عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن

با وجود بحران انسانی در یمن که با جنگ سه ساله عربستان سعودی تشدید شده است، سندی از وزارت دفاع آمریکا که به نظر می‌رسد اتفاقی منتشر شده باشد نشان می‌دهد که پنتاگون در اوایل سال جاری یک عملیات سری جدید در حمایت از عملیات نظامی سعودی‌ها در آن کشور به اجرا گذاشته است.
به گزارش ایسنا، وجود این عملیات محرمانه جدید با اسم رمز "سفر یوکان" (Yukon Journey) به طور جزئی در یک گزارش بازرس کل وزارت دفاع آمریکا که به تازگی به صورت آنلاین منتشر شده، فاش گردید. در آن اشاره شد که "وزیر دفاع سه عملیات قریب‌الوقوع جدید را تعیین کرده است: عملیات سفر یوکان و عملیات‌هایی در شمال غرب آفریقا و شرق آفریقا."
در این گزارش آمده، سه عملیات که بر القاعده و داعش متمرکز هستند محرمانه شده‌اند و پنتاگون علنا محل اجرای آنها را در آفریقا و خاورمیانه اعلام نکرده است. اما سندی دیگر که در اوایل سال جاری در یک وب‌سایت وابسته به پنتاگون منتشر شد، "سفر یوکان" را به عنوان یک عملیات فرماندهی مرکزی در حمایت از "پادشاهی عربستان سعودی و کشورهای شریک در یمن" معرفی می‌کند.
وجود یک عملیات سری در یمن، این احتمال را افزایش می‌دهد که حتی اگر پنتاگون از عملیات‌های غیر محرمانه مانند سوختگیری مجدد به هواپیماهای ائتلاف عربستان سعودی بکاهد، پشتیبانی‌های مخفی که احتمالا شامل استقرار نیروهای ویژه آمریکا در منطقه می‌شود، ادامه می‌یابد.



این سند با مهر "تنها برای مقام‌ها" در وب‌سایت غیر محرمانه‌ای منتشر شد که وزارت دفاع آمریکا از آن برای اشتراک اطلاعات با گروه‌های مردم نهاد و سازمان‌های بشردوستانه استفاده می‌کند. گرچه مشخص نیست که عملیات یوکان چه نوع خدماتی به عربستان ارائه می‌دهد، اما پیشتر گزارش‌هایی درباره اینکه پنتاگون احتمالا نیروهای عملیاتی ویژه در یمن مستقر کرده باشد، وجود داشت.
بروس ریدل، افسر سابق سیا که اکنون از کارشناسان ارشد موسسه بروکینگز است، گفت: حدس من این است که این مساله ارتباطی با رهگیری موشک‌های بالستیک حوثی‌ها داشته باشد. احتمالا این است که دولت خیلی بابت آن نگران است که موشک‌های بالستیک حوثی‌ها تلفات سنگینی در عربستان یا امارات به بار آورند.
این افسر سابق سیا به گزارش‌های پیشین درباره حمایت نیروهای ویژه در شکار موشک‌های بالستیک اشاره کرد. او افزود: نظر من این است که این بخشی از آن عملیات است اما ممکن است قسمت‌های تهاجمی‌تری هم داشته باشد. شاید عملیات‌هایی داخل یمن در کار باشد، نه فقط در امتداد مرز.
فرماندهی مرکزی آمریکا درباره عملیات سفر یوکان پاسخی نداد و محل انجام این عملیات را تایید نکرد. سخنگوی این فرماندهی اعلام کرد: ایالات متحده درحال حاضر حمایت محدودی از این ائتلاف به شکل کمک لجستیکی فراهم می‌کند که شامل سوخت‌رسانی هوایی، اشتراک اطلاعاتی، آموزش‌های بهتر و سایر حمایت‌های مستشاری می‌شود.
بازرس کل وزارت دفاع آمریکا هم تایید نکرد که عملیات سفر یوکان در حمایت از ائتلاف سعودی در یمن باشد. سخنگوی این مقام در بیانیه‌ای اعلام کرد: قطعا محل اجرای عملیات یوکان محرمانه است و بنابراین نباید علنا درباره آن صحبتی انجام شود.
جنگ خیابانی در حدیده یمن
در همین حال منابع یمنی می‌گویند، جنگ خیابانی در مناطق مسکونی شهر حدیده پس از ورود نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن به محله‌های حاشیه‌ای در شرق این شهر در گرفته است.
به گزارش ایسنا، بنا بر این گزارش، نیروهای دولت مستعفی یمن خیابان الخمسین را محاصره کرده و تلاش دارند تنها گذرگاه شمالی باقی مانده شهر را نیز مسدود و عملا شهر را محاصره کنند. همچنین این نیروها می‌گویند کنترل بزرگترین بیمارستان استان حدیده را بدست گرفته و خود را به ورودی مقر فرماندهی منطقه پنجم نظامی انصارالله رسانده‌اند.
به گزارش شبکه الجزیره، این اولین باری است که درگیری‌ها میان دو طرف در محله‌های مسکونی شهر شکل می‌گیرد. برخی منابع یمنی تاکید کردند نیروهای وابسته به جنبش انصارالله حملات نیروهای دولت مستعفی در محله‌های مجاور دانشگاه حدیده را دفع کردند.
مریم الدوغانی، هماهنگ‌کننده سازمان "کودکان را نجات دهید" در شهر حدیده در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: درگیری‌ها ادامه دارند، وضعیت بسیار دشوار است و نگرانی گسترده‌ای میان ساکنان وجود دارد.
با این حال محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله این مساله که نیروهای تحت حمایت ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات وارد شهر حدیده شده‌اند را تکذیب کرد.
البخیتی پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفته بود: درگیری‌ها درحال حاضر بیرون از شهر حدیده در جریان است.
بنا به گزارش منابع محلی، نیروهای انصارالله در محور شرقی حدیده تاکتیک دفاعی در پیش گرفته و در محور جنوبی تاکتیک حمله و متفرق کردن نیروهای دولت مستعفی را اتخاذ کرده و تلاش می‌کنند خطوط امدادرسانی به آنها را مسدود کنند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع «بسته حمایتی» کارمندان با حقوق ماه جاری افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور مروری بر مجموعه آثار علامه طباطبائی افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور عملیات سری جدید پنتاگون در حمایت از ائتلاف متجاوز عربستان در یمن پلوسی: امکان استیضاح ترامپ وجوددارد گفتگو‌ی صدر، عضو مجمع تشخیص در باره تبعات نپذیرفتن cft ازسوی ایران: با رد CFT، موضع ترامپ در تحریم ایران را تقویت می‌کنیم با حضور نمایندگان گردشگری 80 کشور جهان چهلمین اجلاس بین‌المللی جهانی گردشگری در همدان آغاز به کار کرد گاردین: غرب شریک جنایت در یمن است یک کارشناس مسائل خاورمیانه: قتل قاشقچی نتیجه حمایت‌های واشنگتن از ریاض است با حضور وزیر بهداشت‏ ‏83 مرکز جامع خدمات بیماران خاص در 59 دانشگاه افتتاح شد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد فرمانده انتظامی استان خبر داد: کشف هزار و 120 میلیارد ریال کالای قاچاق و اموال مسروقه در اصفهان چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی در یمن رئیس جمهور فرانسه: ترامپ باقی ماندن کشورهای دیگر در برجام را پذیرفت معاون امور مجلس رئیس جمهور: جنگ اقتصادی علیه ایران با جلب رضایت مردم شکست می‌خورد آژانس انرژی اتمی پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام را تایید کرد نمایشگاه تهدیدات نوپدید دفاعی- نظامی افتتاح شد افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری از چند طرح مهم عمرانی و صنعتی با حضور معاون اول رئیس جمهور