تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دهه دوم ماه پرخیر و برکت رجب را درحالی پشت سر می‌گذاریم که چشم امید به رحمت بیکران الهی و خیرات کثیر ایام مبعث پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله داریم. سالی که آغاز شد با جنب و جوش و نشاط انتخاباتی همراه بود و هر چند که این تحرک را باید به لحاظ شادابی و رقابت سالم سیاسی به فال نیک گرفت ولی رقابت‌های ناسالم، بداخلاقی‌ها و عدم رعایت موازین قانونی به همان اندازه می‌تواند مخرب و نگران کننده باشد.
هفته جاری ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و شورای نگهبان کار بررسی صلاحیت‌ها را آغاز کرد. درباره ثبت نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سخن بسیار است که با حاشیه‌های تاثر برانگیز و مشاهده مواردی که اصلاً در شان یک نظام نیست و بیشتر به یک شوی تبلیغاتی شباهت دارد همراه بود ولی همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید هرچه سریعتر برای ناقص بودن قوانین انتخاباتی و عدم بلوغ سیاسی در برخی افراد، چاره اندیشی کرد.
عکس‌ها و مصاحبه‌های منتشر شده از برخی داوطلبان و رفتارها و گفتارهای نامتعارف و مسخره بعضی از آنها، همه و همه ناشی از غفلت مسئولین قانونگذاری در اصلاح قانون انتخابات است که عدم توجه به آن می‌تواند به وهن نظام بینجامد. قطعاً ثبت نام خانوادگی، ورود افراد بی‌سواد، دختر بچه‌ها و دانش آموزان و افرادی که بدنبال مطرح شدن و انتشار فیلم‌ها و تصاویرشان هستند، نه تنها افتخاری برای نظام نیست بلکه نشان دهنده بی‌دروپیکری و بی‌ضابط بودن یک امر خطیر در نظام سیاسی کشور است. بنابر این ثبت نام 1636 داوطلب برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نه تنها خبر خوشایندی تلقی نمی‌شود بلکه باید برای این فراوانی و حضور افراد بی‌کیفیت و فاقد صلاحیت تاسف خورد.


متاسفانه شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در این سال‌ها و پس از گذشت 11 دوره، نتوانسته و یا نخواسته‌اند، به منظور جلوگیری از طنز شدن انتخابات ریاست جمهوری به اصلاح قانون پرداخته و اقدامی در این باره صورت دهند ولی شاید مسائل این دوره باعث شود همه به خود آمده و درصدد چاره جویی برآیند.
هفته جاری بارندگی شدید در برخی از استان‌های شمالغرب کشور به جاری شدن سیل انجامید که بر اثر آن حدود 50 تن از هموطنان در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان جان خود را از دست دادند. در پی این حادثه دردناک دستگاه‌های اجرایی و همه سازمان‌های مسئول به کمک خسارت دیدگان شتافته و نمایندگان رئیس‌جمهور با اعزام به این استان‌ها از نزدیک مدیریت بحران را برعهده گرفتند ولی رئیس‌جمهور خود شخصاً دیروز برای بررسی وضعیت منطقه و دیدار با حادثه دیدگان و تسلیت به خانواده‌های داغدیده وارد تبریز شد. وی علاوه بر بررسی اقدامات انجام شده، دستوراتی را برای کارهای تکمیلی به منظور رفع مشکلات مردم منطقه داد و سپس چندین طرح استانی را افتتاح کرد.
در این هفته رئیس‌جمهور با سفر به عسلویه، فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 و 22 پارس جنوبی و چند طرح پتروشیمی را افتتاح کرد. بهره‌برداری و وارد مدار شدن این فازها، دستاورد بزرگی برای متخصصین کشورمان است که با ارزش سرمایه‌گذاری حدود 20 میلیارد دلار و پس از چند سال تلاش سخت صورت گرفت و توانست برای نخستین بار، برداشت ایران را از میدان مشترک گازی پارس جنوبی جلو بیندازد، درحالی که قطر که به اندازه یکی از استان‌های کوچک ایران است، توانسته بود با سرمایه‌گذاری وسیع، حجم زیادی از ذخایر گازی این حوزه را استخراج و صادر نماید.
