تداوم همکاری‌های حمل و نقل ایران و اروپا


گروه حمل و نقل: علي رغم پافشاري ترامپ مبني بر تحريم‌هاي گسترده و همه جانبه ايران، اين تحريم‌ها يکي پس از ديگري لغو و آمريکا در حال انزواي بيشتر است. همين موضوع زمينه را براي گسترش همکاري‌هاي ايران و ساير کشورها که تا به حال با تهديد واشنگتن روبرو بودند فراهم آورده است. در همين راستا روز گذشته يک هيئت مرکب از نمايندگان 16 عضو اتحاديه اروپا با همکاري ايران در يک نشست لجستيکي و حمل و نقل حضور يافتند و در باره گسترش همکاري‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند. آنچه در اين بين شاخص تر از جنبه‌هاي ديگر بود تاکيد رييس هيئت اروپايي بر گسترش اين همکاري‌ها بود. "ماجا باکران"، قائم مقام مديرکل حمل و نقل اتحاديه اروپا و رئيس هيات اروپايي اظهار داشت: درخصوص حمل و نقل، اتحاديه اروپا همواره کنار ايران خواهد بود و ادامه همکاري‌ها را اعلام مي‌کنم.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد، معاون وزير راه و شهرسازي در سمينار آموزشي لجستيک و زنجيره حمل و نقل که با حضور ۱۶ نماينده اتحاديه اروپا در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد، گفت: ايران داراي ۵ هزار و ۸۰۰ کيلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ ميليون تن در سال ظرفيت بنادر تجاري ايران است و در حال حاضر سالانه ميزان حمل و نقل دريايي در حدود ۳۰۰ ميليون تن مواد نفتي و غير نفتي است

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: ايران از نظر ناوگان تحت پرچم جزو کشورهاي مهم منطقه و جهان محسوب مي‌شود و ۱.۱ درصد ناوگان جهاني تحت پرچم را به خود اختصاص داده‌ايم و جزو ۲۰ کشور اول جهان از اين نظر هستيم.

راستاد همچنين با اعلام اينکه ايران از دسترسي دريايي مناسب و محدوده بازار جذابي برخوردار است، يادآور شد: ايران در مسير مهم دالان‌هاي ترانزيتي منطقه است و همين موضوع بنادر ايران و ساير شقوق حمل و نقل کشورمان را از نظر توسعه ترانزيتي به کشوري مهم تبديل کرده است.

وي از ديگر برنامه‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران و سازمان بنادر و دريانوردي را توسعه اراضي پس‌کرانه‌اي تجاري کشور عنوان کرد و گفت: توسعه اراضي پس‌کرانه‌اي در بندر شهيدرجايي را به ميزان 2400 هکتار در دستور کار داريم که در اين بندر فعاليت‌هاي لجستيکي و توليدي انجام خواهد شد. با اين اقدام بندر شهيدرجايي به يک بندر نسل سوم ارتقا پيدا مي‌کند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين اعلام کرد: در بنادر ديگر کشور از جمله بوشهر، توسعه پس کرانه‌هاي بندر و جذب سرمايه گذاري در آن در دستور کار است.

راستاد در ادامه سخنراني خود به بنادر شمالي واستفاده از توان آن بنادر نيز اشاره‌اي کرد و گفت: اخيرا توافقات و تفاهم‌هاي خوبي بين کشورهاي ساحلي درياي خزر ايجاد شده است. ما ظرفيت‌هاي خوبي را در بنادر شمالي داريم و در حال حاضر قابليت جابه جايي 30 ميليون تن کالا را در بنادر شمالي داريم.

وي ادامه داد: توانستيم براي حمل و نقل مواد غذايي و غلات در بنادر شمالي کشور موقعيت‌هاي مناسبي را ايجاد کنيم.

راستاد تصريح کرد: اميدواريم شرايطي ايجاد شود تا حمل و نقل کانتينري بين کشورهاي ساحلي خزر رونق بگيرد تا بتواينم ترانزيت کالا را بين بنادر شمالي و جنوبي شاهد باشيم.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين، گفت: اميدوارم با تبادل تجربيات و دانش که بين حوزه حمل و نقل اتحاديه اروپا ايجاد شده شاهد بهبود موقعيت باشيم.

راستاد گفت: استفاده از تجربيات اتحاديه اروپا قطعا مفيد و موثر است و اميدوارم با روابط مناسبي که با اتحاديه اروپا داريم همکاري‌هاي ما و آن کشورها روز به روز گسترش پيدا کند. همچنين، اميدوارم شاهد بهبود کيفيت خدمات در اين بخش باشيم.

قائم مقام مديرکل حمل و نقل اتحاديه اروپا:

اروپا در حمل و نقل کنار ايران خواهد بود

  • اتحاديه اروپا خواهان حرکت در مسير توافقات قبلي است

همچنين در اين سمينار "ماجا باکران"، قائم مقام مديرکل حمل و نقل اتحاديه اروپا و رئيس هيات اروپايي حاضر ضمن تشکر از برگزاري اين نشست و دعوت صورت گرفته بابت شرکت در اين همايش ضمن اشاره به برخورد و رفتار مناسب مردم ايران اظهار داشت: در ابتدا بايد اشاره‌اي به خلاصه‌اي از چارچوب کار صورت گرفته داشته باشم و در اولين قسمت اعلام کنم که درخصوص حمل و نقل اتحاديه اروپا همواره کنار ايران خواهد بود و ادامه همکاري‌ها را اعلام مي‌کنم.

وي ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ هياتي از اتحاديه اروپا به رهبري خانم موگريني به ايران سفر کرد که در اين حضور توافقات ارزشمندي در زمينه حمل و نقل در ابعاد شهري و هواپيمايي ايجاد شد و در اين همايش اجازه مي‌خواهم ضمن رساندن سلام و مراتب احترام آن هيات به دوستان‌مان در ايران حامل اين پيام باشم که همچنان در مسير همان توافقات حرکت کنيم.

قائم مقام مديرکل حمل و نقل اتحاديه اروپا ادامه داد: در اين خصوص لازم است که زمينه را براي رقابت سالم و برابر ايجاد کنيم و در کنار آن بتوانيم با افزايش همکاري با کشورهاي مختلف شاهد نوين‌سازي و ارتقاء بنادر باشيم. به همين خاطر خوب است که بتوانيم در فعاليت‌هاي خودمان خودکارسازي را انجام و تبادل اطلاعات را داشته باشيم.

وي افزود: جهان در حال تحول بزرگي است و عصر ديجيتال را تجربه مي‌کنيم. به همين خاطر فعاليت‌ها در اين عرصه با نظارت بيشتري انجام مي‌گيرد و در حوزه دريايي هم بايد از اين عرصه به بهترين شکل بهره گرفته شود. اين تحولات بسيار سريع هستند و براي عقب نماندن بايد سريع حرکت کرد و با آن سازگار شد.

باکران با تاکيد بر اينکه تمرکز بالايي روي اين موارد از سوي اتحاديه اروپا و قاره اروپا صورت گرفته گفت: در اين فرصت و در اين همايش مي‌خواهيم جدا از تمرکز و صحبت روي اولويت‌هاي سياسي بين ايران و اتحاديه اروپا به‌طور خاص و تخصصي اطلاعات بين دو طرف تبادل شود و در کنار هم با اين چالش مواجه باشيم.

وي در پايان گفت: در همين زمينه از بخش خصوصي مي‌خواهيم که با بخش حاکميت و قانونگذار همراه باشد چرا که تلاش آن‌ها در تسريع فعاليت‌ها کمک شاياني خواهد بود.

گفتني است، در سمينار آموزشي لجستيک و زنجيره حمل و نقل 16 نفر از مقامات ارشد بخش حمل و نقل اتحاديه اروپا، نمايندگان وزارت راه و شهرسازي، وزارت خارجه، اعضاي انجمن پايانه داران بنادر کشور، اعضاي انجمن خطوط کشتيراني، اتحاديه مالکان کشتي، گمرک جمهوري اسلامي‌ايرانف شرکت ملي نفتکش و کارشناسان صنعت حمل و نقل کشور حضور به هم رساندند.