جنگ سرد تمام‌عیار

معاون رییس‌جمهوری آمریکا که در شرق آسیا به سر می‌برد پس از دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن، به منظور شرکت در اجلاس آسه‌آن راهی سنگاپور شد‌. مایک پنس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شینزو آبه به سه مساله مهم در برگیرنده منافع مشترک بین واشنگتن و توکیو، هم‌پیمان کلیدی آمریکا در شرق آسیا اشاره کرد‌.
او با اشاره به برنامه‌ریزی برای دومین دیدار بین ترامپ و رهبر کره‌شمالی گفت که آمریکا به عاری‌سازی این منطقه از تسلیحات اتمی پایبند است‌. او گفت: همان‌گونه که به شما اطمینان دادم، کمپین فشار بر کره‌شمالی ادامه خواهد یافت‌. تحریم‌ها تا نتیجه نهایی که همان کره‌شمالی کاملا بدون تسلیحات اتمی باشد، ادامه خواهد یافت‌.
پنس، به حرکت دو کشور به سوی دستیابی به توافق تجارت دوجانبه بازرگانی برای کاهش تراز بازرگانی بین دو کشور که هم‌اکنون به نفع توکیو است، اشاره کرد‌. تراز بازرگانی دو کشور در سال گذشته حدود ۵۶ میلیارد دلار به نفع ژاپن بود‌. پنس، بدون نام بردن از کشوری، به طور تلویحی به چین اشاره کرد و گفت که آمریکا به ادامه دریانوردی و هوانوردی آزاد در منطقه اقیانوس آرام و هند متعهد است‌. او گفت: ما می‌خواهیم که کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام، آزادانه و مسالمت‌آمیز منافع خود را در دریا و در آسمان دنبال کنند‌. در این فضا کشورها به طور مستقل رشد می‌کنند‌. اقتدارگرایی و تجاوز جایی در منطقه آسیا، پاسیفیک ندارد‌. چین با ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین که آبراه کلیدی تردد بین اقیانوس آرام و هند است، قلمروی خود را در آنچه که آب‌های سرزمینی می‌خواند، گسترش داده است‌. پنس توکیو را به مقصد سنگاپور برای شرکت در اجلاس مشترک رهبران کشورهای آسه‌آن و آمریکا ترک کرد‌.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید او را در این بخش از سفر همراهی می‌کند‌. جان بولتون با انتشار توئیتی نوشت که کشورهای آسه‌آن محوری برای ادامه آزادی در منطقه اقیانوس هند و آرام هستند‌.


آخرین شانس چین
از طرفی معاون رییس‌جمهور آمریکا به واشنگتن‌پست گفت اگر چین به شکلی اساسی رفتارش را تغییر ندهد، با یک جنگ سرد تمام‌عیار با واشنگتن و شرکایش روبه‌رو خواهد شد‌.
این اظهارات مایک پنس در آستانه دیدار دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در جریان اجلاس آتی گروه ۲۰ برای تاریخ ۳۰ نوامبر مطرح شد‌. مایک پنس در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست گفت: ترامپ قصد دارد در آرژانتین در را به روی توافق با شی جین‌پینگ باز بگذارد، اما تنها در صورتی که خود پکن نیز بخواهد تغییرات گسترده مورد تقاضای آمریکا را در فعالیت‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی خود اعمال کند‌. این بهترین شانس چین اگر که نگوییم آخرین شانس، است برای آنکه از سناریوی جنگ سرد با آمریکا اجتناب کند‌.
او همچنین متعهد شد در صورتی که پکن نخواهد امتیازهای قابل توجه و ملموسی از جمله برای رسیدگی به کسری تجاری بدهد در آن صورت فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی در چین بیشتر خواهد شد‌. او همچنین به مشکلات دیگر مدنظر آمریکا شامل دزدی شایع مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی اجباری، محدود کردن دسترسی به بازارهای چین، عدم احترام به قوانین و هنجارهای بین‌المللی، تلاش برای محدود کردن آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و مداخله حزب کمونیست چین در سیاست‌های کشورهای غربی اشاره کرد‌.
به گفته مایک پنس، اقتصاد چین برخلاف اقتصاد آمریکا کم دوام‌تر است و به حد کافی برای تحمل یک چنین تشدید بحرانی قدرتمند نیست‌. وی افزود: ما حقیقتا اعتقاد داریم که در جایگاه قدرت هستیم‌. ما اکنون در وضعیت ۲۵۰ میلیارد دلار تعرفه هستیم و می‌توانیم آن را حتی از دو برابر هم بیشتر کنیم‌. من فکر نمی‌کنم که این نیازی به وعده وعید داشته باشد‌. ما چشم‌ انتظار نتایج و به دنبال تغییر موضع هستیم‌.
