«همدلی» روند فعالیت بازارهای پرحاشیه اقتصادی را بررسی کرد آرامش بعد از طوفان قیمت‌ها

همدلی| «بازار راکد است و قیمت ارزهای بین‌المللی رو به پایین.» این جمله کوتاه را مصطفی خانزادی، کارشناس بازار ارز، در توصیف حال و هوای چهارراه‌استانبول می‌گوید، تا از آرامش بعد از طوفان این‌روزهای بازارها حکایت کند. دلار که بر اساس گزارش‌ها تا چند روز پیش در کانال 14 هزار تومانی قرار داشت، حالا به گفته خانزادی، چند پله پایین‌تر آمده تا به قیمت 13 هزار و 600 تومان در بازار آزاد معامله شود. به گفته این فعال بازار آزاد، یورو نیز این‌روزها با روند رو به کاهشی معامله می‌شود تا به قیمت 15 هزار و 300 تومان، روی میز معامله رفته باشد.
در این فضای آرام چهارراه‌استانبول و حتی جمهوری، گزارش‌ها نشان می‌دهند که نرخ طلا و سکه نیز با روند رو به کاهشی مواجه شده‌اند، به‌طوری‌که دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی با 4 میلیون و 250 هزار تومان آغاز به کار کرد. اما بر اساس گزارش‌ها، در میانه‌های روز دوباره سکه رو به افزایش رفت و با 80 هزار تومان صعود خود را به 4 میلیون و 330 هزار تومان رساند و در نهایت با همین نرخ روز کاری خود را به پایان برد. در حالی دیروز دست‌اندرکاران بازار از فضای آرام و قیمت‌های رو به پایین حکایت می‌کردند که به گفته بسیاری از صرافان، خرید و فروش چندانی در جریان نبود و صرافی‌ها تقریبا خالی از مشتری و خریدار بودند. روند رو به کاهش ارز، سکه و طلا در بازارهای داخلی در حالی رقم خورد که دیروز هر انس طلا در بازارهای جهانی، بدون تغییر بود تا با هزار دلار و 205 سنت، معامله شود.
آن‌طور که محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، دیروز به خبرگزاری صدا و سیما، گفته بود: «روز سه‌شنبه، هر مثقال طلا در بازار یک میلیون و 710 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار به قیمت 394 هزار و 500 تومان عرضه شد.»
او با اشاره به اینکه دیروز هر سکه تمام بهار آزادی 4 میلیون و 250 هزار تومان فروخته شده است، ادامه داد: «روز سه‌شنبه، نیم سکه 2 میلیون و 130 هزارتومان، ربع سکه یک میلیون و180 هزارتومان و سکه یک گرمی 680 هزار تومان قیمت‌گذاری شد.


رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کاهش نرخ ارز را دلیل کاهش قیمت طلا و سکه دانست و گفت: «هم اکنون تعداد فروشندگان طلا در بازار نسبت به خریداران بیشتر هستند.»
هر چند حال و هوای این روزهای بازار دیگر شبیه به چند ماه گذشته نیست و از هیجانات ارزهای بین‌المللی و حتی سکه‌ها خبری نیست، اما به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، به دلیل ساختار نامناسب اقتصادی در ایران و رکود تولید، نمی‌توان امیدوار بود تا قیمت کالاهای اساسی همچنان
رو به پایین باشد.
آنطور که از صحبت‌های تحلیلگران بر می‌آید، یکی از مهمترین عواملی که زمینه‌ساز ضربه‌های اقتصادی به کشور می‌شود، نوسان قیمت‌ها و عدم ایجاد ثبات در بازارها است. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که قوانین اقتصادی هنوز در زمینه رونق تولید و فعال کردن کارخانه‌ها طراحی نشده‌اند و این موضوع باعث شده تا تنها توجه دولت به تقویت درآمدهای نفتی باشد. چرا که به باور دست‌اندرکاران اقتصادی، وابستگی به درآمدهای نفتی باعث شده تا تولید صنعتی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و واردات محور عمل کنیم. این صحبت‌ها در حالی از زبان کارشناسان اقتصادی به گوش می‌رسد که بر اساس گزارش‌ها رقم نقدینگی به 1672 هزار میلیارد تومان رسیده و باید این حجم از پول سرگردان در
جایی سرمایه‌گذاری شود.
به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی ایران تازه‌ترین گزارش آماری بخش پولی و بانکی ایران را منتشر کرده است که بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی کشور تا شهریور ماه سال جاری به ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته ۹.۳ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی کشور تا اسفندماه سال گذشته ۱۵۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که تا شهریور امسال ۱۴۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
براساس این گزارش نقدینگی در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته که ۱۳۸۹ هزار میلیارد تومان بوده، ۲۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است.نقدینگی کشور از دو بخش پول و شبه پول تشکیل می‌شود که میزان پول تا شهریور سال جاری، ۲۴۳ هزار میلیارد تومان و رقم شبه پول ۱۴۲۸ هزار میلیارد
تومان است.