هم اکنون با افتتاح همزمان این 6 فاز پارس جنوبی، تولید گاز ایران نسبت به سال 92 به بیش از دو برابر افزایش یافته و به 540 میلیون مکعب رسیده که با صادرات آن می‌توان در مدت کوتاهی تمام سرمایه گذاری‌های انجام شده در این فازها را به اقتصاد کشور باز گرداند. همچنین با افتتاح 4 طرح مجتمع‌های پتروشیمی که در منطقه پارس جنوبی به دست فعالان بخش خصوصی ساخته شده، سالانه 2 میلیون تن به صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش 2 میلیارد دلار افزوده می‌شود.
29 فروردین در تقویم جمهوری اسلامی به نام «روز ارتش» نامگذاری شده است. این روز که یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی است، در مقابل کسانی که پس از انقلاب شعار بیراه «انحلال ارتش» را سر داده بودند، با تکیه بر لزوم وجود ارتش مکتبی بیان شد و بر حمایت از فرزندان این ملت که در راه پاسداری از مرز و بوم و آئین این ملت در قالب ارتش جانفشانی می‌کنند، تاکید کرد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران هم اکنون پس از آبدیده شدن در هشت سال دفاع مقدس دارای ویژگی‌هایی شده که در کمتر نیروی مسلحی در جهان یافت می‌شود. ایمان و انگیزه الهی که در قلوب پرسنل فداکار ارتش در راه جانبازی و فداکاری از ارزش‌های ملت وجود دارد به همراه تجهیزات پیشرفته داخلی که حاصل هوشمندی و توان متخصصین کشورمان بوده، اکنون از ارتش، نیرویی توانمند ساخته که عامل بازدارنده‌ای در مقابل تهاجم بیگانگان است.
به همین مناسبت جمعی از فرماندهان و نیروهای ارتش دیروز با فرمانده کل قوا دیدار کردند. ایشان با اشاره به اقتدار، توانایی‌ها و انگیزه بالای ارتش در تامین امنیت کشور، نیروهای نظامی را یکی از مولفه‌های تامین امنیت برشمرده و شهیدان صیاد شیرازی، بابایی و بسیاری از شهدای ارتش را الگوهای عملی از اخلاق و معنویت خوانده و تاکید کردند: «ارتش جمهوری اسلامی امروز یک نیروی فکری و معنوی و دارای انگیزه‌های پاک و مقدس است که این پاکی از آثار مهم اقدام امام در تعیین این روز است و باید این ارزش‌ها قدر دانسته و تقویت شوند.»
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر لزوم افزایش آمادگی‌های روحی و معنوی ارتش، به نقش مهم نیروهای مسلح در تامین امنیت اشاره کرده و افزودند: امنیت برای یک کشور بسیار مهم است و هرچه نیروهای مسلح مقتدرتر و پرانگیزه‌تر باشند، این اقتدار حتی اگر با تحرک نظامی هم همراه نباشد، زمینه ساز ایجاد امنیت خواهد بود.
ایشان با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح از مهم‌ترین حصارهای تامین امنیت برای مردم بشمار می‌روند، افزودند: علاوه بر نیروهای مسلح، مجموعه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی، آموزشی، علمی، تحقیقاتی و فرهنگی نیز اگر در جهت مقابله با اهداف دشمن و به عنوان بخش‌های تکمیل کننده یکدیگر، عمل کنند، قطعاً هماهنگ با نیروهای مسلح، زمینه ساز حفظ و تقویت امنیت ملی و توسعه و پیشرفت کشور خواهند شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از طراحی‌های اصلی دشمن را، استفاده از نقاط ضعف و مشکلات اقتصادی برای ضربه زدن به ملت ایران، دانسته و خاطرنشان کردند برهمین اساس بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مجموعه کار و حرکت و اقدام، بویژه بر موضوع اشتغال و تولید و همچنین مسائل معیشتی مردم و کارکنان دستگاه‌های مختلف از جمله نیروهای مسلح تاکید شده است.
رهبر انقلاب اسلامی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، آن را از افتخارات ملت ایران و مایه عزت، قدرت، روسفیدی و سربلندی کشور خوانده و افزودند: «همه مردم، نامزدها، دولت و دست اندرکاران باید قدر انتخابات را بدانند و آن را گرامی بدارند. باید انتخاباتی گسترده، با شور و شوق و نشاط، سالم و همراه با امنیت برگزار شود و چنین انتخابات و ذخیره‌ای، به کشور مصونیت بسیاری خواهد داد.»
