تاوان حاشیه‌ها را وزنه‌برداران می دهند

تیم ملی وزنه برداری ایران با هشت وزنه‌بردار راهی مسابقات جهانی عشق آباد در ترکمنستان شد و توانست با کسب‌پنج طلا،  يك نقره و  دوبرنز به مقام سوم این رقابت ها دست پیدا کند. حسین سلطانی (۷۳ کیلوگرم)، عارف خاکی (۸۹ کیلوگرم)، سهراب مرادی و امیر حقوقی (۹۶کیلوگرم)، علی هاشمی و رضا بیرانوند(۱۰۲کیلوگرم)، محمدرضا براری (۱۰۹ کیلوگرم) و علی داودی(۱۰۹+کیلوگرم) ترکیب تیم ایران را تشکیل دادند اما تیم کشورمان تنها در دو وزن 96 و 102 کیلوگرم و توسط مرادی، هاشمی و بیرانوند موفق به کسب مدال شد تا پس از چین روی سکوی دوم مدال‌ها  بایستد. به همین خاطر با عطار اشرفی، پیشکسوت و کارشناس وزنه برداری ایران گفت و گو کردیم تا نظراتش را در مورد این مسابقات و نتیجه به دست آمده جویا شویم.
     شرایط تیم وزنه برداری ما را چگونه‌می‌بینید؟
در حال حاضر وزنه برداری نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا به خاطر اوزان جدید و تغییراتی که در این زمینه به وجود آمده، شرایط متفاوتی دارد. چون اوزان عوض شده، ورزشکاران نیاز به زمان دارند تا در شرایط جدید جا بیفتند. البته آن طور که شنیده‌ام در المپیک هم شاید این تغییرات وجود داشته باشد به طوری‌که بعضی از اوزان را حذف کنند. گفته می‌شود که این اوزان برای مسابقات جهانی است و در المپیک نیز جا به جایی‌هایی وجود خواهد داشت. به نظرم این تغییرات برای این است که با این جا به‌جايي فدراسیون جهانی وزنه برداری می خواهد سطح رکوردها را پایین بیاورد.
     یعنی تغییر اوزان تاثیر پررنگی روی نتایج داشته است؟


حدود 18 سال پیش وقتی حسین توکلی قهرمان المپیک شد، 190کیلو یک ضرب و 235کیلو دو ضرب زد. شما همین رکورد را با 120 کیلو و 109 کیلو در حال حاضر مقایسه کنید. ببینید کدام یک به این وزنه رسیده‌اند. سطح رکوردها خیلی پایین است. علی هاشمی ما چند وقت پیش، در بازی های آسیایی سوم شد و با جا به جایی وزن ها در مسابقات جهانی، به مقام اول رسيد. درحالی‌که به نظرم اگر مانند سال گذشته همان وزن ها بود نمی توانست این نتیجه را به دست بیاورد. در کل به نظر من برای اینکه این جا‌به‌جایی وزن ها برای وزنه برداران حرفه ای دنیا هنوز ناشناخته است، باید صبر کنیم آن ها جایگاه خودشان را پیدا کنند. در سنگین وزن، وزنه بردار گرجستانی ابرقدرت وزنه برداری است و وزنه های خیلی خوبی زد اما بقیه احساس می کنم آن‌طور که باید و شاید به وزنه های دلخواه نرسیدند. بین وزنه برداران خودمان به جز سهراب مرادی که روز به روز بهتر می شود، از بیرانوند جوان خیلی خوشم آمد. او وزنه های خیلی خوبی زد و احتمال این بود که حتی هاشمی را هم پشت سر بگذارد. اما بقیه آن‌طور که باید و شاید راضی کننده نبودند و من این مساله را به حساب تغییر وزن می‌گذارم.
     تیم ما در این مسابقات، پنج طلا، یک نقره و دو برنز گرفت. این نتیجه پتانسیل وزنه‌برداری ما را نشان می دهد یا اینکه اتفاقی آن را به دست آوردیم؟
نتیجه خوب، چیزی بوده که همیشه داشته ایم. خیر. این‌طور نیست. ما همیشه در وزنه برداری مدال می گیریم. در سال2012 بهترین مدال ها را گرفتیم. در این دوره نیز می توانستیم بهتر از این مدال بگیریم اما از طرفی هم نباید گفت، نتیجه خوبی نگرفته ایم. من همیشه مدال با امتیاز را قبول دارم. بارها گفته ام تیمی که یکی دو مدال بگیرد و 700امتیاز جمع کند، خوب نیست. در مسابقات آسیایی، جوانان و نوجوانان این اتفاق می افتد و می روند آن جا امتیاز جمع می کنند. من خیلی به جمع کردن امتیاز راغب نیستم. کشور چین در مسابقات مهم می آید و امتیاز و مدال را با هم می گیرد. در مسابقات امسال، یک سوم مدال ها به چین رسید و 700 امتیاز هم جمع کرد. این روند خوب است اما اینکه ما  10 وزنه بردار ببریم، دو نفر مدال بگیرند و بقیه امتیاز جمع کنند، خوب نیست.
     به این ترتیب، عملکرد تیم هشت نفره ما را چطور می بینید؟
عملکرد خوبی داشتیم. مقام سومی را با مدال و امتیاز به دست آوردیم. اگر فقط امتیاز جمع کرده بودیم، این مقام فایده نداشت. اما طلا و نقره و برنز را با امتیاز، درکنار هم گرفتیم. با اینکه ما فقط در دو وزن مدال گرفتیم اما با این حال نتیجه خوبی به دست آمد. در بازی های آسیایی، جهانی و المپیک مدال حرف اول را می زند. در مسابقاتی غیر از این‌ها، کشورهایی مانند چین و قزاقستان، دو سه وزنه بردار می آورند و پانزدهم می شوند اما تمام نفرات‌شان مدال می گیرند. اما ما به خاطر اینکه عوام فریبی کنیم، یک سیاهی لشكر را با هزینه سنگین می بریم. کجای دنیا این اتفاق می افتد؟! این نتیجه خوب بود و انشاءا... در آینده، در وزنه برداری تحولاتی ایجاد شود و مشکلات رفع شوند. افراد جدید با نوآوری جدید بیایند. امیدوارم از جوان های تحصیل‌کرده که در این رشته حرفی برای گفتن دارند و به روز هستند استفاده کنیم تا انشاا... وزنه برداری راه جدیدی را طی کند و با برنامه جدید پیش برود.
     تمام مسابقات را تماشا کردید؟
بله.مسابقات را از طریق تلویزیون پیگیری کردم.
     کدام وزنه بردار ما بود؟
سهراب مرادی از 10 سالگی وزنه برداری می‌کند. او در مقطعی تصمیم گرفت از وزنه برداری خداحافظی کند اما دوباره برگشت و خداراشکر حالا به حقش رسیده است. علی هاشمی هم که با مدال هایش خودش را ثابت کرد. رضا بیرانوند جوان خوب و آینده داری است که او نیز مدال گرفت. در فوق سنگین نیز علی داودی با اینکه جوان جوان است اما پتانسیل خوبی دارد و می‌تواند در آینده با سنگین وزن های غول پیکر دنیا رقابت خوبی داشته باشد. بقیه را من به آن صورت ندیدم که بتوانیم در آینده روی آن‌ها حساب کنیم. انشاا... با خانه تکانی در فدراسیون، فرصت استفاده از  مربیان با دانش و همین‌طور پیشکسوتان و صاحب نظران وزنه‌برداری فراهم شود تا جوانان ما به شکوفایی بالا برسند.
     نتایجی که ما در اوزان دیگر گرفتیم، می‌توانست بهتر باشد؟
بله. در ابتدای صحبت هایم گفتم که این جا به جایی وزن ها همه را دچار مشکل کرده است و معتقدم این مساله باعث شد ما نتوانیم به نتیجه بهتر دست پیدا کنیم. اما در کل با همه این نارسایی‌ها و گرفتاری هایی که وزنه برداری ما دارد و به یک پالایش نیاز دارد، نتیجه خوبی گرفتیم.
     نقش کادرفنی در کسب این مقام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما در تیم وزنه برداری، کادرفنی نداریم! حرف اول و آخر و وسط را همین جناب ريیس می زند و این اوضاع اصلا خوب نیست. زمانی که ما در کمیته فنی بودیم او نظرات شورا را وتو می کرد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم امور را رها کنیم. او خودش می برد و خودش می دوزد. آیا برخواه خودش تصمیم می‌گیرد؟ به هیچ عنوان. هرکاری می خواهد بکند باید از ريیس فدراسیون اجازه بگیرد! ريیس فدراسیون باید مدیریت خوب داشته باشد نه اینکه هم ریاست کند، هم همه کاره شورای فنی باشد و هم سرمربی! در گذشته و در شوروی سابق این کار به ندت انجام شد اما الان هیچ کجای دنیا این‌طور نیست.
     یعنی این نتیجه‌ای که به دست آمد فقط باید به پای وزنه برداران‌مان نوشت؟
بله، همین‌طور است. بچه های ما خودشان غیرت کردند و توانستند بالاتر از روسیه‌ای که این همه هزینه می‌کند قرار بگیرند. من زحمات بچه ها را نفی نمی کنم. زمان ما نیز همین‌طور بوده است. هرگاه فدراسیونی خودش می برید و می دوخت، وزنه برداران خودشان همت می کردند. اگر از من پیشکسوت وزنه برداری می‌‌پرسید، باید بگویم همیشه مخالف این بودم که بچه‌ها مانند سیاهی لشكر بروند و فقط امتیاز بگیرند. تیمی که می بریم باید مدال داشته باشد و در کنارش امتیاز بگیرد که خداراشکر امسال این اتفاق افتاد. دست‌شان درد نکند. به امیدخدا در آینده با خانه تکانی که در فدراسیون وزنه برداری می شود، این نتیجه ها بهتر هم خواهند شد.
     شما انتقاداتی نسبت به حضور ريیس فدراسیون در محل مسابقات داشتید.
ريیس فدراسیون یعنی نماینده کشور جمهوری اسلامی. من با یکی از رجل سیاسی کشور که زمانی با من همکلاس بود صحبت کردم و از او پرسیدم؛ شما در سمینارهای مختلف شرکت می کنید آیا اگر جایی بروید و به اجبار بگویند باید کراوات بزنید، آیا این کار را می کنید؟ گفت خیر. نمی توانیم چنین کاری کنیم. گفتم آیا با خانم‌ها دست می دهید؟ گفت خیر. من خودم 9سال پیش در هیات ژوری بودم و خانمی خواست با من دست بدهد که دستم را کشیدم و دو دستم را به نشانه احترام به هم چسباندم. در مسابقات وزنه برداری، داوران باید با هیات ژوری خوش و بش کنند وکارت های‌شان را تحویل بدهند و بعد به جایگاه داوران بروند. اما امروز ريیس فدراسیون وزنه برداری همه کاری می کند. کراوات می زند، با خانم های داور دست می دهد و بعد هم پشتش را به دوربین می کند و فکر می کند کسی او را نمی بیند! فیلمش هم وجود دارد! این کارها زشت است.
کسی که خودش را بچه بسیجی معرفی کرده که نباید این کارها را کند! از طرفی ما بالغ بر 100داور بین المللی داریم. داوران ما در دنیا حرف برای گفتن زیاد دارند. هر قضاوتی که هرکجا داشتیم، تقدیرنامه گرفتیم. چرا ريیس فدراسیون خودش را به عنوان داور معرفی می کند؟
     یعنی این مساله نباید اتفاق می افتاد؟
 من ندیده ام ريیس فدراسیون یک کشور این کار را کند.  البته این بار اول نیست. مرادی بارها و بارها در مسابقات جهانی و المپیک خودش را به عنوان داور معرفی کرده است. من خودم داور درجه یک بین‌المللی هستم.
نامه ای را نوشته ام و تعداد زیادی از دوستان نیز به من احترام گذاشتند و آن را امضا کردند. به این مساله و اجحافی که در حق جامعه داوران می شود، اعتراض کردیم که قرار است این نامه را به مسئولان برسانم. به نظر من الان کار به جایی رسیده که نه تنها خط او را نمی خوانند بلکه خودش نیز در یک فاز دیگری است! اگر خودش برود و از این بد نام‌تر نشود، خیلی به نفعش است! تا بیست و چهارم آبان‌ همه بازنشسته‌ها باید استعفا دهند. من در رادیو شنیدم که در برنامه مجلس اعلام کردند کسی که استعفا ندهد و سماجت کند، تحت تعقیب قانونی قرار می گیرد. شنیده ام که نام مرادی در لیست بازنشسته ها وجود دارد و صبر کردند این مسابقات تمام شود. ما دچار مشکلات و حاشیه‌هایی شده ایم که تاوان آن را وزنه برداران می دهند.