تلاش صدامک برای ترور حاج قاسم

گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی که روز 11 نوامبر منتشر شد، فاش کرد برخی مقامات اطلاعاتی نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته‌اند. آنطور که نیویورک‌تایمز اشاره کرده، مقامات وابسته به بن‌سلمان از گروه کوچکی از تجار خواسته بودند از شرکت‌های آنها برای ترور حاج قاسم سلیمانی استفاده کنند. به گزارش «وطن امروز»، اگرچه اقدامات ضد ایرانی آل‌سعود علیه جمهوری اسلامی سال‌هاست به عنوان یک دستورالعمل در عربستان پیگیری می‌شود اما در دوران ولیعهدی بن‌سلمان، هم شدت بیشتری یافته و هم صریح‌تر و علنی‌تر شده است. این موضوع زمانی به نقطه اوج رسید که سعودی‌ها دی‌ماه 96 با هشتگ (#جنگ_را_به_ایران_منتقل_می‌کنیم) و انتشار ویدئویی که محمد بن‌سلمان درباره انتقال جنگ به داخل ایران می‌گوید، از اعتراضات داخلی ایران همراستا با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها حمایت کردند. نگاهی به اقدامات ضد ایرانی آل‌سعود خصوصا طی ماه‌های اخیر نیز بخوبی گزاره‌های مطرح درباره بیشتر و علنی‌تر شدن اقدامات عربستان علیه ایران را تایید می‌کند. البته بن‌سلمان نه‌تنها در بعد عملیاتی، بلکه در بعد رسانه‌ای نیز به صورت هماهنگ تمام قوای آل‌سعود را علیه ایران بسیج کرده است. حمایت تلویزیون سعودی «ایران اینترنشنال» از حمله تروریستی اهواز که این روزها رسوایی مالی آن به خبر نخست رسانه‌ها تبدیل شده است نمونه علنی حمایت بن‌سلمان از گروه‌های تروریستی و ترغیب آنها به اقدام علیه امنیت ملی ایران است. سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در همان روز این جنایت به صورت رسمی در این تلویزیون سعودی حمله تروریستی اهواز را اعلام کرد.
خوشامدگویی مجری برنامه به سخنگوی این گروهک تروریستی نیز بخوبی از کیفیت روابط آنها با هم خبر می‌دهد. حالا روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز می‌گوید در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی سعودی‌ها، عوامل محمد بن‌سلمان به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بوده‌اند. در گزارش نیویورک‌تایمز که به نقل از 3 منبع آشنا با مباحث صورت‌گرفته بین سعودی‌ها و تجار مزبور روایت شده، آمده است: این مباحث نشان می‌دهد بن‌سلمان از حدود یک سال قبل از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در پی ترور او بوده است. مقامات سعودی مرگ خاشقجی را به مقامی نسبت داده‌اند که برکنار شده اما احمد العسیری در نشستی که مارس 2017 در ریاض با حضور برخی تجار برگزار و در آن 2 میلیارد دلار به خرابکاری در اقتصاد ایران اختصاص داده شده، حضور داشته است. در جریان بحث‌ها در این دیدار و در حالی که تجار مزبور تلاش می‌کرده‌اند بودجه لازم را برای طرح خرابکارانه خود از سعودی‌ها بگیرند، برخی دستیاران ارشد العسیری خواستار ترور سردار قاسم سلیمانی به عنوان دشمن پادشاهی سعودی شده‌اند. این بازرگانان که پیشینه اطلاعاتی نیز داشته‌اند، طرح خرابکاری در اقتصاد ایران را از یک‌سو سودآور و از سوی دیگر راهی برای فلج کردن کشوری می‌دانستند که هم از سوی آنها و هم از سوی سعودی‌ها تهدیدی جدی تلقی می‌شود. «جورج نادر»، تاجر آمریکایی - لبنانی، کسی است که این دیدار را ترتیب داده بود. او پیش‌تر با محمد بن‌سلمان دیدار و طرح خود برای ایران را با کاخ سفید نیز مطرح کرده بود. فرد دیگر حاضر در جلسه «جوئل زامل» نام دارد، یک صهیونیست که ارتباط عمیقی با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی دارد. هم زامل و هم نادر مورد تحقیق رابرت مولر قرار دارند و مشخص نیست موضوع آنها و طرح مربوط به ایران چه ربطی به تحقیقات گسترده‌تر رابرت مولر درباره کمپین انتخاباتی ترامپ و دخالت روس‌ها در انتخابات 2016 دارد. نیویورک‌تایمز در این باره از یک سخنگوی دولت سعودی و وکلای نادر و زامل سوال کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.
تردید تجار سعودی برای همکاری با بن‌سلمان
نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به مخالفت تجار با پیشنهاد عربستان اشاره می‌کند. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: در جریان نشست مارس 2017 و پس از آنکه سعودی‌ها درباره عملیات قتل ایرانی‌ها تقاضا می‌کنند، تجار حاضر تردید کرده و می‌گویند باید با وکلای خود گفت‌وگو کنند. پس از گفت‌وگو با وکلا، بازرگانان مزبور تقاضای سعودی‌ها را رد می‌کنند اما نادر یک شرکت انگلیسی را برای انجام این عملیات تروریستی پیشنهاد می‌دهد، نام شرکت مشخص نیست. این شرکت توسط نیروهای ویژه سابق انگلیس اداره می‌شود. جورج نادر، مشاور ولیعهد امارات عربی متحده است و به نوشته نیویورک‌تایمز، ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه می‌داند. طرح او برای خرابکاری در اقتصاد ایران به سال 2016 بازمی‌گردد. نادر و زامل طرح خود را با ژنرال العسیری در هتلی در نیویورک مطرح کرده بودند که سعودی‌ها آن را بدوا طرحی تحریک‌آمیز یافتند که باید به تایید دولت ترامپ برسد، پیش از آنکه آنها بخواهند هزینه‌ای درباره آن بکنند. پس از ژانویه 2017 که دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شد، نادر بارها در جلساتی در کاخ سفید طرح خود را مورد بحث قرار داد. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، یک مقام سعودی نزدیک به بن‌سلمان به این روزنامه گفته علاقه العسیری به ترور تعجب‌آور نیست اما بیانگر سیاست رسمی هم نیست. وی مدعی ا‌ست العسیری تلاش می‌کرده بن‌سلمان را با طرح‌های عملیات سیاهش تحت تاثیر قرار دهد. نیویورک‌تایمز اما نوشته روابط نزدیک بین العسیری و ولیعهد کار را برای حامیان ولیعهد سخت کرده است تا آنجا که نهادهای اطلاعاتی غربی بر اساس همین ارتباطات به این نتیجه رسیده‌اند که بن‌سلمان در جریان توطئه قتل خاشقجی بوده است. از سوی دیگر، دیدارهای نادر و العسیری در همان دوره‌ای انجام شده که نادر با بن‌سلمان هم دیدار می‌کرده است. نیویورک‌تایمز ایمیل‌هایی را در این باره به دست آورده است.


پول سعودی در جیب منافقین
اما همزمان با انتشار گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی مفصل ضمن پرداختن به پیشینه گروهک تروریستی منافقین، نوشت این گروهک به ابزاری در دست آمریکا علیه ایران تبدیل شده و سعودی‌ها احتمالا منبع تامین مالی این گروهک هستند. در این گزارش به قلم «آورن مرات» آمده است: اعضای این گروهک (پیش از انقلاب اسلامی) برای وقوع انقلاب در ایران تلاش می‌کردند و بعد برای صدام می‌جنگیدند. آمریکا و انگلیس هم زمانی آنها را محکوم می‌کردند اما در شرایط کنونی، این گروه گزینه مناسبی برای سیاست‌های افراط‌گرایانه  دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا از جمله افرادی هستند که چنین سیاستی را پیگیری می‌کنند.
به گزارش فارس، گاردین در ادامه این گزارش به پیشینه این گروهک تروریستی در دوران پیش از انقلاب اسلامی تا امروز پرداخته و نوشته است که این گروه 2 دهه با رهبر تبهکارش «مسعود رجوی»، حملاتی را علیه غیرنظامیان و اهداف نظامی در مرزهای ایران انجام داد و به صدام در سرکوب مخالفان وی در عراق کمک کرد. اما در پی همراهی با صدام، در ایران تقریبا هیچکس از آنها حمایت نمی‌کرد و اعضای این گروه خائن تلقی شدند. این موضع‌گیری در ایران بویژه از این جهت اهمیت داشت که صدام شهرهای ایران را بمباران می‌کرد و در جریان جنگ 8 ساله که به قیمت جان باختن یک میلیون نفر تمام شد به صورت مرتب از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرد. به این ترتیب این گروه در خاک عراق منزوی شد و تحت ریاست سختگیرانه مسعود رجوی، منافقین به صورت یک فرقه درآمدند و گزارشی از دولت آمریکا که بر مبنای مصاحبه‌هایی در کمپ اشرف  تهیه شده، حاکی از این است که کمپ اشرف بسیاری از ویژگی‌های یک فرقه با رویکردهای خودکامه را دارد. مواردی مانند مصادره اموال و کنترل روابط جنسی از جمله طلاق اجباری، انزوای عاطفی، کار اجباری، محرومیت از خواب، آزار جسمی و اعمال محدودیت برای خارج شدن از جمله این موارد هستند. در بخش دیگری از گزارش گاردین آمده است: دولت ترامپ، منافقین را به عنوان ابزاری ارزشمند برای بحرانی‌کردن شرایط میان سعودی‌ها و ایران می‌داند. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و همچنین به بحران مالی و تظاهرات‌ها در سراسر ایران دامن زد. آمریکا با اعمال مجدد تحریم‌های ایران در هفته گذشته، صادرات نفت و بخش بانکداری را هدف قرار داده است. اما راهبرد ترامپ در غرب آسیا با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول وارد مرحله جدیدی شده است و انتقادها را متوجه خاندان سلطنتی عربستان و بویژه شخص بن‌سلمان کرده است. این موضوع به گروهک منافقین هم ربط دارد؛ آنها پس از اینکه از ایران رفتند مورد حمایت صدام قرار گرفتند و به دنبال سقوط دولت او هم گفتند از خیرین پول گرفته‌اند و همواره حمایت مالی سعودی‌ها از خود را رد کرده‌اند اما موضع‌گیری «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سرویس اطلاعات عربستان حکایت از موضوع دیگری دارد. وی وقتی سال 2016 در نشست منافقین شرکت کرد به سرنگونی حکومت ایران اشاره کرد. «یرواند آبراهامیان» یک استاد دانشگاه در نیویورک معتقد است: «قطعا منابع مالی این گروهک را سعودی‌ها تهیه می‌کنند و هیچ کسی نمی‌تواند تا این حد آنها را مورد حمایت مالی قرار دهد».