صد دانه یاقوت خسته نشسته!

«جشن انار» از جشن‌های دیرینه ایرانی است که هر‌ سال در اواسط پاییز و پس از اتمام چیدن محصول، باغداران شهرستان پاوه آن را برگزار می‌کنند. در این آیین مردها برای انارچینی و زن‌ها با ترکه‌های انار به باغ می‌روند و دیگ‌های بزرگ را بر آتش می‌گذارند تا آیین رب انارگیری را آغاز کنند.
جشن شکرگزاری انار در 8 روستای منطقه شامل ساتیاری، هجیج، نسمه، خانقاه، شرکان، دودان و داریان، زردویی و شهر باینگان که همگی از مناطق و روستاهای زیبای هورامان هستند، برگزار می‌شود. مردم پاوه و هورامان هرساله این جشن را که یک‌جور جشن سپاسگزاری است، با نام محلی«هنارانه» برگزار می‌کنند و با غذاهای محلی و خوراکی‌های سنتی که با انار درست می‌شوند، از میهمانان و گردشگران پذیرایی می‌کنند. در سال‌های اخیر گردشگران بسیاری برای دیدن این جشن به منطقه رفته و به این ترتیب در اقتصاد و گردشگری آن‌جا هم موثر بوده‌اند اما امسال مخالفت‌هایی برای برگزاری با این مراسم رخ داد. مخالفت‌هایی که می‌گفتند به بهانه انار برنامه‌های مبتذل بسیاری در منطقه برپا شده است و از این رو باید در روند برگزاری‌اش تغییر داده شود. با وجود این اما محمدابراهیم الهی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه، این جشن را برای گردشگری منطقه حایز اهمیت دانسته و به ایرنا گفته «در سال‌های گذشته ظرفیت برگزاری جشن انار در کرمانشاه فراهم شده و این جشن مخاطبان خود را در کشور پیدا کرده است. ماموستا قادری، امام‌جمعه، به ‌عنوان چهره‌ای دلسوز برای مردم و انقلاب شناخته می‌شود و ضمن توجه به آیین‌های مناطق باید دغدغه‌های مد نظر ایشان نیز لحاظ شود.» او خطاب به مدیران شهرستان پاوه و میراث فرهنگی هم تأکید کرده بود که مشکلات پیش روی این جشن را برطرف کرده و شرایط مناسب را برای برگزاری آن فراهم کنند. با وجود این تا لحظه کنونی این جشن امکان برگزاری نیافته است.
اقتصاد رونق‌‌گرفته
سید احسن احمدی، عضو شورای شهر پاوه کسی است که در این مدت پیگیر برگزاری این جشن بوده و به «شهروند» می‌گوید که سومین سالی است که این جشن به صورت منسجم و برای دیدن گردشگران برگزار می‌شود. «این مراسم در این سال‌ها تأثیر بسیاری بر اقتصاد منطقه داشته است. خانه‌های بومگردی به راه افتاده و همین هم عاملی شده تا آژانس‌های توریستی هم برای آوردن مسافر به منطقه فعال شوند.» احمدی می‌گوید که این جشن در سال‌های گذشته عاملی بوده است تا مردم با این منطقه و زیبایی‌هایش آشنا شوند و برای نخستین‌بار در فصل بهار هم گردشگر به این منطقه بیاید. «در طول چهل و چند سالی که از عمرم می‌گذرد، به خاطر ندارم که در بهار گردشگر به این منطقه آمده باشد اما امسال گردشگران بسیاری داشتیم که در خانه‌های بومگردی ساکن شدند.» او می‌گوید که بعد از مخالفت‌ها با برگزاری این جشن، تنها او در شورای شهر پیگیر بوده و برای برگزاری‌اش رایزنی کرده است. «با بسیاری از افراد که می‌توانستند کمک کنند، صحبت کردم. نقدهایی داشتند که به برگزارکنندگان منتقل کردم. حتی قرار شد مجوز برگزاری صادر شود اما باز هم بحث‌ها به حاشیه کشیده شد و نتیجه نگرفتیم.»
او می‌گوید که امسال دیگر امکان برگزاری جشنواره وجود ندارد چرا که به دلیل مخالفت‌ها تأخیرهایی به وجود آمد که باعث شد گردشگران به برداشت انار نرسند و حالا دیگر روی درخت‌ها اناری نیست و همه را چیده‌اند. «بعید می‌دانم برای‌ سال بعد به مشکل بربخوریم. امیدوارم مخالفت‌ها برطرف شود و به فکر شادی، اقتصاد و گردشگری منطقه باشیم.»