مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نیویورک از وجود چندین مرکز فعال اتمی در کره‌شمالی خبر داد

پولیتیک اون به ترامپ
محمدرضا ستاری
همزمان با مذاکرات صلح شبه جزیره کره میان آمریکا و کره‌شمالی و در حالی که سئول و پیونگ‌یانگ پس از سال‌ها تنش در روابط دوجانبه در حال گام برداشتن به سمت تنش‌زدایی هستند، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا مستقر در نیویورک، گزارش داد که حداقل 13 مورد از پایگاه‌های مخفی اتمی را در شمال کره‌شمالی شناسایی کرده که همچنان فعالیت‌های زیربنایی هسته‌ای خود را ادامه می‌دهند.
این امر در بحبوحه مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ نشان دهنده یک چالش عمده برای متقاعد کرده مقامات کره‌شمالی به منظور دست کشیدن از فعالیت‌های اتمی این کشور تلقی می‌شود، چرا که اکنون یکی از گره‌های مهم این مذاکرات بحث تحریم‌های کره‌شمالی است که رهبر این کشور تاکید دارد باید به زودی برداشته شوند و از سوی مقابل کاخ سفید مصمم است که تا زمان برچیده شدن کامل سایت‌های هسته‌ای کره‌شمالی این تحریم‌ها همچنان ادامه داشته باشند.


مخفی‌کاری‌های پیونگ یانگ
طی مذاکراتی که اوایل امسال میان ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور برگزار شد، دو طرف توافق کردند که در زمینه خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره‌ همکاری کنند و حتی پیونگ یانگ در یک برنامه عمومی با دعوت از خبرنگاران خارجی، یکی از مراکز مهم هسته‌ای خود را نیز از بین برد. پس از این دیدار تاریخی، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز سه بار با رهبر کره‌شمالی دیدار و دونالد ترامپ هم به صراحت اعلام کرد که دیگر تهدیدی هسته‌ای از جانب کره‌شمالی وجود ندارد.
پیونگ یانگ همچنین با توقف کامل آزمایش‌های هسته‌ای در یک گام مهم دیگر سایت ( Punggye-ri) و مرکز آزمایش موتورهای موشکی (Sohae) را بست و به صراحت اعلام کرد در قبال حسن نیت‌های بیشتر از سوی واشنگتن، حاضر است دامنه برنامه‌های دیگر را نیز متوقف کند.
با این حال همچنان در میان کارشناسان و مذاکره کنندگان آمریکایی بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی اختلاف نظر وجود دارد و برخی از آنها معتقدند علاوه بر کند پیش رفتن مذاکرات، هنوز نشانه‌های خاصی مبنی بر توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی مشاهده نمی‌شود.
در همین راستا و در حالی که هفته گذشته یک مقام ارشد دیپلماتیک کره‌شمالی با وزیر خارجه آمریکا در نیویورک دیدار کرده است، خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) گزارش داده که سایت‌های شناسایی شده توسط محققان این موسسه در مناطق دورافتاده و کوهستانی کره‌شمالی مستقر هستند که علاوه بر قابلیت آنها برای نگهداری موشک، می‌توانند در هر لحظه ممکن خاک آمریکا را نیز با موشک‌های اتمی هدف حمله قرار دهند.
در این خصوص جوزف برمودز محقق مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به رویترز گفته که هر چند این پایگاه‌ها تولید موشک‌های جدید را در دستور کار خود ندارند، اما قابلیت نگهداری موشک‌ها در شرایط اضطراری و شلیک آنها را در اختیار دارند.
این در حالی است که هنوز پیونگ یانگ در خصوص این اخبار واکنشی نشان نداده و حتی یکی از رسانه‌های این کشور انجام مانور نظامی میان آمریکا و کره‌جنوبی را نقض توافق‌های پیشین پیونگ یانگ و سئول قلمداد کرده بود. همچنین اوایل این هفته نیز روزنامه چوسان سینبو کره‌شمالی طی گزارشی در واکنش به لغو دیدار پمپئو با رهبر کره‌شمالی اعلام کرده بود که در صورت ادامه چنین روندی از سوی آمریکا و اینکه واشنگتن بخواهد همچنان به طریق خود مذاکرات را پیش ببرد، دیگر دلیلی برای انجام گفت وگوها باقی نمی‌ماند. به همین دلیل است برمودز به خبرگزاری رویترز گفته تعطیلی برخی از سایت‌های اتمی در کره‌شمالی به خصوص مرکز تولید موتورهای موشک (Sohae) در حقیقت پوششی برای انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها از سایت‌های مخفی این کشور بوده است.
اتکا به دانشمندان کره‌ای برای تولید بمب اتم
در همین راستا چندی قبل نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با بررسی چالش‌ها و موانع برچیده شدن سایت‌های هسته‌ای کره‌شمالی گزارش داده بود که فهرست بلندبالایی از موارد مختلف جهت خلع سلاح اتمی کره‌شمالی شامل تعداد نامشخص کلاهک‌های هسته‌ای، ذخایر پلوتونیوم و اورانیوم، موشک‌های قاهره‌پیما و دانشمندان هسته‌ای این کشور وجود دارد که میزان زیادی از آنها در مجوعه تاسیسات پیچیده زیرزمینی پنهان هستند که حتی اگر قابلیت برچیده شدن نیز داشته باشند، دانشمندان این کشور می‌توانند در عرض یک یا دو سال مجدداً با غنی سازی اورانیوم به تولید بمب‌های جدید بپردازند.
در همین زمینه و علیرغم مانورهای وسیع کاخ سفید در خصوص به پای میز مذاکره کشاندن کره‌شمالی، برخی ناظران آمریکایی معتقدند که برنده اصلی این مذاکرات در واقع کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی است، چرا که او با کمترین امتیاز ممکن توانسته از ترامپ مشروعیتی جهانی بگیرد که هیچکدام از روسای جمهوری سابق ایالات متحده حاضر نشده بودند به او و پدرانش اعطا کنند.
به همین دلیل کره‌شمالی تا آنجا که می‌تواند با واشنگتن بازی خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که تمامی تاسیسات اتمی خود را به عنوان برگ برنده در تحولات شبه جزیره کره از بین برده و منهدم کند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: ارزش سهام عدالت به ۱۴میلیون تومان رسید جلال‌خو ‌ش چهره زیان بلاتکلیفی «ابتکار» از برنامه‌های مقابله‌ای دولت در قبال تحریم‌های جدید گزارش می‌دهد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نیویورک از وجود چندین مرکز فعال اتمی در کره‌شمالی خبر داد آثار مُسکن‌های پوپولیستی بر سیاست،‌ اقتصاد و جامعه بررسی شد درمان های مقطعی ، بلایای دائمی بازار داغ خرید و فروش کارت سوخت صحت دارد؟ سوداگری عجیب با کارت‌های بلاتکلیف برای این که باران برایمان زیبا باشد چه کار باید بکنیم؟ مهربانی‌های بارانی واکنش معاون عملیات ارتش به تهدید نفتکش‌های ایرانی تجارت در دریاها را بدون هیچ مشکلی انجام خواهیم داد نگاهی به نمایش «کُلفَت‌ها» به نویسندگی «ژان ژنه» و کارگردانی علی‌اکبر علیزاد «شَر» نفی دیگری است رئیس قوه قضائیه: ملت ایران به هیچ کشوری باج نمی‌دهد معاون حقوقی ریاست‌جمهوری: کمیته حقوقی مقابله با تحریم تشکیل می‌شود