حمله اصولگرايان به شوراي اصلاح‌طلب

گروه اجتماعي
چهل و چهار روز بعد از آنكه «عباس آخوندي» در قامت وزير راه و شهرسازي دولت دوازدهم طي نامه‌اي نسبت به صحت مدرك تحصيلي رييس كميسيون عمران مجلس نهم و رييس ستاد انتخاباتي استان تهران ابراهيم رييسي اعتراض كرد هدف شديد‌ترين انتقادها در روزنامه‌هاي اصولگراي صبح تهران قرار گرفت. هنوز 24 ساعت از مطرح شدن نام «عباس آخوندي» و «پيروز حناچي» براي انتخاب شهردار آينده پايتخت سپري نشده بود كه فضاي رسانه‌اي كشور از شايعه رد صلاحيت اين دو پر شد؛ آن هم شايعه‌اي كه يك خبرگزاري رسمي ابتدا آن را مطرح كرد؛ «هر ۲ گزينه شهرداري تهران رد شدند». ماجرا به ردصلاحيت محدود نشد. نگاهي به روزنامه صبح كشور نشان مي‌دهد روزنامه‌هاي جريان اصولگرا اصلا از مطرح شدن «عباس آخوندي» به عنوان يكي از دو گزينه نهايي شهردار آتي پايتخت خوشحال نيستند و با توپ عليه او موضع گرفتند. خبرگزاري‌ فارس و بخش آنلاين روزنامه جوان نيز اين ناخوشنودي را ملموس‌تر نشان دادند. آنها حتي سعي كردند موضوع استعفاي «عباس آخوندي» از دولت و اختلاف‌نظر او با رييس‌جمهور را براي نامناسب‌بودن اين گزينه مديريت شهري پايتخت برجسته كنند و از زبان كسي اين موضوع را مطرح كردند كه پيش‌تر در مهر1394 در مجلس و در جريان استيضاح آخوندي از او دفاع كرده بود. خبرگزاري فارس به سراغ «محمدرضا باهنر» رفته بود تا اين مهندس اهل سياست كه در جريان استيضاح آخوندي بر سر مسكن مهر پايش به مجلس كشيده شده بود، بگويد: «آخوندي با دولت اختلاف‌نظر جدي دارد و نمي‌دانم اينكه يك شهردار مغضوب دولت باشد به مصلحت شهر تهران، شوراي شهر، دولت و شهردار تهران است يا خير.» رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري به خبرگزاري فارس تاكيد كرده بود: «من شنيده‌ام كه دولت به صورت مستقيم و غيرمستقيم مخالفت خود را به شوراي شهر رسانده كه ما با شهردار شدن آخوندي مخالف هستيم. اما نمي‌دانم در موقعيتي كه رييس‌جمهور با آقاي آخوندي اختلاف دارد و به اين دليل ايشان را از دولت كنار گذاشته ايشان شهردار تهران شود، چه نفعي داشته باشد چون به نظرم هيچ كس سود نمي‌برد.»
 
ماجراي آن نامه و برچسب ليبراليسم


پس از معرفي دو گزينه نهايي براي انتخاب سومين شهردار تهران در دوره پنجم شوراي شهر، يك ايسم لقب هر دو شد؛ «ليبراليسم» و همين موضوعي براي توصيف دو گزينه از سوي روزنامه سازندگي و در عين حال خيلي از منتقدان اصولگرا شد. براي نمونه خبرگزاري آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي و جرياني كه «علي‌اكبر ولايتي» آن را هدايت مي‌كند در خبري نوشت: بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي هشت دانشگاه بزرگ تهران شامل امام صادق(ع)، تهران، شريف، اميركبير، شهيد بهشتي، علم و صنعت، علامه طباطبايي و خواجه نصير‌الدين طوسي در نامه‌اي به شوراي شهر نسبت به انتخاب آخوندي به عنوان يكي از گزينه‌هاي شهرداري تهران اعتراض كرده و نوشتند: مجسمه ليبراليسم، با چه سنجه و معياري گزينه شوراي شهر تهران شده است. البته از اين منظر «پيروز حناچي» هم در زمره‌ ليبرال‌ها شناخته و توصيف شد.
«عباس آخوندي» كه اينك سوژه خوبي براي حمله به انتخاب جديد شوراي شهر اصلاح‌طلب تهران شده است به جز نامه 7 مهر 1397 درباره صحت مدرك رييس كميسيون عمران مجلس نهم و كسي كه «محمود احمدي‌نژاد» او را براي تصدي وزارت رفاه و تامين اجتماعي معرفي كرده بود نامه‌ها و مطالب ديگري هم نوشته است كه مي‌تواند مبناي حملات امروز قرار گرفته باشد. براي نمونه او در ابتداي زمستان گذشته با انتشار مطلبي در روزنامه اعتماد به شرح هسته‌هاي اوليه اعتراضات دي در شهرهاي خاص و ارتباط آن با موسسه‌هاي مالي اعتباري پرداخته بود.
عباس آخوندي درباره مدرك رييس اسبق سازمان نظام مهندسي كشور نوشته بود: بايد خيلي متاسف بود كسي كه سه سال رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور بوده و چهار سال نمايندگي مردم تهران را بر عهده داشته و رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي بوده دانشنامه جعلي ارايه كرده است. اين موضوع رسما از سوي دانشگاه امام حسين(ع) كه دانشنامه ارايه شده به آن منتسب است طي شماره 46752 مورخ 31/6/94 به رياست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران اعلام شده است.اكنون اين شرمندگي را در پيشگاه مهندسان و ملت شريف ايران چگونه مي‌توان اعلام كرد. به هر روي، اصل حق دسترسي شهروندان به اطلاعات حكم مي‌كند كه اين موضوع افشا و به اطلاع عموم برسد.
البته «سيدمهدي هاشمي» در واكنش به ادعاي آخوندي تاكيد كرد كه عليه او و اين ادعا شكايت و موضوع را از طريق دستگاه قضايي دنبال مي‌كند.
 
