«ابتکار» حضور زنان در انتخابات شوراها را بررسی کرد سهم نیمی از جامعه

گروه سیاسی- بهاران آزادی: سال‌هاست زنان و فعالیت آنها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به ابزاری برای تبلیغات گروه و جناح‌های مختلف بدل شده است و وجود بانوان تنها به لیست‌های انتخاباتی محدود می‌شد.
بخشی از آن به زنان و عدم پویایی آنها در جامعه برمی‌گردد و بخشی از آن نظام مردسالارانه حاکم بر کشور است تا آنجا که تعریف رجل سیاسی در قانون اساسی کشور نیز در این خصوص سکوت اختیار کرده و ابهامات زیادی دارد. با این حال بانوان از دوره اصلاحات تلاش کردند به هرنحو حتی به عنوان کارشناسان سیاسی و اجتماعی ایفای نقش کنند. مرضیه وحیدی دستجری در دولت دهم توانست مسئولیت وزارت بهداشت را عهده‌دار و نخستین وزیر زن در جمهوری اسلامی ایران نامیده شود. دولت تدبیر و امید و اصلاح‌طلبان اما توانستند در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 گام بزرگی برداشته و جایگاه زنان تاثیرگذار در کشور را ارتقا دهند، تا آنجایی که 18 زن به مجلس راه یافته و بانوان رکوردار حضور در قوه‌ای شدند که وظیفه قانون‌گذاری را به عهده داشت؛ قوانینی که سال‌ها با ایجاد محدودیت‌ پایه‌های نظام مردسالارانه را مستحکم و بانوان را در خانه حبس کرده بود. همزمان نیز دولت یازدهم بیشترین تعداد زنان در کابینه را به خود دید. با این حال زنان در شورای شهر و روستا، پارلمانی محلی که بیش از هر نهاد دیگری بناست با زندگی مردم عجین باشد، تنها 3درصد را به خود اختصاص داده‌اند؛در تصمیم‌گیری‌های مهم و اثرگذار صدای آنها به گوش نمی‌رسد یا اینکه با برخی جهت‌گیری‌های نابه‌جا و اشتباه جایگاه موردنظر بانوان را متزلزل کرده‌اند؛ فاطمه هوشمند در شورای سوم تهران و الهه راستگو در دو دوره پیشین این شورا گواهی بر ایت مدعاست. حالا اما بانوان درصددند تا بار دیگر همچون مجلس دهم، رکورددار حضور در شورای شهر و روستا باشند.
فرمانداران زن در شهرهای سیستان بلوچستان و حضور مریم پاکزاد، نخستین زنی که نامش به عنوان شهردار در استان گیلان ثبت شده است نشان دهنده این است که بانوان این روزها نسبت به جایگاه و مقام خود آگاهی بیشتری کسب کرده و راه خود را به سطوح بالاتر باز کرده‌اند.
متاسفانه تا به امروز تنها یک شهردار زن داشته‌ایم


در همین راستا نیز، شهربانو امانی کاندیدای انتخابات شورای شهر و روستا و فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه وقتی زن‌ها دیده نمی‌شوند و به رسمیت شناخته نمی‌شوند تلاش می‌کنند در سهمیه‌بندی‌ها حضور داشته باشند و تلاش دارند بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند، گفت: دختران جوان امروز زندگی را مانند مادران و مادربزرگ‌هایشان نمی‌بینند. توسعه پایدار یعنی زنان و مردان در شرایط برابر و عادلانه حضور داشته باشند؛ اگر وقتی ۵۰ درصد جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند آنها را در فعالیت‌های شهری مشارکت دهیم قطعا در سالم سازی مدیریت و سالم سازی ساختار فسادی در مدیریت موثر خواهیم بود. وقتی ساختار درست باشد همه چیز بر طبق روال پیش می‌رود. او با بیان اینکه نباید از حضور زن‌ها فقط در لیست‌های انتخاباتی استفاده شود، گفت: متاسفانه در تاریخ تهران تنها یک شهردار زن داشتیم در حالی که مردان و زنان می‌توانند در کنار هم مدیریت شهری را بر عهده بگیرند و بی‌شک اگر شهروندان که مهمترین عنصر شهری هستند، حالشان خوب باشد حال شهر هم خوب می‌شود. لذا باید تلاش کنیم زن و مرد در کنار هم بتوانند شهر را به یک محیط امن از همه لحاظ تبدیل کنند. در این صورت ما در شهرمان تحکیم خانواده و بنیان‌های شهری را شاهد خواهیم بود.
