حنای آخوندی نزد شورای شهر رنگ نداشت؛ حناچی شهردار تهران شد یک رای تا «بهشت»

گروه جامعه – می‌گویند «تا سه نشه، بازی نشه!». حالا در فینال ماراتن انتخاب سومین شهردار تهران در دو سال گذشته، شورای شهر پایتخت در نهایت پیروز حناچی را به عنوان رئیس جدید ساختمان خیابان بهشت برگزید. وی که خود در دو بار گذشته فرآیند انتخاب شهردار پایتخت، از کاندیداهایی بود که در نهایت مورد انتخاب اعضای شورا قرار نگرفته بود، دیروز و در پایان سومین بار کاندیداتوری، توانست با یک رای اختلاف، از عباس آخوندی پیشی بگیرد و به ساختمان بهشت برسد.
جلسه دیروز شورای شهر تهران، یک پیش جلسه هم‌اندیشی درباره انتخاب شهردار هم داشت. پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر، جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا بدون حضور خبرنگاران و در سالن شیبانی در طبقه اول تشکیل شد تا اعضا در این باره به جمع‌بندی برسند. با اینکه شایعاتی درباره تصمیم‌گیری درباره انتخاب شهردار در این جلسه مطرح شد، رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا رای‌گیری در مورد انتخاب شهردار انجام نشده است. محسن هاشمی پیش از آغاز جلسه علنی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درخصوص جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا اظهار کرد: اعضای شورای شهر در جلسه هم‌اندیشی در مورد شایستگی‌های کاندیدای خود صحبت کردند و در این جلسه رای‌گیری انجام نشده است. وی با بیان اینکه در این جلسه در مورد هجمه‌های روزهای گذشته در مورد عدم تایید صلاحیت برخی از نامزدها نیز صحبت شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از کاندیداها، کسی تایید یا رد صلاحیت شده است، اظهار کرد: هیچ وقت در جمهوری اسلامی ایران قبل از رای‌گیری در مورد تایید یا عدم تایید صلاحیت صحبت نشده است. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که قصاص قبل از جنایت انجام نشود.
اما در جلسه یکصدم شورای اسلامی شهر تهران از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند. در رای‌گیری که توسط هیات رئیسه انجام شد، عباس آخوندی 10 رای و پیروز حناچی 11  رای را کسب کرد. بر همین اساس پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد. براساس قانون شهردار منتخب برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود و وزارت کشور ده روز فرصت دارد تا حکم شهردار متنخب شورا را صادر کند.
شورای پنجم در حالی سومین شهردار پایتخت را در مدت زمان عمر دو ساله خود انتخاب می‌کند که محمد علی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد و از شهرداری رفتنی شد.


پرونده حناچی به وزارت کشور ارسال می‌شود
سخنگوی شورای شهر تهران دیروز پس از انتخاب شهردار از سوی این شورا، از ارسال پرونده پیروز حناچی به وزارت کشور برای صدور حکم خبر داد. علی اعطا در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در مورد انتخابات شهردار تهران گفت: بر اساس قانون مدارک پیروز حناچی به عنوان گزینه شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال می‌شود. وی با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور 10 روز فرصت دارد تا حکم شهردار متنخب شورا را صادر کند، ادامه داد: البته در قانون پیش‌بینی شده است که اگر به هر دلیلی وزارت کشور ظرف مدت‌10 روز حکم شهردار منتخب شورا را صادر نکرد، موضوع به هیات حل اختلاف ارسال شود. اعطا درباره انتخاب سرپرست نیز گفت: ۴ تا ۵ روز فرصت باقی مانده است و امیدواریم در این فاصله حکم شهردار تهران زده شود‌ اما اگر لازم باشد سرپرست انتخاب می‌کنیم. سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون یکی از کارمندان شهرداری باید سرپرست شود، اگر فرآیند صدور حکم طولانی شود باید به سراغ انتخاب سرپرست برویم که ترجیح ما این است که این اتفاق نیفتد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که روز دوشنبه اخباری مبنی بر رد صلاحیت کاندیداها مطرح شد، گفت: طبیعی است که این موضوعات مطرح شود اما آن طور که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، نبود. اعطا در پاسخ به این سوال که آیا پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران تایید صلاحیت می‌شود؟ اظهارکرد: مرجع دیگری باید حکم بزند و ما منتظر می‌مانیم تا فرآیندها چک شود و امیدواریم طی 10 روز حکم شهردار جدید صادر شود.
