توسعه مبتني بر اقتصاد فرهنگي، كم عارضه‌ترين نوع توسعه در شهرهاست

گروه اجتماعي| روابط عمومي شهرداري تهران ويديويي از گفت‌وگو با پيروز حناچي، شهردار منتخب شوراي شهر را منتشر كرد كه در آن وي ضمن اشاره به وضعيت كنوني تهران از ديدگاه‌هاي خود در خصوص اداره پايتخت مي‌گويد. وي در اين كليپ در مورد تفاوت شهرداري تهران با يك نهاد دولتي مي‌گويد: بين سازماني كه براي اجراي برنامه‌هايش از بودجه دولتي استفاده مي‌كند با سازماني كه خودش كسب درآمد مي‌كند، تفاوت زيادي وجود دارد. اگر شهرداري تهران نتواند روزي 25 ميليارد تومان درآمد داشته باشد، ممكن است در تحقق امور جاري خودش بازبماند.وي در مورد تراكم‌فروشي به عنوان يكي از عارضه‌هاي هميشگي تهران نيز مي‌گويد: تراكم‌فروشي يعني واگذاري اجازه ساخت خارج از برنامه‌هاي مصوب كه اين بسيار خطرناك است. يكي از خطراتش اين است كه نمي‌توانيم جمعيت‌پذيري شهر را كنترل كنيم. خطر ديگر آن اين است كه نمي‌توانيم خدمات را به تناسب توسعه دهيم. يكي ديگر از خطرات تراكم‌فروشي آن است كه در مورد خدمات زيرساختي مثل شبكه آب و فاصلاب نمي‌توانيم، برنامه‌ريزي كنيم چون نمي‌دانيم با چه حجم جمعيتي روبه‌رو هستيم. به اعتقاد وي توسعه فرهنگي مي‌تواند محلي براي توسعه اقتصادي شهر باشد. حناچي در اين زمينه معتقد است: توسعه مبتني بر اقتصاد فرهنگي، يكي از كم عارضه‌ترين نوع توسعه درشهرهاست. يعني شما روي بضاعت فرهنگي‌تان سرمايه‌گذاري اقتصادي كنيد.
حمل و نقل عمومي و توسعه آن موضوع بعدي صحبت حناچي در كليپ ياد شده است. وي توسعه حمل و نقل عمومي را راه‌حل مقابله با آلودگي هوا مي‌داند و مي‌گويد: توسعه حمل و نقل عمومي، راه‌حل مبارزه با آلودگي هواست. همه كلانشهرها اين مساله را در دستور كار خودشان قرار داده‌اند. حناچي نيز مانند افشاني معتقد است كه هولگرام فروشي اشكالي ندارد ولي به شرط آنكه در چارچوب طرح تفصيلي باشد: اگر بازگشت هولگرام در چارچوب طرح تفصيلي باشد، قابل قبول است و اشكالي ندارد ولي اگر خارج از اين چارچوب باشد بايد نگران بود.
ماليات بر املاك و خانه‌هاي خالي يكي ديگر از مواردي است كه حناچي در اين گفت‌وگوي تصويري بر آن تاكيد كرده و مي‌گويد: از مواردي كه در ايران بسيار استفاده شده و چوب آن را هم بسيار خورده‌ايم، ماليات بر املاك است. چرا بايد فردي ده‌ها واحد مسكوني خالي را در شهر داشته باشد و كسي هم سراغي از وي نگيرد و مالياتي ندهد. ماليات بر املاك حداكثر مي‌تواند براي اولين واحد معاف شود، ولي كسي كه چندين ملك دارد و سرمايه را راكد نگه داشته بايد هزينه آن را هم بپردازد.
بي‌اعتمادي مردم به شهرداري هم از جمله محورهاي است كه چهاردهمين شهردار تهران بر آن تاكيد كرده و با ذكر مثالي مي‌گويد: حدود 25 سال قبل شهرداري تهران مي‌خواست به جاي ملك بزرگي در پل رومي، پاركي بسازد اما صاحب ملك در خارج از كشور بود. يكي از شهرداران وقت براي من تعريف مي‌كرد كه گفتم به مدير املاك منطقه سپردم تا مالك آن را پيدا كند و ملك را بخرد. گويا مديربخش املاك منطقه سفري به اتريش مي‌كند و ديداري با مالك آن خانه داشته است. مالك خانه وقتي مي‌فهمد كه مي‌خواهند آنجا بوستاني بسازند، مي‌گويد من اين را به رايگان در اختيار شما قرار مي‌دهم. ولي امروز كه از كنار اين محوطه رد مي‌شويد، خواهيد ديد كه چه بارگذاري سنگيني در اين قطعه زمين شده است! ما اين گونه اعتماد مردم و شهروندان را از دست داده‌ايم.


و بالاخره اينكه به اعتقاد شهردار جديد تهران تنها راه عبور از چالش‌هاي پيش روي تهران، همراهي مردم است: ما زماني مي‌توانيم چالش‌هاي پيش‌روي‌مان را به سلامت پشت سربگذاريم كه مردم همراهمان باشند.