عبور از تحریم با بورس انرژی


گروه انرژي:تحريم‌هايي که دولت براي دور زدن آن‌ها راهکار‌هاي مختلفي را در نظر گرفته که از جمله آنها، مي‌توان به عرضه دوباره نفت در بورس به منظور فروش به بخش خصوصي اشاره کرد.روز گذشته هر بشکه نفت خام سبک در رينگ بين‌الملل بورس انرژي ۶۴.۹۷ دلار معامله شد. در اين معامله معادل با مقدار سفارشي که از ابتداي معاملات ثبت شده بود نفت خام در بورس انرژي مورد داد و ستد قرار گرفت. بررسي‌هاي نشان مي‌دهد عرضه ۷۰۰ هزار بشکه‌اي روز گذشته موفقيت آميز بوده. همچنين يک رسانه سنگاپوري دور دوم عرضه نفت در بورس انرژي ايران را مورد توجه قرار داد و نوشت ايران نفت بيشتري را به صادرکنندگان خصوصي مي‌فروشد تا از محدوديت‌هاي ايالات متحده دور بماند.

به گزارش تجارت، سايت چنل نيوز آسيا در واکنش به دور دوم عرضه نفت در بورس انرژي ايران، نوشت: ايران روز گذشته۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را با هدف مقابله با تحريم‌هاي ايالات متحده، به شرکت‌هاي خصوصي به فروش رساند.

بر اساس گزارش وزارت نفت ايران سه شرکت نامعلوم، مبلغ ۶۴.۹۷ دلار به ازاي هر بشکه براي محموله دو کشتي ۲۴۵ هزار و ۲۱۰ هزار بشکه‌اي پرداخت کرده‌اند.

ايران در اواخر ماه اکتبر، فروش نفت خام به شرکت‌هاي خصوصي از طريق بورس انرژي را آغاز کرد، اين اقدام درست پيش از تحريم‌هاي نفتي ايالات متحده در تاريخ ۵ نوامبر اجرا شد، انجام گرفت.

تجارت نفت خام در ايران تنها تحت کنترل دولت بود و قبلا شرکت‌هاي پالايشگاهي خصوصي تنها مي‌توانستند نفت خام را براي صادرات محصولات نفتي خريداري کنند.

تهران در ماه جولاي اعلام کرد که فروش نفت به شرکت‌هاي خصوصي از طريق بورس انرژي به عنوان بخشي از تلاش‌هاي ايران براي ادامه صادرات نفت در جهت مقابله با تحريم‌هاي آمريکا صورت مي‌گيرد.

  • هشدار کميته وزارتي اوپک درباره افزايش عرضه و کاهش تقاضاي نفت

اعضاي اوپک در نشست 171 خود در دسامبر 2016 (آذر 1395) تصميم گرفتند براي کمک به ثبات بازار و بهبود قيمت نفت روزانه يک ميليون و 200 هزار بشکه از توليد خود بکاهند و در کنار آنها کشورهاي غيرعضو به رهبري روسيه نيز متعهد شدند در مجموع روزانه 600 هزار بشکه کاهش توليد دهند.

اما در عمل، ميزان کاهش توليد نفت بيشتر از حجم يک ميليون و 800 هزار بشکه بود که افزايش قيمت‌ها را به دنبال داشت.

با توجه به کاهش قابل توجه عرضه نفت و اينکه اعضاي اوپک و غيراوپک در ماه‌هاي گذشته بيش از ميزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشتند و ميزان تعهد و پايبندي آنها حدود 152درصد (کاهش 2 ميليون و 800 هزار بشکه‌اي توليد نفت) بود، در نشست 174 اوپک در خردادماه امسال تصميم گرفته شد ميزان تعهد از 152 به 100 درصد کاهش يابد.

همچنين، کشورهاي حاضر در توافق تصميم گرفتند به منظور نظارت بر حسن اجراي مصوبه‌هاي نشست‌هاي اوپک و نشست‌هاي مشترک اوپک و غيراوپک و بررسي ميزان پايبندي توليدکنندگان به سهميه‌ها و تعهدها، کميته‌اي متشکل از چند کشور عضو و غيرعضو اوپک تشکيل دهند که هرچند وقت يک بار نشست‌هاي فني با حضور کارشناسان و نشست‌هاي وزارتي با حضور وزيران کشورهاي عضو کميته برگزار مي‌شود.

بر اين اساس، يازدهمين نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي اوپک و غير اوپک روز گذشته (يکشنبه) در ابوظبي امارات تشکيل شد.

به گزارش وزارت نفت، کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک در يازدهمين نشست اين کميته بر اقدام‌ها و تلاش‌هاي مستمر توليدکنندگان حاضر در بيانيه همکاري (Declaration of Cooperation) با هدف ايجاد بازار نفت متوازن و پايدار به نفع هر دو قشر توليدکننده و مصرف‌کننده، صنايع و اقتصاد جهان تاکيد کرد.

کميته وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک اعلام کرد: شرکت‌کنندگان در بيانيه همکاري در اکتبر 2018 (مهر) به توافقنامه کاهش توليد روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي 104 درصد پايبند بوده‌اند.

اين کميته، همچنين شرايط کنوني عرضه و تقاضا در بازارهاي جهاني نفت خام را بررسي و اعلام کرد که در سال 2019 رشد عرضه بيش از تقاضاي جهاني سبب ايجاد ترديدهايي در بازار مي‌شود.

اين کميته تاکيد کرد که تعديل چشم‌انداز رشد اقتصادي جهان در کنار اين ترديدها مي‌تواند سبب کاهش تقاضا براي نفت خام در سال 2019 ميلادي شود و سرانجام به افزايش شکاف بين عرضه و تقاضا بينجامد.

کميته وزارتي همچنين از کميته فني خواست شرايط بازار را به‌طور مداوم رصد و سناريو‌هاي تحليلي مبني بر داده‌هاي جديد را با توجه به گزينه‌هاي مربوط به ارقام توليد در سال 2019 بررسي کند، زيرا امکان به‌کارگيري راهبردهاي جديد براي ثبات بازار وجود دارد.

دوازدهمين نشست کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافق اوپک و غيراوپک پنجم دسامبر ( 14 آذرماه) يک روز پيش از صدو هفتادوپنجمين نشست عادي که آخرين نشست سال 2018 وزيران نفت و انرژي اوپک است، در وين برگزار مي‌شود.

کميته مشترک وزارتي نظارت بر توافقنامه کاهش عرضه روزانه يک ميليون و 800 هزار بشکه‌اي توليدکنندگان اوپک و غيراوپک (JMMC) متشکل از وزيران کشورهاي کويت، عربستان، ونزوئلا، الجزاير، روسيه و عمان است؛ امارات نيز به عنوان رئيس دوره‌اي اوپک در اين نشست‌ها حضور دارد.

به دليل اقدام برخي از اعضاي اين کميته براي همراهي با تحريم نفتي آمريکا عليه ايران، به تازگي بيژن زنگنه وزير نفت ايران با ارسال نامه‌اي به « محمد سانوسي بارکيندو» دبير کل اوپک، خواستار توقف فعاليت اين کميته شده بود.

  • عربستان خواستارکاهش 1 ميليون بشکه‌اي نفت شد

خالد الفالح وزير نفت عربستان از کشور‌هاي توليدکننده نفت خواست تا صادرات خود را يک ميليون بشکه در روز کاهش دهند.

خبرگزاري فرانسه، الفالح در نشست کميته مشترک وزارتي کشور‌هاي توليدکننده نفت عضو و غير عضو اوپک در ابوظبي گفت که کشور‌هاي توليد کننده نفت بايد يک ميليون بشکه در روز از ميزان عرضه نفت خود در بازار جهاني کم کنند.

الفالح افزود که طبق تحليل‌هاي فني و ميزان ذخاير نفتي، براي توازن در بازار بايد توليدنفت، يک ميليون بشکه در روز کاهش يابد.

عربستان يکشنبه شب پيش از اين نشست از برنامه خود براي کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ نفت از ابتداي ماه دسامبر آينده(آذر - دي) خبر داده بود.

«محمد بن حمد الرمحي» وزير نفت سلطنت عمان در نشست کميته کنترل بازار نفت در ابوظبي گفت: بيشتر اعضاي اوپک و صادرکنندگان نفت متحد با اين سازمان از کاهش عرضه جهاني نفت خام حمايت مي‌کنند و اين موضوع رياض را با توجه به مخالفت بين المللي با مواضع دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا، وادار به همکاري خواهد کرد.

براساس گزارش فرانس پرس توليد کنندگان عمده نفت در نشست ابوظبي خواستار اتخاذ راهبرد جديد براي اصلاح توليد نفت براي ايجاد توازن بين عرضه بالا و تقاضاي کم در بازار شدند.

با اينکه ترامپ با شروع تحريم‌هاي نفتي عليه ايران خواستار افزايش توليد نفت از سوي کشورهاي توليد کننده همانند عربستان شده بود اما معافيت‌هاي نفتي که ايران دريافت کرده باعث شد کشورهاي توليد کننده به فکر راهي براي جلوگيري از سقوط قيمت نفت باشند.