گزارشی از مواضع نامزدهای انتخاباتی

 در روزهایی که اعضای شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند و حالا دیگر کمتر  از یک ماه تا روز انتخابات وقت باقی است، نامزدها به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل کشور می پردازند. در ادامه مروری بر اظهارات روز گذشته برخی از چهره های داوطلب و جریانات حامی آن ها خواهیم داشت:  
رئیسی: یک ریال «حق تولیت»نگرفته ام
به گزارش فارس، آیت ا... سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در جمع جوانان و نخبگان دانشجویی گفت: درباره آستان قدس باید بگویم با اینکه بنده یک سال است که آنجا حضور دارم، حتی یک ریال به عنوان حق‌التولیه استفاده نکرده‌ام و گفته‌ام این درآمد خرج فقرا و مستضعفان شود. تولیت آستان قدس رضوی بابیان اینکه حق‌التولیه بنده دست‌نخورده مانده است و تصمیم گرفته‌ایم مسیری باشد که این موضوع شفاف شود، تأکید کرد: این مبلغ حق بنده است اما باید بدانند که کجا مصرف شده و دلیل آن نیز این است که این حق‌ متولی از پول‌های مردمی است که با جان‌ودل خود آنجا قرار داده‌اند، لذا به وراث خود هم گفته‌ام تا بدانند اگر روزی نبودم این مبلغ متعلق به زائران و فقراست.
بیمه زنان خانه‌دار و روستایی و عشایر حتما باید اجرا شود
همچنین به گزارش مهر، رئیسی   در دیدار با فعالان حوزه زنان گفت: نگاه ما در بحث خانواده منطبق با سیاست های نظام است و باید برای تحقق جنبش ملی تشکیل خانواده تلاش کرد. بیمه زنان خانه‌دار و روستایی و عشایر حتما باید اجرا شود. وی با بین اینکه به حضور زنان در اجتماع اعتقاد و التزام دارم و این را در سلوک خانوادگی خود نشان داده ام، گفت: بنده برای ایجاد شغل، برنامه کارشناسی و آماده ای دارم که در زمان مناسب ارائه خواهم کرد. بیشتر مشکلات بانوان مربوط به عدم اجرای قوانین است و باید سازوکار مناسب در دولت برای اجرای سیاست ها و قانون ایجاد شود.
نمی‌گویم همه یک باره معصوم می‌شوند، اما اراده‌ام این است که نگذارم فساد در هیچ کجا لانه کند
معاون اول سابق قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اعتقاد بنده این است که ما می‌توانیم نظام اداری بدون فساد داشته باشیم، نمی‌گویم همه یک باره معصوم می‌شوند، اما در دولت اسلامی اراده‌ام این است که نگذارم فساد در هیچ کجا لانه کند. حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اگر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در خط امام(ره) باشند و دلشان برای نظام و انقلاب بسوزد، بنده می‌توانم کاندیدای آنها باشم.
تکذیب خبر حمایت جبهه پایداری از رئیسی
همچنین به گزارش فارس، مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری در رابطه با خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه ها درباره حمایت جبهه پایداری از آیت ا... رئیسی گفت: هنوز گزینه ما به صورت رسمی اعلام نشده است. وی تأکید کرد: اگر برای معرفی گزینه نهایی این جبهه قاطع شویم، بیانیه داده و اعلام حمایت می‌کنیم، لذا خبری که اخیراً منتشر شد، به صورت رسمی نبوده است و استنباطی است.
ادعای جماران درباره حمایت جامعه روحانیت از رئیسی
پایگاه جماران هم در خبری مدعی شد: «روز گذشته سید ابراهیم رئیسی که در جلسه جامعه روحانیت مبارز حضور داشته، به بیان برنامه های انتخاباتی و انتقادات خود از دولت حسن روحانی پرداخته است و در پایان جلسه پس از اعلام نظرات مخالف و موافق، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد». با این حال در همین رابطه مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: «این خبر را نه تایید و نه تکذیب می کنم چون مصوبه جلسه دیشب این تشکل این است که تا زمان اعلام تایید صلاحیت نامزدها،مصاحبه ای در این زمینه انجام ندهیم». همچنین روز گذشته فارس خبری از راه اندازی ستاد مردمی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با عنوان «ستاد مردمی خادم ملت» منتشر کرد.
منبع آگاه: فرهاد رهبر از هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران استعفا داده است
در روزهای گذشته نیز برخی از رسانه ها از حضور فرهاد رهبر در برنامه های انتخاباتی آیت ا... رئیسی، به دلیل عضویت وی در هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران انتقاد کردند. در همین رابطه یک منبع آگاه به تسنیم گفت: آقای فرهاد رهبر 16 فروردین‌ماه از عضویت در هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران استعفا داد که این استعفا در تاریخ 17 فروردین مورد موافقت قرار گرفت.

قالیباف: اگر نمی‌توانستم درآمد کشور را 2.5 برابر کنم اصلاً کاندیدا نمی‌شدم
محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در گفت و گو با تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره 2.5 برابر کردن درآمد کشور و این که فکر نمی کنید تعهدات سنگینی در بیانیه ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دادید، گفت: پس برای چه نامزد شده‌ام؟ نامزدی که تعهد و برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی مردم نداشته باشد، چگونه به خود اجازه می‌دهد برای تصدی مهمترین مسئولیت اجرایی کشور نامزد شود؟ مردم ما رئیس جمهور و دولتی می‌خواهند که برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی امروز مردم برنامه دقیق و مشخصی داشته باشد و تعهد قطعی بدهد و نه اینکه فقط حرف ها و شعارهای مبهم و کلی بزند که بعداً بتواند به راحتی آنها را انکار کند. وی افزود: وقتی فردی با بیش از 30 سال سابقه مدیریت اجرایی که به همه تعهداتی که داده پایبند بوده، با قاطعیت اعلام می‌کند که بعد از 4 سال درآمد کشور را 2 برابر و نیم می‌کند یا 5 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، مطمئناً سال ها مطالعه و برنامه‌ریزی و سابقه مدیریتی پشت این حرف وجود دارد.
مشکلات امروز اقتصادی با مدیریت‌های بسته و خسته کنونی قابل حل نیست
وی در این مصاحبه تأکید کرد: وقتی از انقلاب اقتصادی صحبت می‌کنیم یعنی مشکلات امروز اقتصادی را در حدی می‌بینیم که با مدیریت‌های بسته و خسته کنونی قابل حل نیست. قالیباف با انتقاد از مدیریت اجرایی کشور گفت: از هنرهای مدیریتی مسئولان ما این است که یک سال سیب‌زمینی‌ را به خاطر ازدیاد تولید در خاک دفن می‌کنیم و سال دیگر بخاطر کمبود سیب زمینی آن را از خارج وارد می‌کنیم! از مسئولانی که توان مدیریت تولید سیب زمینی را هم در این کشور ندارند، چگونه انتظار دارید رکود و تورم را در این وضعیت بحرانی، مدیریت کنند. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقداماتش در شهرداری گفت: درخصوص رشد سرعت متروسازی همین اتفاق افتاد و رکوردهای جهانی حفر تونل جابجا شد به طوری که ما در طول 10 سال گذشته بیش از120 ایستگاه و حدود 200 کیلومتر مترو ساخته‌ایم و در موارد دیگر هم به همین ترتیب بوده است.
انصاری: شهادت می دهم ظلم بزرگی به رئیس جمهور می شود
روز گذشته رئیس جمهور نیز به آذربایجان شرقی رفت و تاکید کرد که «دولت با همه توان در کنار مردم استان های سیل زده خواهد بود». از سوی دیگر به گزارش ایرنا، مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در نشست سراسری روسا، معاونان فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی مراکز آموزش عالی کشور تصریح کرد: شهادت می دهم ظلم بزرگی به رئیس جمهوری و دولت می شود که می گویند تیم اقتصادی اش موفق نبود؛ روحانی تنها رئیس جمهور بعد از انقلاب بود که برای حل مشکلات اقتصادی هفته ای دو روز ( دوشنبه ها و چهارشنبه ها) با تیم اقتصادی جلسه تشکیل می داد و شخصا جلسات را پیش می برد.
وزیر بهداشت: مردم فریب تبلیغات را نخورند
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه همه چیز هم از صندوق رأی بیرون می‌آید، گفت: به نظر من اگر مردم از این فرصتی که ایجاد شده است، درست استفاده کنند و فریب تبلیغات را نخورند، این نگرانی به امید تبدیل می‌شود. وی درخصوص ادامه طرح تحول سلامت در دولت آینده نیز گفت: ان شاءا... دکتر روحانی رأی می‌آورد و ادامه پیدا می‌کند. چون دکتر روحانی مبتکر این طرح است و نسبت به سلامت مردم حساس است و تا اینجا هم که آمدیم بعد از خدا و مقام معظم رهبری، ایشان حامی طرح تحول سلامت بودند.  
روایت نعمتی از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی
در همین حال به گزارش ایسنا، بهروز نعمتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی حسن روحانی خبر داد. بهروز نعمتی با تأکید بر اینکه جمنا همه اصولگرایان نیست، گفت: از طرف برخی چهره‌های سیاسی این جریان تقاضاهای مکرری برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات مطرح است.

تابش: روحانی نامزد اصلی اصلاح طلبان است
به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، روحانی را نامزد اصلی اصلاح طلبان دانست و گفت: شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، اسحاق جهانگیری را در تعامل با روحانی معرفی کرده است.
