خودروسازان به دنبال افزایش قیمت، مردم به دنبال ارتقای کیفیت

اخبار و مسائل مرتبط با صنعت خودروسازی به دلیل دربرگیری بالای آن هم به لحاظ ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و هم به لحاظ مصرفی بودن این کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار ما، در این میان قیمت، هزینه‌های سربار، کیفیت و بازار انحصاری این صنعت اشتغالزا همیشه مورد انتقاد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بوده است به نحوی که خودروسازان از تحمیل هزینه‌های بالا بر دوش این صنعت گلایه دارند و مصرف کنندگان از قیمت‌های بالا، کیفیت و بازار انحصاری.
اما طی چند ماه اخیر رشد قیمت دلار بهانه‌ای شد تا نرخ این کالا بیش از گذشته افزایش یابد و قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار به نرخ‌های باورنکردنی چند ده برابری برسد.
البته بازار گرمی دلالان و شایعه پراکنی‌ها و خبرهای خروج خودروسازان خارجی از کشور هم آب به آسیاب گرانی قیمت خودرو ریخت و خرید این کالای مصرفی برای اقشار ضعیف که دست کم دل به خرید خودروهای ارزان قیمت بسته بودند به یک آرزو تبدیل شد.


اما دلایل خودروسازان و قطعه‌سازان کشور برای افزایش قیمت محصولاتشان چیست و چرا باید پس از دو سال سکون نسبی و افزایش قطره چکانی قیمت خودروهای داخلی؛ شاهد جهش قیمت خودروهای تاریخ مصرف گذشته خودروسازان بزرگ کشور باشیم؟
خودروسازان و قطعه‌سازان دلایلی را که باعث افزایش قیمت محصولاتشان خواهد شد، بیان و شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز، مثل همیشه از آنها حمایت کرده و جاده را برای افزایش قیمت خودروهای داخلی باز گذاشته‌اند. حالا در ادامه نگاهی به دلایل مختلف خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت محصولاتشان در سال 97 می‌اندازیم.
نرخ دلار
ارزهای بین‌المللی در صنعت خودروسازی ایران حرف و اول آخر را می‌زنند و تمام تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش میزان تاثیر آنها در بازارهای مختلف کشور بی‌نتیجه بوده است. خودروسازان داخلی افزایش قیمت دلار را بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات داخلی خود دانسته و می‌گویند با این وضعیت، تولید خودرو با تیراژ بالا در خطوط تولید آنها امکان‌پذیر نیست.
خودروسازان می‌گویند در سال 95 قیمت دلار بنابر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حدود 3 هزار و 300 تومان بوده است. در سال 96 نرخ دلار رسمی به 3 هزار و 700 تومان رسید و اکنون باید دلار را به صورت تک نرخی و با قیمت 4 هزار و 200 تومان خریداری کرد. بنابراین جهش 15 تا 20 درصدی نرخ دلار در کشور بهترین بهانه برای افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط خودروسازان بزرگ کشور است.
افزایش قیمت فولاد
فولاد یکی از مهمترین آلیاژهای مورد استفاده خودروسازان بوده و از این فلز گران بها برای ساخت قطعات مختلف شاسی، گیربکس، بدنه و… استفاده‌های فراوانی می‌شود.حالا فولاد به گفته خودروسازان در طول سه سال گذشته با افزایش قیمت روبرو شده و آنها باید فولاد را با 30 درصد قیمت بیشتر نسبت به سال‌های گذشته تهیه کنند.
افزایش قیمت مس
از مس برای ساخت قطعات الکتریکی و… خودروها استفاده فراوانی می‌شود و این فلز نقش بسیار مهمی در تولید یک خودرو ایفا می‌کند.
حالا خودروسازان می‌گویند قیمت این فلز استراتژیک در دو سال گذشته حدود 50 درصد افزایش داشته است. به گفته خودروسازان؛ در گذشته قیمت هر کیلوگرم مس حدود 17 هزار تومان بود و اکنون برای خرید آن باید بیشتر از 36 هزار تومان هزینه کرد.
به گفته خودروسازان در سه سال اخیر قیمت سرب 46 درصد، پلیمرهای پلاستیکی 30 درصد و کائوچو طبیعی 47 درصد افزایش داشته است.
بنابراین خودروسازان داخلی خود را مجاز به افزایش قیمت تولیدات خود دانسته و تاکید فراوانی براین موضوع دارند.
خودروسازان می‌گویند با وضعیت موجود توان تولید خودرو را نداشته و در صورت تداوم شرایط فعلی میزان تولید محصولات مختلف خود را کاهش خواهند داد.
کاهش تولید خودرو در خودروسازان داخلی شرایط بازار را کمی پیچیده کرده و به احتمال فراوان خریداران خودرو با مشکلاتی مواجه خواهند شد؛ اما حقیقتا کاهش تولید خودروهای تاریخ مصرف گذشته می‌تواند یک خبر خوب برای مردم ایران باشد!
افزایش حقوق کارکنان
برخی از خودروسازان و قطعه‌سازان کشور می‌گویند که در سال‌های اخیر حقوق و مزایای کارکنان آنها افزایش داشته و همین موضوع باعث می‌شود که دخل و خرج آنها با یکدیگر نخواند و در پرداخت حق و حقوق کارکنانشان با مشکلاتی مواجه شوند.
پول‌های سرگردان، بازار خودرو را به گرانی کشاند
ازسوی دیگر، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان دلایل دیگری را مطرح می‌کند و با رد تزریق قطره‌چکانی خودرو توسط خودروسازان، اظهار می‌کند: دلیل اصلی افزایش قیمت خودروی داخلی در بازار، پول‌های سرگردانی است که مردم نمی‌دانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند.
وی اضافه می‌کند: از زمانی که بانک‌ها سود سپرده‌های خود را کاهش دادند پول‌های سرگردان هر لحظه به سمت بازارهایی همچون سکه، ارز و یا خودرو هجوم می‌آورند و از آنجایی که مردم فکر می‌کنند قیمت خودرو با قیمت ارز مرتبط است، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در این بازار اندوخته کرده و در واقع به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای می‌نگرند.
نعمت بخش می‌گوید: براساس قوانین اقتصاد، قیمت هر کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع که خودروسازان در دو ماه ابتدایی سال 97 نسبت به سال 96، 37 درصد افزایش تولید داشته اند،نشان دهنده این موضوع است که خودروسازان عرضه بازار را به درستی تامین کرده‌اند.
دبیر انجمن خودروسازان در تشریح راهکارهایی برای کاهش تقاضای کاذب خودرو در بازار داخلی می‌گوید: بهترین راهکار برای کاهش قیمت و تقاضا در بازار تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است؛ اتفاقی که در دهه 70 نیز رخ داد و موفقیت آمیز بود.
وی ادامه می‌دهد: در دهه 70 نیز اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه زیاد شد و شورای اقتصادی تصویب کرد که قیمت خودرو در حاشیه خود بازار تعیین شود.
دبیر انجمن خودروسازان در خصوص مزایای تعیین قیمت توسط حاشیه بازار، می‌گوید: در صورتی که این روش عملی شود، به جای اینکه دلالان سود ببرند، سود اصلی نصیب کارخانه می‌شود و از این جهت هم تولید توسعه پیدا کرده و هم درآمدهای مالیاتی از حوزه خودر‌وسازان افزایش خواهد یافت.
وی در پاسخ به این پرسش که چطور کارخانه‌های خودر‌وساز که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند، اجازه دارند خودروی خود را با قیمت حاشیه بازار بفروشند، می‌گوید: در این شرایط سازمان حمایت از مصرف کنند‌گان می‌تواند در صورتی که کارخانه سود کلانی به دست آورده، میزان اضافی آن را به خزانه دولت واریز کند.
نعمت بخش با تاکید بر این موضوع که خودروسازان از گرانی خودرو سود آنچنانی نبرده‌اند، اضافه می‌کند: ممکن است تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازی د‌پو شده باشد اما دلیل این موضوع نبود قطعات برای تکمیل این خودروها و ناقص بودن آنها است.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه اکنون 50 هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودرو‌سازان وجود دارد، می‌گوید: بی‌تدبیری سیاست گذارن ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد و خودروسازان تمایلی به تزریق قطره‌چکانی خودرو ندارند.
عرضه پایین، تقاضا را تحریک کرد
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران هم اظهار کرد: نمی‌توان در ماجرای گرانی خودروهای داخلی تنها خودروسازان را مقصر دانست بلکه اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز بی‌تاثیر نبوده است.
وی افزود: عامل روانی در بازار وجود دارد که وقتی عرضه پایین است، تقاضا زیاد شده و در این میان همیشه افراد سواستفاده‌گر نیز از شرایط به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.
روغنی گلپایگانی تاکید کرد: مردم به دنبال سرمایه‌گذاری نقدینگی خود در بازار هستند و فکر می‌کنند بازار خودرو جای مناسبی برای این موضوع بوده و از این راه می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرد: شرایط کنونی بازار خودرو در آینده بهتر نمی‌شود زیرا خودروسازان چند ماه است که به دنبال افزایش قیمت هستند و دولت و شورای رقابت جلوی این کار آنها را می‌گیرند.
وی تصریح کرد: به نظرم کنترل‌های دولت در بازار خودرو موفق نبوده است و شرایط به شکلی نیست که سازمان حمایت از مصرف کنندگان بتواند به وظایف خود عمل کند.
روغنی گلپایگانی در خاتمه بیان کرد: نظارت و گرفت و گیر بازار در همه شرایط جواب نمی‌دهد و اقتصاد راه خود را می‌رود البته این بدان معنا نیست که دستگاه‌های نظارتی وظایف خود را فراموش کنند.
ستاره‌های کیفی خودرو‌ها همچنان کم فروغ است
در طرف دیگر ماجرا مردم به عنوان مصرف‌کننده محصولات خودروسازان از کم کیفیتی و بعضا بی‌کیفیتی تولیدات داخل گلایه دارند و البته به دلیل عدم رقابت و انحصار در تولید به ناچار روی به این محصولات می‌آورند.
متاسفانه از آنجایی که قدرت خرید مردم طی چند سال گذشته به شدت افت کرده است، تنها گزینه‌های مردم برای خرید خودرو، همین خودروهای بی‌کیفیت داخلی هستند که هیچ کدام از آنها براساس گزارش ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تا کنون نتوانسته‌اند ستاره‌های کیفی خود را به بیش از 3 برسانند.
گزارش کیفیت خودروها، معمولا با فاصله زمانی یک ماهه و در ابتدای دهه سوم هر ماه، منتشر می‌شود.
آخرین گزارش این سازمان حاکی از آن است که تمامی خودروهای زیر 50 میلیون تومان داخلی در بهترین شرایط موفق به کسب 2 ستاره از 5 ستاره کیفیت شده‌اند.
با این حال شورای رقابت در ابتدای همین سال مجوز افزایش 7 درصدی قیمت را به خودروسازان داد و مصرف کنندگان هم به ناچار خودروی بی‌کیفیت را 7 درصد گرانتر خریدند!.
در کنار تمام دلائل خودروسازان برای افزایش قیمت و گلایه‌های مردم از محصولات تاریخ گذشته و بی‌کیفیت، درمان بیماری مزمن صنعت خودروسازی کشور نه قیمت‌گذاری دستوری است چرا که اقتصاد امر پذیر نیست و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت کالا است که اگر این طور بود با وجود نهادهای حمایتی نباید شاهد رشد افسارگریخته قیمت‌ها می‌بودیم و از طرف دیگر طرح‌های ضرب الاجلی مانند پیش فروش خودرو و عرضه قطره چکانی نمی‌تواند قیمت را به سطح واقعی برساند.
مردم هم انتظار دارند در قبال پرداخت مبلغ معین برای خرید خودرو، کالایی را صاحب شوند تا در کنار فراهم شدن رفاه و آسایش خود امنیت جان هم تامین شود.
با توجه به وابستگی صنعت خودروسازی به قیمت ارز، انتظار به حق دیگر آن است همانطور که افزایش قیمت دلار هزینه‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌کند ازسوی دیگر با کاهش یا ثبات قیمت دلار، خودروسازان در جهت کاهش قیمت یا ثبات آن گام بردارند و هزینه‌های خود را نه از جیب مردم که از طریق ارتقای بهره‌وری و به‌روزرسانی خط تولید و ملی‌سازی قطعات جبران کنند.
ضمناً برخلاف گفته دبیر انجمن خودروسازان، سود کلان کارخانه‌های تولید خودرو که ناشی از گران فروشی است، نباید به خزانه دولت واریز شود بلکه چون آن را از مصرف‌کنندگان دریافت کرده‌اند باید به مردم بازگردانند.
*طی چند ماه اخیر رشد قیمت دلار بهانه‌ای شد تا نرخ این کالا بیش از گذشته افزایش یابد و قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار به نرخ‌های باورنکردنی چند ده برابری برسد
*دبیر انجمن خودروسازان: ممکن است تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودروسازی د‌پو شده باشد اما دلیل این موضوع نبود قطعات برای تکمیل این خودروها و ناقص بودن آنها است
*ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران: نمی‌توان در ماجرای گرانی خودروهای داخلی تنها خودروسازان را مقصر دانست بلکه اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز بی‌تاثیر نبوده است
*با توجه به وابستگی صنعت خودروسازی به قیمت ارز، انتظار به حق آن است همانطور که افزایش قیمت دلار هزینه‌های زیادی به تولیدکنندگان وارد می‌کند ازسوی دیگر با کاهش یا ثبات قیمت دلار، خودروسازان در جهت کاهش قیمت یا ثبات آن گام بردارند و هزینه‌های خود را نه از جیب مردم که از طریق ارتقای بهره‌وری و به‌روزرسانی خط تولید و ملی‌سازی قطعات جبران کنند
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات مرحله نخست طرح حمایتی از اقشار کم درآمد اعلام شد واکنش به هجمه ها علیه ظریف به خاطر افشای پولشویان درمصاحبه با پایگاه العربی الجدید دکتر ظریف: تحریم‌ها تاثیری بر سیاست‌های ما نمی‌گذارد دکتر روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: ایجاد ناامیدی ظلمی بزرگ به مردم است اخبار کوتاه قیمت داروهای پیوند کاهش یافت عربده‌های شیطان با رای اعضای شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد ماهاتیر محمد: ترامپ عامل افزایش تنش و جنگ است نیویورک تایمز: آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند پانزدهمین اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود همزمان با معرفی برگزیدگان کتاب سال برترین دانشجویان «مولف و مترجم» معرفی می‌شوند خشنودی اجتماعی با چه قیمتی؟ عفو بین‌الملل هم جایزه خود به «آنگ سان سوچی» را پس گرفت فرانسه: جنگ کثیف یمن باید متوقف شود وزارت اطلاعات خبر داد: کشف محموله 6 تنی مواد مخدر دستگیری 130 دلال ارز و باند جعل سکه در تهران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت، مردم به دنبال ارتقای کیفیت