نمایشگاه بغداد جایگزین نمایشگاه پاریس

گروه بازرگانی- به اعتقاد مسوولان ایرانی تحریم‌ها بر روابط ایران و عراق نمی‌تواند تاثیر منفی داشته باشد اما شواهد حاکی از آن است که اوضاع آن‌طور که مقامات ایرانی می‌گویند چندان رو به راه هم نیست و عراق نیز به دنبال موقعیتی است که بتواند شرایط را در رابطه تجاری با ایران به نفع خودش پیش ببرد‌. در این مورد اخبار گوناگونی به گوش می‌رسد‌. این در حالی است که مسوولان ایرانی همچنان از عراق به عنوان شریکی مطمئن در شرایط تحریم نام می‌برند‌. روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عراق از آمریکا درخواست کرده در ازای گاز وارد شده از ایران، مواد غذایی و کالاهای بشردوستانه به ایران بدهد‌.
مواد غذایی در ازای برق و گاز؟
دو مقام دولتی عراق روز گذشته با بیان اینکه عراق و ایران توافق کرده‌اند محصولات غذایی عراق را با گاز و انرژی ایران مبادله کنند‌ به رویترز اعلام کردند که صادرات مواد غذایی به عراق قطعی شده است‌. این موضوع چندان به مذاق ایرانی‌ها خوش نیامده و تهاتر گاز و برق با مواد غذایی از نظر کارشناسان اقتصادی خوشایند نیست‌. اگر چه در همین رابطه نیز اظهارات ضدو نقیضی به گوش می‌رسد‌. در همین رابطه، یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق بازگانی ایران و عراق در مورد برخی اخبار مبنی بر واردات مواد خوراکی از عراق در مقابل صادرات برق گفت: ایران همیشه صادرات برق به عراق داشته و این یک رابطه دیرین است‌. اما اینکه ما در مقابل این صادرات موادغذایی و خوراکی وارد کنیم خبر نادرستی است چون در حال حاضر عکس این موضوع صادق است و در واقع مواد غذایی عراق از ایران تامین می‌شود‌.
وی افزود: ما در هفت ماه نخست سال، بالای شش میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم و حاضر هستیم در قبال آن واردات داشته باشیم اما اینکه این واردات مواد خوراکی و غذایی باشد خبر نادرست و بی‌اساسی است‌.


وضعیت بد صادرکنندگان
در این میان بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی از وضعیت فعلی ایران در بازار‌های کشورهای دیگر به خصوص عراق گلایه دارند و هشدارهایی را داده اند‌. در همین رابطه علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص نقش دیپلماسی اقتصادی در روابط امروز کشورها به ایلنا، گفت: امروز شرایط جهان به گونه‌ای است که اقتصاد موتور محرکه سیاست و پیشرفت یک کشور است و تمام تصمیمات و سیاست‌هایی که یک کشور اتخاذ می‌کند بر مبنای منفعت اقتصادی است همین امر نشان می‌دهد که دیپلماسی اقتصادی چه جایگاه مهمی در دنیای امروز دارد‌.
عضو هیات‌مدیره کانون صنایع غذایی ادامه داد: متاسفانه در این خصوص ما اصلا خوب عمل نکردیم نمونه آن بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع غذایی جهان بود که در فرانسه برگزار شد که بدترین رفتار را با تولیدکنندگان و فعالان صنایع غذایی ایران داشتند این در حالی است که فرانسه یکی از کشورهایی است که ادعا می‌کند حتی با وجود تحریم‌ها به روابط خود با ایران ادامه می‌دهد و حتی از شرکت‌های فرانسوی در این بین حمایت می‌کند اما در عمل شاهد رفتار دیگری بودیم‌.
شریعتی افزود: در این نمایشگاه علاوه بر اینکه پاویون اختصاصی ایران را بستند در سایت نمایشگاه به شکل توهین‌آمیزی اعلام کردند که نماینده شرکت‌های ایرانی نیز حق حضور در این نمایشگاه را ندارد و کار به جایی رسید که بازرسان اوفک در نمایشگاه اگر فردی را می‌دیدند که به نوعی با ایران مرتبط بود حالا سنجاق سینه ایران یا پرچم ایران را داشت او را از نمایشگاه
بیرون می‌کردند‌.