 



حضرتی: جهانگیری با خواهش روحانی وارد انتخابات شد
به گزارش باشگاه خبرنگاران، الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: روحانی کاندیدای اول کل اردوگاه اصلاح طلبان است. آقای روحانی در جریان انتخابات از آقای جهانگیری خواهش کردند که به عرصه انتخابات وارد شود تا اگر مسائل به روال طبیعی پیش رفت دیدگاه و نظرات خود را در انتخابات مطرح کرده و نهایتا هم این امکان وجود دارد که به نفع روحانی کنار رود. وی تصریح کرد: بنابراین جهانگیری قصد رقابت با روحانی را ندارد و تصمیمات اصلاح طلبان یک کاسه است. عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اما اگر اتفاقات در انتخابات جور دیگری رقم بخورد و مشکلی برای روحانی پیش بیاید، آقای جهانگیری در عرصه هستند و اصلاح طلبان چیزی را از دست نخواهند داد.
هاشم زایی: نامزد نهایی اصلاح‌طلبان کسی است که در نظرسنجی‌ها رأی بالاتری داشته باشد
عبدالرضا هاشم‌زایی عضو فراکسیون امید مجلس نیز درباره ثبت‌نام اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که 2 یا 3 کاندیدا در انتخابات داشته باشند، چه آقای روحانی موافق باشند چه نباشند.  وی افزود: اگر در نظرسنجی‌ها کاندیدایی رأی بالاتری از آقای روحانی داشته باشد، اصلاح‌طلبان باید همان کاندیدا را به عنوان نامزد نهایی خود معرفی کنند.
کواکبیان: حضور امثال بنده به حضور حداکثری مردم در انتخابات کمک می کند
به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان نیز که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، روز گذشته در نطق میان دستور مجلس گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در سخنان ابتدای سال در مورد انتخابات فرمودند آنچه برای ایشان اهمیت دارد، حضور حماسی مردم در انتخابات 29 اردیبهشت است. از جمله مهمترین اهداف ما در انتخابات پیش رو همین است، زیرا بر این باوریم که حضور امثال بنده در این عرصه می تواند به حضور حداکثری کمک کند. کواکبیان تصریح کرد: به عنوان یک اصلاح طلب معتقد به نظام،‌ رهبری و خط  امام ،‌ می گویم که برخلاف گفته ها ما اصلاح طلبان در انتخابات همگی برای خدمت به مردم و نظام متحد هستیم و به همین خاطر می گوییم در انتخابات پیش رو چهار قطب داریم؛ طرفداران دولت قبلی، طرفداران دولت تدبیر و امید، اصولگرایان و  اصلاح طلبان، لذا حزب مردم سالاری که حتی در مجلس نهم نیز لیست انتخاباتی داد و هیچ گاه با انتخابات قهر نکرد بر این باور است که باید گفتمان اصلاح طلبی در انتخابات پیش رو تقویت شود.
هاشمی: مردم از بعضی گرانی ها گله مند هستند
محمد هاشمی نیز که برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است در گفت و گو با انتخاب، به توصیه مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی درخصوص حضور نامزد پوششی در کنار روحانی اشاره کرد و افزود: رفتنِ برای خودم را جزو واجب کفایی می دانستم به دلیل نظر حاج آقا که این نظر تحقق پیدا کند. درواقع با توجه به همه مسائل این را تکلیف خودم می دانستم اما چون کسی نرفت، من رفتم. حالا احتمالا اگر قبل از من کسانی می رفتند ، من می گفتم که این دیگر کفایت دارد. وی درخصوص نظر مرحوم هاشمی درباره دولت روحانی نیز گفت: تاکید ایشان این بود که دولت آقای روحانی باید دو دوره ای باشد و ایشان باید دوره دوم هم باشند . اظهار امیدواری و پیش بینی می کردند که در دوره دوم عملکرد ایشان بالطبع بهتر خواهد بود و بتوانند مشکلات را حل کنند. هاشمی با اشاره به کارنامه قابل تحسین روابط خارجی و بین المللی دولت روحانی گفت: مردم نسبت به یک سری از رفتارها یا مسائلی که در جامعه می گذرد مثل بعضی گرانی ها، گله مند هستند.
بیانیه اعظم طالقانی درباره تعریف رجل سیاسی
اعظم طالقانی که در هفته گذشته در انتخابات ریاست جمهوری 96 نام نویسی کرد طی بیانیه‌ای درخصوص موضوع رجل سیاسی نوشت: در تفسیر تبعیض‌آمیز واژه «رجال»، نه تنها به دلایل قرآنی و سیره ائمه و عقلانی (با توجه به اهمیت ترجمه لغات عربی در متن فارسی به صورت اصطلاحی، و این مسئله که قانون اساسی ما به زبان فارسی است)، مخالف هستم، بلکه معتقدم باید پیوسته این چالش را که در مکتب افتخارآفرین اسلام اصالت دارد، به عنوان حق‌الناس نیمی از جمعیت ایران‌ ادا کرد، زیرا فریضه عدالت و رفع تبعیض از انسان‌ها مبنای حقوق تساوی بین‌الناس است.
انصراف فومنی از کاندیداتوری انتخابات
حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات از نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد. طبق آن چیزی که در اطلاعیه وی آمده است دلیل انصراف حجت‌الاسلام فومنی ایجاد فضای بیشتر برای در دست گرفتن امور توسط نسل دوم و سوم اعلام شده است. پیش از این نیز قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب   انصراف خود را از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود  .