حناچي شهردار پايتخت شد

حميدرضا خالدي
 
برخلاف تمامي پيش‌بيني‌هايي كه «عباس آخوندي» را شهردار بعدي تهران مي‌دانستند، ديروز «پيروز حناچي» در رقابتي نفسگير با اختلاف يك راي، گوي سبقت را از رييس سابق خود، عباس آخوندي ربود تا به عنوان چهاردهمين شهردار بعد از انقلاب كليد بهشت را تحويل بگيرد. اين نتيجه در حالي رقم خورد كه تا عصر روز دوشنبه گمانه‌زني‌ها، حكايت از پيروزي قطعي آخوندي در انتخابات و شهردار شدن وي داشت. اما ديروز شورا شايد عجيب‌ترين انتخابات خود را تجربه كرد. چرا كه برخلاف دفعات قبل كه تقريبا از پيش به دليل رايزني‌هاي حزبي و فراكسيون‌هاي مختلف، نتيجه راي‌گيري‌ها مشخص بود، ديروز تا لحظه راي‌گيري گمانه‌زني‌ها و گعده‌هاي چند نفره اعضا با يكديگر براي جلب آراي بيشتر همچنان ادامه داشت. با اين حال تا لحظه راي‌گيري و اعلام نتايج باز هم همچنان معلوم نبود كه به طور قطع، نام كدام يك از دو گزينه به عنوان پيروز انتخابات بيرون خواهد آمد. اما فضاي عمومي و جو حاكم بر فضاي انتخابات، در عين آرامش و نظم و هماهنگي شورا و اعضاي آن، حكايت از آن داشت كه ديگر مانند روز دوشنبه، آخوندي پيروز بلامنازع انتخابات شهرداري نخواهد بود. پيش‌بيني كه با اعلام آرا، 11 راي پيروزحناچي در برابر 10 راي عباس آخوندي به يقين تبديل شد تا حناچي، بعد از 3 بار كانديداتوري شهرداري تهران در كمتر از يك سال و نيم، بالاخره بر كرسي شهرداري تهران تكيه زند و به عنوان چهاردهمين شهردار پايتخت، سكان هدايت اين كلانشهر كشور را در دست گيرد. همه آنهايي كه به شهردار شدن حناچي راي دادندبر اساس بررسي‌هاي انجام شده حناچي توسط آراي 4 عضو فراكسيون كارگزاران شورا، 3 عضو فراكسيون اعتماد ملي دركنار آراي علي اعطا، مرتضي الويري، الهام فخاري و مجيد فراهاني در اين رقابت پيروز و شهردار تهران شده است. اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد تاريخ دوباره تكرار شده است. چند سال قبل و در دور سوم شهرداري قاليباف، در روز راي‌گيري يكي دو عضو شورا برخلاف وعده‌هاي حزبي و سياسي خود به قاليباف راي دادند تا محسن هاشمي از صندلي رياست بر شهر تهران دور بماند. ديروز هم، گويا بار ديگر تعدادي از اعضا برخلاف وعده‌هاي حزبي خود و قرار‌هايي كه گذاشته بودند در آخرين لحظه راي خود را از آخوندي به حناچي تغيير دادند تا بار ديگر بعد از 5 سال تاريخ دوباره تكرار شود.
يك ريزش پرسوال


بعد از انتخاب چهاردهمين شهردار تهران و فروكش كردن شوك ناشي از برگشتن ورق، تازه بازار شايعات و اخبار درگوشي و سوالات و ابهام‌ها داغ مي‌شدند. سوالاتي كه شايد مهم‌ترين آنها به علت ريزش آراي آخوندي برمي‌گشت. سوالي با اين مضمون: پشت‌پرده ريزش آراي آخوندي چه بوده است و اينكه چرا با وجود راي 16 در برابر 11 راي دور قبل آخوندي و حناچي و اتفاق نظر اعضا براي انتخاب آخوندي به عنوان شهردار بعدي تهران تا عصر روز راي‌گيري، در عرض چند ساعت ورق برگشت و حناچي كه روزگاري معاونت آقاي وزير را عهده‌دار بود و به خاطر
اختلاف‌نظرهايش با وي، وزارت مسكن را ترك كرده و به شهرداري آمده بود، پيروز ميدان اين رقابت شد؟!
حق‌شناس: طبيعي بود
محمد حق‌شناس، رييس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» اما اين ريزش آرا را طبيعي دانسته و گفت: اختلاف راي قبلي به نظرم طبيعي است. چون انتخابات جلسه قبل، راي‌گيري در مورد انتخاب 2 گزينه از بين 5 نفر بود و هر يك از اعضا حق داشتند كه 2 نفر را انتخاب كنند. براي همين برخي از اعضا به هر دو گزينه يعني آخوندي و حناچي راي داده بودند. وي ادامه داد: اما در اين دوره اعضايي كه قبلا به هر دو نفر راي داده بودند، حالا بايد به يكي از اين دو گزينه راي مي‌دادند كه اين طور كه از ظواهر امر برمي‌آيد تعدادي از آنها ترجيح دادند به حناچي راي دهند. حق‌شناس در مورد حزبي بودن آرا نيز گفت: گرايش‌هاي سياسي اعضا امري نيست كه بتوان آن را پنهان كرد. البته شورا همگي به يك جبهه تعلق دارند. ولي در انتخابات، حزب و فراكسيون‌ها هم مسلما بي‌تاثير نيستند. اما همان طور كه گفتم ديدگاه همه دوستان همگي ديدگاه اصلاح‌طلبانه است. به گفته وي در مجموع به نظرم انتخابات انجام شده كاملا طبيعي بود و چيز غيرمتعارفي در مورد آن وجود ندارد. ضمن آنكه اين دوره از انتخابات شهردار از حيث هماهنگي و نظم برگزاري و آرامش حاكم بر فضاي آن قابل تامل و كم‌نظير بود.