این رقم در حالی اعلام می‌شود که چند وقت پیش یعنی در روزهای اوج نوسانات ارزی، برخی از گزارش‌ها نشان می‌داد که 25 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد که با حمایت بانک مرکزی این ارزها باید به چرخه اقتصادی بازگردند.
البته در این زمینه بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که بانک مرکزی باید برای این منظور، نرخ ارز را تثبیت کند و همچنین سفته‌بازی در بازار ارز را به حداقل ممکن برساند. هر چند فعالان بازار حالا بر این باور هستند که نرخ ارز شاهد نوسانات چند وقت پیش نیست، اما بنظر می‌رسد که اگر اقتصاد کنترل نشود و کارخانه‌ها و تولید رونق نگیرد، حتما باز هم شاهد افزایش قیمت ارزهای بین‌المللی و بسیاری از کالاهای اساسی خواهیم بود.
خانزادی در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «بنظر می‌رسد که قیمت ارزها با این وضعیت تثبیت نخواهد شد و احتمالا دوباره شاهد افزایش نرخ‌ها خواهیم بود.»
این کارشناس بازار ارز علت این پیش‌بینی خود را اینطور توضیح می‌دهد: «به دلیل اینکه هنوز تولید رونق نگرفته و اقتصاد بر اساس چهارچوب مناسبی فعالیت نمی‌کند، بنابراین فعلا نمی‌توان گفت که مدیریت بازار ارز جواب داده و دیگر شاهد نوسانات نرخ ارز نخواهیم بود.»
هر چه که هست، به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، آنچه که به تولید کمک می‌کند، حمایت مستقیم دولت از تولید نیست، بلکه دولت باید ثبات را در اقتصاد ایجاد کند، چرا که با سیاست‌هایی مثل افزایش تعرفه‌های گمرکی، نمی‌توان به تولید واقعی کمک کرد و باید مقررات به گونه‌ای تنظیم شوند تا دولت‌ها از مداخله مستقیم در نرخ‌ها خودداری کنند و شرایط را برای تولیدکننده سخت نکنند.
ادامه روند مثبت در بورس
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص به رهبری پتروشیمی‌ها و برخی از فلزی‌ها بود. معامله‌گران بازار سرمایه دیروز بیش از سه میلیارد سهم و اوراق مالی در بورس و ۸۴۱ میلیون سهم و اوراق مالی در فرابورس معامله کردند.
به گزارش ایسنا، دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و توانست تا تراز ۱۸۳ هزار و ۲۱۲ واحدی بالا برود. همچنین شاخص کل هم وزن ۱۹۲ واحد افزایش یافت و به رقم ۲۸ هزار و ۶۷۴ واحدی رسید.
شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۱۰۹۲ واحد تا تراز ۱۹۳ هزار و ۴۰۴ واحدی افزایش یافت و شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۶۵۶ و ۲۳۸۲ واحد رشد کرد.
امروز شرکت‌هایی در گروه فلزی، پتروشیمی و بانکی بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص‌های بازار داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و بانک تجارت اشاره کرد.
بیشترین تاثیر مثبت را فولاد مبارکه اصفهان با تاثیر ۱۲۲ واحد روی شاخص داشت. از طرف دیگر گروه مبنا پتروشیمی جم و پالایش نفت تبریز نیز هر یک به ترتیب ۴۳، ۳۹ و ۲۳ واحد تاثیر منفی روی نماگرهای بازار داشتند.
در گروه فلزات اساسی بیشتر سهم‌ها رشد کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند و تعدادی از نمادهای این گروه نیز کمتر از دو درصد افت قیمت را دیدند. در این گروه ۹۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵۸ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین امروز بانکی‌ها جز گروهی بود که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این گروه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سهم به حجم حدود یک میلیارد مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین خودرویی‌ها و فلزات اساسی دیگر گروه‌هایی بودند که پس از بانکی‌ها ارزش بالایی را به خود اختصاص دادند.
در گروه محصولات شیمایی نیز اغلب سهم‌ها کمتر از ۱.۵ درصد نوسان قیمت را تجربه کردند و معدود نمادهایی از جمله تولیدات پتروشیمی قاعد بصیر که در به تازگی در بازار دوم فرابورس ایران پذیرفته شده است، توانستند بیش از چهار درصد رشد قیمت را تجربه کنند.
علاوه بر این در گروه استخراج کالاهای فلزی نیز شاهد رشد آرام قیمت‌ها بوده‌ایم؛ به طوری که در تعدادی از سهم‌های این گروه قیمت‌ها کمتر از دو درصد رشد داشته است. ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۸۷۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳.۳ میلیارد تومان را تجربه کرد. تعداد معاملات این بازار از رقم ۱۸۰ هزار نوبت فراتر رفت.
آیفکس نیز امروز ۷.۵ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۹۹۳ واحدی بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران عدد ۴۱۱ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار به رقم ۸۴۱ میلیون سهم و اوراق مالی رسید