در بررسی موضوعات خبری خارجی، ابتدا به تازه‌ترین تحولات سوریه و در راس آنها، جنایت بزرگ تروریست‌های تکفیری در منطقه کفریا و فوعه می‌پردازیم.
تروریست‌های تکفیری روز شنبه با انفجار انتحاری در اتوبوس‌های حامل ساکنان این منطقه صدها نفر را به خاک و خون کشیدند تا یکبار دیگر ماهیت شیطانی این گروه‌های عامل دست ارتجاع عرب و استکبار مشخص شود و ثابت گردد که آنها به هیچ معیار و قانونی پایبند نیستند. درحالی که این گروه‌ها و حامیانشان تعهد داده بودند عبور و امنیت کامل اتوبوس‌های حامل اهالی شیعه نشین کفریا و فوعه را تضمین می‌کنند ولی همچون گذشته پیمان شکنی کردند و با انفجار در میان اهالی مظلوم این منطقه که از چند سال قبل در محاصره قرار دارند فاجعه تازه‌ای را رقم زدند.
براساس تازه‌ترین آمار بیش از 120 نفر در این جنایت وحشیانه به قتل رسیده و صدها نفر زخمی گردیده‌اند. به گفته مسئولین، شمار زیادی نیز مفقود هستند و از سرنوشت آنها خبری دردست نیست. تروریست‌ها با وعده توزیع تنقلات و غذا، افراد را به دور خود جمع کرده و سپس با انفجار خودرو بمب‌گذاری شده، آنها را که اکثرشان کودکان بودند قتل عام کردند. صحنه حادثه آنچنان رقت آور و تکان دهنده بود که خبرنگارانی که برای تهیه خبر در محل حاضر شده بودند به شدت منقلب شده و قادر به ادامه کار نبودند.
مردم این منطقه عمدتاً شیعه نشین، از دو سال قبل در محاصره قرار داشتند و با توافق تازه، این امید به وجود آمده بود که رنج آنها پایان یابد ولی دشمنان بشریت خواب شومی را برای آنها دیده بودند.
پس از گذشت بیش از 6 روز از این فاجعه، واکنش قابل ملاحظه‌ای از مجامع بین‌المللی و دولت‌هایی که برای حقوق بشر سینه چاک می‌کنند مشاهده نمی‌شود و البته با توجه به عملکرد آنها، این برخورد دور از انتظار نمی‌باشد. فاجعه کفریا و فوعه بر جانب گرایی مجامع بین‌المللی و دولت‌های مدعی صحه گذاشت و یکبار دیگر حقانیت مبارزه با تروریست‌ها در سوریه را مورد تایید قرار داد.
از دیگر موضوعات خبری مهم هفته، برگزاری همه پرسی جنجالی در ترکیه بود که بازتاب گسترده‌ای داشت. اردوغان و تشکیلات حزبی وی از حدود 2 سال قبل تبلیغات گسترده‌ای به راه انداختند و از لزوم تغییر قانون اساسی سخن گفتند. به ادعای اردوغان، تغییر یا به گفته وی، اصلاح قانون اساسی به پیاده شدن بهتر دموکراسی کمک می‌کند!
با اینحال احزاب مخالف دولت ترکیه و بسیاری از ناظران، معتقدند تغییرات مورد نظر اردوغان، زمینه را برای افزایش قدرت اردوغان و حزب عدالت و توسعه فراهم می‌کند.
جناح حاکم سرانجام یکشنبه گذشته همه پرسی جنجالی را برگزار کرد.
به گفته ستاد انتخابات ترکیه، در این همه پرسی اندکی بیش از 51 درصد به آن رای موافق دادند و نزدیک به 49 درصد با آن مخالفت کردند. نتیجه همه پرسی برای اردوغان یک پیروزی محسوب نمی‌شود هر چند که طرفداران وی جشن پیروزی گرفتند. با وجود به کارگیری همه امکانات دولتی و تبلیغات گسترده، نزدیک نیمی از مردم رای مخالف دادندو احزاب مخالف اعلام کرده‌اند تقلب‌های آشکاری به وقوع پیوسته است از جمله اینکه حدود 5/1 میلیون رای بدون مهر نیز در شمارش آرا لحاظ شده است درصورتی که این عمل غیرقانونی محسوب می‌شود.
