غزه، مسلخ فرمانده اسرائیلی

گروه بین‌الملل: جوخه‌های ترور رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب در لباس مبدل و با استفاده از یک خودروی فولکس کاملا مشکی به نوار غزه نفوذ کرده و با مبارزان گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس درگیر شدند. منابع فلسطینی می‌گویند این گروه از صهیونیست‌ها قصد ربایش «نور برکه» 37 ساله از فرماندهان گردان‌های قسام را داشتند که بعد از درگیری با نیروهای مقاومت در شرق خان‌یونس مجبور به تیراندازی و به شهادت رساندن وی می‌شوند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اما مدعی است هدف گروه مذکور ربایش یا ترور فرمانده حماس نبوده، بلکه ماموریت نیروهای ویژه، «عملیات برای حفظ برتری اسرائیل» بوده است. طبق گزارش منابع عبری‌زبان، این گروه صهیونیست پس از آنکه بین آتش سنگین نیروهای فلسطینی گرفتار شدند، از مرکز فرماندهی عملیات درخواست کمک کرده و آنها نیز جنگنده‌های نیروی هوایی را برای ارائه پوشش اعزام کردند. تا زمان رسیدن کمک هوایی، یکی از نظامیان صهیونیست با درجه سرهنگ دومی که فرماندهی این گروه را نیز برعهده داشت توسط فلسطینی‌ها کشته می‌شود. یک افسر دیگر نیز زخمی شده که حال او وخیم است؛ هر چند برخی منابع عبری‌زبان، شمار کشته‌های این رژیم را بیش از یک نفر اعلام کرده‌اند. بعد از رسیدن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز غزه و بمباران محل عملیات، 7 عضو مقاومت فلسطین به شهادت رسیده و بدین ترتیب نظامیان متجاوز توانستند از مهلکه بگریزند. خودروی این گروه صهیونیست نیز در حملات هوایی از بین رفت. وزارت بهداشت دولت غزه اسامی شهدای  حمله تروریستی صهیونیست‌ها به منطقه مسجد شهید «اسماعیل ابوشنب» در عمق 3 کیلومتری خان‌یونس را به شرح زیر اعلام کرد: نورالدین محمد سلامه برکه از فرماندهان ارشد القسام (37 ساله)، محمد ماجدی موسی‌القرا (23 ساله)، خالد محمد علی قویدر (29 ساله)، مصطفی حسن محمد ابوعوده (21 ساله)، محمود عطاءالله مصبح (25 ساله)، علاءالدین فوزی محمد فسیفس (19 ساله) و عمر ناجی مسلم أبو خاطر (21 ساله). بر اساس بیانیه القسام، نقشه این ترور، غافلگیری فرمانده و مبارزان حماس با توقف یک فولکس واگن مشکوک در مقابل منزل نور برکه در منطقه «بنی سهیلا» و سپس آتش گشودن تیم ترور اسرائیلی‌ها از پشت به نیروهای حماس بوده است، آن هم در حالی که برخی اعضای جوخه مرگ صهیونیست‌ها لباس زنانه بر تن داشته‌اند. اما متعاقب این حمله در پی موشکباران انتقام‌جویانه مقاومت اسلامی فلسطین علیه مناطق صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه، سامانه موسوم به «گنبد آهنین» فقط توانست جلوی 3 موشک از مجموع 17 موشک شلیک‌شده گردان‌‌های قسام را بگیرد. همچنین زمانی که نیروهای حماس دست به تعقیب کماندوهای صهیونیستی می‌زنند، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران منطقه می‌کند تا نظامیان خود را نجات دهد. در حالی که ارتش صهیونیستی افسر به هلاکت رسیده خود در شرق خان‌یونس را  «یوسی امیر» ۴۴ ساله فرمانده تیپ گولانی معرفی کرده، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ کابینه نتانیاهو او را یکی از مهم‌ترین نیروهای ویژه اسرائیلی خوانده و هلاکتش را ضربه‌ای مهلک از سوی مقاومت فلسطین به پیکره صهیونیست‌ها توصیف کرده است. به نوشته روزنامه عبری «عاروتص شوع»، هلاکت معاون فرماندهی یگان کماندویی اسرائیلی‌ها، آه و افسوس «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیست‌ها را هم در آورده است.