بیش از هر زمان دیگری صدای زنان به گوش می‌رسد
پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که زنان در آستانه هر انتخابات مطرح می‌شوند اما پس از انتخابات باردیگر روال به حالت معمول درآمده و حضور آنها تحت الشعاع جو مردسالارانه قرار می‌گیرد. به گفته وی، درخواست برای مشارکت زنان در انتخابات، برای حضور آنها در سطوح کلان کشوری و استفاده از تجارب سیاسی و اجتماعی آنها نیست، بلکه این مشارکت بیشتر برای حضور بانوان پای صندوق‌های رای است و به رای زنان نیاز دارند. سلحشوری براین باور است که زنان ما آهسته و پیوسته نقش خود را در جامعه بیشتر نشان می دهند. سلحشوری ادامه داد: با بررسی عوامل توانمندسازی زنان مشاهده خواهید کرد که توانمندی‌های آموزشی برای کسب اشتغال و استقلال را از گروه‌های پایین جامعه آغاز می‌کنیم و زمانی که آنها مسلط به این امور شدند، قادرند عهده‌دار نقش‌های پررنگ‌تری در اجتماع شوند حتی اگر جو مردسالار و پدرسالارانه این حضور را برنتابد. وی همچنین با انتقاد از شرایط زنان در بسیاری از کشورهای جهان، خاطرنشان کرد: شاهدیم که در بسیاری از کشورهای دنیا هنوز زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سهمی ندارند و مناصب مهم کشور نیز از دست آنها خارج است، اما این روزها به هر شکل در تلاشند تا جایگاه مناسب خود در جامعه را پیدا کنند. پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به نقش و مشارکت زنان در شورای اسلامی شهر و روستا گفت: زمانی مشارکت زنان در شوراها 3درصد بود، با این حال این رقم در دوره چهارم به حدود 4درصد رسید و بناست بانوان در دوره‌ پنجم شوراهای شهر و روستا 6درصد کرسی‌ها را از آن خود کنند؛ اگرچه ایده‌آل نیست اما نشان از این دارد که این روند به صورت آهسته پیش خواهد رفت و اکنون صدای زنان بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد. اگرچه که زنان در مجلس شورای اسلامی 18 نفر بیشتر نیستند، اما هم رکوردی طی سال‌های اخیر به شمار می‌اید و هم ندای آنها منعکس و به گوش مردم می‌رسد. ما به دنبال این هستیم که زنان بتوانند به موقعیت‌های برتر و جایگاهی که لیاقت آن را دارند، دست پیدا کنند.
فصلی تازه از حضور زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی
طاهره عیدی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اسلامی کار گفت: چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان بحثی درخصوص رجل سیاسی و تغییراتی در تعبیر آن مطرح کرد تا زنان هم بتوانند به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری ایفای نقش کرده و فصل جدیدی از حضور زنان در سیاست‌ کشور اغاز شود، متاسفانه شرایط آنطور که باید رقم نخورد و زنان تنها در حد شرکت‌کنندگان باقی ماندند. کاش اگر قرار نبود تغییرات جدیدی ایجاد شود، این مسئله مطرح هم نمی‌شد، مناسب نیست وقتی زنان نمی‌توانند رییس‌جمهور باشند، برای ثبت‌نام حضور بهم برسانند و موضوع به نتیجه‌ای نرسد. وی درخصوص انتخابات شورای شهر و روستا و جایگاه زنان در این نهاد خاطرنشان کرد: جای خوشحالی است که بعد از سال‌ها که زنان در شوراهای شهر حضور کمرنگی داشتند، اکنون برای فعالیت آنها سهمیه‌ای لحاظ شده است و این اقدام مثبتی است. عیدی‌زاده با اشاره به عملکرد زنان در چنین سطوحی عنوان کرد: طبیعی است که هرگروهی در اقلیت قرار گیرد، عملکرد پررنگ و شفافی نخواهد داشت. با این حال اصلاح‌طلبان در این دوره سهمیه‌ جداگانه‌ای برای حضور زنان و جوانان در نظر گرفته‌اند و امید است که پس از انتخابات، اقدامات بعدی برای حضور موثر زنان و تسهیل عملکرد آنها تلاش کنند.
وی همچنین ادامه داد: مطالبه ما از سران اصلاحات این است که بزرگان به لحاظ کردن سهمیه زنان و جوانان در شهرستان‌ها تاکید کنند؛ در تهران به دلیل فضای سیاسی حاکم، این مهم عملیاتی خواهد شد. اما با خبرهایی که از استان‌ها به گوش می‌رسد، شورایعالی اصلاح‌طلبان در استان‌ها این امر را جدی نگرفته‌اند. عضو حزب اسلامی کار در پایان گفت: خواهش من این است که بزرگان حتما تاکید کنند و از شورای استان‌ها بخواهند این سهمیه را لحاظ کنند. تصور من این است که چنین امری می‌تواند سرآغاز فصلی جدید از حضور زنان و جوانان در مدیریت شهری باشد و تبعات مثبتی نیز در سطوح بالاتر خواهد
داشت.