رئیس جمهور در جمع مردم روستای چنار در استان آذربایجان شرقی: دولت با همه توان برای کمک به آسیب دیدگان سیل تلاش می کند

رئیس‌ جمهور اعلام کرد که دولت با همه توان در کنار مردم استان‌های سیل زده خواهد بود و با ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت، به یاری آنان می‌شتابد و با تشکیل جلسه ستاد بحران در استانداری آذربایجان شرقی بار دیگر حوادث اخیر بررسی و تصمیمات لازم برای جبران سریع خسارات اتخاذ خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دیروز در جمع مردم روستای چنار در استان آذربایجان شرقی، ضمن تسلیت از دست دادن تعدادی از هموطنانمان به اهالی این روستا در حادثه سیل، گفت: این حادثه‌ای که در روستای چنار، منطقه آذرشهر و در آذربایجان غربی، اردبیل و کردستان پیش آمد، همه ملت ایران را غم‌زده و ناراحت کرد.
رئیس‌ جمهور افزود: عزیزانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، نه تنها عزیزان شما بلکه برادران و خواهران همه ما بودند.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم روستای چنار طی روزهای اخیر با حوادث بسیار سختی از جمله از دست دادن 20 نفر از عزیزانشان مواجه شدند که بسیار تکان‌دهنده است، بویژه آنکه هنوز دو نفر از حادثه‌دیدگان مفقود هستند، اظهار داشت: دولت همه توان و تلاش خود را برای بازسازی منازلی که دچار تخریب کامل شده و یا آسیب دیده بکار خواهد گرفت و در این راستا کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت ارایه خواهد داد و اجازه نمی‌دهد سختی و مشکلات شما برای بلندمدت ادامه داشته باشد.


رئیس‌ جمهور ادامه داد: دولت در بلندمدت برای اینگونه روستاهایی که منازل مردم در مسیر رودخانه‌ها و در خطر سیل قرار دارد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد، چرا که باید در این راستا مراقبت‌های لازم انجام گرفته و احتیاط کنیم.
دکتر روحانی با تجلیل از صبر، مقاومت، بردباری و همدلی مردم روستای چنار در برابر این حادثه، افزود: دولت برای کمک به همه آسیب‌دیدگان تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و روز گذشته به خزانه اعلام شد تا برای کمک به مردم در این مناطق اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس‌ جمهور تاکید کرد: اینکه مردم احساس کنند، اگر مشکل و حادثه‌ای پیش می‌آید همه مسئولین در کنار آنها هستند، بسیار حائز اهمیت است و باید بدانیم که همه مسئولان از عالی‌ترین مقام یعنی رهبر معظم انقلاب، دولت، نمایندگان، وزرا، استانداران و سایر مسئولین در کنار شما بوده و هستند.
دکتر روحانی با تقدیر از تلاش‌های هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان و نیروهای مسلح اعم از سپاه، بسیج و ارتش که در کنار مردم بوده و به آنها کمک کرده‌اند، گفت: ما نباید یکدیگر را در روزهای سخت، فراموش کنیم، دولت با همه توان در کنار شما خواهد بود و امروز در استانداری آذربایجان شرقی نیز با تشکیل جلسه ستاد بحران، حوادث اخیر بار دیگر بررسی و تصمیمات لازم برای جبران سریع خسارات اتخاذ خواهد شد.
رئیس‌ جمهور افزود: از همه مسئولین که از ابتدا در کنار مردم بوده و آلام آنها را رفع کردند، و همه بخش‌های امدادی، درمانی و انتظامی تقدیر می‌کنم و از مسئولین می‌خواهم برای یافتن باقیمانده مفقودین در چنار و آذرشهر و سایر مناطق، بیش از پیش تلاش کنند و نیز برای ساختن خانه‌هایی که آسیب دیده و یا به طور کامل از بین رفته‌اند، تلاش لازم را انجام دهند.
وی اظهارداشت: به وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن دستور می‌دهم که عملیات ساخت و بازسازی، خانه‌های مردم را در مناطق آسیب دیده از امروز آغاز کند.
دکتر روحانی تاکید کرد: مردم بدانند که دولت در کنار آنهاست و به آنها دست مریزاد می‌گویم که توانستند یکدیگر را یاری کرده و به وظایف دینی، اخلاقی و تعاون هم در کنار یکدیگر باشد.
دکتر روحانی از مناطق سیل زده آذربایجان شرقی بازدید کرد
رئیس‌ جمهور دیروز و پس از ورود به استان آذربایجان شرقی، در روستای چنار حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان سیل اخیر قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با حضور در میان مردم روستای چنار ضمن تسلیت به حادثه‌دیدگان سیل اخیر و شنیدن درد و دل‌های مردم، دستور اقدامات سریع و تخصیص اعتبارات لازم، تسهیلات ارزان‌قیمت برای جبران خسارات و بازسازی منازل را صادر کرد.
