ماهاتیر محمد: ترامپ عامل افزایش تنش و جنگ است

ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی درحاشیه اجلاس سران آسه آن در سنگاپور دونالد ترامپ را به عنوان عامل افزایش تنش میان واشنگتن و پکن و بروز جنگ تجاری میان دو طرف مورد سرزنش قرار داد.
ماهاتیر محمد نخست‌وزیر مالزی در گفت وگو با شبکه سی ان بی‌سی در واکنش به شرکت نکردن دونالد ترامپ در 33 امین اجلاس آسه آن با حضور سران و مقام‌های ارشد 18 کشور در سنگاپور افزود: این موضوع ناراحت‌کننده نیست مساله این است که جنگ تجاری ایجاد شده بعید است با موافقت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها همراه باشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برخلاف سال گذشته در اجلاس امسال شرکت نکرد و مایک پنس معاون وی دراین رویداد سالانه شرکت کرده است.
نشست سالانه آسه آن در سایه تداوم تنش‌های شدید تجاری میان آمریکا و چین برگزار شده است.پس از آنکه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تعرفه 25 درصدی بر گمرکی کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار را وضع کرد، دو اقتصاد بزرگ جهان در شرایط رکود و تنش درآمده است.


به گزارش فری مالزی تودی، وی در پاسخ به سوال احتمال دیدار شی جین پینگ و دونالد ترامپ روسای جمهوری چین و امریکا در آینده چقدر است؟ گفت: نمی‌توان در این زمینه پیش‌بینی کرد وقتی انتظارنبود ترامپ با رهبر کره شمالی دیدار دوستانه‌ای داشت اما بار دیگر گفت که نمی‌خواهد دیدار داشته باشد.
33 امین اجلاس سالانه سران 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا" آسه آن" و 8 کشور شرکای گفت وگویی آن از روز گذشته با حضور رهبران این کشورها در سنگاپور در غیاب دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درحال برگزاری است.
مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام وتایلند اعضای دهگانه "آسه آن" را تشکیل می‌دهند که از سال 1967 تشکیل شده است.آمریکا، استرالیا، چین، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی، هند و روسیه نیز شرکای گفت وگویی آسه آن هستند.
نخست وزیر چین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، شینزو ابه نخست‌وزیر ژاپن از جمله رهبرانی هستند که برخی برای شرکت در این اجلاس درسنگاپور به سر می‌برند و برخی دیگر نیز بزودی برای شرکت دراین اجلاس وارد سنگاپور می‌شوند.
ولادیمیر پوتین برای نخستین بار است که دراجلاس آسه آن شرکت می‌کند.ناظران منطقه‌ای حضور وی را ناشی از تلاش روسیه برای گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای دهگانه آسه آن می‌دانند.
روسیه به ویژه پس از تحریم‌های اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا نگاه به شرق را در سیاست خارجی خود تقویت کرده و درصدد است از بازارهای افزون بر 650 میلیون نفری کشورهای جنوب شرق آسیا برای رونق اقتصادی خود استفاده کند.
کشورهای آسه آن که سیاست دونالد ترامپ مبنی بر یک جانبه گرایی و رجحان اقتصاد ملی را تهدیدی برای چندجانبه گرایی و رشد و توسعه اقتصاد می‌دانند روز گذشته قرارداد همکاری‌های تجارت الکترونیک میان یکدیگر را امضا کردند.
وزیران اقتصاد کشورهای آسه آن با امضای این قرارداد در مورد گسترش تجارت الکترونیک به صورت دوجانبه و چندجانبه در منطقه جنوب شرق آسیا برخلاف رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا در جهان متعهد شدند.
علاوه براین رهبران شرکت‌کننده دراین اجلاس تاکنون دیدارهای جداگانه و دوجانبه‌ای را نیز با یکدیگر برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گفت وگو در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات مرحله نخست طرح حمایتی از اقشار کم درآمد اعلام شد واکنش به هجمه ها علیه ظریف به خاطر افشای پولشویان درمصاحبه با پایگاه العربی الجدید دکتر ظریف: تحریم‌ها تاثیری بر سیاست‌های ما نمی‌گذارد دکتر روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: ایجاد ناامیدی ظلمی بزرگ به مردم است اخبار کوتاه قیمت داروهای پیوند کاهش یافت عربده‌های شیطان با رای اعضای شورای شهر تهران؛ پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد ماهاتیر محمد: ترامپ عامل افزایش تنش و جنگ است نیویورک تایمز: آمریکا صادرات دارو به ایران را تسهیل کند پانزدهمین اجلاس بین‌المللی فناوری رسانه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود همزمان با معرفی برگزیدگان کتاب سال برترین دانشجویان «مولف و مترجم» معرفی می‌شوند خشنودی اجتماعی با چه قیمتی؟ عفو بین‌الملل هم جایزه خود به «آنگ سان سوچی» را پس گرفت فرانسه: جنگ کثیف یمن باید متوقف شود وزارت اطلاعات خبر داد: کشف محموله 6 تنی مواد مخدر دستگیری 130 دلال ارز و باند جعل سکه در تهران خودروسازان به دنبال افزایش قیمت، مردم به دنبال ارتقای کیفیت