انصارالله: الحدیده باتلاق متجاوزان است

گروه بین‌الملل: جنگ برای اشغال الحدیده واقع در غرب یمن که ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی از چهارشنبه گذشته آغاز کرده، پس از ورود شبه‌نظامیان طرفدار عبدربه منصورهادی، رئیس دولت مستعفی و فراری، به حاشیه‌های شرقی این شهر کشیده شده است. به‌رغم هشدار جامعه جهانی درباره وخیم ‌شدن اوضاع انسانی در الحدیده در صورت تداوم جنگ در آن، گزارش‌ها حاکی ا‌ست که مزدوران این ائتلاف عملا این شهر را محاصره کرده‌اند. برخی منابع یمنی تاکید کردند نیروهای وابسته به جنبش انصارالله حملات نیروهای دولت مستعفی در محله‌های مجاور دانشگاه الحدیده را دفع کردند. مریم الدوغانی، هماهنگ‌کننده سازمان «کودکان را نجات دهید» در شهر الحدیده در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: درگیری‌ها ادامه دارد، وضعیت بسیار دشوار است و نگرانی گسترده‌ای میان ساکنان وجود دارد. با این حال محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله این مساله که نیروهای تحت حمایت ائتلاف سعودی- اماراتی وارد شهر الحدیده شده‌اند را تکذیب کرد. البخیتی پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفته بود: درگیری‌ها در حال حاضر بیرون از شهر الحدیده در جریان است. این مقام انصارالله همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد نیروهای ارتش یمن، مزدوران متجاوز سعودی را به سمت یک میدان مین در منطقه کیلومتر 16 الحدیده فرستادند که در نتیجه، همه خودروهای نظامی آنان و نفربرهای‌شان منهدم و بیش از یکصد نفر از آنان کشته شدند. وی تأکید کرد جبهه الحدیده به باتلاقی تبدیل شده است که خسارت‌های زیادی را به متجاوزان وارد کرده است. بنا به گزارش منابع محلی، نیروهای انصارالله در محور شرقی حدیده تاکتیک دفاعی در پیش گرفته و در محور جنوبی تاکتیک حمله و متفرق کردن شبه‌نظامیان منصور هادی را اتخاذ کرده‌اند و تلاش می‌کنند خطوط امدادرسانی به آنها را مسدود کنند.
نیروهای ائتلاف طی 3 روز گذشته در درگیری با نیروهای یمن متحمل خسارت‌های زیادی در تعداد نیروها و تجهیزات شده‌اند. یحیی سریع گفت نزدیک به ۱۸۰ نفر از نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی  کشته و زخمی شده‌اند که در بین کشته‌ها 10 فرمانده گردان و 3 فرمانده لشکر وجود دارد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت طی 2 روز گذشته نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور ۲۱ خودروی نظامی و زرهی منهدم کرده‌اند که با احتساب خودروهای منهدم شده قبلی این تعداد به ۱۷۱ خودرو رسیده است. او به تاکتیک نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در محور کیلومتر 16 جاده الحدیده به صنعا اشاره کرد و گفت این نیروها در عملیات منحصربه‌فردی توانستند نیروهای متجاوز را به سمت میادین مین در منطق مذکور کشانده و ده‌ها نفر از آنها را کشتند.
 دبیرکل سازمان ملل متحد در جدیدترین موضع‌گیری خود، با اشاره به تشدید تجاوزات نظامی رژیم سعودی و امارات به بندر الحدیده در ساحل غربی یمن، درباره وقوع یک فاجعه هشدار داد. ائتلاف سعودی- اماراتی این روزها با تشدید حملات به غرب یمن تلاش می‌کند بندر الحدیده، مهم‌ترین کانال کمک‌رسانی به مردم یمن را اشغال کند تا در مذاکرات صلح آتی در یمن دست برتر را برای امتیازگیری داشته باشد؛ حملاتی که در 4 ماه گذشته با مقاومت مردم یمن در جلوگیری از سقوط الحدیده به شکست انجامیده است.
بیانیه انصارالله درباره وزیر جدا شده
با شکست‌های ادامه‌دار ائتلاف متجاوز سعودی در نبرد الحدیده، ریاض تلاش می‌کند از فرار عبدالسلام جابر، وزیر اطلاع‌رسانی یمن به عربستان یک دستاورد استراتژیک برای خود بسازد. این در حالی ا‌ست که طبق بیانیه انصارالله در این‌باره، عبدالسلام جابر هیچ نقش فعال و کارآمدی در انصارالله و دولت صنعا نداشت که سعودی‌ها برای کوچک نشان دادن این جنبش بزرگ از واژه «حوثی‌ها» برای آن استفاده می‌کنند. جابر اهل استان جنوبی ضالع و از اهل‌سنت یمن است و از اعضای حراک جنوبی- چپ‌های یمن جنوبی- بود که از طریق رئیس طایفه‌شان «حسن باووم» با سعودی‌ها ارتباط برقرار کرد و به قیمت نازلی از سوی ریاض خریده شد. طبق این گزارش، عبدالسلام جابر و معاون وی، جمعه پس از جدایی از انصارالله، به عربستان فرار کردند که جابر در حین مصاحبه در ریاض از سوی مخاطبان با لنگه کفش مواجه شد.