حماس از عملیات اطلاع داشت
اما روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم فاش کرد هدف اصلی این عملیات نه ترور فرمانده حماس، بلکه ربایش او و جمع‌آوری اطلاعات بدون جلب توجه فلسطینی‌ها بوده که به طور کلی شکست می‌خورد. تحلیلگر رای‌الیوم نوشت: «سرویس کنترل و نظارت نظامی رژیم صهیونیستی، عملیات نیروهای ویژه در غزه را کاملا سانسور کرده و به هیچ شکل اجازه انتشار جزئیات آن را نداده است. احتمال می‌رود نیروی ویژه اسرائیل در حالی شناسایی شده که مشغول جمع‌آوری اطلاعاتی از زیربناهای حماس و سرنوشت اجساد نظامیان اسرائیلی در غزه بوده است».
 یک منبع امنیتی به وبگاه دبکافایل گفت نکته مهم اینجاست که حماس از عملیات نیروهای یگان ویژه اسرائیلی اطلاع داشته و توانسته بموقع پاتک مناسبی را برای مقابله با آن اجرا کند. این منبع می‌گوید حماس چندین پست دیده‌بانی و شناسایی آشکار و پنهان در مرز غزه دارد.


پایگاه خبری عبری‌زبان دبکافایل با اذعان به قدرت اطلاعاتی حماس نوشت: هر از گاهی جاسوسان فلسطینی با عبور از مرز غزه، وارد اراضی اشغالی شده، اطلاعات مهمی را درباره فعالیت‌های نظامی و غیرنظامیان ارتش رژیم اسرائیل کسب کرده و معمولا بدون مشکل به غزه بازمی‌گردند.
سایت خبری والا که با نهادهای امنیتی اسرائیل در ارتباط است، در این‌باره تصریح کرد عملیات اطلاعاتی در نوار غزه به دلیل حساسیت منطقه و وجود نیروهای حماس، از سوی گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و بعد توسط آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم تایید شد. طبق گزارش سایت یادشده، هدف از این عملیات کسب اطلاعاتی بسیار حیاتی و ضروری برای رهبری سیاسی اسرائیل برای مذاکرات آتی درباره تبادل اسرا با حماس بود. این سایت اعلام کرد: ارتش برای این عملیات یگان ویژه‌ای شامل افسران و نیروهای ورزیده و کارکشته خود را انتخاب کرده بود. این نیروها در عملیات‌های مشابه زیادی شرکت کرده بودند و موافقت‌های لازم را برای اجرای عملیات از بالاترین رده‌های نظامی اسرائیل گرفته بودند. سایت والا در پایان نوشت: نمی‌توان پیامدهای شدید این عملیات را نادیده گرفت که به تنش میان حماس و ارتش اسرائیل و نیز هزینه‌ای خواهد انجامید که احتمالا اسرائیل باید در صورت تبدیل این وضعیت به یک جنگ، متحمل شود.
وضعیت اضطراری در سرزمین اشغالی
 در واکنش به این عملیات تجاوزکارانه و حملات هوایی صهیونیست‌ها به غزه، گروه‌های مقاومت فلسطینی بلافاصله 17 فروند موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند که باعث تعطیل شدن مراکز اداری و خط راه‌آهن بین عسقلان و بئر السبع شد. بر این اساس،‌ سامانه‌های پدافند موشکی گنبد آهنین فقط توانستند 3 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و پیش از رسیدن به زمین منهدم کنند. در پی ناآرامی‌های غزه و شلیک چند راکت به منطقه موسوم به غلاف غزه در فلسطین اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در این منطقه خواست در محل‌های امن بمانند و تا اطلاع ثانوی از آنجا خارج نشوند.
به گزارش رسانه‌‌های عبری 100 موشک و راکت عصر دوشنبه به سوی مناطق صهیونیست‌نشین اطراف نواز غزه شلیک شد و با اصابت به اهدافی در 3 شهر سدروت، اشکول و هاف‌اشکلون، باعث مجروح شدن 4 تن شد. تحلیل رسانه‌‌های امنیتی نظیر دبکا، از عجز سامانه گنبد آهنین از رهگیری اغلب راکت‌‌های شلیک‌شده حماس حکایت دارد.
همچنین گزارش‌هایی از تغییر مسیر پرواز هواپیماهایی که قصد ورود به فرودگاه بن‌گورین در فلسطین اشغالی را داشته‌اند، مخابره شده است. بر این اساس، در پی لو رفتن عملیات یکشنبه‌شب نیروهای صهیونیست در غزه، کابینه امنیتی این رژیم عصر دوشنبه جلسه اضطراری به ریاست بنیامین نتانیاهو، لیبرمن و دیگر مقامات امنیتی و نظامی تشکیل داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برای شرکت در نشست صلح پاریس به فرانسه سفر کرده بود یکشنبه‌شب به خاطر این بحران سفر خود را نیمه‌کاره رها کرد و به تل‌آویو بازگشت.
تقدیر گروه‌های فلسطینی از مقاومت
جنایت صهیونیست‌ها با واکنش شدید نیروهای مقاومت روبه‌رو شده و کمیته‌های مقاومت گفته‌اند که رژیم اشغالگر بهای حماقت‌های اخیر خود را خواهد پرداخت و مقاومت فلسطین در این‌باره تصمیم خود را گرفته است. سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس در واکنش به ناکام ماندن عملیات نفوذ رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: ناکام گذاشتن عملیات نفوذ نیروهای دشمن و کشتن یکی از افسران ارشد اسرائیل پیروزی بزرگی برای مقاومت است. وی افزود: این اتفاق پیامی برای کسانی است که ننگ هماهنگی امنیتی با اسرائیل را پذیرفته‌اند تا قبل از به مزایده گذاشتن مقاومت و غزه قهرمان، خود را از این ننگ پاک کنند. عزت الشرق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز از نیروهای مقاومت که با اقتدار و هوشیاری نقشه دشمن را به شکست کشاندند، قدردانی کرد. فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس در حساب توئیتری خود اقدام نیروهای مقاومت در رویارویی با جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها را امری شجاعانه توصیف کرد. داوود شهاب، مسؤول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی نیز تاکید کرد مقاومت سوپاپ اطمینان حمایت از سرزمین و ملت فلسطین به شمار می‌رود و اتفاقاتی که اخیرا در شرق خان‌یونس رخ داد بهترین گواه بر بیداری ملت در رویارویی با دشمن است.  طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی هر از گاهی باریکه غزه را به بهانه شلیک راکت و حملات موشکی نیروهای مقاومت به فلسطین اشغالی هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای خود قرار می‌دهد. نوار غزه سال‌هاست از سوی رژیم صهیونیستی تحت محاصره قرار دارد و واردات و صادرات کالا، از جمله مصالح ساختمانی با محدودیت شدیدی مواجه است.
گردان‌های القسام نیز عصر دیروز دومین بیانیه خود درباره عملیات اخیر در غزه را صادر و در آن تأکید کرد نیروهای اسرائیلی که با ماموریت جمع‌آوری اطلاعات فرستاده شده بودند و نیز عوامل پشت‌پرده این امر، شکست سختی خوردند. این بیانیه افزود: ما در گردان‌های القسام تأکید می‌کنیم موفق به شکست توطئه صهیونیستی بزرگی شده‌ایم که به دنبال غافلگیرکردن
مقاومت بود.