شورای‌شهر پایتخت پس‌از چند دهه سکان شهرداری را به دست یک متخصص حوزه شهری با سوابق فراوان اجرایی سپرد

حنای شهرداری پررنگ شد
همدلی | گروه سیاسی ـ‌محسن فیض‌الهی ـ پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره «پیروز حناچی» بر مرکب لرزان شهرداری تهران نشست. مسند شهرداری تهران از نخستین دوره شورای شهر با کشمکش‌های سیاسی بسیار همراه بود و هنوز هست.
جناح‌های سیاسی در هر دوره از انتخاب شهرداران در تکاپوی آن بودند که شهردار تهران گرایش سیاسی مطابق با نظر آنان داشته باشد. شکی نیست که شهرداری تهران همسنگ با چند وزارتخانه، مسئولیت و مشغله دارد و برخی از این سکو به ریاست جمهوری رسیده و برخی دیگر برای آن دورخیز کردند.
در خطیری پست شهرداری تهران همین بس که بسیاری نهادها و ارگان‌های پر قدرت و ذی‌نفوذ پیگیر آن هستند که چه کسی بر این صندلی می‌نشیند و در تعیین و انتخاب آن نظر می‌دهند، هرچند که طبق قانون وظیفه انتخاب شهردار بر عهده شورای شهر است.


فارغ از سیاسیون و جناح‌های سیاسی، طیف‌های دیگری در این حوزه بر این باور بوده و هستند که نگاه برای انتخاب شهردار تهران نباید سیاسی که باید در حوزه تخصصی باشد، چرا که تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر دارای مشکلات بسیاری است که برای رفع آن باید کارشناسانه وارد میدان شد و در عین داشتن توان کارشناسی، توان مدیریتی و اجرایی نیز باید مکمل این منصب پر مشغله باشد.
دلسوزان حوزه شهری حتی در زمان انتخاب «محمدعلی نجفی» نیز بیشتر روی پیروز حناچی تمرکز داشتند و دلایل آنان، تحصیلات، تخصص و سوابق اجرایی او طی سال‌های گذشته بود.
یکی از مشکلات و معضلات پیچیده و در عین حال پر حاشیه شهرداری تهران بحث ساخت و سازهای بی رویه به‌ویژه در مناطق شمالی تهران است که صدای کارشناسان معماری، شهرسازی و محیط زیست را سال‌ها در آورده و حالا با انتخاب حناچی امید می‌رود که این مشکلات پس از سال‌ها و یک‌به‌یک، رفع شود.
مشکلات تهران در حوزه شهری و ساخت و ساز همیشه زیاد بوده و این مشکلات از نظر فنی و ساختاری در حوزه معماری بیشمارند و باید برای برون رفت از آنها، راهکاری تخصصی پیشه کرد. سر منشاء توسعه و ساخت‌وسازهای بی‌رویه که در تهران اتفاق افتاده به جای دیگری بر می‌گردد، یعنی تامین منابع برای اداره شهر.
به عبارتی می‌توان گفت یکی از روش‌های اداره شهر، تامین منابع است که در ساده‌ترین شکل آن یعنی با تاکید بر «منابع پایدار» صورت می‌گیرد. این در حالی است که می‌توان به این منابع پایدار تکیه نکرد و باز در ساده‌ترین راه ممکن می‌توان از طریق تاکید و تکیه بر «منابع ناپایدار» دست به تامین منابع زد. از منابع ناپایدار می‌توان به «تراکم فروشی» همان‌گونه که در دوره‌های قبل نیز انجام شد یا همچنین «تغییر کاربری‌ها» اشاره کرد. این اتفاق در سطح شهر را نباید با توسعه اشتباه گرفت، چرا که این امر یعنی تراکم‌فروشی در معنای دقیق «توسعه افسارگسیخته» و بدون برنامه است. در واقع ساخت و سازهایی این‌چنینی، بدون توجه به پیامدهای زیست محیطی انجام شده است. بدون شک همه این عوامل باعث به وجود آمدن یک ضرر و زیان برای شهر شده و نشان از آن دارد که نگاه مسئولان وقت به شهر، یک نگاه همه جانبه و یکپارچه نبوده است.
اما آنچه در اینجا اهمیت پیدا می‌کند و این ضرر و زیان را بازنمایان می‌کند، این است که وقتی این وضعیت را در ایران به‌خصوص شهرداری تهران با دیگر کلان‌شهرهای دنیا مقایسه می‌‌شود متوجه می‌شویم که آنها در مدیریت شهری تاکید بر منابع پایدار دارند، آنها بر مباحثی همچون اقتصاد فرهنگی و امثالهم تکیه می‌کنند. بدون شک ساخت و سازهای بیشتر، جمعیت بیشتری به همراه دارد و به تبع آن ترافیک بیشتر، آلودگی بیشتر و ... در پی آن گریبان شهر را می‌گیرد. در واقع تاثیرات همه جانبه و بلندمدتی بر شهر خواهد گذاشت.
در مدیریت شهری بهترین کار استفاده و تکیه بر منابع پایدار است. بدون شک در این زمینه و با توجه به توسعه افسارگسیخته‌ای که صورت گرفته باید این بحران مدیریت شود و وضعیت آن حتی‌الامکان به تعادل برسد.
منابع پایدار
اقتصاد فرهنگی، یا بخش‌های زیست‌محیطی (که در دوره‌های قبل به برج های مسکونی تبدیل شدند، در واقع خانه باغ ها به برج باغ تبدیل شدند)، سوق دادن شهر به استفاده بیشتر از وسایل شخصی به حمل و نقل عمومی، استفاده از کارخانه‌ها و آثاری که کارکرد خود را از دست داده‌اند و آنها را به سیستم شهری بازگرداندن و ... از این دست را می‌توان منابع پایدار نامید.
شهردار جدید
شاید پس از «محمد توسلی»، پیروز حناچی دومین کارشناس شهری است که شهردار تهران شده است. با توجه به شناخت و پیشینه‌، از او انتظار می‌رود که به صورت مستقل و حرفه‌ای از نگاه یک کارشناس، کار خود را در شهرداری انجام دهند.
حناچی جزو محدود شهردارانی است که تخصص مرتبط با شغل و مسئولیت خود دارد، یعنی نسبت به شهردارانی که قبلا سکان‌دار شهرداری بودند، تخصصی مرتبط به شهر و امور شهرداری دارد. تحصیلات عالیه در کنار سال‌ها تجربه مدیریتی دارد و خود را در حوزه تحصیلات آکادمیک یا به عبارتی دیگر به تحقیق و پژوهش خلاصه نکرده بلکه رزومه مدیریتی او همچون رزومه آکادمیک‌اش قابل تامل است. درجه استادی دارد و با توجه به تالیفات و تحقیقات بسیاری که انجام داده، فرد مطرح و شناخته شده‌ای است.
در زمینه تجربی و مدیریتی نیز سوابق مختلف در زمان‌های مختلف داشته است. معاون نمای شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری شهرسازی در دوره خاتمی بوده و در مجموع تجربه حضور در حوزه معماری و شهرسازی در سطح کلان کشوری دارد.
فرصتی برای اجرا
اکنون فرصتی به دست آمده تا پیروز حناچی بار دیگر و به شکلی گسترده‌تر، به حوزه اجرا گام بگذارد، چون در بحث مبانی نظری و آکادمیک و سیاست‌گذاری تجربه خوبی دارد و اکنون وقت به اجرا گذاشتن تجربه و دانش‌ است. او هنگامی که دبیر شورای عالی نمای شهرسازی وزرات راه و شهرسازی بود مصوبات خوب و مهمی را به تصویب رساند.
تاثیرپذیری
سوابق مدیریتی و تخصصی حناچی گویا است و نشان می‌دهد تحت تاثیر جناح های خاص یا افراد خاصی نیست و به نظر می‌رسد آن چیزی را که به آن اعتقاد دارد پیاده می‌کند و نگاهش، نگاه تخصصی به امور شهری است.
بیوگرافی و پیشینه شهردار جدید تهران
«پیروز حناچی» شهردار جدید پایتخت متولد سال ۱۳۴۳ در تهران است و در سال ۱۳۷۱ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت مدرک دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری و باززنده‌سازی شهرهای تاریخی شد.
حناچی در دو عرصه دانشگاهی و دولتی سابقه فعالیت اجرایی دارد. قائم مقامی ریاست دانشکده هنرهای زیبا تهران، مشاور رئیس دانشگاه تهران در دوره اصلاحات، ریاست موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران و همچنین مدیریت گروه مرمت ابنیه و بافت دانشکده معماری دانشگاه تهران از سوابق اجرایی شهردار جدید پایتخت است.
او همچنین مشاور وزیر مسکن و شهرسازی (۱۳۸۴–۱۳۸۸)، معاونت معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی در دولت‌های «سیدمحمد خاتمی» و «حسن روحانی» و سابقه ریاست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را در کارنامه دارد.
پیروز حناچی همچنین سابقه عضویت در شورای عالی فنی سازمان میراث فرهنگی، کمیسیون زیربنایی دولت اصلاحات، شورای عالی ترافیک، عضویت در کمیسیون ماده ۵ و ریاست شورای تدوین مقررات ملی ساختمان را دارد.
حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب شده بود.
پیروز حناچی دیروز سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ از سوی شورای شهر تهران با ۱۱ رای به‌ عنوان شهردار تهران برگزیده شد.