معاون ترامپ در پاسخ به اینکه اگر پکن با این اقدامات موافقت نکند تا از جنگ سرد با واشنگتن اجتناب کند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ما به اینجا رسیده‌ایم که بمانیم و بنابراین دیگر هیچ چیز اهمیتی ندارد‌. چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد باوجود این حقیقت که آمریکا همچنان از بابت سیاست‌های نظامی چین و وضعیت آزادی مذهبی در این کشور نگران است، واشنگتن به دنبال جنگ سرد جدید با پکن نیست‌.
سفر شینزو آبه و مایک پنس به استرالیا
امنیت منطقه‌ای و تقویت روابط با ژاپن و آمریکا از اولویت‌های برنامه نخست‌وزیر استرالیا بوده و در همین راستا قرار است در کنار نشست اوپک با مقامات ارشد ژاپن و آمریکا همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره نفوذ چین در منطقه آسیا پاسیفیک دیدار و گفت‌وگو کند‌.
اسکات موریسون قرار است فردا با شینزو آبه دیدار و گفت‌وگو کند‌. آبه پس از شرکت در نشست آسه‌آن در سنگاپور و پیش از نشست رهبران اوپک در پاپوآ گینه‌نو که قرار است در چند روز آینده برگزار شود، به داروین سفر کرده است‌.
آبه اولین رهبر ژاپنی است که به داروین، شهری که در حین جنگ جهانی دوم توسط نیروهای ژاپنی مورد بمباران قرار گرفت، سفر می‌کند‌. همچنین نخست‌وزیر استرالیا با مایک پنس در حاشیه نشست اوپک در پورت مورسبی پاپوآ گینه‌نو، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد‌. قرار است پنس با حضور در شهر شمالی کرنز در استرالیا نشست‌های و دیدارهای خود را از آن‌جا برگزار کند‌.
پاپوآ گینه‌نو در چند روز آینده میزبان نشست اوپک است، اما مایک پنس به دلیل نگرانی‌های امنیتی به آنجا نخواهد رفت‌. انتظار می‌رود برخی از رهبران اوپک نیز در کرنز استرالیا بمانند و از آنجا و از راه دور در نشست شرکت کنند‌. در دیدار مورسیون با آبه تجارت و سرمایه‌گذاری از محورهای اصلی مذاکرات خواهد بود‌.
موریسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدار شینزو آبه از داروین بسیار اهمیت داشته و باعث تقویت دوستی و روابط دو کشور می‌شود‌. قرار است استرالیا و ژاپن به توافقی برای تسهیل و اجرای منظم رزمایش‌های مشترک به عنوان بخشی از تقویت روابط اقتصادی و دفاعی دو طرف دست یابند‌.
با توجه به جنگ تجاری آمریکا و چین انتظار می‌رود پنس در نشست اوپک مواضع تندی علیه پکن اتخاذ کند‌. همچنین وی اعتراض خود را نسبت به نظامی‌گری‌های چین در دریای مناقشه‌برانگیز چین جنوبی اعلام می‌کند‌.
از طرفی معاون دونالد ترامپ دیروز به آنگ سان سوچی گفت خشونت و آزار و اذیت ارتش میانمار و شبه‌نظامیانی که بیش از 700 هزار نفر از مسلمانان روهینگیایی را به بنگلادش فرستاده‌اند، غیرقابل توجیه است‌. مایک پنس پیش از آغاز مذاکره با آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در حاشیه نشست آسه‌آن در سنگاپور در نشست خبری اظهار کرد، روند پیشرفت رسیدگی به اتهامات مسوولان بحران روهینگیا، آمریکا را نگران می‌کند‌.
سوچی در پاسخ به این اظهارات گفت، مردم دیدگاه‌های متفاوتی دارند‌. پنس همچنین افزود واشنگتن می‌خواهد مطبوعاتی آزاد و دموکراتیک را در میانمار شاهد باشد و بازداشت دو روزنامه‌نگار در سال گذشته برای میلیون‌ها آمریکایی خبر بسیار تاسف‌باری بود‌. این دو خبرنگار رویترز، دسامبر سال 2017 در میانمار دستگیر و در ماه سپتامبر به اتهام نقض قانون اسرار دولتی به هفت سال حبس محکوم شدند‌.