با حضور نمایندگان گردشگری 80 کشور جهان چهلمین اجلاس بین‌المللی جهانی گردشگری در همدان آغاز به کار کرد

همدان- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: همدان به عنوان" پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 " روز دوشنبه میزبان چهلمین اجلاس بین‌المللی اعضاء سازمان جهانی گردشگری بود.
چهلمین نشست اعضاء این سازمان جهانی با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و مقامات بلندپایه استان همدان با برگزاری مراسم ویژه‌ای رسماً کار خود را آغاز کرد.
چهلمین اجلاس جهانی گردشگری که با همت و تلاش شرکت سیاحتی علیصدر به عنوان یکی از اعضاء فعال این سازمان به میزبانی همدان برگزار می‌شود، احیای نام همدان در عرصه جهانی و سایر شهرها و مقاصد گردشگری ایران را در زمره اهداف مهم خود دارد.
این اولین بار است که جمهوری اسلامی ایران پس از عضویت در سازمان جهانی گردشگری که در دهه 40 رقم خورده است، میزبان چنین رخداد شاخصی در عرصه بین‌المللی و حوزه گردشگری جهانی است.


ایران 16 عضو در سازمان جهانی گردشگری دارد که 3 عضو آن شامل شرکت سیاحتی علیصدر، شهرداری همدان و مجموعه گردشگری گنجنامه از استان همدان انتخاب شده‌اند.
کارشناسان برگزاری این اجلاس در تراز جهانی و سفر نمایندگان گردشگری حدود 80 کشور مختلف جهان در برهه کنونی و در شرایط تحریم‌های امریکا علیه ایران را نوعی بی‌اهمیتی به تحریم‌های یک جانبه ترامپ و بازی‌های کارتونی آن قلمداد کرده‌اند.
بر پایه این گزارش؛در مراسم افتتاحیه چهلمین اجلاس جهانی گردشگری که با تلاوت آیات روح بخش قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی با ابراز خرسندی از سفر حدود 80 عضو سازمان جهانی گردشگری و دبیر کل این سازمان به ایران اسلامی گفت: در سال‌های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین‌المللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق نموده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم اندیشی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.
علی اصغر مونسان افزود: برگزاری رویداد تبریز 2018، جشن‌های ثبت جهانی آثار ایران، نمایشگاه‌های فاخر میراث فرهنگی سایر کشورها در ایران، رویداد فرخنده همدان 2018 و بالاخره رویداد امروز و برنامه‌های متنوع و پربار این چند روز، نشاطی خاص به چرخه فعال گردشگری ایران می‌دهد و مجالی برای هم افزایی تجارب میان ما و جهان فراهم می‌سازد تا بیش از پیش ظرفیت‌های رو به رشد صنعت گردشگری را بشناسیم و گام‌هایی هدفمند برای بهره مندی از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه پایدار برداریم.
وی با بیان اینکه گردشگری موجب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش‌های اقتصادی همچون کسب و کارهای شهری، محلی و روستایی می‌شود و از این منظر عدالت اجتماعی و اقتصادی را بسط می‌دهد، گفت: دربخش صنعت و بسیاری دیگر از بخش‌ها وابستگی به تکنولوژی وجود دارد که ممکن است نیاز به ورود فناوری باشد، ولی در بخش گردشگری وابستگی وجود ندارد و برای ارتقا این بخش می‌توان بر داشته‌های داخلی تکیه کرد.
معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش‌ها 2.5 برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش بین یک پنجم تا یک دهم سایر حوزه هاست.
وی عزم دولت برای توسعه صنعت گردشگری را یادآور شد و با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز در برابر توانمندی‌های گردشگری ایران کاری از پیش نبرده، گفت: شمار گردشگر ورودی کشورمان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش قابل توجهی نیز یافته است، چرا که ما مردمان صلح و دوستی و میهمان نوازی هستیم و در جهانی که در سایه ارتباطات نمی‌توان واقعیت‌ها را انکار کرد، تحریم کنندگان نیز نمی‌توانند خوبی‌ها و جاذبه‌های سرزمین ایران را تحریم و گردشگران جهان را از تماشای ایران محروم کنند.
مونسان با اشاره به اینکه با مشارکت و سرمایه‌گذاری فعالان بخش خصوصی و برخی شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی شاهد اجرای 1900 پروژه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری 43هزار میلیارد تومان معادل حدود 6 میلیارد دلار در کشور هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم، 1200 پروژه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری را به اتمام برسانیم که مسلما با بهره‌برداری از این پروژه‌ها وضعیت زیرساخت‌ها در کشور بهبود پیدا خواهد کرد و شاهد افزوده شدن شمار گردشگران خواهیم بود.
وی با بیان اینکه این یک واقعیت محرز است که داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران، غنای این سرزمین در جاذبه‌های گردشگری را در جهان به نمایش می‌گذارد، گفت: وجود یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی، هزاران اثر ثبت شده به عنوان آثار ملی و ثبت 23 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه در این میان خوشبختانه شاهد رصد دقیق نهادهای بین‌المللی گردشگری برای شناخت ظرفیت‌های بالقوه اما کمتر شناخته شده جهان در عرصه توریسم هستیم، گفت: در این مسیر روشن است که جهان، داشته‌های گردشگری ایران را به رسمیت می‌شناسد و توفیق‌هایی پی در پی نصیب ما می‌شود که رویداد همدان 2018 و رویداد کنونی یکی از آنهاست.
وی اضافه کرد: معرفی استان همدان به عنوان یک مقصد گردشگری جدید و پویا در سطح آسیا و جهان، دستاوردهایی هم چون برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از رویداد مذکور به منظور جذب گردشگر ورودی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر همدان به وزراء گردشگری، سفرا و نمایندگان کشورهای آسیایی، ایجاد بستر تعامل در حوزه‌های گردشگری بین کشورهای عضو ACD و جذب سرمایه گذاران بین‌المللی فعال در حوزه گردشگری را به همراه خواهد داشت.
مونسان در پایان خاطر نشان ساخت: انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان پایتخت گردشگری آسیایی 2018 و هم چنین برگزاری چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری UNWTO در همدان، در کنار سایر رویدادهای برگزار شده و درحال اجرا و نیز رویدادهایی که در ماههای آتی برگزار خواهد شد، زمینه مناسبی را برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری کشورمان و بطور ویژه استان همدان فراهم می‌آورد.
وی گفت: استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای 1800 آثار تاریخی شناسایی شده و جاذبه‌ای منحصر به فردی همچون غار علیصدر و عناوین بین‌المللی همچون لالجین شهرجهانی سفال، ملایر و تویسرکان شهرملی مبل و منبت است و تمام بستر‌های لازم برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری ملی و جهانی را دارد.
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری:
آینده درخشانی برای گردشگری ایران در جهان متصور است
دبیر کل سازمان جهانی گردشگری نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از سفر به همدان و قدردانی از مقامات جمهوری اسلامی و استاندار همدان گفت: ایران یکی از کشورهای فعال در اجلاس جهانی گردشگری است و معتقدم حضور در ایران باعث افزایش تعاملات خواهد شد.
زوراب پلولیکاشویلی با تاکید بر اینکه اولویت سازمان جهانی گردشگری حمایت از توسعه گردشگری است، گفت: 16 مجموعه سازمان جهانی گردشگری از ایران هستند
.وی با بیان اینکه از این تعداد 3 مجموعه از استان همدان است که نشانه ظرفیت‌های بالای گردشگری همدان است، گفت: همدان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند به یکی از مقاصد گردشگری مطرح جهان تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه آینده درخشانی برای گردشگری ایران در جهان متصور هستم، توجه به توریست فرهنگی را یک اولویت دانست و بر لزوم استفاده از فناوری‌های برتر و مدرن برای توسعه گردشگری تاکید کرد.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه در این عرصه یک رقابت جدی وجود دارد که نباید از آن عقب بمانیم، اظهار کرد: باید پروژه‌های گردشگری جدیدی تعریف شود.وی با بیان اینکه هدفگذاری بر افزایش تعداد اعضای سازمان جهانی گردشگری است، غار علیصدر را یکی از مهمترین شاخص‌های ارتقا و پیشبرد اهداف گردشگری ایران دانست و حفاظت و صیانت از این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز را یک ضرورت دانست و گفت: ما روی این ظرفیت در همدان حساب می‌کنیم.زوراب پلولیکاشویلی با اشاره به امکان همکاری با دانشگاه‌ها در این عرصه گفت: رقابت در عرصه گردشگری جدی است و نباید از آن غافل شد و باید با تعریف و تدوین پروژه‌های جدید در این عرصه قدم برداشت.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه همدان و جمهوری اسلامی ایران در راس صنایع دستی دنیا است و باید به این موضوع توجه ویژه داشت، گفت: باید مطالعات لازم انجام شود تا صنایع دستی را بیشتر معرفی کنیم.
