رفتار ملل متمدن را دربرابر تحریم‌ها در پیش گیریم

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: ما باید رفتار ملل متمدن را دربرابر تحریم‌ها داشته باشیم و مطابق قانون بین‌المللی با آن مواجه شویم.
به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی  طی سخنانی در نشست هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور با بیان اینکه خیلی از اعضای حقوقی دولت نامه نگاری کرده بودند که موضوع جلسه درباره مسئله تحریم و آثارش باشد، گفت: همچنین اخیراً  رئیس جمهوری، معاونت حقوقی را مسئول کمیته حقوقی تحریم کرده‌اند و این تکلیفی که  رئیس جمهوری متوجه معاونت حقوقی کرده‌اند فرصتی است تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.
وی افزود: مجموعه قواعدی که آمریکا برای خودش درباره تحریم گذاشته است، یک قواعد فرازمینی و به تعبیری جهان وطنی شده است که معیارهای حقوقی نظام‌های دیگر را طبق نظام حقوقی خودشان در آمریکا بررسی می‌کنند که این موضوع در فرانسه هم مورد انتقاد قرار گرفته است.
جنیدی با تاکید بر اینکه کسی بخواهد قواعد فرازمینی بگذارد و بخواهد آثارش در کشورهای دیگری که قواعد خود را دارند اجرا شود، نادرست است، اظهار کرد: ما می‌گوییم ایرانی ای که در خارج از کشور زندگی می‌کند، علی الاصول در احوال شخصی اش تابع قانون ایران است، و در عین حال که آن کشور دادگاه و قاضی خود را دارد اما این اصل پذیرفته شده که در احوال شخصی، افراد می‌توانند تابع قانون کشور خود باشند.


معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: در حقوق عمومی از لحاظ اصول حقوق بین الملل یک کشور نمی‌تواند توقع داشته باشد که قانون او را در کشوری دیگر اجرا کنند، اینگونه که در دنیا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
جنیدی تاکید کرد: بنابراین تحریم‌های یکجانبه این چنینی نمی‌تواند مشروع باشد و در شرایطی که ما یک توافق مشترکی را با سایر کشورها تحت عنوان برجام امضا کردیم و آن را با مجموعه‌ای از التزامات مورد قبول اکثریت کشورها تضمین کردیم و این توافق و قطعنامه پس از آن توسط یک کشور زیر پا گذاشته شده است، این نامشروع بودن بیش از پیش برجسته می‌شود.
وی افزود: این که یک کشوری که خود برجام را امضا کرده و در همان زمان هم همراه با سایر کشورهای امضا کننده برجام تاکید کرده که توافق برجام تامین کننده صلح جهانی است، حالا به بهانه تامین صلح خودش از آن خارج شود، دیگر تناقضش بسیار بیشتر می‌شود و حل آن کار راحتی به نظر نمی‌رسید.
معاون حقوقی رئیس جمهوری با تصریح اینکه تهدید به تحریم از سوی آمریکا از جنس انتقام خصوصی است، گفت: ما باید رفتار ملل متمدن را دربرابر تحریم‌ها داشته باشیم و مطابق قانون بین‌المللی با آن مواجه شویم، به خصوص که رفتار آمریکا علیه ما یک رفتار غیرمدنی است.
جنیدی با بیان اینکه مستندات این تحریم‌های غیرقانونی باید توسط هر مجموعه‌ای در دولت رصد و جمع آوری شود، اظهار کرد: حتی برای دعوای اصلی مان باید تمام رفتارهایی که در نتیجه خروج آمریکا از برجام به ما ضرر می‌زند هم جمع‌آوری و مستند شود. وی با اشاره به انعقاد قراردادهایی از سوی شرکت‌های خارجی پس از برجام با ایران، گفت: برخی از این قراردادها فسخ شده‌اند که به نظرم باید همه آنها از بزرگ تا متوسط و کوچکش در یک گزارش جدی تدوین شود؛ حتی معتقدم که می‌توانیم در این زمینه، اقدام حقوقی کنیم و این را در نامه ای به رئیس جمهوری هم پیشنهاد دادیم. معاون حقوقی رئیس جمهوری ادامه داد: برای پیگیری دقیق وضعیت تحریم‌ها باید یک گزارش دقیق از قراردادهای فسخ شده و حتی در حال اجرا که با مشکل مواجه شده‌اند، تهیه شود. وی گفت: بانک مرکزی می‌تواند یک گزارش دقیق از سوئیفت و رفتار آن ارائه دهد. الان وزارت علوم ما برای دعوت یک استاد از خارج یا حتی سفر یک استاد از اینجا به کشورهای دیگر با مشکل مواجه است و در مورد برگزاری برخی جلسات هم اندیشی علمی با صاحب نظران جهانی دچار مشکلات مشابهی است، پس باید در این زمینه هم گزارش‌هایی داشته باشیم.
جنیدی در پایان تاکید کرد: باید معلوم شود چه ستمی بر این مردم شده است، باید تمام مستندات آن جمع آوری شود و آن را مستندسازی کنیم و تا روزی که روی این صندلی‌ها هستیم باید به وظیفه مان در این مقطع تاریخی مهم در شصت، هفتاد سال اخیر، عمل کنیم.