پاسکاری SPV در اروپا هشدار برجامی ایران

در حالی که قرار بود سازوکار مالی پیشنهادی اروپا موسوم به «SPV» برای دوران پسابرجام، تا 13 آبان ایجاد شود، اما هنوز اصلی ترین مسئله این سازوکار یعنی کشوری که قرار است میزبانی آن را برعهده بگیرد، مشخص نیست. پیشتر از فرانسه، از لوکزامبورگ و اتریش به عنوان میزبانان احتمالی SPV یاد می شد، اما حالا پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داده به رغم تمایل اروپا به میزبانی اتریش، این کشور حاضر به چنین کاری نیست. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه اتریش اعلام کرد کشورش پس از بررسی‌هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده که فعلاً شرایط پذیرش میزبانی کانال مالی ایران و اروپا را ندارد. این مقام اتریشی در این باره به خبرگزاری اتریش گفت: «از ما پرسیده شده که آیا اتریش آمادگی دارد این سامانه را میزبانی کند. این درخواست کاملا مورد بررسی قرار گرفته و با دیگر وزارتخانه‌ها و موسسات مالی مانند بانک ملی هم مطرح شده است. نتیجه بررسی این است که پرسش‌هایی مطرح است که هم‌اکنون پاسخی برای آن وجود ندارد به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که اکنون در شرایطی نیستیم که میزبان سامانه SPV باشیم.» به نوشته بلومبرگ، مذاکرات درباره این سازوکار به آرامی در حال پیشرفت است زیرا هیچ کشوری علاقه‌ای به میزبانی از این سازوکار ندارد، مسئله‌ای که به نوشته بلومبرگ از این حقیقت ناشی می‌شود که این میزبانی می تواند کشور میزبان را در معرض  خشم دولت ایالات متحده آمریکا قرار دهد.امتناع اروپا از عملیاتی کردن اصلی ترین پیشنهاد برجامی اش در حالی است که مسئول سیاست خارجی این قاره مدعی است اروپا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ می‌کند و این کار را به دلیل منافع و مسائل بازرگانی انجام نمی‌دهد بلکه به دلایل امنیتی این کار را انجام می‌دهد. به گزارش فارس وی همچنین گفت: «اگر بتوانیم توافق را حفظ کنیم در این صورت می‌توانیم بر مبنای آن پیشرفت‌های بیشتری با ایران در یمن، مسائل موشکی، افغانستان و آسیای مرکزی به دست آوریم.»
خرازی: پایبندی ایران به برجام نمی تواند برای همیشه ادامه یابد
همزمان با این تحولات کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با هشدار به اروپا گفت: وقت به سرعت در حال گذر است و به نظر می رسد بر اثر این تعللی که وجود دارد اعتماد بین ایران و اروپا در حال خدشه دار شدن است. به گزارش مهر، وی که برای شرکت در کنفرانس صلح پاریس به فرانسه سفر کرده است در پاریس درباره سرانجام برجام گفت: یکی از سوالات در طول نشست هایی که ظرف این دو روز داشتم مسئله برجام بود و این که چرا دولت های اروپایی مثل فرانسه که بخشی از این قرارداد به شمار می روند در اجرای وظایف و تعهداتشان تعلل می کنند. خرازی هشدار داد که پایبندی ایران به برجام نمی تواند برای همیشه ادامه یابد و در نهایت اروپایی ها هستند که باید تعهداتشان را انجام بدهند تا موجب ادامه حضور ایران در برجام شوند.از آمریکا هم خبر می رسد که رئیس جمهور آمریکا از همین مقدار اقدام اروپایی ها هم ناراحت است و پس از مشاجره با همتای فرانسوی اش، حالا با نزدیک ترین متحدش یعنی انگلیس بر سر مسئله مهار ایران، مشاجره داشته است. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده که هفته گذشته ترزا می نخست وزیر انگلیس با ترامپ تماس گرفت تا پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را به او تبریک بگوید، اما ترامپ در این تماس از نخست‌وزیر انگلیس بابت انجام ندادن اقدامات کافی جهت مهار ایران انتقاد کرد. بنا بر این گزارش، ترامپ در دیدار با ماکرون در پاریس هم به اختلافات دو طرف بر سر مسائل تجاری و ایران اشاره کرده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند که مزاج ترامپ، تلخ و گفت‌و‌گویش با ترزا می، تند و زننده بود.
گزارش فرانس 24 از آرامش بازار طلا و ارز به رغم تحریم ها
همزمان ناثان سلز هماهنگ‌کننده امور تروریسم در وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعتراف کرد این کشور به تنهایی و بدون حمایت متحدانش نمی‌تواند محاسبات ایران را عوض کند. به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد با وجود بازگشت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران که از سیزدهم آبان آغاز شده است، بازار ارز و طلا در این کشور هفته آرامی را همراه با روند نزولی قیمت ها پشت سرگذاشتند. ایندیپندنت آنلاین هم در تحلیلی نوشت: اگرچه فشار اقتصادی تحریم ها در ایران مشهود است، اما مقامات و تحلیل گران خارجی باور دارند که یک سری عوامل همچون افزایش قیمت نفت و نبود جبهه متحد در اعمال تحریم ها، به ایران در سرپا نگه داشتن اقتصاد کمک می کند. همزمان با این اظهارنظرها بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در انگلیس در مصاحبه ‌با سی‌ان‌ان گفت: واشنگتن در دستیابی به اجماع در تحریم‌ها علیه ایران شکست خورد.