پیامدهای یک آتش‌بس

دیروز و همزمان با اعلام دستور آتش بس بین رژیم صهيونيستی و حماس در نوار غزه، مرد شماره یک کابینه جنگی تل آویو به ادامه حضور در کنار نتانیاهو خاتمه داد . لیبرمن که دل خوشی از فرمان آتش بس با حماس نداشت، ضمن متهم کردن تلویحی رییس دولت رژیم صهيونیستی به بزدلی و ترسویی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. دیروز رسانه های منطقه از پذیرفتن آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و فلسطین به‌عنوان یک شکست مفتضحانه برای نتانیاهو یاد کردند.
واکنش جبهه مقاومت
جنبش‌های حماس و جهاد تاکید کردند که استعفای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، به منزله اعتراف به شکست و پیروزی مقاومت فلسطین است.
سامی ابوزهری، از رهبران حماس در پیامی تويیتری نوشت: استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرايیل عجز و ناتوانی او را در مقابله با مقاومت فلسطین آشکار کرد و این یک پیروزی سیاسی برای غزه است که با ایستادگی خود موفق شد لرزه سیاسی بر پیکر رژیم اشغالگر بیندازد.


جنبش جهاد اسلامی هم استعفای وزیر جنگ اسرايیل را پیروزی اراده مقاومت فلسطین و ایستادگی ملتش در مقابله با رژیم اشغالگر خواند.
داوود شهاب، مسئول دفتر اطلاع‌رسانی جنبش جهاد گفت: تمامی اقدامات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در مقابل پایداری و صبر غزه شکست خورد.
صحبت های لیبرمن و انتقاد از نتانیاهو
دیروز چهارشنبه، وزیر جنگ مستعفی صهیونیست‌ها گفت: ما آرامش کوتاه مدت را با هزینه کردن امنیت ملی مان در درازمدت‌خریدیم.
لیبرمن تاکید کرد که دو موضوع اجازه دادن به ورود کمک های مالی به غزه و آتش بس، او را در تصمیمش برای استعفا جدی تر کرد.
وی ضمن قبول ضمنی شکست در برابر مقاومت، پاسخ اسرايیل به موشک های شلیک‌شده از سوی غزه را ناکافی و ضعیف و غیرقابل قبول خواند. رهبر حزب« اسرايیل خانه ماست» همچنین اعلام کرد که حزبش از ائتلاف حاکم کنار خواهد کشید.
درباره نبرد جدید جبهه مقاومت و ارتش صهیونیستی
دور تازه تنش بین غزه و رژیم صهیونیستی پس از آن آغاز شد که یک یگان عملیاتی ویژه اسرايیل یک‌شنبه‌شب گذشته با ورود مخفیانه به خان یونس در شرق باریکه غزه، هفت عضو شاخه نظامی حماس از جمله نور محمد برکه از فرماندهان گردان های عزالدین القسام را به شهادت رساند.
در این حمله یک افسر بلندپایه ارتش اسرايیل کشته و یک افسر دیگر زخمی شد.
به دنبال این اقدام رژیم صهیونیستی، گروه‌های مقاومت فلسطین ده ها راکت را به سمت مناطق صهیونیست نشین شلیک کردند.
یکی از ویژگی های تنش اخیر، قدرت‌نمایی توان موشکی گروه های مقاومت در غزه بود که همین مساله توان بازدارندگی آن در جلوگیری از طولانی شدن جنگ و ضربات اسرايیل به این منطقه را بالا برده است.
ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 460 فروند موشک از غزه به سوی سرزمین های اشغالی پرتاپ شده است.
ارتش رژیم صهیونیستی افزود: تاکنون 460 فروند موشک به مناطق اشغالی پرتاپ شده که صد فروند موشک توسط سامانه ضد موشکی گنبد آهنین منهدم شده است.
در همین حال کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی ديروز گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته که اگر لیبرمن استعفا کند، کنست (پارلمان) را در اسرع وقت منحل خواهد کرد و طی ماه های آینده انتخابات تازه برگزار خواهد کرد. بر اساس این گزارش نتانیاهو گفته که به دلیل ملاحظات امنیتی نمی‌تواند توضیحی درباره دلایل آتش‌بس با غزه ارائه کند.
کانال بیست تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز استعفای لیبرمن را دستاورد بزرگ برای جنبش حماس دانست.
نقش بن سلمان در جنگ جدید غزه
دیروز چهارشنبه، پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی گزارش داد، ولیعهد عربستان با هدف منحرف کردن توجه آمریکا از قتل خاشقجی و تحریم‌ها بر اثر این جنایت، تلاش کرده نخست وزیر اسرائیل را برای حمله به غزه قانع کند.
منابع عربستانی این پایگاه تصریح کردند، کارگروهی در عربستان تشکیل و یک بسته شامل اقدامات محتمل و سناریوها را برای مقابله با ضرر و زیان‌هایی که در پی مساله خاشقجی دامن‌گیر سعودی‌ها شده، ارائه داد که حمله به غزه یکی از این پیشنهادها بوده است.
این کارگروه از مسئولان دفتر پادشاهی، وزارتخانه‌های خارجه و دفاع و سازمان اطلاعات عربستان تشکیل شده و هر 6 ساعت گزارشی به ولیعهد ارائه می‌کند. این کارگروه به بن سلمان پیشنهاد داده که شروع جنگ در غزه توجه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و افکار عمومی جهان را از مساله خاشقجی منحرف کرده و موجب می‌شود در حفاظت از منافع استراتژیک اسرايیل بر نقش مثبت ریاض در این زمینه متمرکز شود.
آیا انتخابات زودهنگام در پیش است؟
انتخابات بعدی در اسرايیل قرار بود یک سال دیگر برگزار شود اما اکنون استعفای لیبرمن احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام را افزایش داده است.با وجود این یکی از مقام‌های حزب لیکود، حزب نتانیاهو، گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده و گفته است که نتانیاهو خودش مسئولیت‌های آویگدور لیبرمن را به عنوان وزیر دفاع بر عهده خواهد گرفت.نتانیاهو علاوه بر نخست وزیری، تصدی وزارت خارجه و وزارت بهداشت اسرايیل را هم بر عهده دارد.