وی در پایان افزود: این اجلاس یک اجلاس عادی نیست و می‌توان اعضای کشورهای جهان را در یک فرصت خوب دید و به انتقال تجربیات پرداخت.
استاندار همدان:
1800 اثر تاریخی و فرهنگی بهترینشرایط برای توسعه صنعت گردشگری همدان است
استاندار همدان نیز با ابراز خرسندی از حضور اعضاء وابسته سازمان جهانی گردشگری در این استان گفت: خوشحالم که عمر اداری‌ام این فرصت را داد که در این اجلاس بزرگ حضور داشته باشم.
محمد ناصر نیکبخت با قدردانی از حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری گفت: این حضور در شرایطی است که ملت ایران به دنبال ارسال پیام صلح به مردم دنیاست که بسیار ارزشمند است.
وی با قدردانی از پیگیری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای این اجلاس گفت: تلاش ایشان در توسعه صنعت گردشگری دستاوردهای ارزنده‌ای برای کشورداشته که برگزاری چهلمین اجلاس گردشگری در ایران و همدان بیانگر آن است.
وی حضور همدان با سه عضو در سازمان جهانی گردشگری را نیز گواه دیگری بر توجه به صنعت گردشگری بیان کرد و با اشاره به جایگاه و پیشینه همدان از لحاظ بهره مندی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی گفت: دانشگاههای همدان آماده پذیرش دانشجو از دانشگاههای همه کشورها در این شهر عالم پرور است.
وی وجود 1800 اثر تاریخی و فرهنگی در همدان، صنایع دستی متنوع و بهره مندی از بزرگترین غار آبی جهان و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی کم نظیر و همچنین مردمان مهمانپذیر استان را بهترین شرایط برای توسعه صنعت گردشگری در این استان بیان کرد.
وی اولویت داشتن اشتغال و گردشگری و حفظ محیط‌زیست را از رویکردهای استان دانست و افزود: با این نگاه زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری فراهم شده است و امروز در حوزه برندسازی نام همدان با شهر جهانی سفال لالجین و شهر ملی مبل و منبت ملایر و نشان جغرافیایی تویسرکان عجین شده است.
وی آمادگی همدان برای هرگونه همکاری با سرمایه گذاران داخلی و خارجی را اعلام و تصریح کرد: امنیت سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کنیم.
چهلمین اجلاس جهانی گردشگری طی سه روز برگزاری خود با تشکیل چند پنل و کارگاه تخصصی دستور کار خود را با حضور اعضاء هیات مدیره این سازمان و همچنین 10 نفر از اساتید برجسته گردشگری جهان پیگیری می‌کند.
اضافه می‌شود؛ حضور گسترده خبرنگاران رسانه‌های مختلف و همچنین پخش زنده این اجلاس در چند شبکه تلویزیونی از ویژگی‌های این اجلاس بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع «بسته حمایتی» کارمندان با حقوق ماه جاری افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور مروری بر مجموعه آثار علامه طباطبائی افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن پلوسی: امکان استیضاح ترامپ وجوددارد گفتگو‌ی صدر، عضو مجمع تشخیص در باره تبعات نپذیرفتن cft ازسوی ایران: با رد CFT، موضع ترامپ در تحریم ایران را تقویت می‌کنیم با حضور نمایندگان گردشگری 80 کشور جهان چهلمین اجلاس بین‌المللی جهانی گردشگری در همدان آغاز به کار کرد گاردین: غرب شریک جنایت در یمن است یک کارشناس مسائل خاورمیانه: قتل قاشقچی نتیجه حمایت‌های واشنگتن از ریاض است با حضور وزیر بهداشت‏ ‏83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص در 59 دانشگاه افتتاح شد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد فرمانده انتظامی استان خبر داد: کشف هزار و 120 میلیارد ریال کالای قاچاق و اموال مسروقه در اصفهان چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمن رئیس جمهور فرانسه: ترامپ باقی ماندن کشورهای دیگر در برجام را پذیرفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: جنگ اقتصادی علیه ایران با جلب رضایت مردم شکست می‌خورد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد نمایشگاه تهدیدات نوپدید دفاعی- نظامی افتتاح شد افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور