریمی‌قدوسی
از همه مهمتر اظهارات «کریمی قدوسی» بود، کسی که به نوشته روزنامه ایران، «مطرح‌ترین چهره سیاسی در طرح مسائل تکذیب شده علیه دولت و وزارت خارجه است». کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه «ظریف دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را زیر سوال برده»، مدعی شد که وزیر خارجه پیش‌تر در یک مرحله استعفا داده و اکنون هم «دیر یا زود به مرز تقدیم استعفایش به دولت و رئیس‌ جمهوری خواهد رسید».
او ظریف را «قهرمان پوشالی» خوانده و گفته که «باید ظریف به عنوان مجرم در اتخاذ اظهارات مختلف علیه امنیت ملی تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی به‌خصوص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.» کریمی قدوسی کسی است که تابستان امسال با ادعای غیر قابل باور «جمع‌آوری اطلاعات از کف خیابان»، ادعای دوتابعیتی بودن رئیس جمهوری و مقامات دولتی را مطرح
کرده بود.
‌هدف ظریف
«احمد شیرزاد» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم، در گفت و گو با همدلی در واکنش به کسانی که خواستار بازخواست وزیر امور خارجه‌ شده اند، گفت: «به نظر من می‌توان با طرح این سوال به مخالفان ظریف و الحاق به لوایح چندگانه FATF نشان داد که موضع گیری آنها مغرضانه است. پرسش این است: اگر پولشویی در مملکت وجود ندارد و سخنان ظریف را خلاف واقع می‌دانید چرا این لایحه را تصویب نمی‌کنید؟».
احمد شیرزاد در ادامه تاکید کرد: «اتفاقا، مخالفت‌ها و واکنش‌های مخالفان سخنان ظریف نشان از آن دارد که، سخنانش به هدف خورده است و آنانی که باید ناراحت شوند، ناراحت شدند».
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا حضور ظریف برای پاسخ‌دهی به سوالات این نمایندگان را صحیح می‌دانید، گفت: «همانگونه که این افراد حق دارند که سوالات خود را از وزیر مملکت بپرسند، انتظار می‌رود، مردم نیز بتوانند سوالات خود را از این نمایندگان بپرسند».
مخالفان بر این باور هستند، پیوستن به FATF همکاری اقتصادی با نظام پولی بانکی بین‌المللی با وجود محاسنش، ضررهای جدی بیشماری به همراه دارد و اطلاعات بانکی کشور را در اختیار «دشمنان» قرار می‌دهد، و از آنجا که آمریکا هیچ وجاهت قانونی برای اینگونه اسناد و مدارک قائل نیست نباید به آن پیوست.
اما احمد شیرزاد با نقد استدلال‌های مخالفان، گفت: « مخالفان به گونه‌ای استدلال می‌کنند، که گویی همه جهان آمریکا است، خیر، این یک میثاق‌نامه و قرارداد جهانی است که بین همه کشورهای جهان برقرار است. بنابراین حتی اگر در داخل ایران پولشویی وجود نداشته باشد، باز باید به این لایحه پیوست و با آن همکاری کرد، حتی اگر مخالفت های ما در داخل با این لایحه معقولانه باشد».
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸: اگر از ظرفیت‌های ملی درست استفاده شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد ناشران در گفت‌وگو با «همدلی» به مناسبت هفته کتاب خطاب به مسئولان مناسبت‌ها نمایشی نشوند «همدلی» اظهارنظر وزیر امور خارجه درباره پولشویی و هجمه‌ها و حمایت‌ها از او را در گفت‌وگو با «احمد شیرزاد» بررسی کرد بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر پیش‌نویس موافقت‌نامه برگزیت به توافق رسیدند عبور از چاله اتحادیه به سوی چاه پارلمان محسن باستانی، عضو شورای مرکزی حزب توسعه ملی و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان ‌اصفهان در گفت‌وگو با «همدلی» : ولی‌الله شجاع‌پوریان حالِ خوبِ کتاب‌خوانی گسیختگی دیپلماتیک در برابر‌ تحریم فریاد انتصابیون، سکوت انتخابیون رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸: اگر از ظرفیت‌های ملی درست استفاده شود مشکلات اقتصادی حل خواهد شد