باز هم قول؟!

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه گفت: مقامات پاکستانی اعم از نخست‌وزیر، وزیر خارجه و فرمانده ارتش پاکستان قول دادند در آینده خبرهای خوبی برای ایران خواهند داشت.
از ۲۴ مهرماه گذشته که تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه به دست اعضای گروه ریگی ربوده شدند، ایران تلاش‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های دیپلماسی و نظامی انجام داد تا بتواند این مرزبانان را هر چه زودتر به کشور بازگرداند. سفرهای جداگانه وزیر امور خارجه و فرمانده نیروی زمینی سپاه به پاکستان و همچنین تماس تلفنی سرلشکر باقری با فرمانده ارتش این کشور در همین راستا انجام شد. در جلسه 2 روز پیش وزیر اطلاعات با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اعلام شد مرزبانان سالم بوده و تروریست‌ها مرزبانان را در جایی، نزدیک مرز پاکستان و افغانستان نگهداری می‌کنند.
روز گذشته نیز محمدجواد ظریف از قول مقامات پاکستانی برای آزاد کردن همه مرزبانان خبر داد. وی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره سفر اخیرش به پاکستان در خصوص آزادی مرزبانان ربوده شده، اظهار داشت: مقامات پاکستانی اعم از نخست‌وزیر، وزیر خارجه و فرمانده ارتش پاکستان تعهد کردند اقدامات خود را برای آزاد کردن همه گروگان‌های ایرانی افزایش دهند. وزیر امور خارجه بیان کرد: مقامات پاکستانی قول دادند در آینده خبرهای خوبی برای ایران خواهند داشت.
وی افزود: در سفر به پاکستان توافق کردیم اقداماتی انجام شود که در درازمدت از وقوع کارهای شرورانه جلوگیری شود که از جمله این توافقات نزدیک‌تر کردن همکاری‌های مرزی، حضور مشترک در مرز و اقداماتی از این قبیل است. ظریف ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیر اجرایی شدن توافقات سفر اخیر به پاکستان هستند. وزیر امورخارجه در پاسخ به برخی انتقادات که معتقدند از ظرفیت‌های محلی در سفر وزیر امور خارجه به پاکستان استفاده نشده است، گفت: در آن حوزه‌ها سایر دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی دستگاه‌های نظامی و امنیتی مشغول هستند، آنها نیز دنبال می‌کنند. ظریف بیان کرد: وزارت امور خارجه نیز در حوزه مشخص به وظایفش عمل می‌کند و سایر دستگاه‌ها نیز به وظایف خود عمل می‌کنند.


اشاره ظریف به پیگیری نیروهای مسلح و دستگاه‌های نظامی در قضیه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در میرجاوه در شرایطی است که از همان روزهای اول وقوع این حادثه، تلاش‌های گسترده و همه‌جانبه سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح برای آزادی مرزبانان شروع شد. فرمانده نیروی زمینی سپاه چند روز پس از وقوع این حادثه به پاکستان سفر کرد و در جلسات متعدد با مسؤولان و مقامات نظامی و امنیتی پاکستان، نگرانی ایران را درباره ناامنی‌های مرزی بویژه با فرمانده ارتش و مسؤولان امنیتی این کشور مطرح کرد. سردار «محمد پاکپور» همچنین در جریان این سفر درباره موضوع امنیت مرزی هم با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و دیگر مقامات نظامی پاکستان گفت‌وگو و رایزنی کرد. 28 مهرماه گذشته نیز سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان به مسأله ربایش تعدادی از مرزبانان جمهوری اسلامی در مرز میرجاوه توسط گروهکی تروریستی و انتقال آنها به درون خاک پاکستان اشاره کرد و اظهار داشت: بر مبنای توافقات فیمابین نیروهای مسلح 2 کشور برای تأمین امنیت مرزهای مشترک، انتظار داریم نیروهای مسلح پاکستان با اتخاذ تمهیدات لازم، نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده شده اهتمام کنند.
تلاش ریش‌سفیدان منطقه برای آزادی مرزبانان
در ادامه تلاش‌ها برای آزادی مرزبانان، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی، ضمن تأکید بر اینکه ۱۱مرزبان ربوده‌ شده در سلامت هستند، می‌گوید: از آنجا که مرزبانان ربوده شده از بومیان منطقه سیستان هستند، رؤسای قبایل، شیوخ و ریش‌سفیدان منطقه نیز برای آزادی آنها در تلاش هستند.
محمدجواد جمالی نوبندگانی با اعلام این خبر به خبرگزاری خانه ملت گفت: سردار پاکپور شخصاً به پاکستان سفر کرده است و آقای دکتر ظریف هم ماجرا را پیگیری کرده‌اند. همچنین سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای آزادی این مرزبانان در تلاشند. تا زمانی که آقای علوی در کمیسیون حضور یافتند، الحمدلله مرزبانان سالم بودند و تروریست‌ها مرزبانان را در جایی، نزدیک مرز پاکستان و افغانستان نگهداری می‌کنند.
جمالی همچنین تأکید کرد: با این حال باید مراقبت کرد که موضوع به شکل هیجانی پیش نرود تا همه این افراد بدون آسیب، آزاد و به کشور بازگردانده شوند.