زهرا نژادبهرام: 2 حزب، قوي‌تر عمل كردند
زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران اما از منظري ديگر به اين انتخابات نگاه مي‌كند. وي با تاكيد بر اينكه هر دوي اين گزينه‌ها از مديران لايق كشور هستند، گفت: اعضا با هيچ يك از اين دو عضو موضع‌گيري خاصي نداشتند چون هر دو از مديران خوب كشور هستند. منتهي به هر حال هر كدام از اعضا نظري دارند. گرچه به نظرم آقاي حناچي براي جلب آرا با دوستان جوان عضو شورا ارتباط بهتري برقرار كرده بودند كه همين باعث پيروزي وي در انتخابات شد. وي معتقد است در انتخابات ديروز، عوامل متعددي دخيل بوده است. به اعتقاد وي در يك رقابت دموكراتيك، احزاب و فراكسيون‌هاي سياسي تمايل دارند كه بازي خودشان را پيش ببرند. براي همين به اعتقاد وي، اينكه فراكسيون‌هاي مختلف به دنبال راي‌گيري براي كانديداي خود باشند امري طبيعي است و در واقع قدرت مجاب‌كنندگي فراكسيون‌هاي مختلف را نشان مي‌دهد. وي در اين خصوص گفت: مثلا در اين دوره انتخابات، 2 فراكسيون شورا موفق شدند ديدگاه‌هاي‌شان را پيش ببرند ولي 2 فراكسيون ديدگاه در اين امر ناكام بودند. اين واقعيتي است كه بايد آن را پذيرفت.
نژاد‌بهرام با تاكيد بر اختلاف كم بين آرا گفت: بالاخره دموكراسي در اينجا به معناي آن است كه در مقابل راي حاصل شده همه تمكين كنند. البته آراي نهايي نشان مي‌داد كه هر دوي اين كانديداها از لحاظ اعضا، هم‌سنگ بودند ولي از آنجايي كه بايد بالاخره يك نفر پيروز ميدان مي‌شد، آن يك راي سرنوشت شهردار بعدي را تعيين كرد. وي حضور حناچي را با توجه به آشنايي و فعاليت‌هاي او با شهرداري و با سوابق اجرايي و علمي كه در اين عرصه دارد، فرصتي مغتنم براي شهر و شهرداري دانسته و گفت: البته آقاي آخوندي هم نظريه‌پرداز و مدير لايقي است و فكر مي‌كنم كشور قطعا بايد از ديدگاه‌ها و پتانسيل‌هاي وي در سطوح مختلف مديريتي كشور استفاده كند. اين عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران در مورد احتمال كوتاه بودن عمر شهردار جديد تهران نيز گفت: ما وي را انتخاب كرده‌ايم تا پايان دوره عمر شورا با ما باشد و در خدمت شهر مگر اينكه ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دست به دست هم بدهند و باعث شوند شرايط به گونه‌اي ديگر رقم بخورد! اما حناچي تا چه مي‌تواند از عهده اداره شهر و وعده‌هايي كه در برنامه‌هاي انتخاباتي‌اش داده برآيد؟ به اعتقاد نژادبهرام با توجه به اينكه وي خودش از مديران بدنه شهرداري است و به خصوص در عرصه عمران و شهرسازي تبحر دارد، به خوبي مي‌تواند از عهده اداره شهر برآيد. وي در همين خصوص به طنز مي‌گويد: اگر نتواند كه ما بايد به خودمان و انتخاب‌مان شك كنيم و ايراد بگيريم!
مسجد جامعي: دولت بي‌تاثير نبود
به اعتقاد احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران اتنخابات اين دوره شهردار تفاوت ملموسي با دوره‌هاي قبل داشته است. تفاوتي كه به رايزني‌هاي حزبي و سياسي برمي‌گشت: «فرق انتخابات اين دوره با دوره‌هاي گذشته در اين بود كه اين دفعه همه‌چيز در همان صحن شورا اتفاق افتاد و رقم خورد. يعني در دوره‌هاي قبل گهگاه، لابي‌ها و رايزني‌هاي پشت‌پرده تعيين‌كننده پيروز رقابت بود اما اين‌بار همه‌چيز در صحن اتفاق افتاد و شفاف بود.»
وي ترديد برخي از اعضا تا لحظه را طبيعي دانسته و با اشاره به جلسه ديروز صبح اعضا كه قبل از صحن علني برگزار شده بود، گفت: صبح قبل از برگزاري جلسه در مورد انتخاب شهردار جلسه‌اي داشتيم كه اعضا نقطه نظرات‌شان را در مورد كانديداها مطرح كردند ولي در مورد اينكه به چه كسي راي بدهيم، حرفي زده نشد. مسجد‌جامعي اما در سخنانش در خصوص دلايل ريزش آراي آخوندي به نكته‌اي اشاره كرد كه ديگر اعضا تاكنون به آن اشاره‌اي نكرده بودند: «كسي در شايستگي آخوندي ترديدي نداشت. منتهي برخي از اعضاي دولت در صحبت‌هايي كه با شورا داشتند اعلام كردند كه اگر آخوندي انتخاب شود، احتمال بروز اختلاف و شكاف بين دولت و شهرداري زياد است.» وي افزود: به هر حال درست است كه دولت به طور مستقيم در انتخاب شهردار دخيل نيست ولي اولا حكم شهردار را بايد وزارت كشور كه زير مجموعه دولت است، تاييد كند. ثانيا، به هر حال مديريت شهري در اداره شهر ارتباط تنگاتنگي با دولت دارد و بهتر است شهردار هم فردي باشد كه دولت نيز وي را قبول داشته باشد و مشكلي با او نداشته باشد. به همين دليل راي برخي از اعضا از آخوندي به حناچي برگشت.
شهردار امروز ، شهردار فردا
بعد از جلسه ديروز، محسن هاشمي در جمع خبرنگاران تلاش كرد تا به ابهامات و شايعات در مورد مهلت استعفاي افشاني و همچنين احتمال رد صلاحيت شهردار جديد منتخب تهران پاسخ دهد. وي در مورد روند امضاي حكم شهردار منتخب گفت: بنده بلافاصله پس از انتخاب وي به عنوان شهردار، نامه انتصاب وي را براي وزير كشور و اسناد مربوطه ارسال كرده‌ام و اميدوارم هر چه زودتر حكم وي صادر شود.رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه افشاني شهردار فعلي تهران تا چه زماني اجازه دارد در شهرداري بماند، گفت: در اين خصوص البته ابهاماتي وجود دارد اما با توجه به نظر حقوقدانان شوراي شهر تهران و البته بررسي‌هاي صورت گرفته، افشاني تا ۱۵ الي ۱۶ آذر مي‌تواند در شهرداري تهران فعاليت خودش را ادامه دهد.وي گفت: البته تلاش مي‌شود كه در يك بازه ۱۰ روزه حكم شهردار جديد تهران توسط وزير كشور صادر شود و با توجه به توافقي كه با افشاني داشته‌ايم، وي تا زمان صدور حكم در شهرداري تهران فعاليت خود را ادامه خواهد داد.رييس شوراي شهر تهران گفت: موضوع صدور حكم شهردار تهران در جلسه هم‌انديشي صبح ديروز شورا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و با توجه به صحبت‌هاي آقاي سراج در روز گذشته و رسانه‌ها ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه انتهاي قانون منع به كارگيري بازنشستگان ۱۵ الي ۱۶ آذرماه است، چرا كه قانون اشاره شده پس از ابلاغ رييس‌جمهور ۳۱ شهريورماه ابلاغ شده است و ۱۵ روز بعد از آن قابليت اجرا داشته است و با توجه به زمان سپري شده اجراي اين قانون ۶۰ روز زمان مي‌برد.هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا استعلاماتي براي گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران (۵ نفر) گرفته شده بود يا خير؟ گفت: من همان موقعي كه اين 5 نفر انتخاب شدند نامه‌اي را به وزارت اطلاعات براي استعلام فرستادم كه تاكنون پاسخي دريافت نكرده‌ام. بنابراين فعلا بهترين راه اين است كه منتظر پاسخ مكتوب وزارت كشور باشيم. وي در مورد پيش‌بيني خود در خصوص احتمال تاييد يا رد صلاحيت شهردار منتخب تهران گفت: پيش‌بيني ما و گمانه‌زني‌ها اين است كه مشكلي براي صدور حكم حناچي شهردار منتخب تهران توسط وزارت كشور نباشد اما در هر صورت بايد منتظر پاسخ نهايي از سوي اين وزارتخانه و صدور حكم شهردار جديد باشيم.رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه چرا تعداد آراي گزينه‌هاي شهرداري تهران در جلسه ديروز تغيير كرد، بيان داشت: اين موضوع بر مي‌گردد به حضور نامزدهاي تصدي شهرداري تهران در كميسيون‌هاي شوراي شهر تهران. به طوري كه روز دوشنبه دو نامزد تصدي شهرداري تهران آقايان آخوندي و حناچي حضور پررنگي را در كميسيون‌هاي شورا داشتند و اعضا نيز بحث‌هاي طولاني با آنها داشتند و در نهايت مي‌توان گفت كه علت كاهش يا افزايش آراي نامزدها به حضور آنها و پاسخ‌هاي داده شده در جلسه كميسيون‌ها برمي‌گردد.