200 نماینده مجلس از فعالیت‌های دولت یازدهم برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی تقدیر کردند

بخش خبری:200 نفر از نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از فعالیت‌های دولت برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی تشکر کردند و آن را بهترین نماد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانستند.
در این بیانیه که علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی دیروز قرائت کرد و آمده است:‌ افتتاح همزمان 6 فاز توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی، شروع بهره‌برداری از لایه نفتی این میدان و 4 طرح پتروشیمی در تاریخ 27 فروردین 1396 با سرمایه‌گذاری قریب به 20 میلیارد دلار برگ افتخار زرینی برای جمهوری اسلامی ایران و موید کارآمدی و توانمندی نظام در سخت‌ترین شرایط تحریم‌های ستمگرانه علیه صنعت نفت کشور است.
در این بیانیه افزوده شده است: امروز مجموعه پارس جنوبی به عنوان بهترین نماد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تارک نظام می‌درخشد. پیگیری سرسختانه برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در برداشت شایسته و منصفانه از میدان‌های مشترک در این دولت با بهره‌برداری از 11 فاز پارس جنوبی به خوبی محقق شده است.
این 200 نماینده مجلس خاطر نشان کرده اند:‌ فعالیت تحسین برانگیز شرکت‌های پیمانکاری و سازندگان اداری در اجرای طرح‌های توسعه میدان همراه با تکمیل زنجیره ارزش با احداث همزمان طرح‌های پتروشیمی از مصادیق رویکردهای تولید درون زا، برون گرا و دانش بنیان می‌باشد.


در این بیانیه تاکید شده است:‌ ما نمایندگان ملت ایران، این موفقیت و افتخار بزرگ را به محضر ملت، مقام معظم رهبری، ملت، خانواده ایثارگران و شهدا، رئیس جمهوری محترم، دولت و همه دست اندرکاران طرح‌های عظیم پارس جنوبی در بخش‌های مختلف گاز، نفت و پتروشیمی تبریک می‌گوییم و امیدواریم در سایه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال شاهد شکوفایی بیشتر تولیدکنندگان این حوزه باشیم.
*طرح تنقیح قوانین مالیاتی به تصویب مجلس رسید
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز طرح تنقیح قوانین مالیاتی کشور را تصویب کردند. براساس ماده واحده این طرح، به موجب این قانون احکام مالیاتی قوانین به شرح پیوست لغو می‌شود.
نمایندگان در تبصره 1 این ماده نیز مقرر کردند که متن منقح این قانون براساس بند (5-1) ماده 3 قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور مصوب 25 خردادماه سال 89 جهت انتشار به روزنامه رسمی ارسال می‌شود.
همچنین در تبصره 2 ماده واحده تصویب شد که فهرست قوانین منقضی و منسوخ صریح این قانون اعلام می‌شود. براین اساس، قوانین مورد اشاره در طرح تنقیح قوانین مالیاتی از این پس منسوخ و منقضی خواهند شد.
*قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره سهم حمل و نقل ریلی از محل فروش نفت گاز
گزارش کمیسیون عمران درباره اشکالات واریز سهم حمل و نقل ریلی از عواید حاصل از فروش نفت گاز هم در جلسه علنی دیروز قرائت شد.
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران این گزارش را قرائت کرد و سپس نمایندگان با 120 رای موافق، 25 رای مخالف‌، 9 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر به گزارش کمیسیون عمران در خصوص نحوه اجرای ماده (70) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت رای موافق دادند.
گفتنی است در ماده (70) این قانون آمده است: به منظور نگهداری راه‌های کشور و تلاش در جهت تثبیت تعرفه حق دسترسی شبکه ریلی و کمک به احداث، توسعه ظرفیت و بهسازی خطوط، ناوگان و شبکه حمل و نقل ریلی برون شهری و نگهداری راه‌‌های کشور با هدف صرفه‌ جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط‌ زیست و کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای، بیست درصد(20%) قیمت نفت گاز(گازوئیل) به استثنای مصارف بخش کشاورزی به عنوان عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران محاسبه و دریافت می‌شود.
منابع حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در قالب ردیف‌هایی که در قوانین بودجه سنواتی مشخص می‌شود به نسبت مساوی به توسعه، بهسازی خطوط و ناوگان شبکه حمل و نقل ریلی و نگهداری راه‌ها پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاه‌های اجرائی ذیربط با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص می‌یابد.
