یک کارشناس مسائل خاورمیانه: قتل قاشقچی نتیجه حمایت‌های واشنگتن از ریاض است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با انتقاد از دیپلماسی آمریکا در قبال عربستان و مسائل خاورمیانه گفت: قتل «قاشقچی» نتیجه سیاست حمایت واشنگتن از ریاض است.
"لیو جونگ شی" در گفت‌و‌گو با ایرنا تصریح کرد: قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار مخالف حکومت «آل‌سعود» چنان بازتاب بدی در جهان داشت که روابط عربستان را با دیگر کشورهای دنیا حتی آمریکا به عنوان بزرگترین حامی اش، تحت تاثیرات منفی قرار داده است.
او ادامه داد: برغم حمایت‌های آمریکا از عربستان، روابط میان دو کشور عربستان و آمریکا و حتی عربستان و شماری از کشورهای دیگر پس از این رویداد فجیع، دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: البته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خیلی زود پس از این ماجرا راهی عربستان شد تا بار دیگر حمایت این کشور از عربستان را اعلام کند اما بعید به نظر می‌رسد تاثیرات منفی این واقعه به آسانی برطرف شود.


"لو" با اشاره به اینکه آمریکا به هر صورت تمایل زیادی دارد با پشتیبانی عربستان و امارات و با فشار بر برخی از کشورهای خاورمیانه، این منطقه را همچنان متشنج نگهدارد تاکید کرد هدف از این کار وابستگی تصمیم گیرندگان عربستان و برخی از کشورهای دیگر به آمریکا است.
کارشناس چینی خاورمیانه افزود:قتل قاشقچی تنها جنایت عربستان با کمک آمریکا و امارات نیست بلکه این دو کشور با حمایت عربستان جنایات زیادی در خاورمیانه مرتکب شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به فاجعه یمن اشاره کرد.
"لو" گفت در دوره "باراک اوباما" رئیس جمهوری سابق آمریکا سیاست‌ها به گونه‌ای شکل گرفت که بتدریج عربستان در منطقه خاورمیانه تضعیف شد و نقشی آنچنانی در مسائل این منطقه نداشت و در واقع رها شده بود اما برخلاف آن زمان، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد بار دیگر با راهبردی جدید، نقش گسترده‌تری به ریاض در این منطقه بدهد.
"جمال قاشقچی" روزنامه نگار عربستانی منتقد و مخالف حکومت آل‌سعود در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در اسلامبول ناپدید شد سرانجام بعد از چند روز پنهانکاری، مقام‌های دولت ریاض با صدور بیانیه‌ای به کشته شدن قاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در ساختمان کنسولگری سعودی اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
ریاض همچنین یادآور شد که 18 نفر به دلیل دست داشتن در ماجرای قتل قاشقچی بازداشت شدند و در عربستان محاکمه می‌شوند.
اما دادستان کل عربستان پس از آن اعتراف کرد، قتل قاشقچی عمدی بوده است، حال آنکه ریاض بر دخالت نداشتن خاندان سلطنتی سعودی در این قتل اصرار ورزید.
این درحالی است که در ترکیه، تحقیقات مجزایی در مورد این پرونده درحال انجام است و آنکارا می‌گوید یک جوخه مرگ که ازسوی عربستان اعزام شد، قاشقچی را ترور کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع «بسته حمایتی» کارمندان با حقوق ماه جاری افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور مروری بر مجموعه آثار علامه طباطبائی افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن پلوسی: امکان استیضاح ترامپ وجوددارد گفتگو‌ی صدر، عضو مجمع تشخیص در باره تبعات نپذیرفتن cft ازسوی ایران: با رد CFT، موضع ترامپ در تحریم ایران را تقویت می‌کنیم با حضور نمایندگان گردشگری 80 کشور جهان چهلمین اجلاس بین‌المللی جهانی گردشگری در همدان آغاز به کار کرد گاردین: غرب شریک جنایت در یمن است یک کارشناس مسائل خاورمیانه: قتل قاشقچی نتیجه حمایت‌های واشنگتن از ریاض است با حضور وزیر بهداشت‏ ‏83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص در 59 دانشگاه افتتاح شد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد فرمانده انتظامی استان خبر داد: کشف هزار و 120 میلیارد ریال کالای قاچاق و اموال مسروقه در اصفهان چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمن رئیس جمهور فرانسه: ترامپ باقی ماندن کشورهای دیگر در برجام را پذیرفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: جنگ اقتصادی علیه ایران با جلب رضایت مردم شکست می‌خورد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد نمایشگاه تهدیدات نوپدید دفاعی- نظامی افتتاح شد افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور