کار به‌جای سیاست بازی، انتظار مردم از «حناچی»

سرویس اجتماعی-اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز خود، از میان دو گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند.
در رأی‌گیری که توسط هیئت‌رئیسه انجام شد، عباس آخوندی 10 رأی و پیروز حناچی 11 رأی را کسب کردند تا پیروز حناچی به‌عنوان شهردار جدید تهران معرفی شود.
شورای پنجم در حالی سومین شهردار پایتخت را در مدت زمان عمر 15 ماهه خود انتخاب کرد که محمد علی نجفی اولین شهردار منتخب به علت ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی دومین شهردار منتخب شورای پنجم نیز با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از شهرداری رفتنی شد.
پیروز حناچی ۵۵ ساله که برای تأیید نهایی و آغاز به‌کار خود به‌عنوان شهردار تهران منتظر اعلام نظر وزارت کشور در روزهای آتی است، دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکتری تخصصی معماری-مرمت شهری و بازنده‌سازی شهرهای تاریخی از دانشگاه تهران است.


حناچی که پیش از این در دو مرحله از انتخاب شهردار توسط شورای پنجم نیز جزء نامزدهای مطرح شده بود، سابقه معاونت عباس آخوندی در حوزه معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی دولت حسن روحانی را در کارنامه خود دارد.
وی پس از انتخاب نجفی شهردار اسبق تهران، به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری انتخاب و با روی کار آمدن افشانی به عنوان شهردار بعدی تهران، حوزه فعالیت وی به عنوان معاون معماری و شهرسازی شهرداری تغییر کرد که فعالیتش تا قبل از انتخابش به عنوان شهردار جدید تهران
 ادامه داشت.
شهردار جدید تهران در دولت اصلاحات نیز در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت نهم نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود.
انتخاب شهردار
مهم‌ترین کار شورای پنجم
قریب 15 ماه از آغاز فعالیت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران می‌گذرد. شاید بتوان برجسته‌ترین اقدام اعضای این دوره شورای شهر تهران را انتخاب سه شهردار به فاصله چند ماه یکبار ذکر کرد.
وقتی انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم در اردیبهشت سال قبل برگزار شد، انتخاب یکدست 21 عضو اصلاح‌طلب به عنوان اعضای شورای شهر تهران جلب توجه می‌کرد.
انتخاب بسیاری از چهره‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده و مطرح شدن برخی حواشی در رابطه با نحوه ورود این افراد به لیست انتخاباتی برگزیده از نکات مهم این انتخابات بود.
شورای پنجم که در عقبه کاری گذشته مدیریت شهری در سال‌های اخیر حجمی از کارهای انجام شده و نمره قبولی و رضایت مردم را می‌دید، برای رسیدن به این سطح از توقع مردم کار سختی در پیش داشت.
این شورا باید در اولین گام شهرداری را انتخاب می‌کرد تا رکورد کاری 12 ساله شهردار قبلی را بشکند یا حداقل بتواند کارنامه‌ای در حد این معیار برای خود کسب کند.
انتخاب با اما و اگر نجفی
اما وقتی در بین مطرح شدن گزینه‌های بسیار و با طی کردن یک ماراتن نام محمدعلی نجفی که خاطره استعفای وی از یکی دو مسئولیت قبلی‌اش از جمله استعفا از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت حسن روحانی به دلایلی از جمله بیماری هنوز در ذهن‌ها باقی بود به عنوان شهردار منتخب شورای تمام اصلاح‌طلب مطرح شد، بسیاری حتی افراد زیادی از همفکران این شورا نسبت به توانمندی‌های نجفی در اداره کلان شهر تهران با این همه گستردگی و نیاز به تلاش شبانه‌روزی ابراز تردید کردند. جایی که از نظر میزان کار و گستردگی حوزه‌ها چندین برابر پست قبلی نجفی بود.
اما چند ماه بیشتر نگذشت که نجفی در روزهای پایانی سال گذشته دوباره زمزمه‌های استعفا را مطرح کرد و در 21 فروردین امسال در نهایت به‌دلیل آنچه که بیماری و نیاز به پیگیری درمان عنوان شد از شهرداری تهران رفت تا با فراغ بال به بیماری و کارهای شخصی‌اش برسد!
البته نگاهی به عملکرد حدود 8 ماهه نجفی تردید قبل از انتخاب وی را تبدیل به یقین کرد چرا که در این مدت تقریبا اقدام خاص و برجسته‌ای از او در مدیریت شهر تهران دیده نشد.
انتخاب ناکام شهردار بازنشسته
23 اردیبهشت امسال پس از اداره یک ماهه شهرداری توسط سرپرست، باز هم شورای شهر تهران پس از مطرح شدن تعداد زیادی اسامی و کش و قوس فراوان رای به شهردار شدن محمد علی افشانی استاندار سابق فارس و معاون سابق وزیر کشور داد تا شاید خاطره ناخوشایند انتخاب شهردار قبلی از ذهن‌ها پاک شود.
این پایان کار نبود و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان کار دست شورای شهر و شهردار تهران داد چرا که بنا بر قانون مذکور، افشانی پس از 6 ماه مسئولیت شهرداری به علت بازنشسته بودن و علیرغم رایزنی سنگین اعضای شورا و نزدیکان وی با نمایندگان مجلس رفتنی شد.
خان سوم انتخاب شهردار
اما گام بعدی، انتخاب شهردار سوم تهران در مدت 15 ماه مسئولیت شورای پنجم بود. این بار نیز با قطار کردن اسامی 30 نفر از افراد مختلف که برخی از آنها از اعلام نامشان به عنوان نامزد شهردار شدن جا خورده بودند روند انتخاب جانشین افشانی کلید خورد. پس از گذشت چند روز و انصراف عده‌ای و انتخاب مرحله اول نهایتا دو کاندیدا برای انتخاب شهردار معرفی شدند.
تعارف عجیب به وزیر پر حاشیه
یکی از اسامی مطرح شده که از همان ابتدا در لیست اعلامی جلب توجه می‌کرد و تا مرحله فینال هم پیش رفت کسی نبود جز عباس آخوندی وزیر مستعفی و مورد انتقاد راه و شهرسازی که بعد از یک دوره 5 ساله وزارت در دولت روحانی به تازگی از قطار کابینه پیاده شده بود.
احتمال انتخاب آخوندی موجی از انتقاد را در بین مردم و فعالان سیاسی و حتی برخی اصلاح‌طلبان ایجاد کرد و این سؤال بیش از هر چیزی مطرح شد که انتخاب آخوندی به عنوان یکی از دو نامزد شهرداری با کدام کارنامه قابل قبول بوده و آیا این انتخاب نشان از سایه پر رنگ ترجیح سیاست بازی بر وعده خدمت به مردم نمی‌دهد؟
اینکه اعضای شورا برای این مسئولیت خطیر و پرکار به گزینه‌ای چون آخوندی می‌رسند که کارنامه درخشانی در زمینه راه و مسکن نداشته و اگر خیلی کارآمد بود دولت وی را به آسانی از دست نمی‌داد، علاوه‌بر سیاسی کاری و قبیله محوری این گزینه را به ذهن متبادر می‌کرد که گویی دستان اصلاح‌طلبان برای معرفی گزینه‌های مناسب و توانا که بتواند کلان شهر تهران را اداره کند بسیار خالی است. ضمن اینکه این سیاست کاری و البته وجود برخی رقابت‌های حزبی درون شورا برای انتخاب شهردار مطلوب فلان حزب و گروه نیز از نکات برجسته اتفاقات اخیر ساکنان خیابان بهشت بود، چیزی که بیش از هر چیز ناکامی و انحلال شورای یکدست اصلاح‌طلب اول تهران را به یاد می‌آورد که شهر تهران و مردم را قربانی بازی‌ها و رقابت‌های سیاسی خود کرده بودند.
ترجیح ناپلئونی حناچی بر آخوندی
در نهایت دیروز یک بار دیگر مراسم پر تکرار گلدان چرخاندن در صحن شورا برای انتخاب شهردار تهران برگزار شد و در نهایت پیروز حناچی 55 ساله که سابقه معاونت آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را دارد بر رئیس‌سابق خود ترجیح داده شود و در رقابتی میلیمتری و تنها با یک رای اختلاف جانشین شهردار بازنشسته تهران شود.
لزوم توجه به انتظارات مردم
اکنون توقع مردم از شهردار جدید تهران پس از قریب 15 ماه از عمر شورای فعلی، و به دل ننشستن انتخاب‌های قبلی اعضای شورا و همچنین کارنامه خالی مدیریت شهری در این مدت، انجام کار و تلاش مضاعف برای خدمت رسانی و دوری از سیاست بازی و سیاسی کاری است، چرا که مردم تهران فارغ از خاستگاه حزبی و گروهی افراد مسئول، خواستار و نیازمند توجه به مشکلاتشان توسط شهردار و شورانشینان هستند.
 شهر تهران با توجه به گستردگی و وجود مشکلات خاص خود علی‌رغم کارهای زیاد انجام شده در سال‌های گذشته نیازمند همت عالی و عزم جزم مسئولان برای برنامه‌ریزی و کار و خدمت هم جانبه است.
خدمت بدون سیاسی کاری
نیاز مبرم امروز کشور
نباید فراموش کرد؛ کارنامه قابل قبولی که از دوران 12 ساله قالیباف در شهرداری تهران به جای ماند و طی آن مردم تهران هر چند روز یک‌بار شاهد افتتاح پروژه‌ها، ساخت و توسعه قابل توجه خطوط و ایستگاه‌های مترو، بزرگراه‌ها و... و خدمات رسانی تازه در حوزه شهری بودند در شرایطی رقم خورد که در بخش زیادی از آن دولت‌های ناهمسو با شهرداری در راس کار بودند، حال که شورای اصلاح‌طلب و شهردار مطلوبشان دولتی همسو با خود را شاهد هستند قطعا توقع مردم بسیار بیشتر از گذشته است و همه این مجموعه‌ها باید دست به دست هم بدهند تا فارغ از فضا و رقابت‌های سیاسی گره‌ای از کار مردم باز کنند، چیزی که امروز کشور ما بیش از پیش به آن احتیاج مبرم دارد.