راهکارهای دولت
وی با اشاره به راهکارهای اقتصادی دولت گفت: در اربعین که هم عراقی‌ها و هم ایرانی‌ها با یک شور زایدالوصفی به دنبال خدمات‌دهی به زائران بودند دولتی‌ها نتوانستند با مقامات عراقی بر سر تحویل ارز هماهنگی انجام دهند و چهار بانک را مشخص کنند تا مردمی که به سختی با این گرانی زیارت رفته بودند بدون دردسر ارز خود را بگیرند در صورتی که امکانات کشور برای خدمات‌دهی به زائران بسیج شده بود. حالا همین آقایان از صادرکننده انتظار دارند که ارز حاصل از صادرات را در عرض سه ماه به کشور برگرداند آن هم وقتی تحریم بانکی هستیم‌.
شریعتی ادامه داد: آقایان نتوانستند حتی یک صرافی یا یک بانک را در عراق مشخص کنند که صادر‌کننده پول جنس خود را در عراق به آنجا واریز کند و اینجا معادل آن ریال بگیرد‌.
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: همین عوامل باعث می‌شود آن پیرزنی که سال قبل میلیاردی خودرو وارد کرده بود امسال
صادر‌کننده باشد‌. وی افزود: به طور حتم با این وضعیت سال آینده صادرکنندگان برتری که از دست وزیر لوح خواهند گرفت افرادی هستند که صاحب کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف هستند‌. شریعتی گفت: هیچ صادر‌کننده واقعی به عراق و افغانستان امروز ریسک صادرات و بازگشت ارز به سامانه نیما را برای خود نمی‌خرد و اکثر آنها فعلا دست نگه داشته‌اند‌.
عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: ما داریم تحریم‌ها را دور می‌زنیم اما دولت از ما انتظار دارد تمام اطلاعات خود را اعم از اینکه کالا را از کجا خریده‌ایم یا فروخته‌ایم، نام بانک، حجم کالا و میزان معامله را در یک سایت ثبت کنیم. حال اگر این سایت هک شود و این اطلاعات به دست کشورهای معاند بیفتد دیگر جایی برای فعالیت بخش خصوصی نمی‌ماند آن هم در شرایطی که به قول وزیر ارتباطات هر روز شاهد حمله‌های سایبری هستیم‌.
وعده افزایش تجارت
ایران به تازگی تحت تحریم‌های جدید و یکجانبه آمریکا قرار گرفته است و انتظار دارد همسایه‌اش عراق، خواهان صادرات محصولات کشاورزی، کارخانه‌ای و انرژی آن باشد‌. در همین رابطه ایرج مسجدی سفیر ایران قول داد تجارت رو به رشد ایران با عراق ادامه یابد‌. به گفته او تحریم‌ها بر روابط بین دو کشور تاثیری ندارد‌.
نمایشگاه بین‌المللی سالانه بغداد که تا 18 نوامبر برقرار است، برای شرکت‌های ایرانی رویدادی بزرگ است‌. صادرکنندگان فرش، مواد غذایی و تجهیزات سنگین، انتظار دارند فروش خوبی در اقتصاد وابسته به واردات عراق داشته باشند‌.
ولی نمایشگاه امسال اهمیت بیشتری دارد‌. در همین راستا بارها مسوولان ایرانی و تجار ایرانی وعده داده‌اند تا تجارت رو به رشد ایران با عراق ادامه یابد‌.
عراق دومین بازار بزرگ صادرات ایران است‌. از سال 2003 پس از اینکه حمله آمریکا باعث شد عراق درگیر جنگ داخلی شود، این کشور از مواد غذایی گرفته تا ماشین‌آلات، از برق گرفته تا گاز طبیعی به ایران وابسته شد‌.
در حال حاضر تجارت بین ایران و عراق امسال به 5/8 میلیارد دلار می‌رسد و مسوولان ایرانی معتقدند دورنمای ایران رسیدن به 22 میلیارد دلار تجارت سالانه است یعنی بیش از سه برابر هفت میلیارد دلار معامله‌ای که در سال 2017 داشته است‌.
بیش از 60 شرکت ایرانی در نمایشگاه بغداد حاضر هستند‌. این نمایشگاه تا 19 نوامبر برقرار است‌.
میرزاد، مدیرعامل یک شرکت ایرانی که ژنراتور و سایر تجهیزات الکترونیکی می‌فروشد گفت هدفش معاملاتی با ارزش یک میلیون دلار است‌. او نگران محدودیت‌های جدید دلار نیست چون معامله‌ها را می‌توان با دینار انجام داد‌.
عراق به گاز طبیعی ایران برای تولید برق نیاز دارد‌. کاهش موقت برق در تابستان گذشته باعث ناآرامی در استان‌های جنوبی عراق شد‌. سفیر آمریکا در بغداد پنجشنبه گذشته اعلام کرد یک معافیت 45 روزه به عراق برای ادامه خرید گاز و برق از ایران می‌دهد‌.