مسیرهای تازه ارتقای شفافیت بازار سهام

بورس اوراق بهادار تهران، به منظور به‌روزرسانی دانش مالی اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، با همکاری مرکز مالی ایران به عنوان مجری این طرح، دوره‌های آموزشی در حوزه قوانین و مقررات بازار سرمایه را برگزار می‌کند. به گزارش عمومی بورس تهران، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اعلام مطلب فوق از آغاز طرح آموزشی ویژه ناشران از تاریخ 27 آبان‌ماه سال جاری خبر داد. وی این طرح را مقدمه‌ای بر حمایت از ناشران در بازار سرمایه ایران دانست و گفت: افزایش دانش تخصصی مورد نیاز ناشران از مهم‌ترین دستاوردهای این همکاری مشترک است و در فاز اول، ناشران پذیرفته شده در بورس تهران مدنظر قرار دارد. وی افزود: بدین منظور و با هدف بهره‌مندی شرکت‌کنندگان در این دوره، بورس اوراق بهادار تهران با همکاری مرکز مالی اقدام به برگزاری دوره‌‌های آموزشی راهبری شرکتی، قوانین و مقررات بازار سرمایه، بررسی راهکارهای تامین مالی از طریق ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه کرده است. صحرایی در ادامه گفت: این همکاری مشترک آموزشی با هدف ارتقای سطح دانش مدیران و ناشران، افزایش شفافیت و تبادل نظر با صاحبان صنایع برگزار خواهد شد. رویکرد این دوره‌ها ارائه راهکار برای جلوگیری از بروز پاره‌ای اشتباهات است که با آموزش‌های تخصصی و هم‌اندیشی قابل جلوگیری است. مدیرعامل بورس تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این دوره‌ها و بسترسازی مناسب، زمینه ورود ناشران جدید و بالقوه به بازار سرمایه بیش از پیش تسهیل شود.
عوامل تشدید افت معاملات
از سو‌ی دیگر، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عواملی مانند افزایش ریسک‌های مربوط به تحریم‌ها و کاهش هیجانات در کنار رکود اقتصادی موجب شده رکود معاملات بازار سهام تشدید شود. علی زارعی در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به کاهش رونق در معاملات بازار سهام گفت: افزایش ریسک‌های مربوط به تحریم‌ها موجب بروز رفتار احتیاطی در رفتار سرمایه‌گذاران شده که این موضوع موجب شده استراتژی سهامداران از سهام مربوط به شرکت‌های صادرکننده به سمت گروه‌هایی برود که کمترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌بینند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این، پس از رونق نسبی که در بازار سهام به یکباره و در کوتاه‌مدت اتفاق افتاد و شاهد افزایش چشمگیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در بازار بودیم، رفته‌رفته این هیجان در حال فرونشستن است و نقدینگی از بهانه کافی برای حضور بیشتر در بازار سرمایه برخوردار نیست. وی اضافه کرد: این روزها شاهد این هستیم که در بازار سهام، شاخص بورس و قیمت‌ها با رشد و اقبال یکباره مواجه شده و روز دیگر شاهد افت چند هزار واحدی شاخص هستیم که این موضوع بیانگر عدم وجود ثبات اقتصادی و نبود استراتژی خاص در بازار سهام است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر دسته‌ای از معامله‌گران نیز این روزها در انتظار انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستند که این موضوع نیز موجب شده معاملات با احتیاط بیشتری دنبال شوند. وی اظهار داشت: همانگونه که تحریم‌ها بر کلیت بازار سرمایه و در نتیجه رفتار معامله‌گران اثر گذاشته است، این موضوع می‌تواند در انتشار گزارشات شرکت‌ها نیز اثرگذار باشد، بنابراین مواردی چون نقل ‌و انتقالات پول، دشواری حمل‌ و نقل کالا و.‌.‌. از جمله عواملی هستند که در سودآوری و پیش‌بینی سودآوری و تولید شرکت‌ها تاثیر داشته و می‌توانند سمت و سوی معاملات بازار سهام را تغییر دهند.
ظرفیت بازدهی تالار شیشه‌ای
از سوی‌ دیگر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، بازار سهام را همچنان دارای پتانسیل بازدهی بالا دانست و گفت: انتظار می‌رود شاخص بورس در یک‌سال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند. علیرضا تاج‌بر، در گفت‌و‌گو با سنا، گفت: بسیاری از شرکت‌ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهند داشت و با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل برخوردارند، می‌توان به سرمایه‌گذاری مطمئن و میان‌مدت در بازار سهام پرداخت. وی در عین حال افزود: بازار سرمایه پس از خلق بازدهی مناسب برای سرمایه‌گذاران، در مقطعی حساس قرار دارد که در آن اغلب سرمایه‌گذاران در انتظار به سر برده و کاهش حجم معاملات نشانه‌ای از تامل سهامداران در خرید و فروش است. این کارشناس بازار سرمایه، یکی از دلایل صعود بازار در ماه‌های گذشته را افزایش نرخ ارز دانست و گفت: افزایش نرخ ارز با افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی و تاثیر مثبت در سودآوری شرکت‌های صادرکننده و همچنین افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، منجر به افزایش قیمت سهام شد. تاج‌بر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افزایش قیمت بیش از این برای این دسته از سهام، وابسته به ارائه گزارش‌های ماهانه و فصلی بوده و سهامداران در انتظار تاثیر تقابل افزایش قیمت ناشی از افزایش ارز با کاهش مقداری فروش ناشی از تحریم‌ها هستند. مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین افزود: در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و گزارش فصلی آذر‌ماه تاثیر این تقابل بر صورت‌های مالی تا حدی آشکار خواهد شد. وی ادامه داد: از سوی دیگر بازار انتظار افزایش بیش از این را برای قیمت ارز ندارد، چرا که عملیاتی شدن تحریم‌ها و اعلام نام ده‌ها شرکت تحریم شده در کنار ریسک عدم تصویبFATF و اذعان برخی شرکت‌های معظم به وجود مشکلات جدی در ورود ارز به کشور، تاثیر چندانی بر بازار ارز نداشته و همچنان شاهد تثبیت نرخ ارز آزاد در کانال 14 هزار هستیم. به گفته تاج‌بر، جمیع این موارد روزهای کم‌نوسانی را طی یک ماه آتی برای بازار ترسیم می‌کند و انتظار می‌رود با تعیین پارامترهای اصلی بودجه 98 و افشای گزارش‌ها و صورت‌های مالی شرکت‌ها در آذر‌ماه، شاهد بازگشت رونق معاملات در بازار باشیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سهام همچنان پتانسیل بازدهی بالایی داشته و بسیاری از شرکت‌ها افزایش قابل توجهی در سودآوری خواهد داشت، اظهار داشت: با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل برخوردارند، می‌توان به سرمایه‌گذاری مطمئن و میان‌مدت در بازار سهام پرداخت و انتظار می‌رود شاخص بورس در یک‌سال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق کند. تاج‌بر در عین حال تاکید کرد: نکته‌ای که باید مورد توجه ارکان بازار سرمایه قرار گیرد، اهتمام در فرهنگ‌سازی و جایگزینی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و.‌.‌. در جامعه است، به خصوص که ارکان نظام به پشتیبانی از این بازار پرداخته و سران کشور حمایت خود را از بازار سرمایه اعلام کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: تجربه اثبات کرده ورود مستقیم آحاد جامعه به بازار سرمایه از طریق دریافت کد سهامداری و اقدام به معاملات برخط، به رفتار هیجانی و احساسی و واکنش بیش از حد به اخبار منجر می‌شود و در بازار سرمایه کشور نهادهای مالی واسط شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های مشاوره و سبدگردان به صورت مطلوبی معرفی نشده‌اند. لذا باید در این خصوص از تجربیات و قواعد جهانی استفاده کرد و سرمایه‌گذاران را از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت کرد.