شرکت‌های آلمانی براحتی می‌توانند با ایران تجارت کنند



زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان و هیأت همراه ظهر دیروز دوشنبه با علی لاریجانی  رئیس مجلس و عبدالرضا همتی رئیس کل بانک مرکزی دیدار و گفت‌وگو کردند. گابریل در این دیدارها که کمتر از یک هفته پس از دور تازه تحریم های یکجانبه امریکا است، ضمن ابرازامیدواری به راه اندازی کانال مالی اروپا با ایران، تاکید کرد که شرکت های متعددی در آلمان هستند که می توانند در این شرایط هم به راحتی با ایران کار کنند. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار با وزیر خارجه پیشین آلمان و هیات همراه، با اشاره به قدمت روابط ایران و آلمان گفت: بعد از برجام پیشرفت‌هایی در همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا ایجاد شد، اما رفتار ترامپ مشکلاتی ایجاد کرده و باید به این موضوع توجه شود، رفتار رئیس جمهوری امریکا نه تنها برای ایران بلکه برای اروپایی‌ها نیز مشکل به وجود آورده و شرایط مشوشی را در صحنه بین‌الملل ایجاد کرده است. رئیس مجلس تصریح کرد: احساس می‌شود با این وضعیت، بهم ریختگی امنیتی در دنیا به وجود می‌آید و اگر اروپا نتواند نقش مستقلی ایفا کند، این وضعیت ادامه می‌یابد. لاریجانی تصریح کرد: باید توجه شود که امریکا با ایران دشمنی دارد، اما دلیلی وجود ندارد که درباره آلمانی‌ها چنین ذهنیتی ایجاد شود. اگر اروپا بتواند نقش مستقل‌تری ایفا کند به نفع کشورهای اروپایی است، هرچند ممکن است اختلاف نظرهایی باشد، اما استقلال اروپا بهتر از این است که کشوری مانند امریکا در صحنه بین‌الملل رفتار نامعقولی انجام دهد. ایجاد قطبی دیگر در دنیا که از عقلانیت برخوردار باشد، به نفع امنیت جهانی است. وی با اشاره به اینکه ایران آماده همکاری با اروپاست، افزود: برای آلمان و فرانسه حیف است که با وجود اینکه خود را مهد دموکراسی می‌دانند، از سعودی‌ها دفاع کنند، هر چند که در مدت اخیر اظهارات مثبتی وجود داشته است.
علاقه‌مندی شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی برای سرمایه‌گذاری در ایران


در ادامه این دیدار زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: فکر می‌کنم صحبت‌های اتحادیه اروپا درباره مسائل بین‌المللی مختص به ایران نیست و درخصوص استقلال اتحادیه اروپا نیز هست. وی ادامه داد: اروپا با تمامی سیاست‌های امریکا موافق نبوده و باید توجه داشت در اروپا به همان اندازه که قطعیت برای حفظ برجام و اجرای تعهدات نسبت به ایران وجود دارد، عدم قطعیت نیز درباره موضوع مقابله با امریکا وجود دارد، چرا که همان طور که در ایران اختلاف نظر وجود دارد، در اروپا نیز اختلاف نظر وجود دارد، به طور مثال لهستان امنیت خود را برعهده کشورهای غرب اروپا نگذاشته و به امریکا وابستگی دارد و طبیعتاً با این کشور همراهی می‌کند. گابریل زیگمار تصریح کرد: در آلمان شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی وجود دارد که به امریکا وابسته نیستند و به همکاری با ایران علاقه‌مند هستند. وی بیان کرد: درخصوص برجام این نکته را درک می‌کنم که ایران نمی‌تواند بی نهایت صبوری انجام دهد. وزیر خارجه سابق آلمان افزود: فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند، امیدوارم بقیه کشورها نیز متقاعد به اجرای تعهدات شوند، چرا که برای ما موضوع فراتر از بحث تهران است و اگر درخصوص برجام کوتاه بیاییم، در مسائل بعدی نیز همین اتفاق می‌افتد. زیگمار گابریل ادامه داد: اینکه اروپا در حل بحران سوریه نقش نداشته باشد، موضوع مناسبی نیست، چرا که می‌توانست نقش مناسبی برای عبور از بحران‌ها داشته باشد. نکته دیگر اینکه امیدوار بودیم پس از برجام و با بهبود شرایط اقتصادی درخصوص مسائل دیگر نیز گفت‌وگو انجام شود. وی درخصوص مسائل کشور آلمان گفت: آلمان با پادشاه سعودی مشکلاتی دارد و حتی معتقد است باید جلوی صادرات اسلحه به این کشور گرفته شود، اما فکر می‌کنم دولت سعودی تنها از کاخ سفید پیام دریافت می‌کند. وزیر خارجه سابق آلمان اضافه کرد: موضوع قتل خاشقجی کمی عجیب است، چرا که کودکان یمن بدون سر و صدا کشته می‌شود و خیلی توجه نمی‌شود، در این راستا از ایران درخواست می‌کنم فارغ از موضوع برجام نقش مؤثری ایفا کند. زیگمار ادامه داد: از لحاظ ثبات اقتصادی کشور آلمان جای نگرانی وجود ندارد و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران کشور آلمان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.
شرکت‌های آلمانی براحتی می‌توانند با ایران تجارت کنند
وزیر خارجه پیشین آلمان در دیدار با عبدالرضا همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نسبت به ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپا ابراز امیدواری کرد و گفت: هزاران شرکت کوچک و بزرگ آلمانی که هیچ تعاملی با امریکا ندارند، می‌توانند براحتی با ایران به تبادلات تجاری بپردازند.وی از بازگشت تحریم‌‌های امریکا ابراز تأسف کرد و افزود: یکی از اهداف برجام، توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اروپا با ایران است و آلمان همچنان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقه‌مند است.
رئیس کل بانک مرکزی هم در این دیدار تأکید کرد تلاش‌های امریکا نتوانسته است آنها را به هدف اصلی‌شان برساند، اما تدابیر لازم برای مقابله با این تحریم‌ها اندیشیده شده است.
همتی افزود: با برنامه‌ریزی، آثار منفی تحریم‌ها کنترل شده و اقدام لازم برای توسعه تجارت با همسایگان در دست است و انتظار می‌رود اتحادیه اروپا نیز هرچه زودتر نسبت به راه‌اندازی کانال مالی اقدام کند. در این دیدار، دو طرف با بررسی جزئیات کانال مالی بین ایران و اروپا پیشنهاد کردند ادامه گفت‌وگوها در سطح کارشناسی برای دستیابی به یک راه حل مشخص دنبال شود.