مسئولان نگران وقت‌كشي اروپا هستند

مناقشات ميان آمريكا و اروپا اين روزها به اوج خود رسيده و ما همواره شاهد آن هستيم كه طرفين براي دفاع از منافع ملي خود با يكديگر به منازعه مي‌پردازند و گاهي نيز اين رويه  به جدل نيز منتهي مي‌شود. در تازه‌ترين مساله‌اي كه نمود آن در بيانات مسئولان كشورهاي مورد نظر مشاهده شده است، ماجراي تشكيل ارتش اروپايي و همگرايي اين كشورها با ايران در زمان تحريم‌هايي است كه آمريكا عليه ايران به تازگي وضع كرد. اروپا بي‌شك به فكر منافع مردم ايران نيست و اگر در اين مسير همگرايي نيز در دستوركار دارد به دليل منافعي است كه در راهبردهاي بلندمدت خود طر احي و تدوين كرده‌اند و اين بهترين شيوه مديريت سياسي است. براي بررسي ارتباطاتي كه اروپاييان با مسئولان ما برقراركرده‌اند و تلاش‌هايي كه براي مقابله با آمريكا تدوين كرده‌اند به سراغ محمد ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی رفتيم تا از جزييات اين همكاري‌‌ها و مجادلات اطلاع پيدا كنيم كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.
   قرار بود یک کانال ارتباط مالی میان ایران و اروپا برقرار شود تا شرکت ها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی زمان خروج آمریکا از برجام، روابط تجاری با یکدیگر را ادامه دهند و در زمان تحریم‌ها مشکلات مربوط به پرداخت‌های مالی را از طریق این کانال مالی برطرف کنند، در حال حاضر وضعيت اين کانال چگونه است و آیا اين موضوع به نتیجه می‌رسد؟
با توجه به اخباری که داریم و مطابق اطلاعاتی که مسئولان مربوطه به ما داده‌اند، یک سیستم مشترکی برای تبادل پولی میان ایران و اروپا باید برقرار شود که ایجاد این سیستم مالی به دلیل اینکه سازوکار پیچیده‌ای داشته، طی این مدت هنوز به نتیجه نرسیده است. اين نكته را نيز بايد در اين  ميان اشاره كنم كه با وجود اینکه ایران و اروپا هر دو مصمم هستند تا به راهکار قابل قبولی برای ارتباط با یکدیگر برسند، اما به دلیل پیچیدگی مراحل کار، هنوز موفق به ایجاد این کانال نشده اند. آن‌گونه که مسئولان وزارت امور خارجه می‌گویند، اروپایی‌ها در ایجاد این ارتباط دارای عزم جدی هستند ولی هنوز این محصول به نتیجه مورد نظر نرسیده است و ما اکنون در انتظار به نتیجه رسیدن این طرح‌هستیم.
   اما گفته شده بود اين ارتباط تا قبل از تحريم‌هاي آمريكا برقرار مي‌شود، درست‌است؟


البته کمی این انتظار طولانی شده و مقداری نگرانی در این زمینه ایجاد شده است. اين نگراني دلايل مختلفي دارد و  طول کشیدن آن سبب شده است كه مسايلي به وجود بيايد و مسئولان امور وزارت خارجه کمی تردید دارند و نگران هستند که نکند این وقت کشی‌ها پشت پرده‌ای داشته باشد و ما فریب خورده باشیم. هر چند مسئولان وزارت امور خارجه و دستگاه ديپلماسي كشورمان می‌گویند که عزم اروپا جدی است و باید در روزهای آینده دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.
   مجادلات بين اروپا و آمريكا بالا گرفته است و بر اساس خبرها، گفته شده که اروپاييان قرار است تا یک ارتش را راه‌اندازی کنند كه به نوعي بايد فاتحه ناتو را خواند؛ آیا شما اطلاعی درباره وجود این ارتش دارید؟
بله اطلاعاتي در اين زمينه وجود دارد و اظهاراتي شنيده شده است كه به پیشنهاد ريیس‌جمهور فرانسه، قرار شده تا این ارتش ایجاد شود. فرانسه این پیشنهاد را داده زیرا فکر می‌کند که اکنون زمان آن رسیده تا بیشتر در زمینه مسائل امنیتی استقلال خود را حفظ کند و پیوستگی منافع امنیتی خود را از آمریکا خارج کند. این موضوع مطرح شده و هر چند نگرانی درباره عکس العمل آمریکا در این زمینه وجود دارد اما با وجود این نگرانی، اروپا اکنون حس می‌کند که در موضوعات منطقه باید استقلال داشته باشد و فعالیت‌های خود را تحت نظر آمریکا
انجام ندهد.
   آیا می‌توان ایجاد این ارتش را پایانی برای ناتو  دانست؟
اروپا برای حفظ خود نیاز به یک انسجام دارد و اگر بخواهیم ناتو را با این حساب بدون آمریکا و تنها با وجود اروپایی‌ها در نظر بگیریم و ارتش اروپا با آمریکا مشکل داشته باشد،  این یعنی ناتو دیگر به شیوه‌ای که اکنون وجود دارد، باقی نمی‌ماند و تغییر خواهد کرد.
   آیا تشکیل ارتش اروپایی را می‌توان پایانی بر اقدامات خودسرانه آمریکا‌دانست؟
بي‌شك همین‌گونه است و اقداماتي كه آمريكا در دستور كار داشته است سبب نگراني‌ براي مسئولان اروپايي است و آن‌ها را بر اين داشته‌است تا به فكر چنين
پيشنهادي باشند.
   به نظر شما آمريكا از اين موضوع نگران‌است؟
بي‌شك آمريكا نگران اين وضعيت خواهد بود و این کشور نشان داده است هر گونه که منافع خود را تشخیص دهد، عمل خواهد کرد و توجه زیادی به منافع اروپایی‌ها نخواهد کرد. اروپا نیز در آینده به این نتیجه خواهد رسید که خود را از مخمصه آمریکا بیرون آورد و بر اساس منافع خود با کشورهای منطقه عمل می کند.
   در مجموع وضعیت رابطه ایران و اروپا را چگونه ارزیابی مي‌كنيد و تصور داريد با وضعيتي كه حاكم است  برجام عمر خواهد كرد؟
طبق گفته اروپایی‌ها به نظر می رسد که این رابطه به نتیجه خواهد رسید. اما این موضوع بیشتر به رفتار حاکمان اروپا بستگی دارد، اگر اروپا به صورت مستقل از آمریکا رفتار کنند و منافع خود را در نظر بگیرند، می توان گفت که برجام با وجود اروپایی ها ادامه می‌یابد. هرچه  اروپا مستقل‌تر عمل کند، بي‌شك به منافعی می‌رسد. این استقلال به نفع ما نیز بوده و در این صورت آینده خوبی در انتظار  برجام است.