حناچی شهردار تهران شد

ایسنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح روز گذشته در جلسه شورای اسلامی شهر تهران شهردار جدید پایتخت را انتخاب کردند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه یکصدم شورای اسلامی شهر تهران پنجم از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند. در رای‌گیری که توسط هیات رییسه انجام شد، عباس آخوندی 10 رای و پیروز حناچی 11 رای را کسب کرد و بر همین اساس پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شد.
براساس قانون شهردار منتخب برای صدور حکم به وزارت کشور معرفی می‌شود و وزارت کشور ده روز فرصت دارد تا حکم شهردار منتخب شورا را صادر کند.
شورای پنجم در حالی سومین شهردار پایتخت را در مدت زمان عمر دو ساله خود انتخاب می‌کند که محمد‌علی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد و از شهرداری رفتنی شد.


پیروز حناچی که ۵۵ سال داشته و دارای تحصیلات دکترای معماری است در دوره قبلی انتخاب شهردار هم از رقبای محمدعلی نجفی و هم از رقبای محمدعلی افشانی در زمان بررسی گزینه‌های بررسی شهرداری تهران بود، اما محمد‌علی نجفی شهردار سابق تهران او را از وزارت راه و شهرسازی به شهرداری تهران آورد تا به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران فعالیتش را آغاز کند. افشانی نیز حناچی را به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران منصوب کرد که فعالیتش تا قبل از انتخابش به عنوان شهردار جدید تهران ادامه داشت.
حناچی که فارغ‌التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است. در دولت سیدمحمد خاتمی، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسوولیت و در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه بود.
همچنین در جلسه روز گذشته شورای شهر، رییس شورای شهر تهران عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا ۱۵ آذر به عنوان شهردار تهران فعالیت کند.
محسن‌ هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران در پایان جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز اعضای شورای شهر با ۱۱ رای پیروز حناچی را به عنوان شهردار جدید و منتخب تهران انتخاب کرده‌اند گفت: پس از انتخاب، معرفی‌نامه حناچی را به همراه اسناد مربوطه برای صدور حکم به وزارت کشور ارسال کردم و امیدوارم هرچه زودتر حکم شهردار منتخب از سوی وزارت کشور صادر شود.
او در مورد انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نیز بیان کرد: در جلسه هم‌اندیشی امروز این موضوع مطرح شد اما با توجه به بررسی حقوقی حقوقدانان شورا و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که شهردار فعلی می‌تواند تا ۱۵ آذرماه در پست خود باقی بماند مگر اینکه افشانی بخواهد زودتر از صدور حکم شهردار جدید برود.
هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از سوی نهادهای مختلف برای انتخاب شهردار با شما تماس گرفته شده است یا نه؟ ادامه داد: هیچ تماسی در این خصوص با بنده گرفته نشده است و همان روزی که پنج نفر کاندیدا برای تصدی پست شهرداری تهران انتخاب شدند به وزارت اطلاعات نامه زدم اما پاسخ مکتوبی به من ندادند و منتظر نظر وزیر کشور هستیم و امیدواریم حکم شهردار تایید شود.
او در پاسخ به این سوال که چرا آرای آخوندی از ۱۶ رای به ۱۰ رای ریزش یافت تصریح کرد: حضور نامزدها در کمیسیون‌های تخصصی شورا حائز اهمیت است و روز گذشته دو نامزد شهرداری به کمیسیون‌ها رفته و به صورت تخصصی به سوالات اعضا پاسخ دادند و این مساله در رای دادن اعضا موثر بوده است.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر چه اساسی شهردار تهران تا ۱۵ آذر می‌تواند در شهرداری بماند، اظهار کرد: مصاحبه‌ای را از سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور دیدم که عنوان کرده بودند که تا ۱۵ آذر بازنشستگان می‌توانند در سمت‌های خود باقی بمانند و حقوقدان مجرب شورا یعنی آقای امینی نیز عنوان کرد که افشانی می‌تواند تا ۱۵ آذر در شهرداری بماند.