در جمع‌ بندی نهایی گزارش کمیسیون عمران درباره ماده 70 این قانون آمده است: با توجه به اینکه تخلفات محرز شده از تاریخ تصویب تا زمان اجرای کامل قانون نیازمند بررسی و اقدام می‌‌باشد؛ مراتب به شرح ذیل و به عنوان مصادیق استنکاف وزارت نفت از اجرای قانون و سوء عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در نظارت بر حسن اجرای قانون، جهت اتخاذ تصمیم تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌گردد:
1- با توجه به افتتاح و اعلام شماره حساب تصریح شده در ماده 70 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و همچنین تعریف ردیف‌های بودجه‌ای مورد نیاز هیچ مانعی برای اجرای این حکم قانونی وجود نداشته است.
2- وزارت نفت از موعد تصویب قانون و بدون آنکه دارای اختیار در نحوه اجرا یا نیازمند اخذ مجوز از مقام و مرجع دیگری باشد، از اجرای حکم ماده 70 قانون ذکر شده استنکاف ورزیده است.
3- سازمان بازرسی کل کشور که مکلف به نظارت بر حسن اجرای قانون است، اقدام موثری معمول نداشته و با توجه به عدم ارائه گزارش مستند و مستدل،‌ فاقد عملکرد مطلوب تشخیص داده می‌شود.
4- وزارت نفت در واریز سهم حمل و نقل به حساب خاص تصریح شده در قانون، دارای مهلت نبوده و می‌بایست بلافاصله بعد از دریافت بهای نفت گاز (گازوئیل فروخته شده) جهت واریز سهم حمل و نقل اقدام می‌کرد و دیوان محاسبات کشور مکلف به تطبیق نحوه مصرف منابع با احکام قانونی می‌باشد. با توجه به رسیدگی‌های دیوان محاسبات کشور و اقدام قانونی در ارسال پرونده تخلف صورت گرفته به دادسرای دیوان محاسبات،‌ لازم است حداکثر تا پایان شهریورماه 96 گزارش نتیجه اقدام دادسرای دیوان محاسبات به کمیسیون عمران ارایه شود.
رئیس مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره نحوه اجرای ماده (70) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که درباره وظایف وزارت نفت برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بود، اظهار داشت: گزارش کمیسیون عمران در این باره قرائت شد که این گزارش درباره موضوع مهمی بود لذا با توجه به اینکه این گزارش بر اساس ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس است باید به رای گذاشته شود.
بر اساس ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس؛ هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهوری و یا وزیر و یا مسوولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیات رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ ربط ارجاع می‌گردد.
کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیات ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.
تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تایید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.
تبصره 2- در صورتی که مجلس در مورد رئیس جمهوری یا هر یک از وزیران سه نوبت ‌رای به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
*جلسه غیرعلنی مجلس با صالحی امیری و قاضی عسگر در مورد حج96
جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت برگزار شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی دربراه این جلسه گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه غیرعلنی توضیحاتی درمورد حج 96 و اقدامات سازمان حج و زیارت برای اعزام حجاج ایرانی به نمایندگان ارائه کردند.
آقای لاریجانی اظهارداشت: سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام قاضی عسگر سرپرست حجاج ایرانی در این جلسه توضیحاتی درخصوص حج امسال و اقدامات این سازمان به نمایندگان ارائه کردند.
وی افزود: در این جلسه نکاتی که باید در این اقدام (اعزام حجاج ایرانی) لحاظ کنند را متذکر شدیم، ان شاءالله در مسیر کار مورد توجه قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش 6,5 برابری ارزش واردات اروپا از ایران رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و جمعی از یگانهای نیروهای چهارگانه ارتش: انتخابات باید گسترده، سالم، پر شور و با امنیت برگزار شود 200 نماینده مجلس از فعالیت‌های دولت یازدهم برای افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی تقدیر کردند گوترش: شکست حل بحران سوریه مایه ننگ است عربستان سرنگونی هلیکوپتر حامل 12 افسر سعودی و نیروهای ائتلاف در یمن را تایید کرد رئیس جمهور در جمع مردم روستای چنار در استان آذربایجان شرقی: دولت با همه توان برای کمک به آسیب دیدگان سیل تلاش می کند دادستان تهران: با هرگونه اقدام غیرقانونی کاندیداها و رسانه‌ها برخورد می‌شود تحلیل سیاسی هفته آغاز سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم درتهران ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: سپاه سرمایه راهبردی ملت ایران در برابر نظام سلطه و صهیونیسم است معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور: تهدید خاصی برای امنیت انتخابات نداریم پیامدهای اعتراض اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی