اختلاف شرکای غربی با ترامپ

گروه بین‌الملل: یکجانبه‌گرایی «دونالد ترامپ» به نقطه تقابل و اختلاف در بین متحدین غربی تبدیل شده است. آمریکا و اروپا که روزگاری زیر پرچم پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)گرد هم جمع شده بودند؛ در حال فاصله گرفتن از یکدیگر هستند. اروپایی‌ها به دنبال تشکیل ارتشی اروپایی هم‌وزن با ناتو يا ارتش آمريكا هستند، اما این خواست اروپایی در مرحله رویا باقی مانده و تاکنون محقق نشده است. 
پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در ایالات متحده آمریکا و اصرار او به اعضای ناتو برای افزایش بودجه نظامی، اروپا برای تشکیل ارتش اروپایی مصمم‌تر شده است. ترامپ بارها عنوان کرده است که آمریکا برای چند دهه کمک خرج ارتش کشورهای دیگر بوده است او حتی این ائتلاف نظامی را منسوخ می‌داند.
او در آخرین اظهاراتش برای رهبران جهان خط و نشان کشیده است. ترامپ روز گذشته (دوشنبه) پس از بازگشت از فرانسه در صفحه توئیتر خود نوشت: «به تازگی از فرانسه برگشتم؛ در جلساتی که با رهبران جهان در این کشور داشتم، موضوعات بسیاری به سرانجام رسید. اشاره به این واقعیت که با آمریکا باید به نحوی منصفانه در زمینه‌های نظامی و تجاری رفتار شود، کار آسانی نیست؛ امری که تحقق نیافته است.»
ترامپ در ادامه این توییت آورد که «ما برای محافظت نظامی از کشور‌های دیگر سهم بالایی پرداخت می‌کنیم، صد‌ها میلیارد دلار، برای امتیاز بزرگ از دست دادن صد‌ها میلیارد دلار در زمینه تجاری با همین کشورها. به آن‌ها گفتم که این وضعیت نمی‌تواند ادامه یابد. به طرز مسخره‌ای این وضعیت برای آمریکا غیرمنصفانه است و همواره بوده است. مبالغ زیادی پول صرف حمایت از کشور‌های دیگر شد و هیچ عایدمان نشد جز زیان و کسری تجاری.» «اکنون زمان آن است که این کشور‌های بسیار ثروتمند یا بهای محافظت بالای نظامی از خود را به آمریکا پرداخت کنند یا از خودشان محافظت به عمل آورند و تجارت نیز باید آزاد و منصفانه باشد.»


اصرار به تشکیل ارتش اروپایی تنها مختص به مکرون نیست بلکه پیش از این نیز پس از ماجرای «بریگزیت» و رای بریتانیایی‌ها به جدایی از پیکره اتحادیه، وزیران دفاع چهار کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در ماه اکتبر 2016 پیشنهادات خود را برای تشکیل یک ارتش مشترک اعلام کردند.
این پیشنهاد مشترک که در قالب نامه‌ای «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه ارائه شده بود بر ضرورت اتخاذ یک سیاست دفاعی قوی، معتبر و واقع‌ بینانه از سوی اروپا تاکید می‌کرد. در بخشی از این نامه آمده بود «ما معتقدیم در موقعیت پیچیده سیاسی کنونی که حاصل بحران مهاجران، مشکلات اقتصادی و امنیتی و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و به دلیل بدتر شدن فضای امنیتی در داخل و خارج اروپا، وجود یک سیاست دفاعی منسجم و قوی اروپایی ضروری است.»
آن چنان که از سخنان سران اتحادیه برداشت می‌شود، آنها قصد ندارند نیروی دفاعی مشترک اروپایی را با ناتو جایگزین کنند، اما در صددند تا از آن به عنوان مکمل ناتو و پر کردن خلا ناشی از کاستی‌های پیمان آتلانتیک شمالی بهره گیرند؛ ارتشی که به دور از تصمیم سازی‌های کاخ سفید، تمام هم و غم خود را بر منافع اروپا متمرکز کند.
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در مارس 2015 در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی ولت‌ام‌زونتاگ ضمن تاکید بر لزوم تشکیل ارتش مشترک اروپایی با بیان این که چنین ارتشی در رقابت با ناتو نخواهد بود، اظهار کرد که «ارتش اروپایی به همکاری‌‌های بیشتر در طراحی، تولید و خرید ابزار نظامی خواهد انجامید و بدین ‌گونه باعث کاهش چشمگیر هزینه‌‌های نظامی خواهد شد.»
اما مطرح شدن این مجدد ایده از سوی رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه با رادیو اروپا−۱خشم ترامپ را به دنبال داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا سخنان همتای فرانسوی‌اش در مورد ضرورت تشکیل ارتش اروپایی در مقابله با آمریکا، چین و روسیه را توهین‌آمیز تلقی کرده و در توییتر به آن واکنش نشان داده است.
مکرون در این گفت‌وگو تاکید کرده بوده که هم‌مرز بودن روسیه با اتحایه اروپا یک تهدید قلمداد می‌شود و فقط یک ارتش واقعی اروپایی می‌تواند از اروپایی‌ها دفاع کند. مکرون معتقد است که اروپا نباید به آمریکا وابسته بود. رئیس جمهور فرانسه معتقد است که اروپا باید با توجه به وجود قدرت‌هایی چون چین، روسیه و حتی ایالات متحده بتواند از خود دفاع کند.
مکرون سال گذشته نیز گفته بود که تا سال ۲۰۲۰ واحدهای نظامی در اروپا برای ماموریت در نقاط بحرانی شکل خواهد گرفت. او در این ارتباط بودجه مشترک دفاعی و سیاست‌گذاری واحدی را هم پیشنهاد کرد. پیشنهاد مکرون برای تشکیل ارتش اروپایی هم‌راستا با سایر تلاش‌های او به منظور یکپارچه‌تر شدن اروپا ارزیابی
 می‌شود.
اما برخلاف ترامپ،رقیب همیشگی او پوتین از ایده‌ی ایجاد ارتش اروپایی استقبال کرد. او ایجاد چنین ارتشی را برای بلوک اقتصادی قوی اروپا طبیعی خواند. او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه امروز گفت: «اروپا یک نهاد قدرتمند اقتصادی است و این کاملا طبیعی است که بخواهد در امور دفاعی و امنیتی، مستقل و خودکفا
 باشد.»
ترامپ که به دلیل شرکت نکردن در مراسمی ادای احترام به نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ جهانی اول با انتقادات فراوانی مواجه شده بار دیگر به دلیل تکیه بر شعار «اول آمریکا» در میان همپیمانان قدیمی کشورش منزوی شد. از زمان آغاز به کار او در کاخ سفید اتخاذ سیاست‌های عجیب در حوزه سیاست خارجه که حتی متحدان این کشور نیز از آنها مصون نبوده‌اند، اروپا را بیش از پیش در تشکیل ارتش اروپایی مصمم کرده است.