رئیس‌ جمهور در این بازدید که در فضای صمیمی انجام شد به میان مردم روستای چنار رفت و ضمن دلداری به آسیب‌دیدگان و کسانی که عزیزان خود را در این حادثه غم‌بار از دست دادند، بر عزم جدی دولت تدبیر و امید برای کمک به مردم این روستا و سایر مناطق سیل‌زده در کشور تاکید کرد.
دکتر روحانی در مسیر عزیمت به روستای چنار در منطقه غله زار، توقف کرد و ضمن دیدار با برخی از مردم با توضیحات مقامات محلی در جریان آسیب‌های سیل اخیر قرار گرفت.
رئیس‌ جمهور همچنین در مسیر عزیمت به منطقه سیل زده در روستای چنار، در روستاهای مهماندار و دیوج حسن‌بیگ توقف کرد و با حضور در جمع مردم روستاها که به استقبال ایشان آمده بودند و شنیدن درد و دل‌ها و عرض تسلیت به ابراز احساسات آنان پاسخ داد.
دولت برای ترمیم خسارت‌های زیربنایی سیل وارد عمل شود
دکتر حسن روحانی همچنین عصر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: در سیل اخیر 18 هزار هکتار مزرعه و 14 هزار از باغات آذربایجان شرقی خسارت دید که رقم بسیار بالایی است؛ باید کمک کنیم و در مسائل زیربنایی نیز دولت وارد عمل شود.
به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور افزود: در زمان بروز حوادث همه باید در کنار هم به صحنه بیایم و شرایط را هموار کنیم که در این زمینه بنیاد مسکن نسبت به خانواده‌ای آسیب دیده وظیفه سنگینی برعهده دارد و در این خصوص سرعت عمل بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: کسی که سرپرست خود را از دست داده، باید مسکن برایش ساخته شود و دولت آن را به عهده می‌گیرد؛ جوانی که در روستای "چنار" تنها مانده باید خانه برایش بسازیم.
وی ادامه داد: باید در زمینه جبران خسارت ناشی از سیل و کمک به رفع مشکلات سیل زدگان به فوریت و سرعت وارد عمل شویم.
رئیس جمهور اظهار کرد: از همه نیروهای امدادی، هلال احمر، نیروی انتظامی، سپاه و ارتش و تمام عواملی که در سیل اخیر پای کار هستند قدردانی می‌کنم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه وضعیت هلال احمر کشور از لحاظ امکانات و تجهیزات نسبت به سال‌های قبل بسیار خوب است و آمادگی کامل دارد.
دکتر روحانی گفت: هدف اصلی از این سفر ابراز تسلیت و همدردی با آسیب دیدگان این حادثه بود؛ البته این حوادث را در استان‌های همجوار هم در حد پایین‌تری مردم عزیزمان شاهد بودند.
وی ادامه داد: ولی میزان خسارت و تعداد افرادی که در آذربایجان شرقی بر اثر سیل به رحمت حق شتافتند، بیشتر و نیاز بود که از طرف ملت و دولت ایران به مردم آذربایجان اعلام کنیم که همواره در کنار شما هستیم.
روحانی خطاب به مردم آذربایجان شرقی گفت: شما حق بزرگی بر گردن انقلاب، کشور و عظمت ایران در تاریخ داشته اید؛ سهم آذربایجان در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست.
وی افزود: اگر 29 بهمن سال 1356 نبود، نمیدانیم آیا انقلاب ما به همین راحتی و زودی به پیروزی میرسید یا نه؛ نقش مردم این خطه در پیروزی انقلاب بسیار پررنگ بود و در حوادثی هم که پیش آمد، مردم آذربایجان خیلی سریع و با قدرت توانستند مسائل را حل کنند؛ در آن ایام من نیز با دعوت آیت‌الله شهید مدنی در تبریز بودم و شاهد حوادث آن زمان بودم.
وی اظهار کرد: در دفاع مقدس نیز همه جا مردم آذربایجان شرقی به خوبی امتحان خود را پس دادند؛ این مردم، شایسته قدردانی والا و بالا ازسوی همه ملت ایران هستند.
رئیس جمهور افزود: الحمدالله در آذربایجان شرقی شاهد یک هماهنگی بسیار خوبی هستیم و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی که در مقاطع مختلف و مسائل مختلف در قبل و بعد انقلاب در خدمت ایشان بودیم و مسئولان لایقی که این جا همواره داشته است، فرصت بزرگی است.
وی اظهار کرد: نیروهای مسلح این دیار اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی نه تنها در این حوادث و حوزه امنیت، بلکه همواره در صحنه بوده‌اند.
رئیس جمهوری کشورمان یادآور شد: حادثه سیلی که پیش آمد، هشداری برای همه ماست و در طول تاریخ بشر مواجه با چینن بلایایی بوده و تاریخ بشر توام با فراز و نشیب است.
وی افزود: سیل اخیر نشان داد که اگر نسبت به طبیعت، سرزمین و دیار و وطن مان وظایف مان را به خوبی انجام ندهیم، طبیعت روزی به ما جواب می‌دهد؛رودخانه‌ای ممکن است سالیان دراز از آن آبی نگذرد، ولی این رودخانه می‌تواند روزی باعث نجات دهها و صدها نفر شود.
روحانی تشریح کرد: اگر لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه نبود امروز مصیبت ما در سیل اخیر دهها برابر می‌شد؛ اگر به داد دریاچه ارومیه نمی‌رسیدیم و به فکر دریاچه نبودیم، چه حوادثی که برای ما پیش نمی‌آمد.
وی تاکید کرد: ما در مقابل دریاچه ارومیه مسئولیم و اگر به این دشت زیبای اطراف دریاچه توجه نکنیم، نمک و طوفان آن می‌تواند تمام تمدن ما را در هم بکوبد و تمدن ما را از بین ببرد.
وی گفت: اگر این لایروبی‌ها بخاطر دریاچه نبود و سدها وجود نداشت، این سیلاب خسارات به مراتب بیشتری را به بار می‌آورد.
رئیس جمهور اضافه کرد: ما اقداماتی را امروز می‌توانیم انجام دهیم که برای حوادث مشابه احتمالی این حادثه در سال‌های آینده آماده باشیم؛ آنچه که لازم است باید امروز انجام دهیم و برای سلامت فردای خود و فرزندان مان تلاش کنیم.
وی ادامه داد: بسیار تاثر انگیز بود، وقتی مشاهده کردیم در روستای پایین دست روستای چنار دانش‌آموزان جمع شده بودند و تسلیت می‌گفتند؛ این نشان از برادری و محبت ملت ایران نسبت به هم است.
دکتر روحانی ادامه داد: وسایل ارتباط جمعی حوادث را بسیار سریع منتقل می‌کنند و حوادث به صورت یک فیلم مستند مشاهده می‌شود؛ این وسایل هم درس آموز است و هم واقعیت‌ها را نشان می‌دهد و این تاثر را عمومی می‌کند.
وی اظهار کرد: ایرانیان مردم بسیار خوبی هستند و این مردم با این عشق، محبت، یکپارچگی و وحدت در مقابل دشمنان در شرایطی که در دنیا و منطقه پیش آمده، ایستادگی کرده‌اند و امنیت در کشور جاری است.
وی تشریح کرد: مسئولان و مردم آذربایجان شرقی تلاش کرده‌اند که هیچ گدا و معتاد متجاهری در استان وجود نداشته باشد و این کاری بسیار پسندیده و از مصادیق امر به معروف در قالب رسیدگی به وضعیت جامعه و مردم است.
رئیس جمهور یادآور شد: در سیل اخیر اگر سازمان هواشناسی نبود و اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌کرد، شرایط بدتر می‌شد و وسایل ارتباط جمعی نیز در انتشار اطلاع‌رسانی مربوط به وضعیت هوا نقش ویژه‌ای ایفا کردند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 6,5 برابری ارزش واردات اروپا از ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از یگانهای نیروهای چهارگانه ارتش: انتخابات باید گسترده، سالم، پر شور و با امنیت برگزار شود 200 نماینده مجلس از فعالیت‌های دولت یازدهم برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی تقدیر کردند گوترش: شکست حل بحران سوریه مایه ننگ است عربستان سرنگونی هلیکوپتر حامل 12 افسر سعودی و نیروهای ائتلاف در یمن را تایید کرد رئیس جمهور در جمع مردم روستای چنار در استان آذربایجان شرقی: دولت با همه توان برای کمک به آسیب دیدگان سیل تلاش می کند دادستان تهران: با هرگونه اقدام غیرقانونی کاندیداها و رسانه‌ها برخورد می‌شود تحلیل سیاسی هفته آغاز سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم درتهران ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: سپاه سرمایه راهبردی ملت ایران در برابر نظام سلطه و صهیونیسم است معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور: تهدید خاصی برای امنیت انتخابات نداریم پیامدهای اعتراض اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی