مخالفت دولت با شهردار شدن آخوندی

گروه اجتماعی:‌ در شرایطی که انتخاب چندباره شهردار تهران در شورای شهر پنجم در روزهای گذشته افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار داده است و ماراتن انتخاب شهردار از بین 30 گزینه در مرحله فینال به 2 گزینه حناچی و آخوندی رسیده است، روز گذشته خبرگزاری دولتی برنا با انتشار خبری مدعی شد: «مراجع ذی‌صلاح به شورای شهر اعلام کردند آخوندی و حناچی نمی‌توانند شهردار تهران شوند و باید شورای شهر تهران به دنبال گزینه‌های دیگری برای شهرداری باشد، این مخالفت به هیات رئیسه شورای شهر منتقل شده است».
در همین حال برخی منابع خبری و شخصیت‌های سیاسی نیز از مخالفت دولت با انتخاب عباس آخوندی به عنوان شهردار تهران خبر دادند.
 آخوندی و حناچی در جلسه پیشین شورای شهر تهران به ترتیب با 16 و 11 رای اعضا به عنوان گزینه‌های نهایی برای تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند و قرار است امروز سه‌شنبه یکی از این دو به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.
وضعیت مبهم صلاحیت آخوندی و حناچی


انتشار خبر اعلام نظر منفی مراجع ذی‌صلاح درباره صلاحیت هر دو گزینه نهایی شورای شهر تهران برای تصدی مدیریت شهرداری پایتخت که بازتاب فراوانی یافت، واکنش‌های مختلف رسانه‌ای را در پی داشت. ابتدا برخی رسانه‌ها با تکذیب خبر فوق به نقل از محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نوشتند: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه‌شنبه 22 آبان جلسه انتخاب شهردار تهران برگزار می‌شود و در نهایت از بین 2 گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی یک نفر به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد». اما ساعتی بعد مشاور رسانه‌ای محسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا در این باره گفت: «مهندس هاشمی درباره تایید یا تکذیب این خبر اظهارنظری نکرده و نظر ایشان در مورد تایید یا رد شهردار منتخب شورا همانی است که آقای اعطا، سخنگوی شورا توئیت کرده است». علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در واکنش به خبر ردصلاحیت آخوندی و حناچی و نیز خبر تکذیب منتشر شده، در توئیتر خود نوشته بود: «هرگونه «اعلام رسمی یا غیررسمی تایید یا رد» 2 گزینه شهرداری صحت ندارد. پس از انتخاب شهردار و معرفی به وزارت کشور، طبق تبصره 3 ماده 80 قانون شوراها، وزیر کشور حکم شهردار منتخب را ظرف 10 روز صادر می‌کند. در صورت عدم صدور حکم و اصرار شورا، پیش‌بینی لازم در قانون صورت پذیرفته است». اظهارنظر سخنگوی شورای شهر در واقع بر ابهامات موجود درباره خبر ردصلاحیت عباس آخوندی و پیروز حناچی افزود.
شهردار مغضوب دولت به مصلحت نیست
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه آخوندی با دولت اختلاف‌نظر جدی دارد، گفته است: «دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را به شورای شهر رسانده که ما با شهردار شدن آخوندی مخالفیم». محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتخاب عباس آخوندی به عنوان یکی از 2 گزینه شهرداری تهران اظهار داشت: آخوندی با دولت اختلاف‌نظر جدی دارد و نمی‌دانم اینکه یک شهردار مغضوب دولت باشد به مصلحت شهر تهران، شورای شهر، دولت و شهردار تهران است یا خیر.  وی با بیان اینکه من انتخاب آخوندی را خیلی به مصلحت نمی‌دانم، تصریح کرد: مگر اینکه با دولت تعامل کرده باشند؛ هر چند من شنیده‌ام دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم مخالفت خود را به شورای شهر رسانده که ما با شهردار شدن آخوندی مخالفیم. نمی‌دانم در موقعیتی که رئیس‌جمهور با آقای آخوندی اختلاف دارد و به این دلیل وی را از دولت کنار گذاشته است، آخوندی شهردار تهران شود، چه نفعی می‌تواند داشته باشد، چون به نظرم هیچ‌کس سود نمی‌برد.  رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به اینکه شاید این را باید به عنوان دوئل قلمداد کرد، گفت: حتی اگر یک دوئل هم باشد، نه شهردار تهران و نه شهر تهران سود نمی‌برند و شورای شهر این دوره هم دوباره باید یک سال برای این دعواها وقت تلف کند.
چالش جدید پایتخت
در همین باره رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران چالش جدید پایتخت خواهد بود، اینگونه انتخابات سیاسی و حزبی در این دوره از شورای شهر تهران رویه شده است. مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران درباره انتخاب عباس آخوندی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: عباس آخوندی در دوران مسؤولیتش در دولت هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و شاهد توقف پروژه‌های عمرانی بودیم و وی نتوانست بخش باقیمانده مسکن‌مهر را به اتمام برساند. وی ادامه داد: انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران چالش جدید پایتخت خواهد بود، اینگونه انتخابات سیاسی و حزبی در این دوره از شورای شهر تهران رویه شده است. به اعتقاد چمران، فردی باید برای شهرداری تهران انتخاب شود که با مسائل شهری آشنایی داشته باشد و در فرصت باقیمانده در این دوره اقداماتی را برای حل مسائل و مشکلات شهروندان انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه حضور آخوندی در شهرداری تهران لطمات زیادی را به شهر وارد خواهد کرد، گفت: اینگونه انتخابات اثرات منفی به شهر وارد می‌کند به طوری که باید در انتظار تغییرات دیگری در مدیریت شهری در ماه‌های آینده باشیم.
دعوت نشدن آخوندی به هیأت دولت
جالب اینجاست که یک منبع آگاه در هیأت دولت با اشاره به حضور عباس آخوندی در بین نامزدهای نهایی شورای شهر برای شهرداری تهران به ایلنا گفته است: در صورتی که آخوندی از سوی شورای شهر تهران، شهردار پایتخت شود، به جلسات هیأت دولت دعوت نخواهد شد. وی از مخالفت برخی مقامات دولتی با شهردار شدن آخوندی خبر داد.