خریدوفروش کارت سوخت بالا گرفت

آرمان: به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش قاچاق سوخت که ارزانی بهای سوخت در ایران در مقایسه با دیگر کشورها و بیکاری مرزنشینان از جمله مهم‌ترین دلایل آن برشمرده شده است، گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت کارت سوخت بالا گرفت و طی ماه‌های گذشته اظهارات بعضا ضدونقیضی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه مطرح شد. هرچند بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهاراتش درباره احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد که «این موضوع در دولت در حال بحث و بررسی است.» اما روز گذشته خبرگزاری‌های رسمی کشور به موضوع دیگری پرداختند که این روزها به بحثی داغ تبدیل شده است و آنهم بحث مربوط به خرید و فروش کارت سوخت است. ظاهرا کارکنان پمپ بنزین‌ها در سطح شهر تهران یا حتی استان‌های شمالی به مالکان خودروها پیشنهاد می‌دهند که کارت سوخت آنها را در قبال دریافت وجهی می‌خرند تا درنهایت این کارت‌های خریداری شده به شهرهای مرزی برده شود و مورد سوءاستفاده قاچاقچیان سوخت قرار گیرد.
قیمت بنزین و گازوئیل در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بسیار ارزان‌تر است. براساس اطلاعات منتشر شده، درحالی که قیمت بنزین در کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق و امارات به ترتیب 18 هزار و 200، 9 هزار و 900، 9 هزار و 800، هشت هزار و 400 و 9 هزار و 800 تومان است، اما به رغم پیش‌بینی دولت برای افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان در بودجه سال جاری، کمیسیون تلفیق بودجه درنهایت در اقدامی پوپولیستی قیمت بنزین را 1000تومان تصویب کرد که همین موضوع به قاچاق هرچه بیشتر سوخت از استان‌های مرزی دامن زد. از سوی دیگر، بالا بودن تورم و بیکاری از جمله ویژگی‌های عمده شهرهای مرزی کشور اعلام شده که به قول برخی سبب شده تا مرزنشینان برای گذران زندگی به قاچاق سوخت روی بیاورند. آمار مختلفی از میزان قاچاق سوخت به گوش می‌رسد، اما برخی منابع رسمی از افزایش 35 تا 40میلیون لیتری قاچاق بنزین و گازوئیل در کشور خبر می‌دهند. راه‌های مختلفی از جمله احیای کارت سوخت برای ممانعت از افزایش قاچاق سوخت پیشنهاد می‌شود، اما اخیرا اتاق تهران طرحی را به هیات دولت پیشنهاد داد که براساس آن نرخ بنزین باید آزاد شود و در مقابل، یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به هر خانوار ایرانی با مکانیزم واریزی به کارت یارانه اختصاص یابد. در همین زمینه، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به جزئیات طرحی که از سوی این نهاد خصوصی به دولت ارائه شده است، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طرحی را به دولت ارائه کرده که در صورت اجرا می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف بنزین در کشور را رقم بزند. او افزود: برآوردها نشان می‌دهد حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز، بنزین مصرف می‌شود؛ یعنی هر نفر 1/1 لیتر مصرف دارد که در ماه، حدود ۳۲ لیتر به ازای هر نفر می‌شود. بنابراین اگر بر اساس آمار مرکز آمار ایران، بعد خانوار را به طور متوسط 3/3 نفر در نظر بگیریم، هر خانوار حدود ۱۰۰ لیتر مصرف بنزین دارد. به گفته خوانساری، ما در گذشته به هر خودرو ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای می‌دادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰ لیتر بنزین، می‌توانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از مکانیزم کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانواده پرداخت کنیم؛ یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو بدهیم، به خانوار بدهیم. نکته مهم در مورد پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است. هرچند راهکارهای مختلفی برای کاهش مصرف و قاچاق سوخت مطرح می‌شود، اما هر روز اظهارات متناقضی در این باره از سوی نمایندگان مجلس شنیده می‌شود که نشان می‌دهد هنوز تصمیم روشنی در رابطه با سرنوشت این پرونده گرفته نشده است.
خریدوفروش کارت سوخت
روز گذشته، خبرگزاری‌های مختلف به بحث بازار داغ خریدوفروش کارت سوخت به دنبال افزایش قاچاق سوخت پرداختند. در این زمینه، خبرگزاری مهر نوشت:‌ تشدید جریان قاچاق سوخت به خارج از کشور موجب شده کارت سوخت خودروهای سواری ٨٠ هزار تومان، موتورسیکلت ۵۰ هزار تومان و خودروهای گازوئیلی یک میلیون تومان خرید و فروش شود. همچنین خبرگزاری مهر در ادامه این گزارش به زمان صدور المثنی کارت سوخت اشاره کرد و در این باره نوشت: برای پاسخ به این سوال با یکی از دفاتر پلیس 10+ تماس گرفتیم. متصدی عنوان کرد که فقط ثبت «مفقودی کارت سوخت» در این دفاتر به ثبت می‌رسد و پیگیری مراحل بعدی آن بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. در مرحله بعد طی تماس با شماره ۰۹۶۲۷ از روند انجام کار جویا شدیم. کارشناس این سامانه درباره مدت زمان صدور‌المثنی کارت سوخت، گفت: صدور این المثنی حدود سه هفته تا یک ماه زمان می‌برد. او در پاسخ به اینکه چرا زمان صدور کارت‌المثنی اینقدر طولانی است، توضیح داد: اطلاع دقیقی ندارم، اما اطلاعات مربوطه از طریق پلیس راهور در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته و پس از آن اطلاعات سوخت مربوط به سامانه به صورت فیزیکی روی کارت حک شده و به استان مربوطه ارسال می‌شود. او ادامه دارد: در برخی مواقع ممکن است البته پنج روزه هم کارت صادر شود اما معمولا همان سه هفته تا یکماه زمان می‌برد. با در نظر گرفتن حداقل زمان برای صدور کارت المثنی برای کارت سوخت، می‌توان گفت باز هم پنج روز زمان کافی برای سوءاستفاده قاچاقچیان است.