اردوغان برای توجیه این شکست خود گفت: فرقی نمی‌کند نتیجه یک به صفر باشد یا پنج به صفر، مهم این است که ما برنده شده‌ایم! اردوغان می‌تواند خوشحال باشد که حداقل تا 12 سال دیگر با قدرت بیشتر در راس حکومت قرار خواهد داشت ولی بسیاری از ناظران، این خوش بینی را ندارند و صحنه سیاسی ترکیه را به دلیل جاه طلبی‌ها و سیاست‌های جریان حاکم آبستن حوادث غیرقابل پیش‌بینی می‌دانند.
این هفته نزدیک به 1500 نفر از اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زدند تا صدای مظلومیت، محرومیت و اعتراض خود را به گوش جهانیان برسانند. این اعتصاب غذا که به درخواست مروان برغوثی، رهبر زندانی جنبش فتح صورت گرفته، بزرگترین اعتصاب غذای فلسطینی‌ها طی سال‌های اخیر می‌باشد. اسرای فلسطینی فهرستی از درخواست‌های خود را ارائه کرده و از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند به آنها عمل کند.
از جمله این درخواست‌ها، برخورداری از امکانات پزشکی و بهداشتی قابل قبول، توقف بازداشت‌های بدون دلیل و اتهام، امکان دیدار اسرا با خانواده‌های خود و برخورداری از شرایط قابل تحمل در زندان‌ها می‌باشد.
رژیم صهیونیستی تهدید کرده که با اسرای فلسطینی مذاکره نخواهد کرد و آنها را به مجازات تهدید نموده است. نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز وقیحانه گفت «همه اسرای فلسطینی قاتل هستند!» یک وزیر صهیونیستی نیز خواستار قتل همه اسرا شد. تل آویو در نخستین گام، تمامی اسرا را ممنوع الملاقات کرد. با اینحال اعتصاب غذای فلسطینی‌ها از همین ابتدای کار تاثیر خود را گذاشته و این رژیم را در نزد جهانیان رسواتر نموده است به گونه‌ای که سازمان ملل نیز مجبور شد اعتراض خود را به شرایط بد و طاقت فرسای زندان‌های رژیم صهیونیستی ابراز کند.
اواخر این هفته، سقوط یک فروند هلی کوپتر سعودی در یمن، توجه رسانه‌های خبری را جلب کرد. در جریان این حادثه 12 فرمانده سعودی و نیروهای ائتلاف به هلاکت رسیدند که یک شکست بزرگ برای متجاوزان سعودی و ائتلاف وابسته به آل سعود می‌باشد. انصارالله یمن مسئولیت ساقط کردن این هلی کوپتر را برعهده گرفته است هر چند که متجاوزان برای گریز از این شکست فاحش مدعی شده‌اند سقوط هلی کوپتر توسط نیروهای خودی و به اشتباه صورت گرفته است.
رژیم ریاض با همدستی چند دولت وابسته منطقه از دو سال پیش، یمن را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده و در این مدت هزاران یمنی را به قتل رسانده و شهرها و زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده است به این امید واهی که مردم یمن را تسلیم خواسته‌های خود کند ولی مردم یمن با ایستادگی، رژیم ریاض را در رسیدن به خواسته‌اش ناکام گذاشته‌اند.
ملت یمن تصمیم گرفته است مستقل باشد و آنچنان که نشان داده، حاضر است در این مسیر هر هزینه‌ای را تقبل کند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 6,5 برابری ارزش واردات اروپا از ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از یگانهای نیروهای چهارگانه ارتش: انتخابات باید گسترده، سالم، پر شور و با امنیت برگزار شود 200 نماینده مجلس از فعالیت‌های دولت یازدهم برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی تقدیر کردند گوترش: شکست حل بحران سوریه مایه ننگ است عربستان سرنگونی هلیکوپتر حامل 12 افسر سعودی و نیروهای ائتلاف در یمن را تایید کرد رئیس جمهور در جمع مردم روستای چنار در استان آذربایجان شرقی: دولت با همه توان برای کمک به آسیب دیدگان سیل تلاش می کند دادستان تهران: با هرگونه اقدام غیرقانونی کاندیداها و رسانه‌ها برخورد می‌شود تحلیل سیاسی هفته آغاز سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم درتهران ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: سپاه سرمایه راهبردی ملت ایران در برابر نظام سلطه و صهیونیسم است معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور: تهدید خاصی برای امنیت انتخابات نداریم پیامدهای اعتراض اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی