ایثارگران را سپر دفاع نکنیم

امیر واعظی‌آشتیانی* - بازنشسته‌ها باید از کرسی مسوولیت بلند شوند و اجازه ورود و فعالیت به جوانان توانمند جامعه دهند‌. مشکل اما آن است که گویا کرسی‌های مدیریتی بیش از تصور برای بازنشستگان جذابیت دارد که حتی به شکل رایگان و عدم دریافت حقوق و دستمزد در سن بازنشستگی حاضر به ادامه فعالیت و خدمت‌رسانی هستند؛ خدمت‌رسانی رایگانی که حاشیه سود و امتیازات دیگر آن بر هر موضوع دیگری فزونی دارد‌. به نظر می‌رسد امتیازات اجتماعی و رانت حاصل از مسوولیت، تلخی کار رایگان را بسیار شیرین و غیرقابل گذشت کرده است‌.
فضای مساعد در مسیر ادامه فعالیت بعد از بازنشستگی اما چگونه فراهم می‌شود‌. محل اصلی شکل‌گیری این فعالیت اما از آنجاست که مجریان قانون رفیق‌بازی، باندبازی و جناحی رفتار کردن را بر هر نکته دیگری ارجحیت می‌بخشند‌. ملاک تصمیم‌گیری و رفتار حرفه‌ای باید توانمندی و هوشمندی و نه خواست‌های فردی باشد‌. در حال حاضر سال‌های سال است که مردم تاوان عدم نظارت شایسته را می‌دهند‌. مسوولیت دانشگاه‌های نظارتی بسیار جدی است و نباید آن را فراموش کنند‌.
گذشته از مسوولیت جدی و قابل توجه دستگاه‌های نظارتی اما باید به اهمیت مسوولیت‌پذیری مسوولان اجرایی نیز اشاره کرد‌. به راستی عملکرد شایسته مسوولان اجرایی و پذیرش آنچه در ردیف قوانین به آن اشاره شده است، به طور قطع منجر به آن خواهد شد که نیازی به رفتارهای بازدارنده و تنبیهی نباشد‌. عملکرد شایسته بر مدار قانون خود از مسوولیت دستگاه‌های نظارتی می‌کاهد و سرعت حرکت به سمت هدف تعیین شده را بیشتر می‌کند‌.
این موضوع اما انتقاد وارده بر عملکرد دستگاه‌های نظارتی را حذف نمی‌کند‌. به راستی اگر دستگاه‌های نظارتی آن‌گونه که شایسته است متخلفان را رصد و درباره عملکرد آنها اطلاع رسانی کنند به طور قطع واگن‌های خارج شده از ریل قانون به مسیر اصلی بازمی‌گردند و گام به گام قانون، آن‌گونه که نوشته شده اجرایی نیز می‌شود‌. قوه قضاییه یکی از مثال‌هایی است که همواره متخلفان دستگاه متبوع خود را اعلام می‌کند و قضات خوب را مورد تشویق قرار می‌دهد‌. این روند باید به طور جدی در دیگر نهادها و ارگان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد و اجرایی شود‌.


امروز اما متاسفانه خلاف جهت قانون حرکت می‌کنیم‌. بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات اداری در مقابل بی‌توجهی به قانون سکوت می‌کند و همواره تعداد قابل توجهی از افراد بازنشسته بر مسوولیت گذشته خود باقی مانده‌اند و متاسفانه از قوانین تصویب شده در مجلس نیز پیروی نکرده و آنها را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند‌. البته در شرایطی که نمایندگان مجلس خود داد انتقاد از کنار گذاشتن افراد بازنشسته را سر داده‌اند نگرانی‌ها چند برابر می‌شود.باید گفت حیف و صد حیف که نام مسوول را بر گروهی از افراد می‌گذارند که تنها این نام را یدک می‌کشند و خود بویی از احترام به قانون نبرده‌اند‌. حرمت قانون به سادگی توسط مسوولان بی‌مسوولیت شکسته می‌شود و همین موضوع منجر به آن می‌شود که جامعه نسبت به مسوولان و هر قانونی که از سوی آنها تصویب می‌شود بی‌اعتماد شود‌.
امروز قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب شده است و باید به آن احترام گذاشته و اجرایی‌اش کنیم‌. این موضوع قابل پذیرش نیست که رییس فراکسیون ایثارگران درباره اجرایی کردن این قانون از سوی صداوسیما انتقاد کند‌. چنین اظهار نظرهایی به راستی سوءاستفاده از نام ایثارگران و خون شهدایی است که برای رشد، تعالی و بالندگی کشور جانفشانی کرده‌اند‌. مردم همواره نسبت به چنین اظهار نظرهایی احساس خوشایندی ندارند.
به راستی چگونه در ابتدای دهه 60 که مسوولان امروز جوانانی کم‌تجربه بودند فضای مناسب برای ورود به حیطه مدیریت برای خود فراهم آوردند و امروز با ورود به سن بازنشستگی و پخته شدن جوانان آگاه و هوشمند حاضر به پذیرش ورود افراد تازه‌نفس نیستند؟ خوب است محور اصلی جنگ و دفاع مقدس را زیر سوال نبریم و نهادهایی که قوانین را اجرا می‌کنند تشویق کنیم نه آنکه آنها را مورد انتقادهای تند قرار دهیم‌.
* کارشناس اقتصادی
v.ashtiani37i@yahoo.com