به مناسبت روز جهانی دیابت آشنایی با این بیماری و راه های پیشگیری


 14 نوامبر ( 23 آبان) در تقویم سلامت به عنوان روز جهانی «دیابت»نام گذاری شده است تا فرصتی باشد برای افزایش آگاهی عمومی از این بیماری و عوارض آن و از طرفی توجه به روند فزاینده آن در جوامع مختلف.امروزه این مناسبت در150 کشوردنیا به رسمیت شناخته شده واقدامات مختلفی در این زمینه صورت می گیرد. همچنین به منظور تمرکز برجنبه های مختلف بیماری، در سال جاری میلادی، شعار«خانواده و دیابت» توسط انجمن بین المللی دیابت انتخاب شده است.
 
امروزه دیابت یکی از مهم ترین چالش های سلامت جهانی است چراکه آمارها نشان می‌دهد شمار مبتلایان در سال 2017 به 425 میلیون نفر رسیده است. این بیماری عامل مستقیم 6.1 میلیون مرگ در دنیا طی سال 2015 گزارش شده که پیش بینی می شود تا سال 2030، هفتمین عامل فوت بشر باشد.
« دیابت» بیماری مزمن ناشی از تولید ناکافی انسولین یا اختلال دراستفاده سلول های بدن از این هورمون است. دیابت به دو نوع یک و دو تقسیم بندی می شود که نوع اول، به دلیل ترشح ناکافی انسولین و نوع دوم ناشی از مشکل درجذب آن است. البته نوع دیگری از دیابت موسوم به دیابت بارداری نیز دیده می‌شود که سطح قند خون در این دوران افزایش می یابد و اگرچه غالبا پس از زایمان به حد طبیعی برمی‌گردد اما می تواند زمینه ساز زایمان زودرس، سقط جنین یا ابتلا به دیابت نوع 2 در سال های بعد شود.تکررادرار، تشنگی شدید، احساس ضعف و گرسنگی، کاهش وزن و مشکلات بینایی از مهم ترین علایم بروز دیابت است. هرچند گاهی ممکن است بیماری به صورت خاموش یا با علایم بسیار خفیف همراه باشد که در این صورت در مراحل پیشرفته و پس از بروز عوارض جدی، تشخیص داده می شود.
پیشگیری امکان پذیر است
از آن جا که بی تحرکی و چاقی مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 در جوامع مختلف اعلام شده است، توجه به توصیه های سبک زندگی سالم قطعا در کاهش زمینه خطر مؤثر خواهد بود.کنترل وزن و جلوگیری از چاقی یکی از توصیه های همیشگی متخصصان نه تنها در زمینه پیشگیری ازدیابت بلکه بسیاری از بیماری های مزمن است. همچنین گنجاندن حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی حتی پیاده روی در برنامه روزانه، رعایت رژیم غذایی سالم و پرهیز از چربی های اشباع و شکر سفید، از دیگر توصیه‌های کاربردی است.
ابتلای بیش از 5 میلیون ایرانی بالای 25 سال به دیابت نوع 2
مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت درباره موج ابتلای مردم دنیابه دیابت گفت: تقریبا از سه دهه قبل، موجی از بیماری دیابت نوع 2 در دنیا آغاز شده که روبه افزایش است . بیماری دیابت را می‌توان بزرگ ترین اپیدمی قرن دانست چراکه تاکنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است.به گزارش برنا، دکتر علیرضا مهدوی، گفت: با توجه به این که فرد در بستر خانواده متولد می شود و پرورش پیدا می کند، عادت های غذایی و سبک زندگی را در این بستر فرا می گیرد و از آن جا که ابتلا به بیماری دیابت مخصوصا از نوع 2 رابطه زیادی با شیوه زندگی فرد دارد بنابراین باید به این بخش توجه بیشتری شود.در ایران 11 درصد افراد بالای 25 سال (بیش از پنج میلیون نفر) دارای دیابت نوع 2 و 18 درصد افراد بالای 25 سال نیز پره دیابتیک شناسایی شده اند.پیش دیابت در حقیقت«پیش تشخیص» دیابت است و می‌توان آن را به منزله نشانه هشدار تلقی کرد. پیش دیابت، عارضه ‌ای است که در آن میزان گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعی است، اما این افزایش به اندازه‌ ای نیست که دیابت محسوب شود. پیش دیابت بیانگر این است که اگر تغییرات ضروری در شیوه زندگی به وجود نیاید، در آینده دیابت نوع 2 بروز خواهد کرد.اما خوشبختانه می ‌توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 جلوگیری کرد.
دیابت ۴ میلیارد دلار هزینه برای کشور دارد
افشین استواررئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، در خصوص هزینه های درمان و مراقبت بیماران دیابتی در کشور اظهار کرد: هزینه های مستقیم و غیر مستقیم درمان و مراقبت دیابت در کشور بیش از 4 میلیارد دلار برآورد شده است یعنی علاوه بر هزینه‌ های مستقیم که درمان را شامل می شود، عوارض و آسیب های جسمی و اجتماعی ناشی از بیماری دیابت، هزینه های غیر مستقیم این بیماری را تشکیل می دهد که ‏به خانواده ها و نظام سلامت کشور تحمیل می‌ شود.
 


لازم است مبتلایان به افزایش چربی و فشار خون به دلیل تاثیر این عوامل بر سلامت عروق، دیابت شان نیز مرتب کنترل شود. علاوه بر این، به افراد بالاتر از 40 سال یا دارای زمینه خانوادگی بیماری نیز توصیه می شود حتما آزمایش های دوره ای غربالگری بیماری را داشته باشند.
 
منبع:OMS.fr