يك روز باراني غبارآلود
فضاسازي‌ها عليه دو گزينه انتخابات پيش‌ روي شهردار آتي تهران در روز باراني پايتخت محدود به اين اظهارنظر نشد. هنوز بيست و يكمين روز آبان به نيمه نرسيده بود كه خبر رسيد «عباس آخوندي» از رقابت براي شهردارشدن انصراف داده است. رسانه‌ها سرگرم بررسي اين موضوع بودند كه خبر رسيد هر دو گزينه از سوي «مراجع ذي‌صلاح» رد شده‌اند.
ايرنا با محمد سالاري، عضو شوراي شهر تهران در اين باره صحبت كرد و او موضوع انصراف آخوندي را تكذيب كرد. ساعتي بعد «علي اعطا»، سخنگوي شوراي شهر تهران در توييتر خود نوشت: هر گونه «اعلام رسمي يا غيررسمي تاييد يا رد» دو گزينه شهرداري صحت ندارد.
موضوع به اينجا نيز ختم نشد و كار به تكذيب از سوي وزارت كشور هم كشيد زيرا گمانه‌زني‌ها درباره اختلاف دولت با گزينه پيش روي شهرداري تهران قوت گرفته بود و سخن از آن بود كه احتمالا وزارت كشور بعد از انتخاب شهردار حكم او را صادر و امضا نخواهد كرد. با اين حال پايگاه اطلاع‌رساني ديد‌بان دولت در اين باره نوشت: وزارت كشور هرگونه موضع‌گيري درباره كانديداهاي شهرداري تهران را تكذيب كرد.
 