افشانی می‌تواند تا ۱۵ آذر شهردار تهران باشد
رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا ۱۵ آذر به عنوان شهردار تهران فعالیت کند. محسن هاشمی در پایان جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پس از انتخاب، معرفی‌نامه حناچی را به همراه اسناد مربوطه برای صدور حکم به وزارت کشور ارسال کردم‌ و امیدوارم هرچه زودتر حکم شهردار منتخب از سوی وزارت کشور صادر شود. وی درمورد انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نیز گفت: در جلسه هم‌اندیشی پیش از جلسه علنی شورای شهر این موضوع مطرح شد اما با توجه به بررسی حقوقی حقوقدانان شورا و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که شهردار فعلی می‌تواند تا ۱۵ آذرماه در پست خود باقی بماند مگر اینکه افشانی بخواهد زودتر از صدور حکم شهردار جدید برود. هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از سوی نهادهای مختلف برای انتخاب شهردار با شما تماس گرفته شده است یا نه؟ گفت: هیچ تماسی در این خصوص با بنده گرفته نشده است و همان روزی که پنج نفر کاندیدا برای تصدی پست شهرداری تهران انتخاب شدند به وزارت اطلاعات نامه زدم اما پاسخ مکتوبی به من ندادند و منتظر نظر وزیر کشور هستیم و امیدواریم حکم شهردار تایید شود. وی در پاسخ به این سوال که چرا آرای آخوندی از ۱۶ رای به ۱۰ رای ریزش یافت، تصریح کرد: حضور نامزدها در کمیسیون‌های تخصصی شورا حائز‌اهمیت است و روز دوشنبه دو نامزد شهرداری به کمیسیون‌ها رفته و به صورت تخصصی به سوالات اعضا پاسخ دادند و این مساله در رای دادن اعضا موثر بوده است. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی شهردار تهران تا ۱۵ آذر می‌تواند در شهرداری بماند،‌ گفت: مصاحبه‌ای را از سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیدم که عنوان کرده بودند که تا ۱۵ آذر بازنشستگان می‌توانند در سمت‌های خود باقی بمانند و حقوقدان مجرب شورا یعنی آقای امینی نیز عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا ۱۵ آذر در شهرداری بماند.
سوابق حناچی چیست؟
پیروز حناچی ۵۵ سال سن داشته و دارای تحصیلات دکتری معماری است. پیروز حناچی هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. افشانی نیز حناچی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب کرد که فعالیتش تا قبل از انتخابش به عنوان شهردار جدید تهران ادامه داشت. حناچی که فارغ‌التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است، در دولت اصلاحات، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه بود.
واکنش آخوندی به شهردار شدن حناچی: از پا نمی‌نشینیم
عباس آخوندی در کانال تلگرامی خود، شهردار شدن پیروز حناچی را تبریک گفت. وزیر سابق راه و شهرسازی پس از اینکه رای لازم برای تصدی سمت شهرداری تهران را کسب نکرد در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزید. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم».
سایر اخبار این روزنامه
حنای آخوندی نزد شورای شهر رنگ نداشت؛ حناچی شهردار تهران شد یک رای تا «بهشت» علیرضا صدقی تیغ دولبه شهرداری تهران بخشنامه هیات کوهنوردی خراسان رضوی درباره نیاز کوهنوردان زن به اجازه همسر یا ولی قهری واکنش‌های فراوان به دنبال داشت درآمد جوامع محلی در دنیا از گردشگری ورزشی – تفریحی زمستانی چقدر است؟ خواب زمستانیِ گردشگری زمستانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می‌کنند «ابتکار» از لایحه «تابعیت ایرانی فرزندان زنان دارای همسر خارجی» گزارش می‌دهد اصلاح نگاه تبعیضی به فرزندان زنان ایرانی از همسران خارجی دونالد ترامپ به دلیل پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی از سوی فرانسه، ماکرون را هدف حمله لفظی قرار داد رئیس‌جمهوری در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: نمی‌توان با سوءظن با مردم برخورد کرد فیلم مستند «جغد جنگ» به شهدای تمام دنیا تقدیم شد آیت‌الله محقق داماد: اکنون زمان صلح است رشدِ بالِ دِموکراسى، کاهشِ بارِ دولت معاون اول رئیس‌جمهوری: تنها با اراده‌ای عاشقانه مقابله با ریزگرد‌ها میسر شد