دستور برکناری رییس فدراسیون فوتبال صادر شد

فوتبال ایران این روزها با چالش مهمی مواجه شده است‌‌. قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شده است و فدراسیون‌های ورزشی هم شامل اجرای این قانون می‌شوند‌‌. یکی از فدراسیون‌ها که این روزها صحبت‌های زیادی در مورد رفتن و یا ماندن رییس آن می‌شود، فدراسیون فوتبال است‌‌. مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال بازنشسته است و طبق این قانون باید تا تاریخ ۲۶ آبان‌ماه از این فدراسیون برود‌‌. البته فدراسیون‌نشین‌ها اعتقاد دارند که فدراسیون فوتبال با وجود اینکه از امکانات دولتی بهره می‌برد، خصوصی است و شامل این قانون نمی‌شود‌‌. نظر دادن در مورد رفتن یا ماندن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال فراتر از مرزهای ایران هم رفته و علاوه بر دبیر کل فیفا، AFC هم نظر صریح خود را اعلام کرده است‌‌.
با وجود فرصت کوتاه باقی مانده، همچنان خروج برخی افراد در بعضی از سازمان‌ها با اما و اگرهایی همراه بوده و رایزنی‌ها برای ماندن آنان در جریان است‌‌. فدراسیون فوتبال یکی از سازمان‌هایی است که در مدت اخیر حواشی بسیاری برای ماندن یا رفتن مهدی تاج داشته است، اما در آستانه پایان مهلت تعین شده برای خروج بازنشسته‌ها، پیگیری ایسنا از سازمان امور اداری و استخدامی در رابطه با ماندن یا رفتن رییس فدراسیون فوتبال با توضیحاتی همراه و اعلام شد که دلیلی برای ماندن تاج وجود ندارد و او نیز باید به عنوان یک بازنشسته شاغل، از فدراسیون خارج شود‌‌.
بنا بر توضیحات سازمان امور اداری و استخدامی، قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها شامل موسسات عمومی غیردولتی نیز می‌شود و تمامی فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون فوتبال را نیز در بر می‌گیرد و هیچ استثنایی در این رابطه وجود ندارد؛ از این رو فدراسیون فوتبال هیچ تفاوتی با سایر سازمان‌های هم‌رده خود از جمله شهرداری ندارد و اگر رییس فدراسیون مشمول استثنائات این قانون نیست، حتما باید پست خود را ترک کند؛ بنابراین اگر تاج واجد شرایط استثنائات این قانون از جمله داشتن جانبازی بالای ۵۰ درصد، سه سال اسارت یا فرزند شهید نیست، دیگر دلیلی برای ماندن وی در فدراسیون فوتبال وجود ندارد‌‌.
۵ فدراسیون باقی مانده


طبق خبرهایی که در رسانه‌ها در روزهای گذشته منتشر شده دوازده رییس فدراسیون برای ادامه ریاست خود با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید فدراسیون‌های خود را ترک می‌کردند که از این دوازده رییس فدراسیون، هفت نفر آنها این کار را انجام داده‌اند‌‌. در بین پنج فدراسیون دیگر، به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و فدراسیون والیبال پر چالش‌ترین فدراسیون‌هایی هستند که برکناری روسای آنها با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان کار راحتی نیست‌‌. مسوولان فدراسیون فوتبال به صراحت در هفته‌های گذشته اعلام کرده‌اند که از قانون تبعیت می‌کنند، اما از طرفی هنوز با وجود اینکه این قانون ابلاغ شده و رییس مجلس شورای اسلامی هم به صراحت گفته که فدراسیون فوتبال هم شامل این قانون می‌شود، استعفا نداده‌‌‌اند‌‌.
تهدید شدید AFC
جانی اینفانتینو و شیخ سلمان هفته گذشته به ایران سفر کردند‌‌. در روزهایی که اینفانتینو در ایران حضور داشت خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه رییس فیفا به صراحت از عدم دخالت سیاست در ورزش صحبت کرده و اعلام کرده که اگر تصمیمات سیاسی باعث برکناری تاج شود فوتبال ایران تعلیق می‌شود‌‌. سه‌شنبه گذشته هم AFC با انتشار بیانیه‌ای روی صفحه اول سایت رسمی خود فدراسیون فوتبال ایران را تهدید کرد‌‌. در این بیانیه آمده است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا با دقت وضعیتی که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعلام یک قانون از سوی مجلس این کشور در مورد فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی وضع کرده و آن را از به کارگیری افراد بازنشسته منع می‌کند، زیرنظر دارد‌‌.
فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده است که یک سازمان غیردولتی است و طبق قوانین AFC فدراسیون‌ها یا اتحادیه‌های عضو باید فعالیت‌ها و وظایف خود را بدون دخالت هیچ طرف ثالثی چه از جانب دولت یا مجلس انجام دهند‌‌.AFC با فدراسیون فوتبال ایران که اعضای هیات‌رییسه کنونی‌اش در ماه می‌۲۰۱۶ (اردیبهشت‌ماه ۹۵) و برای بازه زمانی چهار ساله انتخاب شده‌اند، در تعامل است تا از هرگونه دخالت خارجی ممانعت کند‌‌. سیاست AFC عدم پذیرش هرگونه دخالت طرفین ثالث در امور اتحادیه‌ها و فدراسیون‌ها بوده و از این‌رو امیدوار است که ظرف کمتر از دو ماه تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا امارات ۲۰۱۹ فدراسیون فوتبال ایران بتواند استقلال خود را حفظ کرده و از هرگونه مجازات جلوگیری کند‌‌.»
با صدور این بیانیه تغییرات در فدراسیون فوتبال خطر جدی تعلیق برای فوتبال ایران در آستانه جام ملت‌های آسیا که در دی ماه در امارات برگزار می‌شود را به همراه خواهد شد‌‌.
مهدی تاج باید فدراسیون فوتبال را ترک کند
در آستانه پایان مهلت تعیین شده برای خروج بازنشسته‌ها از پست‌هایی که دارند، سازمان امور اداری و استخدامی در رابطه با ماندن یا رفتن رییس فدراسیون فوتبال به ایسنا توضیح داده است: دلیلی برای ماندن تاج وجود ندارد و او نیز باید به عنوان یک بازنشسته شاغل، از فدراسیون خارج شود‌‌.
بنا بر توضیحات سازمان امور اداری و استخدامی، قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها شامل موسسات عمومی غیردولتی نیز می‌شود و تمامی فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون فوتبال را نیز در بر می‌گیرد و هیچ استثنایی در این رابطه وجود ندارد؛ از این رو فدراسیون فوتبال هیچ تفاوتی با سایر سازمان‌های هم‌رده خود از جمله شهرداری ندارد و اگر رییس فدراسیون مشمول استثنائات این قانون نیست، حتما باید پست خود را ترک کند؛ بنابراین اگر تاج واجد شرایط استثنائات این قانون از جمله داشتن جانبازی بالای ۵۰ درصد، سه سال اسارت یا فرزند شهید نیست، دیگر دلیلی برای ماندن وی در فدراسیون فوتبال وجود ندارد‌‌.
این سازمان در مورد اینکه فدراسیون فوتبال نباید مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شود، چرا که از نظر فیفا دولت‌ها حق دخالت در امور فیفا را ندارند به خبرگزاری ایسنا توضیح داده است: دولت هیچ دخالتی در این قانون ندارد و قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مصوبه مجلس است و قانونگذار، اجرای آن را ضروری می‌داند؛ از این رو دولت دخالتی در امور فوتبال نخواهد داشت و بنابراین فیفا نیز نمی‌تواند در این رابطه واکنشی داشته باشد، پس جایی برای رایزنی باقی نمی‌ماند‌‌.
اولتیماتوم آخر
ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و مدیرانی که از این قانون تمکین نمی‌کنند در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: بازنشستگان شاغل که پست‌های خود را تا ۱۵ آذرماه ترک نکنند، به دادگاه معرفی می‌شوند‌‌. خوشبختانه مدیران و افراد بازنشسته در حال ترک پست هستند و ۱۵ آذر آخرین مهلت برای ترک پست توسط بازنشستگان است‌‌. این مقام مسوول در قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد تمام افراد و کارکنان بازنشسته اعم از مدیر و غیر مدیر تا مهلت مقرر قانونی (۱۵ آذر ۹۷) پست‌های خود را ترک کنند تا نیازی به برخورد و معرفی افراد مستنکف از قانون به دادگاه نباشد‌‌. این موضوع را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم تا آنها هم به مجموعه خود ابلاغ و افراد مشمول قانون، پست‌های خود را ترک کنند‌‌.
آن چیزی که مشخص است این است که از نظر قانون و مجلس شورای اسلامی، فدراسیون‌های ورزشی و از جمله آنها فوتبال که روسای آنهای بازنشسته هستند روسای آنها باید فدراسیون را ترک کنند و فشارهای خارجی هم مانع از تصمیمی که گرفته شده است، نمی‌شود‌‌. علی لاریجانی هفته گذشته در جلسه با هیات رییسه فدراسیون فوتبال تاکید کرد فدراسیون فوتبال مشمول این قانون می‌شود مهدی تاج و همکاران چاره‌ای به غیر از رفتن ندارند‌‌. در آنسو اما سایه تعلیق بالای سر فوتبال ایران گسترده شده است، طبیعتا با برکناری تاج ایران گرفتار تعلیق خواهد شد‌‌. ادامه کار تاج هم او و وزارت ورزش را مقابل قانون قرار می‌دهد و احتمالا پیگیری‌های قضایی را در ادامه همراه خواهد داشت‌‌. در این میان یک راه‌حل بینابینی هم وجود دارد‌‌. رییس فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند با استعفای قانونی خود هم این خطر را از فوتبال ایران دور کند و هم از قانون تبعیت کند تا فوتبال ایران در آستانه برگزاری جام ملت‌های آسیا با چالشی جدی روبه‌رو نشود‌‌. این در حالی است که مهدی تاج دیروز طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مستنداتی از جمله نامه‌های رسمی معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان و نامه معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای که مجموعا تصریح کرده‌اند فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نهادی غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی و اساسنامه مستقل بوده و این اساسنامه مورد تایید و پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد را ارسال کرد‌‌. بر این اساس، در این نامه‌ها، تاکید شده که براساس ماده ۱۴ و ماده ۱۹ اساسنامه فیفا فدراسیون فوتبال مستقل بوده و نباید تحت تاثیر غیرضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار بگیرد‌‌.