توپ پر روزنامه‌هاي اصولگرا
بررسي روزنامه صبح كشور در بيست و يكم آبان حكايت از آن داشت كه روزنامه‌هاي اصولگرا شمشير را براي انتخاب شدن «عباس آخوندي» از رو بسته‌اند. در ميان روزنامه‌هاي اصولگرا دو روزنامه «فرهيختگان» و «جوان» بيشترين حمله را عليه او تدارك ديدند. اين دو روزنامه با عكس ‌نيم‌تاي صفحه اول كه معمولا به اصلاح‌طلبان اختصاص نمي‌يابد آخوندي را با تير تيترهاي خود نواختند. «جوان» تيتر زد: «تهران شهر بي‌دفاع» و از زيرتيتر «ناكارآمدترين مدير مسكن و شهرسازي به پايتخت حمله‌ور مي‌شود» براي توضيح آن بهره گرفت. اما «فرهيختگان» پا را هم فراتر نهاد. با درست كردن يك كلاژ، آخوندي را در حالي كه پشتش بيابان بود در نيم‌تاي اول خود ترسيم كرد و از تيتر «چيزي از تهران مي‌ماند؟ با آخوندي تا 1400» جنگ تصويري خود را كامل كرد.
روزنامه «جام‌جم» گرچه نظير دو روزنامه «جوان» و «فرهيختگان» از عكس بزرگ بهره نگرفت ولي با تيتر«پديدارشناسي اجتماعي مديران طلبكار و غيرپاسخگو در گفت‌وگو با ابراهيم فياض» عكس آخوندي را در صفحه اول خود منتشر كرد. روزنامه «سياست روز» سرمقاله خود را به انتقاد از آخوندي اختصاص داد و بارها از آن از عباراتي چون «وزير مستعفي» و «آقاي آخوندي مستعفي» موضوع نپرداختن اين وزير دولت روحاني به ماجراي مسكن مهر را محور انتقاد از او قرار داد. «سياوش كاوياني» سرمقاله‌نويس اين روزنامه اينگونه مطلب خود را شروع كرده بود: آقاي آخوندي! بايد هم افتخار كنيد كه يك مسكن مهر افتتاح نكرديد، آن كس كه خوش‌نشين است و بالانشين بايد هم طرح مسكن مهر را مزخرف بداند.روزنامه «وطن‌امروز» نيز شبيه تيتر روزنامه جوان را انتخاب كرده و نوشته بود؛ «شهر بي‌دفاع» و بعد با نقل قولي از آخوندي آن را كامل كرده بود كه «ريسك انتخابم را بايد بپذيريد».«كيهان» نيز موضوع را از نظر دور نگذاشت و با تيتر «شوراي شهر كي مي‌خواهد به بي‌صداقتي با مردم پايان دهد؟» به اين ماجرا پرداخت. روزنامه تازه‌ به ميدان مطبوعات آمده «جمله» نيز با تيتر «شهردار يقه سفيدها» بر آتش انتقاد اصولگراها دميد. روزنامه «صبح نو» كه به طيب طرفداران «محمدباقر قاليباف» نزديك است نيز در مطلب خود درباره دو گزينه انتخابات شهردار آتي تهران نوشت: «آش تغييرات در شهر به قدري شور شده كه آقاي محسن هاشمي، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در ابتداي جلسه ديروز خطاب به نامزدهاي شهرداري تهران اظهار داشت: شهروندان تهراني، بحق از مديريت شهري انتظار دارند با توجه به فرصت‌هاي صرف شده به‌دليل تغيير مكرر در شهرداري تهران كه خارج از اراده و تمايل شوراي اسلامي شهر تهران بوده است، از اين زمان محدود باقيمانده جهت عمل كردن و حل مسائل و معضلات استفاده كنند.»در ميان روزنامه‌هاي اصولگرا «رسالت» در صفحه خود هيچ اشاره‌اي به موضوع گزينه‌هاي شهرداري تهران نكرد.
در عين حال «جوان‌آنلاين»، بخش آنلاين روزنامه جوان با راه‌اندازي يك نظرسنجي پرسيده بود كه آيا با انتخاب «عباس آخوندي» براي شهردار آينده تهران موافقيد و بعد در نظرات منتشر شده در اين بخش مي‌توانستيد چنين نظراتي را بخوانيد: «عباس آخوندي كم‌تحرك‌ترين وزير مسكن سال‌هاي اخير بوده با چه منطقي فكر كردن كه ميتونه شهردار خوبي باشه؟»
 
باران هنوز مي‌باريد حتي در شورا
عصر پنجاه و يكمين روز پاييز 97 تهران با باراني كه از صبح مي‌باريد حال و هواي ديگري داشت و خيابان بهشتش را هم طراوتي ديگر بخشيده بود؛ ولي در حد رفت و آمد دو گزينه نهايي براي انتخاب سومين شهردار دوره پنجم شوراي شهر پايتخت. در حالي كه همه رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش داشتند از اعضاي شورا و مديران و سياستمداران جوياي شايعه‌ها و بررسي گمانه‌زني‌ها شوند هم «پيروز حناچي» و هم «عباس آخوندي» در كميسيون‌هاي مختلف شورا حاضر شده و به بحث و تبادل نظر پرداخته بودند.
در عين حال اعضاي شورا خواسته‌اي داشتند كه خبرنگاران و رسانه‌هاي همسو با جريان اصلاح‌طلبي به شايعه‌ها و گمانه‌زني‌هايي كه هدف‌شان تخريب تصميم شوراي شهر تهران است، دامن نزنند.
«محسن هاشمي» رييس شوراي شهر نيز از آنچه درباره رد صلاحيت دو نامزد، مطرح شده بود در گفت‌وگو با «اعتماد» اظهار بي‌اطلاعي كرد.
محسن هاشمي‌رفسنجاني درباره اخباري مبني بر رد صلاحيت عباس آخوندي و پيروز حناچي از سوي مراجع ذي‌صلاح و اعلام آن به هيات رييسه شوراي شهر تهران گفت: چنين خبري صحت ندارد. صبح امروز نيز دو گزينه نهايي تصدي شهرداري تهران با حضور در كميسيون‌هاي تخصصي شوراي شهر تهران با اعضاي كميسيون ديدار و گفت‌وگو و برنامه‌هاي خود را به ‌صورت تخصصي اعلام كرده‌اند.